Gå til innhold

Hva er det med arbeidsforholdene som gjør at så mange slutter som sykepleier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir det bare høyere og høyere tempo på jobb? Sjeldent tid til matpause og tissepause? Andre årsaker? 

Anonymkode: 9e55a...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nedskjæringer i alle ledd.

Alt for mange pasienter/oppdrag pr.pleier.

Alltid på etterskudd, dårlig samvittighet, føler seg utilstrekkelig, får ikke gjort en god nok jobb, ikke tid til observasjon osv osv

Og ja. Matpauser og tissepauser kan være utfordrende 🙄

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

For min del dreide det seg om mange forskjellige ting: 

Turnusarbeid slet på helsen og var vanskelig å kombinere med familieliv. 

Høyt arbeidspress, alltid en følelse av å ikke strekke til for pasienter og pårørende. Mye emosjonelt stress og dårlig samvittighet. 

At vi stadig fikk tredd nye arbeidsoppgaver på oss i tillegg til sykepleieoppgavene. De fjernet f.eks. portører, kjøkkenhjelp, renholdere osv, og påla oss de oppgavene i tillegg til alt annet, uten at vi fikk bedre tid til å utføre de. 

Anonymkode: d75d3...7bb

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi er SLAVER og NYTTIGE IDIOTER for et system som utnytter vår naivitet. Vi skal bare løpe og løpe! Hilsen vernepleier på 6. året som gleder seg enormt til omskolering!!

Anonymkode: 3fac2...ac6

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor har mannlige sykeplere mye mindre fravær enn kvinnelige sykepleiere? Er det mindre hardt for dem eller er quinder bare så svake at de ikke klarer jobben. Ser at 30% sykefravær er psykisk og ikke fysisk.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har mannlige sykeplere mye mindre fravær enn kvinnelige sykepleiere? Er det mindre hardt for dem eller er quinder bare så svake at de ikke klarer jobben. Ser at 30% sykefravær er psykisk og ikke fysisk.

For det første jobber mannlige sykepleiere oftere i ledelse, og jobber derfor ikke ute på gulvet og ikke i turnus. Turnus er i tillegg mer helseskadelig for kvinner enn for menn. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

At «alle» sykepleiere synes de har for dårlig tid, og ikke får gjort jobben godt nok tror jeg dessverre har sammenheng med at det er mange kvinnelige sykepleiere, og at disse ofte er typiske «flinke piker». Det er mye å gjøre i mange jobber, og det er en fordel å kunne være fornøyd med «godt nok». Tenke litt mer som en mann, for å sette det på spissen. Tenk alle håndtverkere som ikke kommer når de sier de skal komme, ikke løfter en finger for å rydde opp etter seg, osv. likevel går de fra jobben med hodet høyt hevet og tar seg godt betalt. Eller advokater som slurver sammen noe i full fart, helt klare over at arbeidet kunne vært bedre (disse er det mange av!). Likevel er de fornøyd med dagens innsats og kjenner ikke på følelsen av å «ikke strekke til», som jeg hører mange sykepleiere sier. Jeg har veldig forståelse for at sykepleieryrket er hardt og alle skal selvfølgelig få forlate yrket. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg av og til tenker at mange sykepleiere stiller veldig høye krav til seg selv i jobben. Husk at det ikke kan forventes annet enn at du gjør det som er godt nok, innenfor rammene som er rundt deg. Er det noe som kunne vært gjort bedre, eller noen som kunne fått bedre pleie, så er det ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 3627e...4d0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ugunstige arbeidstider. Familielivet blir ikke helt som det burde og kunne vært. Selvsagt fordel med fri en ukedag her og der, en langhelg her og der pga fri for helg, fri for helligdag osv. Men med skolebarn kan man ikke bruke dagene optimalt sammen med barna. Annet enn tid sammen etter skolen. Og at man selvsagt kan få unna storhandling, husarbeid, trening og slikt på dagtid og ha god tid på ettermiddag/kveld. Men det veier fortsatt ikke opp for alt man går glipp av. 

Det kompenseres ikke godt nok for i gunstig arbeidstid. Hadde man virkelig hatt god lønn så kunne flere hatt mulighet til å jobbet frivillig redusert og likevel fått det til å gå rundt og fått mer tid med familie. Turnuser legges ikke godt nok opp etter den enkeltes behov. Ønsketurnus bygger fortsatt på at det skal være rettferdig fordelt med helger, helligdager, kvelder. 

Høyt tempo ofte. Ikke tid til å utføre sykepleie på en god måte. Pasienter ivaretas ikke på en god nok måte. Det er er vanskelig å stå inne for og være ansvarlig for arbeidet en utfører når det er et minimum og kanskje ikke det en gang.

Vi får flere og flere oppgaver som ikke er sykepleie. Vaske/rydde ditt og vaske datt, fylle på her og der. Bestille utstyr. Koordinere. Krangle seg til at pasienter får den pleien og omsorgen de har krav på. 

Anonymkode: 016cb...c9b

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hovedårsaken til at jeg sluttet å jobbe som sykepleier på sykehus, var turnuser som ikke var forenlig med et familieliv slik jeg ønsker det og alt for lav grunnbemanning i forhold til belegg og oppgaver.

Anonymkode: 7ec37...0ad

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For det første jobber mannlige sykepleiere oftere i ledelse, og jobber derfor ikke ute på gulvet og ikke i turnus. Turnus er i tillegg mer helseskadelig for kvinner enn for menn. 

Det kan nok stemme på sykehus men det stemmer ikke i omsorg og kommunale helsetjenester så den unnskyldningen er gammel og tynn.

• Nyttig 1
Skrevet

Arbeidstidene! Som ei sier over, til tross for at det nå er innført ønsketurnus mange steder er det fortsatt rigide rammer, og man har i praksis lite innflytelse på turnusen. Turnusarbeid innebærer også at man må møte ferdig i uniform enten 0700 eller 0730, passer dårlig med barnehagenes åpningstider (og barns behov). 
(Sykehusbarnehagen her ble avviklet i 2000, der var det rom for å levere 0645. Ei eldre dame jeg kjenner som jobbet der, forteller at rundt 1980 kunne du sogar levere barn der på helg!)

Generelt er samfunnet nå lagt opp slik at foreldre aller helst bør ha 9-16 jobb og flexitid. Mer enn før faktisk. 

Det er lite økonomiske intensiver for å jobbe julehelg og påske.

Og så er det mye fraværende og dårlig ledelse rundt omkring. Ledere som er ledere kun pga gunstigere arbeidstid og som er umulig å få tak i hvis du står uten nattevakt lørdag kl 22. Og som bruker resten av uka til å løpe i skyttel mellom ledermøter, lederutdanning (lurer på når de skal få brukt den) og å fly på seminarer. 

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

For meg var arbeidet i seg selv ganske hyggelig det meste av tiden. 
problemet var at man løper og løper og løper, og kommer egentlig aldri i mål. Det skapte et indre stress som tok helt knekken på meg. 
Gråt ofte på vei hjem fra jobb rett og slett fordi jeg var fullstendig utkjørt. 
Hadde det vært en vakte i ny og ne som var sånn så tåler man det. Men dette var stort sett hverdagen 😢 

Sluttet i 2017 etter nesten 20 år. Har aldri sett meg tilbake og ikke savnet det et øyeblikk..

Anonymkode: c081d...8c3

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vernepleier her, sluttet grunnet dårligere bemanning. Gikk fra å være 2 til 1 på de voldelige, utagerende brukerne. Så hjelp det ikke da en kollega ble slått ned på jobb, og lå i koma i 3 mnd. 

Anonymkode: 59f73...b6c

• Hjerte 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (30 minutter siden):

Det kan nok stemme på sykehus men det stemmer ikke i omsorg og kommunale helsetjenester så den unnskyldningen er gammel og tynn.

Finner ikke forskning på det, men det kan ha noe med at det er kvinner stort sett som tar seg av logistikken med hjem og barn, aka det tredje skiftet.

Anonymkode: d2981...603

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

1. mye dårlig ledelse, svært mange som ikke egner seg i jobben havner i en lederstilling, og de ødelegger MYE

2. mangel på ressurser, både i form av mennesker, men også hjelpemidler

3. for noen er nok turnus et problem

4. jævlige pårørende. Det er selvfølgelig tabu snakke høyt om, men at folk tror de kan oppføre seg akkurat som det passer dem bare fordi de er pårørende burde vært et mye større samtaleemne utenfor pauserommene.

5. Vold fra pasienter, samme her, man skal ikke måtte tåle trusler, slag, spark, kloring, spytting, klåing ect fordi «stakkars pasient som er syk»

6. Ingen rett på yrkesskadeerstatning selv om det åpenbart er jobben som skader deg

Anonymkode: 4f999...91d

• Liker 5
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

1. mye dårlig ledelse, svært mange som ikke egner seg i jobben havner i en lederstilling, og de ødelegger MYE

2. mangel på ressurser, både i form av mennesker, men også hjelpemidler

3. for noen er nok turnus et problem

4. jævlige pårørende. Det er selvfølgelig tabu snakke høyt om, men at folk tror de kan oppføre seg akkurat som det passer dem bare fordi de er pårørende burde vært et mye større samtaleemne utenfor pauserommene.

5. Vold fra pasienter, samme her, man skal ikke måtte tåle trusler, slag, spark, kloring, spytting, klåing ect fordi «stakkars pasient som er syk»

6. Ingen rett på yrkesskadeerstatning selv om det åpenbart er jobben som skader deg

Anonymkode: 4f999...91d

Lurer på om helsevesenet kommer til å bli enda mer skakkjørt og om vi må hente inn enda mer utenlandsk arbeidskradt. Hvordan skal det gå rundt?  

Anonymkode: 9e55a...dff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinner har dessuten generelt høyere sykefravær enn menn. For eksempel på grunn av ting som er knyttet til graviditet, fødselsskader, overgangsplager, endometriose og andre kvinnesykdommer. Pluss at alle vet at kvinner som regel tar større ansvar på hjemmebane enn menn. Dermed blir den totale byrden for kvinner større enn for menn. 

Anonymkode: b8268...b51

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp byttet fra en arbeidsplass til en annen, og det er som å komme til himmelriket. Det er først nå jeg skjønner hvor utrolig dårlig de andre arbeidsplassene har vært. Nå skal det sies at jeg aldri har vært noe særlig sykmeldt, men så vidt jeg skjønner av TSs spørsmål handler dette mer om hvorfor vi slutter. Og jeg tror vi slutter altfor lite, altfor sjeldent. 

Forskjellen mellom gammel arbeidsplass og denne:

1. Det er tid til pasientene, og det er tid til å utføre prosedyrene. Jeg føler meg som en sykepleier. 

2. Det er høyt faglig nivå, og det er stadig påfyll. 

3. Når ting skjer - og det gjør det - kommer leder ut og hjelper oss.

4. Det er en tilstedeværende leder som er flink til å informere oss om det som skjer utenfor avdelingen. 

5. Utrolig kollegialt, alle hjelper alle, høyt under taket og folk er generøse.

6. Alle snakker godt norsk selv om ikke alle er norske.

Jeg tror jeg kommer til å bli her resten av livet.  

Anonymkode: 86e8b...3a2

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (21 timer siden):

Sikkert fordi mange av de kvinnelige sykepleierne også har jobb før og etter jobb. Hus/hjem, oppdragelse, koordinering av familiens gjøremål, planlegging av ferier og liknende, ta vare aldrende foreldre osv osv. 

Anonymkode: 17001...cfb

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...