Nasse Nøff Skrevet torsdag kl 18:10 #21 Del Skrevet torsdag kl 18:10 AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 19.06): Jo faktisk. Husleie der du bor nå er en forutsetning for at du skal kunne leie ut huset du eier. Du må jo bo et sted. Og staten skal ikke tjene på at du leier ut ett sted, og selv leier et annet. Derfor er faktisk husleien du betaler til fradrag på inntekten du får fra egen utleie. Jeg gikk selv i baret på denne og tapte endel kroner de årene jeg leide ut og betalte husleie hos samboer. Anonymkode: 31cb4...756 Har du en kilde på dette, for det har jeg aldri hørt om og det høres helt ulogisk ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:15 #22 Del Skrevet torsdag kl 18:15 Nasse Nøff skrev (2 minutter siden): Har du en kilde på dette, for det har jeg aldri hørt om og det høres helt ulogisk ut. Kilden var skatteetaten muntlig. Først fant jeg også noe fra chatgpt, bare spør den. Hvorfor høres det ulogisk ut? Anonymkode: 31cb4...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:16 #23 Del Skrevet torsdag kl 18:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Utleie regnes som kapitalinntekt og beskattes 22%. Anonymkode: 0ff10...239 Hva sier du "nei" til? I skattemeldingen føres det ikke opp som kapitalinntekt, men som inntekt på utleie av sekundærbolig. Det kommer et eget felt for det. Anonymkode: 31cb4...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet torsdag kl 18:38 #24 Del Skrevet torsdag kl 18:38 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kilden var skatteetaten muntlig. Først fant jeg også noe fra chatgpt, bare spør den. Hvorfor høres det ulogisk ut? Anonymkode: 31cb4...756 Jeg stoler ikke på chatgpt heller😆 Det høres ulogisk ut fordi leieutgifter normalt sett ikke er fradragsberettiget (kan være unntak for pendlere). Og da høres det helt rart ut at man skulle fått fradrag bare fordi man eier en annen leilighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:48 #25 Del Skrevet torsdag kl 18:48 Nasse Nøff skrev (Akkurat nå): Jeg stoler ikke på chatgpt heller😆 Det høres ulogisk ut fordi leieutgifter normalt sett ikke er fradragsberettiget (kan være unntak for pendlere). Og da høres det helt rart ut at man skulle fått fradrag bare fordi man eier en annen leilighet. Hvis man eier en annen leilighet, altså at man eier to boliger, får man ingen fradrag for der man bor, da primærboligen. Men hvis man kun eier én bolig, og av div årsaker ikke kan bo der, og derfor vil leie den ut... Da blir å betale leie et annet sted en forutsetning for å kunne leie ut sitt eget. Ellers måtte man jo bo under ei bru... Så derfor blir det en utgift ved utleie, at en selv må leie noe annet. Og det å leie hos samboer, og leie ut egen kåk.. Der var det mer komplisert. For utgifter til livsopphold, strøm, tv/internett osv er ikke fradragsberettiget, kun om det er en ren husleie! i tillegg til normale forventede utgifter ved å bo. Anonymkode: 31cb4...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:52 #26 Del Skrevet torsdag kl 18:52 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva sier du "nei" til? I skattemeldingen føres det ikke opp som kapitalinntekt, men som inntekt på utleie av sekundærbolig. Det kommer et eget felt for det. Anonymkode: 31cb4...756 Det er fortsatt kapitalinntekt med 22% flat skatt. Anonymkode: 4a651...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:17 #27 Del Skrevet torsdag kl 19:17 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er fortsatt kapitalinntekt med 22% flat skatt. Anonymkode: 4a651...793 🤖 Anonymkode: 31cb4...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:46 #28 Del Skrevet fredag kl 05:46 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 🤖 Anonymkode: 31cb4...756 Men du svarer ikke på spørsmål om du mener det skattes som lønn. Virker det sannsynlig at det skal gi pensjonsopptjening? Og hvis ikke, hvilke alternativer har du? Anonymkode: 4a651...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:37 #29 Del Skrevet fredag kl 12:37 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men du svarer ikke på spørsmål om du mener det skattes som lønn. Virker det sannsynlig at det skal gi pensjonsopptjening? Og hvis ikke, hvilke alternativer har du? Anonymkode: 4a651...793 Jeg har ikke diskutert at det ikke skattes som kapitalinntekt, jeg forvekslet i starten næringsinntekt med kapitalinntekt. Heller aldri sagt at det er lønn. Men i selve skattemelding føres det ikke opp under kapitalinntekt, men i det egne feltet for utleieinntekt. Der også egne felt for fradragene kommer til utfylling. Uansett om utleieinntekt er kapitalinntekt. Så nå kan du svare at det er kapitalinntekt med 22% flat skatt. Så kan jeg igjen svare at det er et eget felt i skattemeldingen osv… Anonymkode: 31cb4...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:09 #30 Del Skrevet fredag kl 13:09 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har ikke diskutert at det ikke skattes som kapitalinntekt, jeg forvekslet i starten næringsinntekt med kapitalinntekt. Heller aldri sagt at det er lønn. Men i selve skattemelding føres det ikke opp under kapitalinntekt, men i det egne feltet for utleieinntekt. Der også egne felt for fradragene kommer til utfylling. Uansett om utleieinntekt er kapitalinntekt. Så nå kan du svare at det er kapitalinntekt med 22% flat skatt. Så kan jeg igjen svare at det er et eget felt i skattemeldingen osv… Anonymkode: 31cb4...756 Det er skatteprosenten jeg er interessert i. Du hevdet jo at leieinntekten påvirket skatten på lønn. Men nå er du visst enig i at den ikke gjør det, så da er vi enige. Anonymkode: 4a651...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:19 #31 Del Skrevet fredag kl 13:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er skatteprosenten jeg er interessert i. Du hevdet jo at leieinntekten påvirket skatten på lønn. Men nå er du visst enig i at den ikke gjør det, så da er vi enige. Anonymkode: 4a651...793 Du har jo flere ganger sagt at den er 22%. Og ja, for jeg forstår at du neppe kan ha erfaring med dette selv. Skatten for utleieinntekten forskuddsbetales ved økt skattetrekk av lønn. Fordi det ikke er mulig å legge inn skattetrekk på penger som overføres fra en leieboer. Heller ikke utleiefirmaer trekker automatisk forskuddskatt. Så om vil unngå å betale all ekstraskatten av utleie som restskatt, så er økt skattetrekk av lønn måten å gjøre det på. Håper du forstod det nå. Anonymkode: 31cb4...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:48 #32 Del Skrevet fredag kl 13:48 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du har jo flere ganger sagt at den er 22%. Og ja, for jeg forstår at du neppe kan ha erfaring med dette selv. Skatten for utleieinntekten forskuddsbetales ved økt skattetrekk av lønn. Fordi det ikke er mulig å legge inn skattetrekk på penger som overføres fra en leieboer. Heller ikke utleiefirmaer trekker automatisk forskuddskatt. Så om vil unngå å betale all ekstraskatten av utleie som restskatt, så er økt skattetrekk av lønn måten å gjøre det på. Håper du forstod det nå. Anonymkode: 31cb4...756 Ja, jeg forstår at du ikke vet forskjellen på skatt og skattetrekk. Du skrev at det ble en vesentlig høyere skatt. Det blir det ikke. Anonymkode: 4a651...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:05 #33 Del Skrevet fredag kl 14:05 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, jeg forstår at du ikke vet forskjellen på skatt og skattetrekk. Du skrev at det ble en vesentlig høyere skatt. Det blir det ikke. Anonymkode: 4a651...793 Nei du forstår fortsatt ingenting, det er bra sikkert. Anonymkode: 31cb4...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:44 #34 Del Skrevet fredag kl 23:44 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg forstår at du ikke vet forskjellen på skatt og skattetrekk. Du skrev at det ble en vesentlig høyere skatt. Det blir det ikke. Anonymkode: 4a651...793 Snakk om kverulering. Når får svar og forklaring 100 ganger og til slutt handler det om det heter skatt eller skattetrekk 😅 Ja du må skatte av leieinntekten TS, og det må du gjøre ved å øke skatten på lønna di. Ellers blir det restskatt. Mer inn, mer skatt, så enkelt er det. Du kan logge inn og gjøre beregning allerede, ved å legge inn forvente utleieinntekter og fylle ut alle fradrag, så ser du hvor mye mer skatt de beregner du skal betale. Anonymkode: 72adc...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå