Gå til innhold

Drittlei alt av apper og overdigitaliseringen av samfunnet!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå begynner jeg å bli drittlei. Alt som før i tiden kunne ordnes manuelt og ha papir som bevis, må nå gå via en eller annen idiotisk app. Appen har selvfølgelig ingen normal kundeservice, man må enten chatte med en robot som ikke forstår hva du spør om, eller sende mail som det tar flere dager å få svar på. Det var så lettvint før at man kunne kjøpe fysisk månedskort på buss, fysisk billett, fysisk parkeringskort osv. Nå må man ringe hit og dit for å ordne en app som ikke funker, en funksjon som de ikke har tenkt på, hvis noe er feil osv. Hele tiden må man fikle med denne mobilen og ha ørten apper på den. Argh!

Anonymkode: b2868...e95

• Liker 31
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig😟

Anonymkode: a36b9...9e8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er 10 ganger mer enkelt, brukervennlig og lettvint enn før da en måte drasse med seg en hel regnskog av papirer bare for å fikse noe som helst. "Alle" i dag har mobilen med seg overalt og alt kan fikses igjennom den. Så nei takk til et forhistorisk samfunn igjen.

Anonymkode: e8ac3...4fa

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er mye lettere nå og ha det meste samlet på telefonen. Gjør ting mye enklere og mer effektivt.

Joda, det er knotete når ting ikke funker, men det skjer såpass sjelden i forhold til hvor mye jeg får ut av appene at jeg synes det er mer enn verdt det.

Anonymkode: a8889...838

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo fortsatt fysiske månedskort (t:kort), og man kan kjøpe billetter på automat (f.eks Vy). 

Det eneste som irriterer meg er chatrobotene. 

Anonymkode: b1273...292

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes også det er mye lettere nå og ha det meste samlet på telefonen. Gjør ting mye enklere og mer effektivt.

Joda, det er knotete når ting ikke funker, men det skjer såpass sjelden i forhold til hvor mye jeg får ut av appene at jeg synes det er mer enn verdt det.

Problemet er jo nettopp at det er ingen å snakke med når ting ikke funket. Jeg hentet ut en leiebil i går, for eksempel. Prøvde å legge den inn i parkeringsappen, men det gikk ikke. Det sto der at jeg måtte ha godkjenning fra bilens eier. Kontaktet da leiebilfirma lokalt, og de har ikke hørt om problemstillingen tidligere. De måtte sjekke med firmaet sentralt. App-eier har ikke telefon, der må man sende e-post, så svarer de når de har tid. Jeg sitter enda og venter på svar, og i mellomtiden betaler jeg svindyrt for parkering fordi jeg ikke får lagt inn kjøretøyet. Før i tiden hadde jeg plastkort. Det kunne jeg bare ta fra bil til bil, hadde tatt meg 20 sekunder.

TS

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes jo fortsatt fysiske månedskort (t:kort), og man kan kjøpe billetter på automat (f.eks Vy). 

Det eneste som irriterer meg er chatrobotene. 

Anonymkode: b1273...292

Ikke når det gjelder parkering her jeg bor. Vil du ha månedsbillett, MÅ det gjøres via app. 

TS

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig.

For ikke å snakke om alle de appene som har "bad loops" hvor ingenting fungerer, du prøver å resette passordet, men da må du verifisere mailen, så kommer det aldri noen mail osv. AARGH.

Og når du skal lade bilen ... gud forby at du skal kunne trekke kortet ditt som en normal person. Du må selvsagt ha en app (en app for hver ladestasjon), laste den ned, opprette bruker, verifisere eposten, verifisere telefonnummeret ditt, taste inn fødselsnummer, legge inn kortnummer, bekrefte med bankID osv. Altså ... det burde vært ulovlig. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (4 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig.

For ikke å snakke om alle de appene som har "bad loops" hvor ingenting fungerer, du prøver å resette passordet, men da må du verifisere mailen, så kommer det aldri noen mail osv. AARGH.

Og når du skal lade bilen ... gud forby at du skal kunne trekke kortet ditt som en normal person. Du må selvsagt ha en app (en app for hver ladestasjon), laste den ned, opprette bruker, verifisere eposten, verifisere telefonnummeret ditt, taste inn fødselsnummer, legge inn kortnummer, bekrefte med bankID osv. Altså ... det burde vært ulovlig. 

Ja, hva er det med en app for hver jævla by/stasjon/operatør? Her i den lille byen jeg bor, har vi FIRE parkeringsapper. Så reiser man et annet sted, og der er det en ny app. Buss i Oslo opereres med en annen app enn buss i Bergen. Og så videre.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Problemet er jo nettopp at det er ingen å snakke med når ting ikke funket. Jeg hentet ut en leiebil i går, for eksempel. Prøvde å legge den inn i parkeringsappen, men det gikk ikke. Det sto der at jeg måtte ha godkjenning fra bilens eier. Kontaktet da leiebilfirma lokalt, og de har ikke hørt om problemstillingen tidligere. De måtte sjekke med firmaet sentralt. App-eier har ikke telefon, der må man sende e-post, så svarer de når de har tid. Jeg sitter enda og venter på svar, og i mellomtiden betaler jeg svindyrt for parkering fordi jeg ikke får lagt inn kjøretøyet. Før i tiden hadde jeg plastkort. Det kunne jeg bare ta fra bil til bil, hadde tatt meg 20 sekunder.

TS

Som sagt - det er knotete når det ikke funker, men jeg synes fordelene mer enn veier opp for ulempene med tanke på hvor effektivt og enkelt det er når det funker, og det er jo de fleste appene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er en uting med apper.

Hvorfor ikke bare bruke vanlige nettsider? Logge seg inn på dem, om det absolutt må være digitalt? Nå må man laste ned en app for omtrent alt.

Anonymkode: ce066...619

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være litt plagsomt at man ikke får kjøpt seg noe på loppemarked eller i kiosken i barneidretten fordi de går ut fra at alle har Vipps. Men ellers går det greit, synes jeg. 

Anonymkode: f3998...9e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

TS

Hvilken parkeringsapp er dette?

Anonymkode: e0f68...522

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg elsker app'er. Så mye som er så utrolig mye lettere enn i "gamle dager"

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kunne ikke ha vært mer uenig!

Så utrolig deilig å ha alt samlet på telefonen, fikse ting selv uten å måtte forholde meg til andre mennesker og jeg har aldri opplevd kluss med dette utenom ting som har vært min egen feil 🙂 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke når det gjelder parkering her jeg bor. Vil du ha månedsbillett, MÅ det gjøres via app. 

TS

Og går du tom for batteri så blir det en dyr reise.

Anonymkode: bad24...3a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner bare to ting, og det er fysisk medlemskort og nøkkelbrikke.

Anonymkode: be41e...3aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det kan være litt plagsomt at man ikke får kjøpt seg noe på loppemarked eller i kiosken i barneidretten fordi de går ut fra at alle har Vipps. Men ellers går det greit, synes jeg. 

Anonymkode: f3998...9e2

Hvorfor skal man ikke ha VIpps? Veldig greit for dugnadsforeldre å slippe mynter seddler veksling og opptelling av penger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og går du tom for batteri så blir det en dyr reise.

Jeg tror det må være 15-20 år siden min mobil gikk tom for strøm. Det er da bare å ha et system på å lade den.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig for det digitale, men synes backup-løsningene er alt for dårlige. 

Anonymkode: a1e09...3f6

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...