AnonymBruker Skrevet 7. mai #1 Skrevet 7. mai Jeg skal bo et par år i en annen by og ønsker å leie ut huset mitt- ikke selge siden jeg vil tilbake. Det vil si at jeg beholder huslånet, men får leieinntekter. I tillegg må jeg jo betale leie i den andre byen, så det går noenlunde opp i opp. Men er det noen som vet hva det vil bety for skatt? Man skal vel skatte av leieinntekter, men får skattelette pga huslån… får man også skattelette pga boutgifter som leie..?? Anonymkode: af3ea...2eb
AnonymBruker Skrevet 7. mai #2 Skrevet 7. mai Du må skatte av det du får i leie, men kan skrive av kommunale avgifter, forsikring++. Ikke renter og avdrag. Du får ingen skattelette fordi du leier nei. Anonymkode: 2e727...101 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #3 Skrevet 7. mai Du betaler skatt av overskudd ved utleie. Skattefradrag for rentene fortsetter som før. Og nei, man får ikke skattelette for å betale husleie der man bor... Hadde du derimot vært pendler, så hadde det vært mulig få pendlerfradrag. Anonymkode: c4529...4dd 1
anonym 4545 Skrevet 7. mai #4 Skrevet 7. mai https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/
AnonymBruker Skrevet 7. mai #5 Skrevet 7. mai I tillegg blir boligen du eier sekundærbolig, og formue og evt. eiendomsskatt beregnes ut fra det. Anonymkode: 6313b...0fe 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (51 minutter siden): I tillegg blir boligen du eier sekundærbolig, og formue og evt. eiendomsskatt beregnes ut fra det. Anonymkode: 6313b...0fe Dette er et svært nyttig tips. TS bør regne på dette, og ta høyde for det i "det store regnestykket". Anonymkode: c5d6a...ec0
AnonymBruker Skrevet 7. mai #8 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er et svært nyttig tips. TS bør regne på dette, og ta høyde for det i "det store regnestykket". Anonymkode: c5d6a...ec0 Har gjeld på denne. Teller det? Anonymkode: af3ea...2eb
AnonymBruker Skrevet 7. mai #9 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har gjeld på denne. Teller det? Anonymkode: af3ea...2eb Formuen bli mindre, men er likevel selundærbolig, så verdien settes nærmere markedsverdi (90%?). Anonymkode: 6313b...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #10 Skrevet 7. mai Ja det er ille ekstrabeskattning av leieinntekter. Jeg forstår det ikke helt, for det sies at skal betale bare viss % skatt av utleie, men det går inn i selve inntekten din, og for meg så ble det en vesentlig høyere skatt for all inntekt pga utleieinntekten. Pga selv om du leier den andre boligen, så blir den du eier plutselig regnet som en sekundærbolig. Men fradragene er det viktige her. Alle utgifter på utleien skal du trekke fra inntekten på utleien. Ikke avdrag og renter, eller lån, men f.eks husforsikring, kommunale avg, fellesutgifter, tv/internett osv. PLUSS at du skal skrive leien du betaler også som fradrag. Da tror jeg du vil komme deg unna med nesten ingen utleieinntekter faktisk, og dermed ingen ekstraskatt-straffing. Les og finn info, jeg dret meg ut på denne. Jeg betalte husleie hos samboer, uten at jeg tenkte at den kunne skrives som fradrag på inntekten for leiligheten jeg leide ut. Anonymkode: 31cb4...756 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #11 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Du betaler skatt av overskudd ved utleie. Skattefradrag for rentene fortsetter som før. Og nei, man får ikke skattelette for å betale husleie der man bor... Hadde du derimot vært pendler, så hadde det vært mulig få pendlerfradrag. Anonymkode: c4529...4dd Jo faktisk. Husleie der du bor nå er en forutsetning for at du skal kunne leie ut huset du eier. Du må jo bo et sted. Og staten skal ikke tjene på at du leier ut ett sted, og selv leier et annet. Derfor er faktisk husleien du betaler til fradrag på inntekten du får fra egen utleie. Jeg gikk selv i baret på denne og tapte endel kroner de årene jeg leide ut og betalte husleie hos samboer. Anonymkode: 31cb4...756 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #12 Skrevet 7. mai Takk for tips om fradrag for husleie betalt et annet sted, det var nyttig. Kan jeg få fradrag for hele fellesutgiftene til borettslaget hvis jeg leier ut? Anonymkode: c65d2...5b8
AnonymBruker Skrevet 7. mai #13 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er ille ekstrabeskattning av leieinntekter. Jeg forstår det ikke helt, for det sies at skal betale bare viss % skatt av utleie, men det går inn i selve inntekten din, og for meg så ble det en vesentlig høyere skatt for all inntekt pga utleieinntekten. Pga selv om du leier den andre boligen, så blir den du eier plutselig regnet som en sekundærbolig. Men fradragene er det viktige her. Alle utgifter på utleien skal du trekke fra inntekten på utleien. Ikke avdrag og renter, eller lån, men f.eks husforsikring, kommunale avg, fellesutgifter, tv/internett osv. PLUSS at du skal skrive leien du betaler også som fradrag. Da tror jeg du vil komme deg unna med nesten ingen utleieinntekter faktisk, og dermed ingen ekstraskatt-straffing. Les og finn info, jeg dret meg ut på denne. Jeg betalte husleie hos samboer, uten at jeg tenkte at den kunne skrives som fradrag på inntekten for leiligheten jeg leide ut. Anonymkode: 31cb4...756 Det stemmer vel ikke? Er ikke leieinntekt kapitalinntekt som skattes 22% flatt? Anonymkode: 4a651...793 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips om fradrag for husleie betalt et annet sted, det var nyttig. Kan jeg få fradrag for hele fellesutgiftene til borettslaget hvis jeg leier ut? Anonymkode: c65d2...5b8 Ja. Jeg mener alt i fellesutgiftene kan legges til fradag. Du må se litt på det, men alt som er til "driften av utleieobjektet" kan føre som fradag. Anonymkode: 31cb4...756
AnonymBruker Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer vel ikke? Er ikke leieinntekt kapitalinntekt som skattes 22% flatt? Anonymkode: 4a651...793 Det blir ikke kapitalinntekt før du har en viss mengde utleieobjekter. Så kun å leie ut din primærbolig er ikke kapitalinntekt. "Smådrift-utleie" blir bare lagt til inntekten som en inntekt, på en måte. Jeg skjønte aldri helt denne, iom skatten min gikk opp med 4 % bare av å få inn ca 60 000 (etter fradrag). Du beregner skatten på dette enkelt ved å logge inn på skatteetaten. Trykk på endre skattekort og legg til inntekt på utleie. Til neste år fører du opp det du faktisk har gått i pluss på utleien (husleie inn minus det du kan legge til fradrag). Og til "driften av utleieobjektet".. utgifter du har til å reise til stedet for å holde visninger f.eks, alt av vedlikehold, er også utgifter du legger til fradrag på leieinntekten. Anonymkode: 31cb4...756
AnonymBruker Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai Legge til... i skattemeldingen, både beregning og det du innleverer til neste år. Det er egne felt du legger til hva du har fått inn, og de forskjellige fradag. Så beregnes netto inntekt i skattemeldingen. Anonymkode: 31cb4...756
AnonymBruker Skrevet 7. mai #17 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det blir ikke kapitalinntekt før du har en viss mengde utleieobjekter. Så kun å leie ut din primærbolig er ikke kapitalinntekt. "Smådrift-utleie" blir bare lagt til inntekten som en inntekt, på en måte. Jeg skjønte aldri helt denne, iom skatten min gikk opp med 4 % bare av å få inn ca 60 000 (etter fradrag). Du beregner skatten på dette enkelt ved å logge inn på skatteetaten. Trykk på endre skattekort og legg til inntekt på utleie. Til neste år fører du opp det du faktisk har gått i pluss på utleien (husleie inn minus det du kan legge til fradrag). Og til "driften av utleieobjektet".. utgifter du har til å reise til stedet for å holde visninger f.eks, alt av vedlikehold, er også utgifter du legger til fradrag på leieinntekten. Anonymkode: 31cb4...756 Det er ikke næring før du har flere. Det er kapitalinntekt. Hva skulle det ellers være - lønn? Står mer her, men det er 22%: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/?396270=396273 Anonymkode: 4a651...793
AnonymBruker Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skal bo et par år i en annen by og ønsker å leie ut huset mitt- ikke selge siden jeg vil tilbake. Det vil si at jeg beholder huslånet, men får leieinntekter. I tillegg må jeg jo betale leie i den andre byen, så det går noenlunde opp i opp. Men er det noen som vet hva det vil bety for skatt? Man skal vel skatte av leieinntekter, men får skattelette pga huslån… får man også skattelette pga boutgifter som leie..?? Anonymkode: af3ea...2eb Tenker det er smart å høre med skatteetaten sånn at du ikke går på en smell. Anonymkode: 5a538...60d
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke næring før du har flere. Det er kapitalinntekt. Hva skulle det ellers være - lønn? Står mer her, men det er 22%: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/?396270=396273 Anonymkode: 4a651...793 Ja jeg forvekslet kapital- med næringsinntekt. Men uansett om det heter kapitalinntekt. Når dette skrives inn i skattemeldingen så er det ett fett hva det kalles, det kommer opp som et eget spørsmål "har du hatt inntekter på utleie i fjor".. Og der skrives all inntekt inn, og fradragene, og skatten beregnes ut av det. Anonymkode: 31cb4...756
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja jeg forvekslet kapital- med næringsinntekt. Men uansett om det heter kapitalinntekt. Når dette skrives inn i skattemeldingen så er det ett fett hva det kalles, det kommer opp som et eget spørsmål "har du hatt inntekter på utleie i fjor".. Og der skrives all inntekt inn, og fradragene, og skatten beregnes ut av det. Anonymkode: 31cb4...756 Nei. Utleie regnes som kapitalinntekt og beskattes 22%. Anonymkode: 0ff10...239 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå