AnonymBruker Skrevet 7. mai #1 Del Skrevet 7. mai Jeg havner konstant (men heldigvis ikke altfor ofte) i situasjoner med det motsatte kjønn som utvikler seg til å bli svært ubehagelig, da fordi jeg strever med grensesetting og redd for å såre de. Vil ikke gå inn på detaljer men jeg har rett og slett problemer med å si nei, vansker med å være direkte. Skulle ønske jeg bare kunne si "nei, er ikke interessert" og være flinkere til å avslutte relasjoner når jeg ser at der er tydelige røde flagg som jeg ikke burde ignorere. Gang på gang ignorerer jeg slike røde flagg, og jeg ender opp med drama og sinte menn. Jeg vil bli flinkere til å være tydelig, flinkere til å være ærlig og rett frem. Jeg er så opptatt av å skåne andres følelser og ikke få noen til å føle seg dårlig. Dette er en kvalitet jeg begynner å innse at er kjempe problematisk for meg og setter meg i situasjoner jeg ikke vil være i, og det gjør også at jeg utvikler relasjoner som jeg egentlig ikke vil utvikle. For eksempel kan jeg bli kjent med en mann som er morsom og vi kan gjøre hyggelige ting sammen, men så er han egentlig rasist og ligger med hvilken som helst dame han finner eller så er han "nice guy" og fæl mot kvinner. Da holder jeg fast i at han er morsom og ignorerer resten selv om jeg legger godt merke til det og irriterer meg over det. Noen som har råd? Jeg merker at jeg er for forsiktig, går for mye rundt grøten, ikke er tydelig nok. Men jeg trenger å lære meg å være tydelig. Dette er ikke et problem i for eksempel vennskap og relasjoner med andre kvinner, så skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig med menn for meg? Jeg er egentlig ikke et ja-menneske, men sliter med mannfolka her. Setter pris på alle råd. Og så lurer dere sikkert på hvilken setting dette er; setting der det fra begynnelsen av er usikkert om relasjonen vil utvikle seg i en romantisk retning, det begynner som vennskap men så utvikler det seg. Det trenger ikke da nødvendigvis å være i dating sammenheng. Anonymkode: 06d7f...c47 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #2 Del Skrevet 7. mai Du må bli glad i deg selv og begynne å tro på at du fortjener bedre, da er det lettere å unngå sånt. Anonymkode: 4ce71...1a9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #3 Del Skrevet 7. mai Tror også det er et instinkt i oss kvinner som sier at det kan være farlig for oss å avvise menn. Du vil liksom gjøre de til lags for at de ikke skal ta livet av deg, for å sette det litt på spissen. Kanskje det også ligger i deg noe fra barndommen? Uansett, lytt til magefølelsen og om du vil avvise, bare gjør det på tekstmelding og skyld på ikke riktig kjemi. Anonymkode: ea068...192 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Del Skrevet 8. mai - Se sammenhengen med barndommen, mest sannsynlig hadde du ikke lov til å si nei til din far. På denne måten ser du at denne oppførselen bare var noe du lærte ubevisst, og deretter har gjentatt. Vi gjentar alltid det som er kjent, frem til vi blir bevisst hva vi gjør og velger noe annet. - Du ser nå at det ikke funker som er superbra! Bruk det som bevis og styrke til å teste ut nye responser, du vet at det du gjør ikke virker, så da har du ingenting å tape på å gjøre noe nytt. - Du har uendelig verdi. Du er verd å passe på. Sunne menn skjønner ordet nei, sunne menn vil at du skal følge dine egne grenser. - Øv. Si ordet nei høyt for deg selv hjemme alene. For mange er til og med det vanskelig. Du skylder aldri noen en forklaring. - Oppsøk info om praktisk grensesetting, og hvorfor det er så bra. Grenser er en forutsetning for sunne forhold. Anonymkode: 87ca4...dcf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Del Skrevet 9. mai Det er dessverre ikke annet du kan gjøre enn å øve deg i praksis. Kanskje sørg for at det er flere rundt deg når du skal øve på dette, så oppleves det nok tryggere å være avvisende. Anonymkode: b9e72...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:12 #6 Del Skrevet søndag kl 07:12 Du trenger ikke være 100% ærlig når du skal avise. Med det mener jeg å gi den helt ærlige begrunnelsen. Det blir det bare ugreit av både for din og den andre. Det holder lenge å si at du ikke kjenner på den rette kjemien. Anonymkode: 7109f...b4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:35 #7 Del Skrevet søndag kl 07:35 Som nevnt over, du trenger ikke å si "du er en rasist og fuckboy som ligger med alt med puls når du ikke sårer andre folk, så jeg vil ikke møtes". Du TENKER det, men sier "jeg har hatt det veldig hyggelig, men dessverre har jeg ikke de rette følelsene og føler ikke at det er riktig å fortsette, ønsker deg alt godt". Når man er hyggelig, avslutter ordentlig og konsist, så slår de fleste seg til ro med det og blir ikke såret. Det forutsetter at DU kjenner igjen dårlig oppførsel tidlig, ikke lar folk flørte seg innpå deg til de omtrent tror dere er sammen. Du er ikke en psykolog, sexdukke eller emosjonell terapidyr for umodne, underutvikla, emosjonellt utilgjengelige menn som leter etter en mamma. Anonymkode: 265ce...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:38 #8 Del Skrevet søndag kl 07:38 AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 23.38): Du vil liksom gjøre de til lags for at de ikke skal ta livet av deg, for å sette det litt på spissen. Anonymkode: ea068...192 Det er langt mer sannsynlig at en mann vil bli drept av en annen mann enn at en kvinne vil det. Likevel klarer jeg helt fint å si nei til en mann. Jeg tror at denne frykten for å bli drept er et nevrotisk trekk ved (enkelte) kvinner. Anonymkode: edfe3...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:44 #9 Del Skrevet søndag kl 07:44 Jeg anbefaler deg å sjekke om din kommune har noe tilbud ala rask psykisk helsehjelp. Jeg var på et kurs gjennom tjenesten som handlet om grensesetting. Det var et ekstremt bra kurs. Jeg ble bevisst på hvorfor jeg lot meg tråkke på, som var forløsende, jeg lærte hvilke situasjoner det skjer i, lærte å kjenne igjen tidlige tegn og jeg lærte å si fra. Livet mitt ble helt annerledes etterpå, og ingen så mye som prøver å pushe grensene mine lenger. Du bør virkelig sjekke ut det! Anonymkode: 9db99...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:49 #10 Del Skrevet søndag kl 07:49 AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 16.51): Noen som har råd? Jeg merker at jeg er for forsiktig, går for mye rundt grøten, ikke er tydelig nok. Anonymkode: 06d7f...c47 Husk at "nei" er en komplett setning. Den trenger ikke alltid en forklaring. Anonymkode: 97930...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:03 #11 Del Skrevet søndag kl 08:03 AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 23.26): Det er dessverre ikke annet du kan gjøre enn å øve deg i praksis. Kanskje sørg for at det er flere rundt deg når du skal øve på dette, så oppleves det nok tryggere å være avvisende. Anonymkode: b9e72...551 Klart det er mye annet hun også kan gjøre! Ts, det finnes en bok som heter "The courage to be disliked." Den er litt i samme gate som boken "The subtle art of not giving a fuck" bare mye bedre, i min mening. Den er for å hjelpe people pleasers til å bryte ut av det mønsteret hvor man legger mye vekt på hva andre tenker og føler, og overser hva man selv føler på. Det handler ikke om å bli en drittsekk, det handler om å lære å tørre å stå opp for seg selv, og å tørre å sette grenser selv om det kanskje ikke er det som er ønskelig fra mottakeren. Anbefaler deg egentlig å lese begge bøkene, siden du er så motivert, men jeg fikk mest hjelp av førstnevnte. I tillegg vil jeg anbefale en helt annen bok, som lærer deg gode kommunikasjonsverktøy. Når vi føler oss trygge på at vi kan legge ned harde grenser på en respektfull måte, blir det ofte enklere for people pleasers som oss. Andre som ikke er people pleasers, de kan gjerne legge ned grensene på ufine og frekke måter uten at de bryr seg, men det sitter veldig - veeeeldig - langt inne for sånne som oss. Så det er urealistisk å tenke, eller ønske, å havne på den siden av spekteret over natten. Denne boken for sunn kommunikasjon, heter "Adult children of emotionally immature parents" og det er en bok alle voksne burde lese. Både for å gjenkjenne usunne kommunikasjonsmønstre i seg selv, men også for å gjenkjenne det i andre. Spesielt dem som dater burde lese denne boken, for å bevæpne seg bedre mot røde flagg! Som jeg nå innser at du også snakket om faktisk - så ja, denne boken er en must read isåfall, du vil lære enormt mye. Jeg tør å påstå at "Adult children of emotionally immature parents" og "The courage to be disliked" har absolutt endret livet mitt. Anonymkode: e8759...afc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:13 #12 Del Skrevet søndag kl 08:13 Jeg vet ikke hvor gammel TS er, men jeg tror det er ganske normalt for en litt pen kvinne å havne i slike situasjoner. I 20-årene forsto jeg aldri at menn prøvde å sjekke meg opp (før det var for sent), jeg trodde de ville være venner. Naivt nok. Man må leve, og man må øve. Forstå at de fleste menn vil ligge med deg, og at man som kvinne ikke kan forvente at de ser de signalene andre kvinner ville sett. Anonymkode: 9498d...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:40 #13 Del Skrevet søndag kl 14:40 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er langt mer sannsynlig at en mann vil bli drept av en annen mann enn at en kvinne vil det. Likevel klarer jeg helt fint å si nei til en mann. Jeg tror at denne frykten for å bli drept er et nevrotisk trekk ved (enkelte) kvinner. Anonymkode: edfe3...72f Hvilken planet lever du på? Menn er ekstremt farlig for kvinner, det er en biologisk og historisk realitet. Det er en fordel å ikke være naiv rundt det. Så ja takk begge deler. Det er viktig å si nei til men, OG det er viktig å sikre sin egen trygghet når man gjør det. Anonymkode: 87ca4...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:58 #14 Del Skrevet søndag kl 14:58 Høres veldig banalt ut, men jeg innså et par ting, det ene var at bare jeg kunne sette grense for meg selv og at jeg ikke trenger å omgås personer jeg ikke ønsker å omgås eller om jeg føler noen ikke er bra for meg, at det faktisk er helt greit å velge noen bort. Og det andre var at så lenge jeg vet at jeg oppfører meg normalt høflig, ikke forsøker å bevisst såre eller skade andre, så betyr min mening like mye som andres. Og det tredje er at jeg ikke kan ta ansvar for andres følelser, det må de ta ansvar for selv. Det vil si at det er helt greit å si nei eller avslutte en relasjon, og så lenge jeg har oppført meg på en høflig måte og møtt andre med respekt, så er det ikke mitt ansvar om noen blir såret (så lenge jeg ikke bevisst har lurt dem eller lignende). Og uansett, jeg må ta ansvar for egne handlinger og egne følelser - andre må gjøre det samme. Enig med en over, begynn å øve deg på å si "Nei"! Jeg begynte å øve på å si nei som egentlig var latterlig enkle situasjoner, hvor jeg ikke risikerte noe. Så utvidet jeg til å si nei i stadig, for meg, vanskeligere situasjoner. I dag har jeg ikke problemer med å være tydelig og si nei eller avvise. Viser andre alltid høflighet og respekt. Om noen da ikke respekterer mine grenser, da kan jeg bli overtydelig, og jeg står støtt i det. Ts, du virker veldig reflektert og klar over ditt eget mønster, og da er jeg sikker på at du vil greie å snu dette! Anonymkode: c7671...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:21 #15 Del Skrevet søndag kl 15:21 Jøss, har du en hærskare av menn etter deg? Kanskje du har et maneater-gen da? Kutte ut de som bare vil ha sex, og beholde de som er genuint interessert inå være venn med deg? Anonymkode: b4b0c...9fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå