Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger virkelig tips til hvilke område/by vi skal bo i på Sicilia i sommer. Vi skal være der 10 dager og flyr til Catania. Jeg har lest mye om ulike byer, men klarer ikke bestemme meg 😅 vi har med ungdommer i 18-20 års alderen så det må helst være i eller i nærheten av en by. Og strender naturligvis.  Vi kommer til å ha bil og farte en del rundt, men hvor skal vi bo..? Noen som kan hjelpe med tips? Tusen takk 🙏

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hands down Taormina. Utrolig nydelig. Er en del år siden vi var der, men Taormina er litt i høyden så for å komme ned til stranda måtte vi ta taubane. Anbefaler å komme seg litt rundt på Sicilia. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noto er nydelig. Taormina blir for busy for meg, for mange turister. Mot Palermo har du Cefalù som også er veldig fin, uten for mange turister.

Anonymkode: 26cc4...df2

Skrevet

Tusen takk for tips 😊

AnonymBruker
Skrevet
Kompis skrev (12 minutter siden):

Tusen takk for tips 😊

Hadde tatt en tur for å se på vulkanutbruddet på Etna også, gikk opp der på natten, og man ser lavaen lyse. 

Agrigento er også vakkert,  liker du innlandet kan jeg anbefale fjellbyen Enna, og på vei dit Piazza Armerina og Villa romana del casale 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var i Taormina og Ortigia. Flotte steder som er verdt et besøk, men strendene var så som så. Kanskje bedre ved Spiaggia San Giovanni Giardini Naxos ved Taormina? Vi dro til Spiaggia Dell' Aranello ved Siracusa, det var ok. 

Anonymkode: 8c353...2d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi var i Taormina og Ortigia. Flotte steder som er verdt et besøk, men strendene var så som så. Kanskje bedre ved Spiaggia San Giovanni Giardini Naxos ved Taormina? Vi dro til Spiaggia Dell' Aranello ved Siracusa, det var ok. 

Anonymkode: 8c353...2d1

Vil du ha flotte strender så dra til Sardinia! ☺️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ha noen dager i Taormina, aldeles nydelig plass! Ja, det myldrer av turister, men wow. Og om du/dere er glade i pistasj er denne byen midt i blinken, der kan man få alt mulig med pistasjsmak.

Vi bodde også i Cefalu, fin liten by det, og bystrand. Og siden dere skal ha bil er det greit å velge seg ut to plasser og bo, også kan dere ta utflukter rundt omkring.

Hadde reist tilbake begge plassene, spesielt Taormina. Men selv foretrekker jeg Sardinia foran Sicilia(bortsett fra maten, der vinner Sicilia).

Anonymkode: fb20a...182

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mye på Sicilia, og vil anbefale Cefalu eller Giardini Naxos. Cefalu er den vakreste av de to, men Giardini Naxos ligger bedre plassert hvis du vil til Taormina, Etna, Siracusa etc. Siden dere flyr til Catania vil jeg uansett anbefale Giardini Naxos, det tar noen timer å kjøre fra Catania og til Cefalu.

Vil for øvrig også si at jeg synes det holder i massevis med en dagstur til Taormina, helt unødvendig å overnatte der. Nydelig sted, for all del, men ekstremt mye turister, og veldig mange turist-felle, overprisede restauranter. Og på én dag har dere sett det som er å se der.

Anonymkode: 8902e...0a4

AnonymBruker
Skrevet
MiominMio skrev (På 7.5.2025 den 19.51):

Hands down Taormina. Utrolig nydelig. Er en del år siden vi var der, men Taormina er litt i høyden så for å komme ned til stranda måtte vi ta taubane. Anbefaler å komme seg litt rundt på Sicilia. 

Enig! Taormina er nydelig ❤️ Jeg ble så satt ut da jeg kom fram til hotellet at jeg fikk nesten tårer i øynene haha. For det var bare så flott! Bodde på Isola Bella som er et litt slitent hotell, men ellers pent og rent og de som jobber der er superhyggelige. Nydelig utsikt og frokosten var kjempebra. 

Likte meg også godt i Giardini Naxos, kjempeflott strand og ca 10 min inn til Taormina. Giardini Naxos er en hyggelig liten by der de har alt, syns strendene var kjempefine med klart vann og masse utvalg i cafeer og spisesteder rett ved. Det eneste som er dumt med Sicilia er at det er så dyrt. Skal man reise bør man ha litt penger for å kunne finne på ting. Fant flere restauranter som hadde ok priser altså, så det blir litt hva man gjør det til. Masse fine butikker i Taormina og, det var helt nydelig der. Drømmer om å reise tilbake. 

Anonymkode: 1a283...167

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å ta båt/ferge til andre øyer i "nærheten" som stromboli og Malta? Og ja jeg vet at det er ett stykke altså... Men har god tid.

Og hvordan er prisnivået om man reiser i lavsesong? Har kun vært i større italienske byer som Roma og Genova, er det tilsvarende? 

Anonymkode: 500eb...9dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan er det å ta båt/ferge til andre øyer i "nærheten" som stromboli og Malta? Og ja jeg vet at det er ett stykke altså... Men har god tid.

Og hvordan er prisnivået om man reiser i lavsesong? Har kun vært i større italienske byer som Roma og Genova, er det tilsvarende? 

Jeg skal til Malta, så jeg sjekket litt mtp dette. Ferga virker ganske kurant den, det er overraskende kort, men husk at de har venstrekjøring på Malta. Jeg hadde ikke ønsket å kjøre bil med rattet på feil side personlig. 

Anonymkode: a157d...f0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er billigere å fly til Malta enn å ta den ferga. Vi betalte rundt en tusenlapp for flyet, og det var midt i juli.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er billigere å fly til Malta enn å ta den ferga. Vi betalte rundt en tusenlapp for flyet, og det var midt i juli.

Vi betalte nesten 7000kr per stk, også i juli. Riktignok fra Trondheim, men det var ikke billettene fra TRD til OSL som kostet 6000kr, for å si det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi betalte nesten 7000kr per stk, også i juli. Riktignok fra Trondheim, men det var ikke billettene fra TRD til OSL som kostet 6000kr, for å si det sånn. 

Jeg mente fra Catania til Malta. Ikke fra Norge.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar 😊 Vi endte opp i ved kysten nær Noto (Noto marina) Det tenker jeg er et godt utgangspunkt for å komme seg rundt også. Og Noto ser fantastisk ut! Takk til deg som foreslo det 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser dere har havnet i Noto - godt valg! 
Vil på det sterkeste anbefale at dere tar turen innom Ragusa og Scicli også. Barokkbyene i Val di Noto er virkelig verdt et besøk og de tre er ganske forskjellige. 
Noto oppleves litt som en filmkulisse, syns jeg, litt "fake" på en måte, mens Ragusa Ibla og Scicli er levende barokkbyer med nydelige bygninger så langt du kan se. Disse stedene er også mye mindre befolket av amerikanske turister, noe jeg i alle fall ser på som en stor fordel. Alle barokkbyene ligger litt inn i landet, men har sin egen marina-del. (Marina di Noto, Donnalucata og Marina di Ragusa) Sørg for at dere besøker gamlebyene også, ikke bare kysten. Det er 20-30 minutter å kjøre fra kysten inn til byene og omtrent det samme mellom de forskjellige byene. 

På veien bør dere også sette av noen timer i Siracusa (Ortigia) og Catania. Begge byene er fine på sine måter, men ganske forskjellige fra småstedene. 
Ser noen skriver at Sicilia er dyrt... da tror jeg kanskje de baserer det på et besøk i Taormina eller noen av de andre turiststedene. Reiser du litt utenfor de mest populære stedene som "alle" skal til vil du oppleve et helt annet prisnivå og Sicilia generelt er kjent for å være billigere enn fastlands-Italia. 

Ønsker deg en super ferie og håper du blir like forelsket i Sicilia som jeg er . Vi endte opp med å kjøpe oss feriebolig der etter første besøk.... 🤭

Anonymkode: 2d301...a11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 13.14):

Ser dere har havnet i Noto - godt valg! 
Vil på det sterkeste anbefale at dere tar turen innom Ragusa og Scicli også. Barokkbyene i Val di Noto er virkelig verdt et besøk og de tre er ganske forskjellige. 
Noto oppleves litt som en filmkulisse, syns jeg, litt "fake" på en måte, mens Ragusa Ibla og Scicli er levende barokkbyer med nydelige bygninger så langt du kan se. Disse stedene er også mye mindre befolket av amerikanske turister, noe jeg i alle fall ser på som en stor fordel. Alle barokkbyene ligger litt inn i landet, men har sin egen marina-del. (Marina di Noto, Donnalucata og Marina di Ragusa) Sørg for at dere besøker gamlebyene også, ikke bare kysten. Det er 20-30 minutter å kjøre fra kysten inn til byene og omtrent det samme mellom de forskjellige byene. 

På veien bør dere også sette av noen timer i Siracusa (Ortigia) og Catania. Begge byene er fine på sine måter, men ganske forskjellige fra småstedene. 
Ser noen skriver at Sicilia er dyrt... da tror jeg kanskje de baserer det på et besøk i Taormina eller noen av de andre turiststedene. Reiser du litt utenfor de mest populære stedene som "alle" skal til vil du oppleve et helt annet prisnivå og Sicilia generelt er kjent for å være billigere enn fastlands-Italia. 

Ønsker deg en super ferie og håper du blir like forelsket i Sicilia som jeg er . Vi endte opp med å kjøpe oss feriebolig der etter første besøk.... 🤭

Anonymkode: 2d301...a11

Tusen takk for svar og enda flere tips! Setter stor pris på det og skal benytte meg av flere av dem ☺️

Jeg gleder meg veldig. Er veldig glad i resten av Italia, men dette skal bli en ny opplevelse. Foreløpig får jeg nøye meg med White Lotus sesong 2 som er lagt til Sicilia☀️🌸 Anbefales! 

Får prøve å overtale mannen til feriehus jeg også 😅☀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...