Gå til innhold

Kan man sørge for hvor barne sitt kommer om man ikke har familie og faller fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊  jeg er aleneforsørger til et barn (donorbarn) og har  så liten familie, er godt voksen selv, og min mor begynner og bli gammel. Tanken har slått meg om hvis det skjer meg noe og jeg faller fra, kan mitt barn komme til min veninde da? Tror aldri det skjer meg noe.. jeg er frisk og alt er bra, men er det greit og tenke på det?må Man isåfall få en slik avtale hos advokat? Hvordan går man frem og hvordan gjøres det?

Anonymkode: b0f8e...7e1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan skrive en viljeserklæring.

Den vil bli vektlagt dersom dødsfall etterlater et barn uten noen med foreldreansvar, men det er ikke garantert at tingretten (som er myndigheten i slike tilfeller) følger det som står der. Førende prinsipp er barnets beste. 

Anonymkode: 4092d...69d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Testament stiller sterkt.

Jeg og samboer har særkullsbarn og vi har skrevet testamenter der vi velger hverandre som verger til barna vår om vi dør.

Livsforsikringer vil også gå til hverandre for å nedbetale huslån så gjenlevende kan bli boende og forsørge alle barna.

I tillegg står det nedskrevet hva vi ønsker skal skje mht arv, bo etc. Det vil jo påvirkes av barnas alder om en av oss skulle dø. 

Vi skal også skrive fremtidsfullmakt.

Anonymkode: 66bd5...024

AnonymBruker
Skrevet

Du og venninnen din skriver en avtale, gjerne med vitner til stede. Avtalen oppbevares sammen med andre viktige papirer, eventuelt legges sammen med testamentet ditt hvis du har det. I følge advokaten jeg spurte er det godt nok. Hadde selv en avtale om at hvis noe skjedde med min venninne skulle de av barna som ikke hadde fylt 18 bo i fosterhjem hos oss (yngstemann fyller 18 på nyåret, så avtalen er snart slutt for vår del). Det kan være at kommunen krever at den/de som skal ta seg av barna er godkjent som fosterforeldre, men som regel kan barna flytte inn og man blir godkjent etterpå.

Anonymkode: 7e9b8...f44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du kan skrive en viljeserklæring.

Den vil bli vektlagt dersom dødsfall etterlater et barn uten noen med foreldreansvar, men det er ikke garantert at tingretten (som er myndigheten i slike tilfeller) følger det som står der. Førende prinsipp er barnets beste. 

Ok, er det advokat man kontakter da eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tryggeste for å passe på at alt blir riktig gjort er ved hjelp av en advokat ja.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har skrevet viljeserklæring,  der min mor og søster står som ønskede omsorgspersoner. 

I mitt tilfelle har barnet en far, men han har skrevet fra seg foreldreansvaret og ikke sett barnet på 3år av egen fri vilje.  

Skrev viljeserklæring da jeg skulle operere,  selvom det var noe jeg hadde tenkt på en stund før den tid. Fikk to gode kolleger til å signere som vitner, og ga kopi til mamma og søster, samt beholdt originalen selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan du. Eller bare skrive selv, få bevitnet og gi til oppbevaring hos noen som kan overlate den til tingretten ved dødsfall. 

Juridiske formkrav har ikke så mye å si som ved f.eks testamente, siden en viljeserklæring uansett ikke binder retten. Det viktige er å få frem hva du ønsker og hvorfor du mener det er det beste for barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ØH. Er ikke dette noe du skulle ha tenkt på da du valgte å få barn som mistet halve slektstavlen sin??

Anonymkode: a0c58...e27

Skrevet

Jeg hadde en venninne som sa til meg hun ville jeg skulle være fostermor for hennes barn om hun falt fra. 

Men årene går og vennskap består ikke alltid. Det er derfor viktig at du husker på å justere  viljeserklæringen om forutsetningene endrer seg.

Nå er det vel slik at barnevernet uansett søker etter kvalifiserte omsorgspersoner med nærhet til barnet om det verste skulle skje?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ØH. Er ikke dette noe du skulle ha tenkt på da du valgte å få barn som mistet halve slektstavlen sin??

Alle bør skrive viljeserklæring, ikke bare aleneforeldre. Man vet aldri hva som kan skje.

Anonymkode: ad961...4c6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Denne syntes jeg var stygg. Det er fullstendig lovlig og bli gravid med donor både her og i utlandet. Jeg tenker så lenge man har kjærlighet og omsorg, er det bra nokk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...