AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:56 #21 Del Skrevet onsdag kl 14:56 Innimellom er det brukeren som er problemet, ikke verktøyet Jeg synes det er helt fantastisk! Slippe å ta med seg alt av dokumenter og informasjon - du har alt på ett sted. Trengte nytt årskort i det jeg løp mot banen, kunne fikse det med tre-fire trykk, i stedet for å bli forsinket hjem På vei hjem fra ferie - kan sette på varmen. Eller på ferie - styre solskjerming, og sjekke temperaturer og frysere. Se hvem som ringer på. Vipps - to trykk hver gang det ska penger hit og dit. Superenkelt å legge inn oppgjør, dele regninger, og alt slikt som krevde regneark, og runder i nettbanken før. Betale uten å huske kort, uten å huske pin. Slippe huske førerkort. Bruke bank ID som ID. Kalender som gir deg full oversikt, og som minner deg på avtaler tidsriktig i forhold til når du må være der. Karttjenester 😍 Digitale lister, handlelister, huskelister. Videoer og annen underholdning på reise. Dør og garasjeport åpner seg automatisk når jeg er nærme nok - ingen nøkler. Kunne sette seg i solveggen en times tid - og ta unna jobb via apper. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Og går du tom for batteri så blir det en dyr reise. Anonymkode: bad24...3a6 Jeg kan ikke huske å ha vært uten batteri. Er man så ustrukturert, så glemmer man vel gjerne alle disse dokumentene, bankkort, nøkler, førerkort,med mer, også? Anonymkode: 66800...37e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 14:57 #22 Del Skrevet onsdag kl 14:57 Savner å måtte ta fri fra jobb for å rekke banken for å betale regninger. ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet onsdag kl 15:14 #23 Del Skrevet onsdag kl 15:14 Jeg hater ikke nødvendigvis apper, men de helsikens chat-bot’ene bør sendes til Mars sammen med Elon Musk snarest. Sist det var en feil med postens nettside og app måtte jeg ringe. Og fant til slutt ut at eneste måte å få snakke med et menneske er at jeg måtte skrike «jeg vil snakke med et menneske 3 ganger». Men det mennesket jeg snakket med var dessverre ikke helt god heller.. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:34 #24 Del Skrevet onsdag kl 17:34 Å kunne overføre penger i nettbank heller enn en fysisk bank er flott. Alle som krever at jeg installerer en app for å gjøre det som kunne ha vært gjort i en nettside trenger dask. Når jeg bruker appen en gang i året så er brukernavn og passord borte, og så må jeg resette. Skoler, ISP-er og andre som har fått det for seg at de er så viktige at de ikke kan kommunisere på mail men bare i deres proprietære app fortjener dask. Ustabile apper er noe dritt. Anonymkode: 6c2af...810 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet onsdag kl 18:28 #25 Del Skrevet onsdag kl 18:28 Jeg skjønner dere som sier at det er mye enklere nå, men det ts beskriver (alt som blir gående i en loop når det er noe galt) er noe jeg opplever veldig ofte faktisk, og syns det skaper mye støy i hverdagen. Det jeg observerer er at det gjør livet veldig vanskelig for de som ikke henger med; eldre, folk med diverse utfordringer etc. Noen fortalte meg at eldre på sykehjem ikke klarer å helle seg en kopp kaffe lengre, og må ha assistanse til det, for det er selvfølgelig avanserte maskiner man skal kunne betjene. Før klarte de selvfølgelig å helle fra en kaffekanne som sto der. Dvs. at man gjør folk eldre og hjelpeløse lenge før det egentlig er nødvendig. Og å se på tv? Jeg har selv observert hvor hjelpeløse noen eldre blir med å finne den ene jævla kanalen de har lyst til å se på. Og jeg har gått gjennom hvordan man tar kollektivt med eldre i familien. Slitsomt at de ikke lengre kan bare kjøpe seg en billett. Igjen; de blir hjemmesittende lenge før de trenger egentlig når de kvier seg for at systemene hele tiden endres. Det er jo ingen vei tilbake, men alle dere som sier alt har blitt så enkelt er nok i en ung alder og tenker ikke på hvor komplisert det gjør livet for endel mennesker ute i samfunnet. Det er ikke så lenge siden jeg leste en artikkel skrevet av en kvinne som hadde en søster med lettere psykisk utfordring. Hun hadde tidligere hatt null problemer med å klare seg (for det meste) selv, men med alt som ble digitalisert så var hun nå veldig avhengig av søsteren som da slet seg helt ut for hun måtte bruke veldig mye tid og krefter hun ellers ikke hadde trengt. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:34 #26 Del Skrevet onsdag kl 18:34 visp skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner dere som sier at det er mye enklere nå, men det ts beskriver (alt som blir gående i en loop når det er noe galt) er noe jeg opplever veldig ofte faktisk, og syns det skaper mye støy i hverdagen. Det jeg observerer er at det gjør livet veldig vanskelig for de som ikke henger med; eldre, folk med diverse utfordringer etc. Noen fortalte meg at eldre på sykehjem ikke klarer å helle seg en kopp kaffe lengre, og må ha assistanse til det, for det er selvfølgelig avanserte maskiner man skal kunne betjene. Før klarte de selvfølgelig å helle fra en kaffekanne som sto der. Dvs. at man gjør folk eldre og hjelpeløse lenge før det egentlig er nødvendig. Og å se på tv? Jeg har selv observert hvor hjelpeløse noen eldre blir med å finne den ene jævla kanalen de har lyst til å se på. Og jeg har gått gjennom hvordan man tar kollektivt med eldre i familien. Slitsomt at de ikke lengre kan bare kjøpe seg en billett. Igjen; de blir hjemmesittende lenge før de trenger egentlig når de kvier seg for at systemene hele tiden endres. Det er jo ingen vei tilbake, men alle dere som sier alt har blitt så enkelt er nok i en ung alder og tenker ikke på hvor komplisert det gjør livet for endel mennesker ute i samfunnet. Det er ikke så lenge siden jeg leste en artikkel skrevet av en kvinne som hadde en søster med lettere psykisk utfordring. Hun hadde tidligere hatt null problemer med å klare seg (for det meste) selv, men med alt som ble digitalisert så var hun nå veldig avhengig av søsteren som da slet seg helt ut for hun måtte bruke veldig mye tid og krefter hun ellers ikke hadde trengt. Men slik har det vel vært for hver eneste generasjon. I mange hundre år. Dine oldeforeldre var neppe komfortable med å helle seg en kopp kaffe fra en kanne? Det måtte være kokekaffe, fra gryte. TV? De var vant med trykknapp på TV. 1-10, hvorav bare 1 og 2 virket. Ingen fjernkontroll. Og før det igjen - Radio, med vrideknapp. Nettbank var et mareritt. Man førte bankbok, og gikk i banken. Jeg er selv nesten 50. Og ser på alt som kommer som positivt. Det handler om innstilling. Anonymkode: 66800...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:35 #27 Del Skrevet onsdag kl 18:35 Mye bra med digitalisering, men jeg er langt på vei enig. Jeg får aldri lagt fra meg mobilen, fordi alt skal ordens via den. Alle disse jævla appene. Det blir rett og slett for mye. Anonymkode: b8867...3eb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet onsdag kl 18:37 #28 Del Skrevet onsdag kl 18:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men slik har det vel vært for hver eneste generasjon. I mange hundre år. Dine oldeforeldre var neppe komfortable med å helle seg en kopp kaffe fra en kanne? Det måtte være kokekaffe, fra gryte. TV? De var vant med trykknapp på TV. 1-10, hvorav bare 1 og 2 virket. Ingen fjernkontroll. Og før det igjen - Radio, med vrideknapp. Nettbank var et mareritt. Man førte bankbok, og gikk i banken. Jeg er selv nesten 50. Og ser på alt som kommer som positivt. Det handler om innstilling. Anonymkode: 66800...37e Herregud, de klarte da å helle seg en kopp kaffe fra en kanne! Det er ikke alltid det handler om innstilling. Det kan være helseutfordinger som ikke var til hinder for å komme seg til banken, men som er til veldig hinder for hvor avansert det har blitt nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:39 #29 Del Skrevet onsdag kl 18:39 Det mest irriterende er apper som krever en "oppdatering" omtrent hver gang du skal bruke den. Noen nye unyttige funksjoner jeg aldri bruker kommer inn. Og layout må selvfølgelig endres for hver 2. versjon. Og jeg må logge inn på nytt! Anonymkode: 654d9...7d2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:41 #30 Del Skrevet onsdag kl 18:41 Og logg inn med føkkings brukernavn og passord for hver minste ting. Arrrgh! Anonymkode: b8867...3eb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:47 #31 Del Skrevet onsdag kl 18:47 Den nye vaskemaskinen vår har app. I appen er det mange ekstra programmer bl.a. Min mann syns jeg er håpløs som ikke vil laste ned appen, men det nekter jeg faktisk. Ett av de 34 programmene jeg kan velge på bryteren får være godt nok altså. Anonymkode: 38f10...c35 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 18:49 #32 Del Skrevet onsdag kl 18:49 visp skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner dere som sier at det er mye enklere nå, men det ts beskriver (alt som blir gående i en loop når det er noe galt) er noe jeg opplever veldig ofte faktisk, og syns det skaper mye støy i hverdagen. Det jeg observerer er at det gjør livet veldig vanskelig for de som ikke henger med; eldre, folk med diverse utfordringer etc. Noen fortalte meg at eldre på sykehjem ikke klarer å helle seg en kopp kaffe lengre, og må ha assistanse til det, for det er selvfølgelig avanserte maskiner man skal kunne betjene. Før klarte de selvfølgelig å helle fra en kaffekanne som sto der. Dvs. at man gjør folk eldre og hjelpeløse lenge før det egentlig er nødvendig. Og å se på tv? Jeg har selv observert hvor hjelpeløse noen eldre blir med å finne den ene jævla kanalen de har lyst til å se på. Og jeg har gått gjennom hvordan man tar kollektivt med eldre i familien. Slitsomt at de ikke lengre kan bare kjøpe seg en billett. Igjen; de blir hjemmesittende lenge før de trenger egentlig når de kvier seg for at systemene hele tiden endres. Det er jo ingen vei tilbake, men alle dere som sier alt har blitt så enkelt er nok i en ung alder og tenker ikke på hvor komplisert det gjør livet for endel mennesker ute i samfunnet. Det er ikke så lenge siden jeg leste en artikkel skrevet av en kvinne som hadde en søster med lettere psykisk utfordring. Hun hadde tidligere hatt null problemer med å klare seg (for det meste) selv, men med alt som ble digitalisert så var hun nå veldig avhengig av søsteren som da slet seg helt ut for hun måtte bruke veldig mye tid og krefter hun ellers ikke hadde trengt. Men dette er en av sidene. En annen side er de eldre som av naturlige årsaker ikke klarer å betjene ting lenger. Hukommelse svikter. Styrke svikter. Synet svikter. Og en gjenganger er at vedkommende selv og pårørende skylder først på omgivelsene uten å ta inn over seg at en blir eldre og ting svikter. Jeg er såpass gammel at jeg husker sparebøsser, bankbøker, bankbokser, sjekkhefter, giroer, telefoner med tallskiver, hustelefon med tastatur, tv med kanalvrider, tv antenne på taket, kablet fjernkontroll +++ og det har alltid vært noen som har vært mot utvikling. Ikke utvikling i seg selv men endring. Farfar bannet hver gang fjernkontrollen til TV-en gikk tom for strøm eller vinden vridde tv antenna ut av posisjon. Og det ble verre for hvert år han ble eldre. Ikke fordi fjernkontrollen ble mindre eller antennene dårligere, men fordi finmotorikken sviktet og å bytte batterier ble vanskelig. Og klatre på taket i hans alder? Bestemor og bestefar klarte aldri å forstå sjekkheftet og brukte kun kontanter. Bestefar døde før betalingskort ble en ting men bestemor prøvde, og glemte ofte både kort og kode. Den gruppen vi ikke hører om er de som får det til. De klager ikke. Og de er mange av de også i eldre generasjon. Jeg er innom seniorgruppa når de har datarelaterte tema og det er mange «godt voksne» som fint følger med på både kontaktløs betaling, crypto, nettaviser, sosiale medier og streamingtjenester. Og som ikke vil tilbake til å ikke ha dette. Utfordringen er ofte mer knyttet til motvilje mot endringer. Og etter hvert som jeg blir eldre selv kjenner jeg det godt igjen i egne mønster. Heldigvis er jeg fortsatt nysgjerrig av meg og liker å utfordre meg selv så klarer å snu meg rundt når det butter på. Synet er for eks en av de tingene jeg merker godt svikter. Men bare det å ta steget med å øke skriftstørrelsen på telefonen føltes som et nederlag. Jeg kunne jo heller klaget på billige kinaproduserte billigskjermer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet onsdag kl 18:49 #33 Del Skrevet onsdag kl 18:49 Både og. Var veldig greit å bestille mat på McDonalds via appen og få maten til bordet. Men det er unntaket. Tragisk at man nesten må ha smarttelefon for å leve i dag. Merker at jeg ikke har ork til å følge med på utviklingen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knutekålmor85 Skrevet onsdag kl 18:49 #34 Del Skrevet onsdag kl 18:49 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, hva er det med en app for hver jævla by/stasjon/operatør? Her i den lille byen jeg bor, har vi FIRE parkeringsapper. Så reiser man et annet sted, og der er det en ny app. Buss i Oslo opereres med en annen app enn buss i Bergen. Og så videre. Anonymkode: b2868...e95 For kollektivtrafikk dekker apoen entur nå hele landet/alle fylkene. Litt fremskritt iallfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet onsdag kl 18:49 #35 Del Skrevet onsdag kl 18:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den nye vaskemaskinen vår har app. I appen er det mange ekstra programmer bl.a. Min mann syns jeg er håpløs som ikke vil laste ned appen, men det nekter jeg faktisk. Ett av de 34 programmene jeg kan velge på bryteren får være godt nok altså. Anonymkode: 38f10...c35 Tipper klærne blir rene selv uten app-vask😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 18:50 #36 Del Skrevet onsdag kl 18:50 visp skrev (11 minutter siden): Herregud, de klarte da å helle seg en kopp kaffe fra en kanne! Det er ikke alltid det handler om innstilling. Det kan være helseutfordinger som ikke var til hinder for å komme seg til banken, men som er til veldig hinder for hvor avansert det har blitt nå. Tja. Jeg husker godt farmor som forbannet seg over de nymotens kaffekannene med knapp på. Hun fikk det aldri til på første forsøk og endte ofte opp med å søle. Så nei, det var det ikke alle som klarte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knutekålmor85 Skrevet onsdag kl 19:05 #37 Del Skrevet onsdag kl 19:05 Det er et viktig og aktuelt tema. Rundt 20% av befolkningen er sårbare for digitalt utenforskap. Det kan gå på språk, tilgang til pålogging, forståelse av nettsider og navigering eller nok krefter til å klare å finne frem. Flere i det offentlige arbeider med dette: https://www.digdir.no/rikets-digitale-tilstand/digitalt-utanforskap/3568 https://www.uutilsynet.no/uubloggen/digitalt-utanforskap-og-diskriminering/1331 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet onsdag kl 19:11 #38 Del Skrevet onsdag kl 19:11 De som klager her = de samme som ikke klarte å ID seg hos DNB. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:13 #39 Del Skrevet onsdag kl 19:13 NakenPanda skrev (1 minutt siden): De som klager her = de samme som ikke klarte å ID seg hos DNB. Feil Anonymkode: b8867...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet onsdag kl 19:14 #40 Del Skrevet onsdag kl 19:14 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Feil Anonymkode: b8867...3eb Du er feil det er hva jeg tror Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå