Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at det gjør veldig vondt inni meg. Jeg prøver å leve mer miljøvennlig. Jeg bruker ikke bil, jeg går overalt jeg skal. Jeg bruker sekk når jeg handler. Jeg unngår å kjøpe unødvendige ting jeg ikke trenger. Jeg sorterer søppel. Bruker lite varmtvann og kler heller flere lag med klær enn å skru opp varmen i leiligheten.
Men alt jeg kjøper har elendig kvalitet. Dette bekymrer meg virkelig. I går reklamerte jeg på et par sko på Eurosko. Skoene kostet 1600,- og man skulle tro det var god kvalitet da. Men neida, kun etter 2 måneder ble det hull i dem. Reklamasjon gikk helt fint og fikk pengene tilbake.
Kjempegod service fra butikken. 
Nye sko ble kjøpt på en annen sportsbutikk med hurtigsnøring. Det første som skjer når jeg kommer hjem å skal prøve skoen er at hurtigsnøringen ryker. Tilbake til butikk, ingen problem her heller. Kjempegod service.
Kjøpte meg en stormberg jakke på Black Friday nedsatt til 1000 kr. Kostet i utgangspunktet over 2000 kr. Kun 1 måned etter var det gått hull flere steder og refleksene løsnet. Elendig kvalitet. Fikk reklamert på denne også.
Kjøpte nytt dyrt headset. Gikk kanskje 1 måned og de sluttet å fungere å måtte få nytt.
Kjøpte treningsstrikk. Røk etter kort tid. Reklamerte og fikk pengene tilbake.

Slik holder jeg på. kjøper, reklamere og får nytt eller pengene tilbake. Dette kan umulig være bra for mijøet. 
Jeg har en gammel fryser, som jeg fikk etter foreldrene mine. Denne kan være rundt 35-40 år gammel. Det var da ting ble laget for å vare.
Jeg føler det nytter ikke hva jeg gjør, når alt man kjøper i dag bare er dritt. Nå må produsentene skjerpe seg å ta meg ansvar. 
Jeg skjønner de gjør dette for å tjene mer penger, men dette er overhodet ikke bra for miljøet. Burde ikke politikere her stille større krav til kvalitet på varer?

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen. Har ikke opplevd at noenting ryker etter et par måneder. Jo, en grill, det var produksjonsfeil. Og sikkert 5 år siden dette skjedde. 

Anonymkode: 30f06...fd2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som fu har hatt ekstremt uflaks. 

Jeg har aldri opplevd at dyrere ting jeg har kjøpt blir ødelagt. 

Kjøpte et headset som begynte å bli litt slitt og løse deler, men fungerer fortsatt fint. Det har vært i daglig bruk i 3 år. 

Anonymkode: ea017...802

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg heller ikke igjen. Aldri måttet reklamere på sko eller klær. Bruker til de er utslitt og opplever at relativt rimelige klær har god holdbarhet. Har nesten bare klær fra butikker som Sport Outlet.

Anonymkode: a8477...06b

• Liker 1
Skrevet

Hvilke hodetelefoner var det som ble ødelagt?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Samme opplevelser som Ts her. Dyr downlight fra elektriker blinker fra dag 1. Vaskemaskin kaputt etter tre vask. En lampe gikk ikke an å slå av etter 1 døgns bruk. Sko til ungene går opp i limingen etter kort tid. Og mye mer, syns ikke jeg gjør annet enn å reklamere på nye ting.

Mens mine for lengst avdøde besteforeldres fryser og kjøleskap fra 1972 fortsatt funker perfekt på hytta etter å ha stått på i snart en halv million timer.

Anonymkode: 236e0...203

AnonymBruker
Skrevet

Kvaliteten på objektene vi kjøper har beviselig gått ned i takt med kapitalismens inntog i vårt land. Tingene våre lages for å gå i stykker, slik at vi skal kjøpe nye. Det slutter ikke å forundre meg at kapitalismen står så sterkt enda, selv om jorden holder på å gå i stykker rett foran øynene våre. Klimaendringene går ikke over av at man slutter å skrive om det i media og at "folk er lei".

Anonymkode: fe4ef...5a1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (På 7.5.2025 den 19.33):

Jeg kjenner at det gjør veldig vondt inni meg. Jeg prøver å leve mer miljøvennlig. Jeg bruker ikke bil, jeg går overalt jeg skal. Jeg bruker sekk når jeg handler. Jeg unngår å kjøpe unødvendige ting jeg ikke trenger. Jeg sorterer søppel. Bruker lite varmtvann og kler heller flere lag med klær enn å skru opp varmen i leiligheten.
Men alt jeg kjøper har elendig kvalitet. Dette bekymrer meg virkelig. I går reklamerte jeg på et par sko på Eurosko. Skoene kostet 1600,- og man skulle tro det var god kvalitet da. Men neida, kun etter 2 måneder ble det hull i dem. Reklamasjon gikk helt fint og fikk pengene tilbake.
Nye sko ble kjøpt på en annen sportsbutikk med hurtigsnøring. Det første som skjer når jeg kommer hjem å skal prøve skoen er at hurtigsnøringen ryker. Tilbake til butikk, ingen problem her heller. Kjempegod service.
Kjøpte meg en stormberg jakke på Black Friday nedsatt til 1000 kr. Kostet i utgangspunktet over 2000 kr. Kun 1 måned etter var det gått hull flere steder og refleksene løsnet. Elendig kvalitet. Fikk reklamert på denne også.
Kjøpte nytt dyrt headset. Gikk kanskje 1 måned og de sluttet å fungere å måtte få nytt.

Slik holder jeg på. kjøper, reklamere og får nytt eller pengene tilbake. Dette kan umulig være bra for mijøet. 
Jeg har en gammel fryser, som jeg fikk etter foreldrene mine. Denne kan være rundt 35-40 år gammel. Det var da ting ble laget for å vare.
Jeg føler det nytter ikke hva jeg gjør, når alt man kjøper i dag bare er dritt. Nå må produsentene skjerpe seg å ta meg ansvar. 
Jeg skjønner de gjør dette for å tjene mer penger, men dette er overhodet ikke bra for miljøet. Burde ikke politikere her stille større krav til kvalitet på varer?

Høres rart ut, du må ha hatt veldig uflaks. Levd i 40 år, og det har sikkert skjedd at klær har blitt ødelagt med en gang, men kan ikke huske å ha opplevd det, har vart til de er slitt ut. Har vel også eid 10 blutooth headsett, og de som ble ødelagt, de ødela jeg selv med uhell. Mulig vi handler på forskjellige butikker, men jeg handler relativt rimelig 

Anonymkode: ff672...804

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok hatt uflaks. Men mulig du må opp enda et hakk eller to i kvalitet, mer over på håndlagede ting enn masseprodusert, for å leve den livsstilen du ønsker. Typ hvis man skal ha en düffelcoat i ull som skal vare i 30 år, kjøp et skotsk eller engelsk tradisjonsmerke, som koster 15000,- og opp, og ikke 5000,-. Da mener jeg ikke Burberry, men merker som lages av ekte lokalt tweed/ullstoff og som settes sammen på stedet med solide sømmer og skredderkunnskap.

Jeg har ikke alltid råd til å ta slike valg, men de få tingene jeg har der jeg har fått det til, har lønt seg veldig for meg. Jeg liker heller ikke shopping og forbruk, jeg liker ordentlige ting som varer. 

Anonymkode: c88de...350

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

La oss si du skal selge økser. Skaftet er opprinnelig i hard eik, bladet er av verdens beste stål.

Så skal alle dine ansatte ha mer i lønn for hvert år som går. Og staten skal ha flere avgifter. Strømmen blir dyrere, og du selv eier lokalene og krever mer i leie av firmaet ditt. For alle skal ha mer.

Da kommer forslaget om å benytte mykere furu til skaft i stedet, for det er mye billigere. Eller kanskje bambus importert fra andre sida av jordkloden til 10% av prisen. Skaftene knekker ofte, men da selger du bare fler.

Så kommer forslaget om å gå ned på stålkvaliteten, for stål er blitt mye dyrere. Og på stålverket blander de inn litt jord, kumøkk, nikkel og småstein for å få til samme mengde men bruke mindre dyr jernmalm. De selger litt billigere og du kjøper det stålet som er litt billigere men har en helt annen kvalitet.

Øksebladet blir sløvt veldig fort, og for visse knekker det. De ruster fort og du selger enda flere økser... For at folk ikke skal slutte å kjøpe pusher du prisen.

Du setter bort monteringa av øksene i et fattig land der lønningene ikke er så høye og det er mindre reguleringer på ferie, arbeidstid sykelønn..

Lokalene dine leier du ut til blodpris til et nystarta firma som ikke har skjønt enda at de må til Kina eller Indonesia.

Samtidig begynner du å selge kniver. Drittdårlige kniver du får fra dette landet for 2 kroner stykket, men du tar 75,- kr. Så kjører du på med rabatt. Kjøp øks og få med kniv for bare 50 kr ekstra.

Da selger du enda flere drittøkser, og tjener enda mer penger... And so on...

Endret av Tekumseh79
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kvaliteten på objektene vi kjøper har beviselig gått ned i takt med kapitalismens inntog i vårt land. Tingene våre lages for å gå i stykker, slik at vi skal kjøpe nye. Det slutter ikke å forundre meg at kapitalismen står så sterkt enda, selv om jorden holder på å gå i stykker rett foran øynene våre. Klimaendringene går ikke over av at man slutter å skrive om det i media og at "folk er lei".

Jeg har reist mye rundt i verden før i tiden og opplevd land under kommunistisk åk. DA og DER var det stort sett elendig kvalitet på ALT. Og du var heldig om du i det hele tatt fikk kjøpt det du trengte for et anstendig liv . . . .

Endret av senior
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener TS. Hos oss har det blitt til at vi strikker våre egne gensere, investerer godt i ull, lin og bomull. Hvis du ønsker deg en jakke som skal holde må du nesten søke opp norske produsenter som lager jakker på gamle måten. Det er noen der ute som fortsatt syr jakker med 60 talls «teltstoff» disse jakkene er slitesterke. Når det kommer til sko må du belage deg på hiking skinn sko, tur sko, skinn sandaler. Skal du ha joggesko, må du forvente at disse må byttes ofte. 
hos oss er det færre ting og klær som har blitt ødelagt når vi har heller valgt gamle tre møbler, designere som ikke tenker forbruk, og gjøre ting på litt gamle måten. Produkter i dag er designet for å ha en kort leve tid. Vi er i den største forbruker samfunnsearen i historien og folk sysselsettes og tjener penger på dette systemet.

Anonymkode: 23cba...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles "enshittification" og det er en reell greie. Det er en konsekvens at uregulert kapitalisme; Noen få selskaper sitter på all makt, og maktbalansen mellom forbruker og produsent har blitt skjev. Produsenter slipper unna med å lage lavkvalitetsprodukter, fordi det finnes få konkurrenter og alle bruker samme taktikk uansett. Forbrukerne blir gradvis vant til at ting varer i kortere og kortere tid, og slik gjentar det seg så lenge de slipper unna med det. 

Når høyresiden kommer til makten igjen i Norge kommer dette til å eskalere og spre seg til skole- og helsesystemet blant annet også. Så det er best å bli rik, så fort man har sjansen, for snart er vi også et lite mini-amerika/mini-england, hvor muligheten til å leve et ok liv er forbeholdt de som er født inn i rike familier.

Anonymkode: c73b0...4f9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kalles "enshittification" og det er en reell greie. Det er en konsekvens at uregulert kapitalisme; Noen få selskaper sitter på all makt, og maktbalansen mellom forbruker og produsent har blitt skjev. Produsenter slipper unna med å lage lavkvalitetsprodukter, fordi det finnes få konkurrenter og alle bruker samme taktikk uansett. Forbrukerne blir gradvis vant til at ting varer i kortere og kortere tid, og slik gjentar det seg så lenge de slipper unna med det. 

Når høyresiden kommer til makten igjen i Norge kommer dette til å eskalere og spre seg til skole- og helsesystemet blant annet også. Så det er best å bli rik, så fort man har sjansen, for snart er vi også et lite mini-amerika/mini-england, hvor muligheten til å leve et ok liv er forbeholdt de som er født inn i rike familier.

Anonymkode: c73b0...4f9

Så det du sier er at tingene ikke går i stykker med AP-regjering?

🤦‍♀️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 14.32):

Anonymkode: fe4ef...5a1

Festlig at du anklager kapitalismen for dårlig kvalitet, når vi fylles med billig søppel fra kommunistiske Kina.

Ang. Klimaendringer. På 70 tallet sa de samme forskningsmiljøer som i dag messer global oppvarming, at vi var på vei inn i en ny istid. Forskere forsker ganske enkelt på hva de får forskningsmidler til.

Endret av debatant
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg du var uvanlig uheldig med produktene dine, men enig i at det er mye det er svært dårlig kvalitet på. 

Selv kjøpte jeg nylig klokke.  Det var et ukjent merke så jeg regnet ikke med verdens beste kvalitet. Men jeg betalte 2000 kroner for klokka så jeg regnet med at den skulle holde noen år. Jeg får klokka og etter en uke stopper den. Jeg sjekker batteriet og det er ikke det som er problemet. Jeg kontakter selger som sier de skal gi meg ny klokke. Jeg får klokka og etter en måned stopper den klokka også. 

Anonymkode: 32793...0e3

AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (På 7.5.2025 den 19.33):

Planlagt foreldelse, og det burde være straffbart for produsentene.

Når det er sagt burde du heller kjøpe skikkelige ting i stedet for billigræl, hvis du virkelig ønsker at det skal produseres mindre søppel.

AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 14.55):

Så det du sier er at tingene ikke går i stykker med AP-regjering?

🤦‍♀️

AP er kapitalister de også.

Anonymkode: 51c3c...de0

Skrevet

Det finnes mye dårlige produkter der ute. Og pris betyr ikke nødvendigvis at det er høyere kvalitet.

Men det høres ut som om du enten handler veldig mye (og derfor har større sannsynlighet for å få flere reklamasjoner) eller er svært uheldig. Eller er du skjødesløs med tingene? Jeg klarer ikke å kjenne meg igjen i det du skriver.

Det som kan være et tips fra meg for å unngå mye av dette er å bruke litt tid på å finne ut av hva du vil ha. Jeg holder meg til et par  produsenter jeg har flere års erfaring med og noe jeg verdsetter høyt er at de har mye av de samme varene år etter år. For eks kjøper jeg som regel sko fra Nike. Jeg vet størrelsen min og det tar meg to sekund å prøve et nytt par når jeg trenger noe nytt. Men det er men her. Kjøper jeg fra den nærmeste sportsbutikk så får jeg det jeg forventer, men kjøper jeg fra for eks Zalando (har jeg merket med spesielt til) så er det ikke gitt at kvaliteten er den samme, selv om jeg kjøper samme merke der. Jeg vet ikke hvorfor enda men mistenker enten gråimport eller at de får varene fra et annet marked.

I tillegg prøver jeg å se på varemerkene sine garantier og kvalitetsløfter. Norrøna for eks reparerer produkter som blir ødelagt. Og det er billigere enn å kjøpe nytt. Ofte gratis. Helsport gjør det samme. Lululemon og mange andre og. Så går tingene deres i stykker så fikser de det, og jeg tror derfor de har et større incentiv til å lage gode produkter.

I tillegg kan det være verdt å lære seg å se gode løsninger og vurdere kvalitet selv. Materialvalg, glidelåser, sømmer osv gir ofte mye informasjon. Ladekabler, plastikk, knapper osv gir samme type info etter min erfaring.

I tillegg. Sjekk reviews og tilbakemeldinger på nett. Spesielt når du skal velge nye produsenter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Her tror jeg du var uvanlig uheldig med produktene dine, men enig i at det er mye det er svært dårlig kvalitet på. 

Selv kjøpte jeg nylig klokke.  Det var et ukjent merke så jeg regnet ikke med verdens beste kvalitet. Men jeg betalte 2000 kroner for klokka så jeg regnet med at den skulle holde noen år. Jeg får klokka og etter en uke stopper den. Jeg sjekker batteriet og det er ikke det som er problemet. Jeg kontakter selger som sier de skal gi meg ny klokke. Jeg får klokka og etter en måned stopper den klokka også. 

Edit: Det var en Disney-klokke og jeg visste at jeg betalte mest for Disney-merkevaren. Så jeg regnet ikke med at det skulle være samme kvalitet som en 2000 kroners klokke fra Casio. Casio kan vare mange tiår selv om klokka skulle koste noen hundrelapper. 

Men jeg hadde som sagt forventet at den Disney-klokka skulle vare noen år og i hvert fall ikke bryte sammen på under en måned. Og her var det samme problem med begge klokkene. Så det var nok snakk om kvaliteten på klokka og ikke kun at jeg hadde uflaks. 

Casio er forresten godt eksempel på at det finnes merker som fokuserer på kvalitet til en rimelig pris. 

senior skrev (På 17.5.2025 den 14.49):

Jeg har reist mye rundt i verden før i tiden og opplevd land under kommunistisk åk. DA og DER var det stort sett elendig kvalitet på ALT. Og du var heldig om du i det hele tatt fikk kjøpt det du trengte for et anstendig liv . . . .

Enig i at problemet ikke er kapitalismen. Problemet er menneskets natur. Det er mang grådige som er villige til å tjene penger på å redusere kvaliteten for å spare penger og putte pengene i egen lomme.  Dette finner man i alle samfunnssystemer.

Kommunistiske land er typisk gjennområtne med korrupsjon og der fører blant annet til elendig kvalitet på varer og tjenester. Siden det er snakk om korrupsjon så gjelder det også kritiske varer og tjenester.  Man ser f.eks i områder med jordskjelv hvor bygningene ramler sammen og mange dør fordi de som skulle ha passet på sikkerhetskrav ved bygging ble bestukket. 

Jeg klaget på klokken min. Men i det store bildet så er jo det en bagatell.  Jeg tapte noen penger og jeg får ikke kjøpt meg en Disney-klokke som virker. I Kina kjøper parti-eliten mat i egne butikker fordi de ikke tør å spise maten vanlige folk må kjøpe. 

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (16 minutter siden):

Det finnes mye dårlige produkter der ute. Og pris betyr ikke nødvendigvis at det er høyere kvalitet.

Men det høres ut som om du enten handler veldig mye (og derfor har større sannsynlighet for å få flere reklamasjoner) eller er svært uheldig. Eller er du skjødesløs med tingene? Jeg klarer ikke å kjenne meg igjen i det du skriver.

Det som kan være et tips fra meg for å unngå mye av dette er å bruke litt tid på å finne ut av hva du vil ha. Jeg holder meg til et par  produsenter jeg har flere års erfaring med og noe jeg verdsetter høyt er at de har mye av de samme varene år etter år. For eks kjøper jeg som regel sko fra Nike. Jeg vet størrelsen min og det tar meg to sekund å prøve et nytt par når jeg trenger noe nytt. Men det er men her. Kjøper jeg fra den nærmeste sportsbutikk så får jeg det jeg forventer, men kjøper jeg fra for eks Zalando (har jeg merket med spesielt til) så er det ikke gitt at kvaliteten er den samme, selv om jeg kjøper samme merke der. Jeg vet ikke hvorfor enda men mistenker enten gråimport eller at de får varene fra et annet marked.

I tillegg prøver jeg å se på varemerkene sine garantier og kvalitetsløfter. Norrøna for eks reparerer produkter som blir ødelagt. Og det er billigere enn å kjøpe nytt. Ofte gratis. Helsport gjør det samme. Lululemon og mange andre og. Så går tingene deres i stykker så fikser de det, og jeg tror derfor de har et større incentiv til å lage gode produkter.

I tillegg kan det være verdt å lære seg å se gode løsninger og vurdere kvalitet selv. Materialvalg, glidelåser, sømmer osv gir ofte mye informasjon. Ladekabler, plastikk, knapper osv gir samme type info etter min erfaring.

I tillegg. Sjekk reviews og tilbakemeldinger på nett. Spesielt når du skal velge nye produsenter.

Enig i det du skriver. Men jeg vil også legge til at "kvalitetsmerker" er ferskvare. Merket som hadde god kvalitet de siste 10 årene trenger ikke ha god kvalitet neste år. Så man bør følge med både på det man kjøper og kundeandeldelser for å se om kvaliteten har endret seg. 

I tillegg bør man se etter anmeldere som har brukt produktet over lengre tid. Mange profesjonelle anmeldere bruker porduktet i kun noen timer. Da får de ikke vurdert kvaliteten på produktet, selv om de ofte later som om de sjekker kvaliteten. Er mange produkter jeg har kjøpt med gode anmeldelser og hvor jeg senere har funnet ut at dette er produktet som har svært kort levetid pga designfeil og lignende. Så jeg ville prøvd å sjekke nettforumer hvor folk kommenterer bruk over lang tid. Da får man sett hvordan produktet fungerer i den virkelige verden. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...