Gå til innhold

Trekke 6 års hjeksel eller rotfylle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var hos tannlegen i dag og fikk beskjed om at 6 års hjekselen måtte rotfylles eller trekkes, tannlegen anbefalte selvfølgelig rotfylling. Er det noen som har erfaring med dette? Kan man fint klare seg uten 6 års hjekselen? Jeg tror ikke det vil syntes når jeg smiler..

Anonymkode: 6e5c0...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke for at du skal smile pent at den er der… Tanna har en funksjon.

Anonymkode: 3be03...838

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nettopp rotfylt 6 års jekselen. Dessverre så kommer ikke tanna til å vare evig sa tannlegen. Den har vært skadet fra den kom opp. Har krone på. Frustrerende å bruke så mye penger på ei tann som alikevel må trekkes 😮‍💨

Rotfylling 10000 😒

Når jekselen må trekkes så må noe bli erstatning. Usikker på hva som blir alternativet. Det handler ikke om det estetiske. Det handler om tennene ved siden av, kjeven, og generelt at man skal klare å bruke tennene som normalt. 

Anonymkode: dfe64...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeksel 

Anonymkode: ae9e3...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å rotfylle en sprekt tann når jeg var 18. Den har vart i over 15 år nå, selv om den ser litt misfarget ut. Kan vare en god stund lengre sa tannlegen - trenger ikke krone på den enda. Har aldri angret, for med en gang en tann mangler så får kjevebenet mindre stimulering og begynner å tynnes ut, og tannkjøttet kan begynne å trekke seg tilbake på nabotennene. Hvis man kan beholde så bør man beholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...