Gå til innhold

Antall aktiviteter pr uke 5-6 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min skolestarter har ingenting fast, men vi pleier å være på «familievann» på lørdager hvis det passer. Han har aldri ytret noe ønske om å delta på noe spesifikt, og jeg tenker det tidsnok kommer fulle dager.. 

Anonymkode: 53b8a...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 åringen, ingen. Barnehage er mer enn nok for en så liten kropp

6 åringen fikk begynne på fotball. Så da ble det 1 aktivitet. De sliter seg veldig ut på skolen

Anonymkode: baebb...aa2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0. 

Så små barn har behov for å leke og hvile/ro. Fritidsaktiviteter blir det nok av tid til når de blir større. 

Jeg har ei på 10 og ei på 13. Her går det i pianoundervisning, håndball, barnekor og barneteater. Det er fullt kjør fra mandag til torsdag. Og kamper i helgene, selvsagt. Det er egentlig alt for mye. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-åringen her går på dans. Det er 45 minutter i uka, liten gruppe og helt passe. 

Litt usikker på hva vi gjør til høsten når hun begynner på skolen. I utgangspunktet tenker jeg at overgang til skole er en stor greie i seg selv og at de ikke bør stresse hit og dit etterpå, men samtidig trives hun godt med dansen, så hvis hun har veldig lyst så kan hun få fortsette med det. Men det synes jeg er maks. 

Anonymkode: 17255...729

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er individuelt fra familie til familie. Mange har foreldre som ikke orker/gidder å følge opp fritidsaktiviteter, og da blir det jo mest gaming/tiktok fra skolealder. Mange barn har et lavt energinivå og har nok med skole  lekser, venner og én aktivitet.

Selv har jeg to gutter som garantert hadde fått adhd-diagnose hvis bup hadde fått tak i dem, men jeg har sluset dem inn i svømming hvor de trente 3 ganger i uka fra de var 6 år. Nå er de 14  trener 9-10 ganger per uke og deltar på internasjonale mesterskap.

Jeg tror at spesielt aktive gutter kan holde seg unna mye trøbbel på den rumpesittende, sedate skolen hvis de får lov til å trøkke voldsomt fra seg og bli kvitt masse adrenalin og konkurransevilje på fritiden. 

Anonymkode: cd0ac...5ac

Man kan vel heller si det er omvendt - foreldre som kjører på med organiserte aktiviteter fra barnehagealder av orker/gidder ikke tilrettelegge for at barna skal leke selv?

Mine barn gikk ikke på noen organiserte aktiviteter før 8-9-årsalderen. De drev lite med gaming og absolutt ikke med tiktok av den grunn, men lekte masse fritt både inne og ute, samt at vi fant på ting sammen som familie.

Anonymkode: e9e24...d1d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan vel heller si det er omvendt - foreldre som kjører på med organiserte aktiviteter fra barnehagealder av orker/gidder ikke tilrettelegge for at barna skal leke selv?

Mine barn gikk ikke på noen organiserte aktiviteter før 8-9-årsalderen. De drev lite med gaming og absolutt ikke med tiktok av den grunn, men lekte masse fritt både inne og ute, samt at vi fant på ting sammen som familie.

Anonymkode: e9e24...d1d

Har en 8-åring og når han besøker venner så har de stort sett bare sittet inne og gamet. Har også en 12-åring, og når alle gutta i klassen var på badeland i vinter så var det skremmende mange gutter med gaming-kropper med mage og sideflesk. Mange foreldre her som sier at hvis ungene skal på noe, så må de komme seg til og fra selv.

Anonymkode: cd0ac...5ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde ingen aktivitet da de var 5-6 år. De var slitne etter barnehagen.

De startet på aktivitet da de var 7 år. Datteren min gikk på skiskole. Utenom sesong hadde de sykling og div andre aktiviteter ute. Det var en dag i uka. Sønnen min gikk på innebandy. Det var to dager i uka. Passe for de.

Endret av Irja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte på fotball da han var 6. Vår, sommer, høst en trening og en kamp pr uke. Vinter, en trening i uka. Det var akkurat passe. Fotball tok mer og mer tid etterhvert. Vi var trener/lagleder i alle år.

Anonymkode: 96244...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok aktiviteter når barnet er så slitent at det ikke orker lekser. For noen er det nok med 1 aktivitet og andre kan gjerne være med på aktiviteter 3-4 ganger pr. uke, avhengig av sesong. Barn som er på SFO orker mindre enn andre barn, som regel. 

Anonymkode: 1e870...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du er passende?

Anonymkode: e8f5c...b92

Når barn er så små som 5-6 år, er de fortsatt barnehagebarn og ganske små. Da er det fortsatt viktig å hegne om frileken, fritiden og ikke organisere i hjel fritiden deres. Å skulle farte av gårde på en ny idrettsaktivitet hver dag etter en lang bhg-dag innebærer også stress noe små barn ikke har så godt av. Jeg tenker derfor at én organisert aktivitet i uka holder i den alderen. Så kan en heller øke litt etter at de har begynt på skolen.
Men mange foreldre i dag er veldig bekymret for ikke å få et sporty barn og at de vil bli overvektige og prøver derfor å organisere fritiden deres ihjel og melder dem på aktiviteter hver dag og hvor alle aktivitetene innebærer trening. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag - turn

Tirsdag - alliddret

Torsdag - minigospel

Lørdag - private timer i et annet språk (3 timer)

Søndag - private timer i et annet språk (3 timer)

Liker ikke kor, så vi sluttermed det til neste år,tenker jeg.

En gutt

Anonymkode: 6cc86...98f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 7 åring er med på to fritidsaktiviteter men de er sesongbasert. Det ene er vinteraktivitet og det andre er fotball. Foreløpig er det en gang i uken året gjennom samt noen cuper av og til.

Synes det er nok. Med mindre han ytrer ønske om noe mer så lar vi det være med det.

Anonymkode: a11ea...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at en femåring vil delta på 3-4 organiserte aktiviteter ukentlig pluss lange dager i barnehage fem dager i uken. Og, seksåringer som har lekser i tillegg - neppe. Prøv gjerne ut flere ting, men ikke samtidig kanskje? Ja, alle er forskjellige, men ingen liker vel å kjeftes på hvis ikke de er flinke nok.

Anonymkode: b168c...67e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dans en kveld i uken. Det er rett i nærheten og han liker det veldig godt. Andre ting som vi gjør sammen som familie er mest i helgene (svømmehall f.eks.), på ettermiddagene er det mye frilek på lekeplassene i området. 

Anonymkode: 45298...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én, går bare på svømming. Går enda i barnehagen da. 

Anonymkode: ce88b...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går på 3. Allidrett, fotball og svømming. Allidretten går halve barnehagen på, fotball har hun selv etterspurt og jentefotball består av mye mer lek enn guttefotball i min erfaring, og svømming går hun på sammen med broren. Går veldig fint for vår del.

Anonymkode: ff4c4...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller et instrument og går på gymlek. Akkurat passe for oss :)

Anonymkode: 36c80...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming 1 gang i uken her. Ellers mye lek med søsken hjemme. 

Anonymkode: 0971f...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som går siste år i bhg har gått på en ting i uka, det har vært passelig. Tror at hvis han skal trives de neste årene må han ha fritidsaktiviteter der han får brukt kroppen, men ikke noe organisert hver dag. 

Anonymkode: 9472b...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? Hun er et aktivt barn og har alltid lyst til å dra på aktiviteter, ser ikke hvordan det skal vær negativt. Er kanskje for mye for noen barn,  men ikke for mitt barn. Alle er forskjellig.

Anonymkode: 4e028...500

Når skal barnet ha tid til å kjede seg, lære seg å finne på ting, og gjøre ting med venner, når hele uken er booket med aktiviteter…?

Anonymkode: d7c98...593

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...