Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken? Hører naboen ekstremt godt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er bare 24 år og brukt alle mine hardtarbeidende penger på å kjøpe en liten leilighet. Leiligheten er fra 2005, altså ikke veldig gammel. Er et veldig rolig område og var på visning i flere leiligheter i borettslaget før jeg kjøpte. Spurte om lyd og fikk på alle tre beskjed om at det var bra lydisolert. Hørte heller ikke noe på visninger. Videre er det ikke lovt med utleie uten godkjenning og max to år, så tipper de som bor der er andelseiere. 

Har bodd der i 4 dager og hørte først lite/ingenting. Men jeg tror hun over meg har en kjæreste som er på besøk av og til. Han roper og tramper på. Såpass at jeg ikke fikk sove. Jeg tror det er fotballkamp/gaming, noe jeg synes er helt greit, iallfall fotball ettersom det ofte gir seg i 11-tiden.. Men igår hørte jeg de kranglet høylytt og ropte til kl 01 og slamret med en dør.

Jeg er ganske fortvila nå. Kjøpte ikke boligkjøperforsikring, og har ikke en ekstraordinært ´´rik´´familie heller dersom jeg må selge boligen etter kort tid med eventuelle tap. Sjekker ut pris for å få fikset lydisolering i taket, men ser det er litt både og om dette hjelper. Hører ikke tv og andre ting fra stue, men over soverommet mitt er det svært lytt, altså man hører ALT. Vet ikke om de har lagt nytt gulv og eventuelt fjernet noe av isolering eller noe, siden det er verre her enn i stuen? Bygget er jo også relativt nytt og bør ha grei lydisolering?

Noen som har erfaring med lignende situasjoner? Hva kan man gjøre? (allerede kjøpt ørepropper iallfall). Vil ikke være hun som klager etter dag 4, men begynner å lure på om de har blitt instruert til å være stille under visning og at selger har forsøkt å skjule hvordan det er i leiligheten...

Vinner man ofte frem med sak mot selger på støy?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å begynne med boligforsikring; du hadde nok ikke fått igjen 1 krone på det i en slik situasjon. Har selv bodd i boliger fra 2006, 2010, og 2016, hvor jeg har hørt naboer snorke, lukke dører, trampe, osv. Det hjelper lite med nyere bygg, hvis etasjeskillere er i tre og ikke i betong. Lyden bærer ekstra godt når det er etasjeskillere i tre.

Måtte flytte fra leiligheten min fra 2006 da ny eier over trampet så hardt halve natta at det var håpløst å bo der. Jeg kjenner folk som har lydisolert tak (lydbøyler) og vært veldig fornøyd. 

Hvordan lyd oppleves er utrolig subjektivt, det en nabo reagerer veldig på kan en annen nærmest ikke legge merke til. 

Det jeg ville ha gjort er å ta en prat med naboen over. Jeg vet det er ubehagelig, men kommunikasjon er viktig. Kan være de ikke er klar over hvor godt de høres. Hvis de har blitt instruert til å være stille under visning, så bør det i såfall komme frem under den samtalen. 

Anonymkode: 53321...498

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er å snakke med naboen over deg, og si at du hører alt de gjør.

Når man bor tett på hverandre, må man gi og ta, og de som bråker må ta hensyn.

Jeg har de siste årene bodd i en oppgang der jeg omtrent ikke har hørt mine naboer, selv om jeg vet at hun ved siden av meg har ofte hatt 6 personer til middagsbesøk, hun under meg har hatt mange vorspiel og hun overrasket meg har hatt barnebarn på tre år på besøk annenhver helg.

Så får jeg ny nabo over meg og det høres ut som det er en flodhest på 200 kg som går over gulvet.

Alt knirker der oppe, ting blir sluppet i gulvet, jeg hører at hun ser på Netflix pga introen som kommer når man slår på Netflix, jeg hører at hun snakker og ler og kjenner hva hun lager til middag.

Da måtte jeg gi beskjed på forhånd høflig måte at hun måtte ta litt hensyn, fordi jeg hørte alt hunhgjorde fordi hun er bråkete!

Hun har blitt litt bedre, men tror nok ikke det blir slik som før.

Anonymkode: 89b6c...d2a

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfelle hadde nok ikke boligkjøpere forsikring hjulpet.

Det ved å bo slik må en desverre regne med å høre folk. 

Anonymkode: ff10f...acc

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Boligkjøpeforsikring hadde ikke hjulpet et pukk her. 

Har du bodd i blokk før? Eller kommer du fra enebolig gjerne?

Ta en prat med naboen, gjerne de ikke er klar over at det er lytt og at krangling/tramping høres så godt!

Gratulerer med leilighetskjøp, håper du ender opp fornøyd!

Anonymkode: d91e1...423

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lyddemping hjelper ganske mye. Men vil variere endel. Hvilke materialer bla e har på gulvet får du kanskje ikke gjort mye med. Men et teppe på gulvet deres ville ha hjulpet  endel. 

Hørte noen som tok opp lydene og sendte til dem det gjalt, det fungerte for dem. Og kanskje tipse om at et teopegulv ville ha hjulpet noe, på soverommet

Anonymkode: 53416...0b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var meg som bodde over deg og lagde lyd ville jeg satt pris på en vennlig beskjed om hvor lytt det er, og jeg ville blitt så flau over å skjønne at du har hørt det meste. Så jeg håper at du tør å si fra på en ok måte, og at det tas ad notam av naboen(e). 

Anonymkode: 5976e...3bc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til hun over deg om at du hører alt. Jeg ville likt å vite. Men jeg kan ikke si så mye selv. Jeg bor i rekkehus, og vi hører naboen tisse gjennom veggen. Det er ellers lite lytt, men akkurat den lyden bærer langt (doen ligger vegg i vegg med oss). Hører iblant at de støvsuger eller om barna leker med noe med hjul som rulles hardt og fort over gulvet. Jeg har ikke nevnt noe til dem... De kan ikke akkurat gjøre noe med tissinga, så noen ganger antar jeg at det er best å være uvitende. Men det du nevner bør gå an å si ifra om. Si det på en ordentlig måte, men ingen gode tips til hvordan. 

Anonymkode: 06366...75a

AnonymBruker
Skrevet

TS, men hvor bodde du før? Om du var student og bodde på en studentbolig og allikevel synes nå det er for mye lyd - ja, da er det nok for mye lyd. Men om du bodde i enebolig tidligere og det er første gang du bor i en blokk, og det har bare vært 4 dager - så kan det hende at det er bare en tilvenning og det går seg til? 

Anonymkode: 3ad99...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber de hardtarbeidende pengene dine med?

Anonymkode: 531b3...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har bodd der i fire dager. Du hørte ingenting i starten. Hun har en kjæreste som er på besøk av og til. De gir seg oftest i 11-tiden. Men i går var det lengre... Det høres mer ut som du har bodd der i fire måneder, ikke bare fire dager, så mye som du har fått med deg.

Når du sier du har vært på flere visninger i andre leiligheter og fått beskjed om at det er godt lydisolert på alle..  det har da ikke noe som helst å si hva som sies om lyd i andre leiligheter...

Det er ikke sikkert selger har vært plaget av lyden i det hele tatt. Og det er drøyt spekulere i at selger har bedt de dempe seg på visning, når du selv gar fått med deg at en av partene ikke engang bor der, men bare er på besøk av og til. Da er det fult mulig han ikke var på besøk når det var visning... Var du på visning på kveldstid, på tidspunktene du hører han?

Hvordan du selv har møblert din leilighet har veldig mye å si også. De første ukene etter jeg overtok min nye leilighet så hørte jeg naboene hele tiden. Men etter jeg fikk på plass alle møbler, planter og tepper, så hører jeg de veldig sjeldent.

Anonymkode: e5708...ab7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som et helt normalt lydnivå, som man må regne med når man bor i samme bygg som andre mennesker. 

Anonymkode: c7105...2c9

• Liker 3
Skrevet

Normen er at du må finne deg i å høre at naboen krangler, men ikke høre hva de krangler om

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lokomotiv33 skrev (19 timer siden):

Noen som har erfaring med lignende situasjoner? Hva kan man gjøre? (allerede kjøpt ørepropper iallfall). Vil ikke være hun som klager etter dag 4, men begynner å lure på om de har blitt instruert til å være stille under visning og at selger har forsøkt å skjule hvordan det er i leiligheten...

Følg reglene, det vil si, er det støy etter at reglene tilsier at det skal være stille (stort sett etter kl 23, men les vedtektene) så lager du signal tilbake at de må dempe seg. Om det er å gå på døra til naboen og be de dempe seg, eller om du bruker ett kosteskaft til å banke i taket så de hører deg er opp til deg.

Du kan også sende klage til styret om du mener det er såpass ille. 

Her hører jeg så og si alt som skjer i underetasjen, de har barn og springer og bråker. Barna er ofte våkne til langt på natt, jeg går aldri på døren til naboen fordi du vet aldri hva slags menneske du møter på. Om det er en voldelig person eller hva, men jeg slår i gulvet med en langkost og da holder de kjeft resten av kvelden. 

Som alle andre skriver, forsikringen ville ikke hjulpet deg. Hverdags støy må vi tåle når vi bor i blokk, men du kan klage om folk ikke følger reglene etter vedtektene. 

Anonymkode: dbeff...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring hjelper ikke. Flytter vekk selv nå pga naboer som går på do 1836 ganger hver natt og hører alt de gjør på do. Hører at de ikke vasker hendene etter å ha vært på do. Hører hver gang de støvsuger eller når de trekker ut kommodeskuffene. Hører når de diskuterer. Hører hvilke filmer og serier de tv-slavene ser på Netflix… på nattestid… hører også litt for private ting som er direkte kvalmt. Vedkommende prøver også visstnok å oppnå sine 10 000 skritt ved å trampe omkring i leiligheten hele natta. Dette er bare en brøkdel av det de foretar seg og jeg nevner det mest uskyldige. Lei av bråk og naboer som påvirker døgnrytmen vår. Nytta ikke å sende mail til styret og klage - styreleder gikk rundt og sa til de andre beboerne at vi flytter snart… i to år… det hadde vi ingen planer om, men de fikk det til til slutt… 

Anonymkode: c3af0...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke selger som har lurt deg, når du i utgangspunktet ikke hører naboer, utenom høylytt krangling. Jeg ville nok hørt naboen i huset om vinduet sto åpent og det var krangling. Du må ta det med naboene, det får være grenser for spetakkel i et borettslag. 

Anonymkode: 9d8d6...594

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...