Gå til innhold

Noen som har sagt opp en del av stillingen for å få tid til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 100 % i helsevesenet med vakter dag og kveld. Har nå tatt permisjon ned til 80 % slik at jeg får litt mer tid. Men merker nå at jobben tar for mye energi fra meg. Har veldig lite energi når jeg kommer hjem. Ønsker å ha mer tid og energi til datteren min på ett år. 

Har stilling som vernepleier og de fleste stillinger som vernepleier eller liknende er 100 %. Vet det er en bra ting å jobbe fulltid med hel stilling osv men akkurat nå hadde jeg trengt å gå ned til 50-60 %. Vurderer sterkt å si opp kanskje 50 % av stillingen og heller ta ekstravakter dersom jeg har tid eller orker. 

Er det flere som har gjort det? Erfaringer?

Anonymkode: 14d2a...193

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er barnet under 10 år har du krav på velferdspermisjon fra deler av stillingen din. Ikke si opp fast stilling!! 

Anonymkode: 6c0ad...fef

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i 70% stilling til yngste begynte på skolen. Tok på meg ekstravakter innimellom. Elsket å kjenne på overskuddet og muligheten til å ha de hjemme fra barnehagen midt i uka. Hadde velferdspermisjon. Kampen om fulltid er flott for de som trenger det, men det er ikke riktig for alle.

Anonymkode: 6c0ad...fef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned til 60%, velferdspermisjon. Kommer til å bli i 60% vertfall til yngste av 3 barn har begynt på skole. 

Beste jeg har gjort! Så lenge økonomien tillater det, kjør på. 100% jobb er ikke for alle:)

Anonymkode: 4d4c1...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det har jeg ikke følt på. 
Om jeg hadde vært alenemor/hatt eneansvar, så hadde jeg sikkert følt på det.

Anonymkode: 2664c...d36

AnonymBruker
Skrevet

Derfor man skal få barn når man er ung. Da har man masse energi 

Anonymkode: 86e50...cbf

Skrevet

Fikk barn når jeg var i 20 åra, 2 barn. Jobbet 60% til begge begynte på skolen, og så 80% til de var ferdig med ungdomsskolen. Vet jeg får mindre pensjon pga det, men angrer overhodet ikke på det. Barna er viktigere enn høy pensjon for meg. Nå er de voksne og jeg bor alene. Har godt forhold til begge to. Klarer meg på lite jeg. Har reist mye før. Har ingen behov for det lenger. Bor i en koselig, liten leilighet. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

To barn på hhv 3 og 7 år. Jeg har redusert til 80% (20 % ulønnet permisjon). Måtte kjempe for å få det, da jeg jobber i en bedrift som helst ikke vil ha deltids stillinger.

Veldig glad jeg gjorde det, skal fortsette med det. Og før noen begynner med pensjons-argumenter så sparer jeg flere tusen pr mnd til pensjon. Økonomi er ikke et hinder for meg.

Anonymkode: 833b9...d76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke sant for alle. Jeg har mer energi nå som 35 åring enn jeg hadde da jeg var 20. Livet ser ikke likt ut for alle, og man vet ikke på forhånd hvordan livet vil utvikle seg.

Anonymkode: 70704...1cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange damer på 40 som er sprekere enn 25-åringen. 

• Liker 2
Gjest babbo
Skrevet

Jobber 70 % som miljøterapeut i bolig 🥰 helt nydelig, har en sønn på 2 år. Eier billig rekkehus, trenger ikke å bo seg i hjel.

Har så mye mer overskudd. Livet er ikke jobb! Så lenge økonomien går rundt så kjør på 🥳 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 60% og så 80% i flere år. Men mye av tiden gikk til husarbeid, slik at mannen slapp. Ble drittlei alt sammen. Nå jobber jeg 100% og vi deler på husarbeid. 

Så kan anbefale det i et par år men ikke for lenge. 

Anonymkode: b63d6...a9c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg føler rett og slett hele døgnet er en jobb. Jobb på jobb og jobb hjemme. Før barn kunne jeg bare legge meg nedpå om jeg var sliten etter jobb, mens nå er det mas hele tiden. Kan ikke tenke på makro økonomi akkuratt nå, føler heller jeg må tenke på hva som er best for meg og ungen.

Ts

Anonymkode: 14d2a...193

Barna er kjempeviktig! Mener selv at barn har godt av mer tid hjemme og med omsorgspersonene enn de har i dag.

Det er nok mest sannsynlig ikke bare du som har ansvar for at ungen din og du har det bra. Hele familien burde ta sitt ansvar i det. Jeg syns ikke det bør være automatikk at kvinnen går ut av arbeidslivet - for at mannen kan satse på jobb, øke masse i lønn, og få det behagelig hjemme (da kvinner da ser det som naturlig å gjøre mer husarbeid, matlaging og oppfølging av unger..) 

Anonymkode: 90832...d75

AnonymBruker
Skrevet

I småbarnsåra - dersom familien syns det er til det beste kan man løse det med at begge reduserer stillingen sin noen år, evt at mannen jobber 80% noen år, for så å gå tilbake til 100%, og deretter at kvinnen gjør det:) 

Anonymkode: 90832...d75

Skrevet

Jeg gikk fra 100% til 80% og kjenner på at jeg godt kunne gått ned til 60-70% i barnehageårene ja, men da vil vi nok merke det på økonomien…  jeg synes det har hjulpet masse å gå ned til 80% da, jeg jobber 6-timersdager og vi slipper unna hverdagsstresset :) 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. 

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Pingvinen skrev (På 7.5.2025 den 15.49):

Fikk barn når jeg var i 20 åra, 2 barn. Jobbet 60% til begge begynte på skolen, og så 80% til de var ferdig med ungdomsskolen. Vet jeg får mindre pensjon pga det, men angrer overhodet ikke på det. Barna er viktigere enn høy pensjon for meg. Nå er de voksne og jeg bor alene. Har godt forhold til begge to. Klarer meg på lite jeg. Har reist mye før. Har ingen behov for det lenger. Bor i en koselig, liten leilighet. 

Men du har da kan skje ikke hatt mulighet for å hjelpe de inn på boligmarkedet?

Anonymkode: d6290...680

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 15.39):

Eller man kan få barn når man er godt voksne og har råd til å jobbe redusert.

Anonymkode: 5cea9...444

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa opp 50% av stillingen da jeg fikk barn nr 3. Beste jeg har gjort. Når du tjener lite så skatter du lite også. Har helt ok ,ed penger. Barnetrygden og lønnen utgjør tilsammen over 30.000 kr netto/måned

Anonymkode: 42502...29b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg sa opp 50% av stillingen da jeg fikk barn nr 3. Beste jeg har gjort. Når du tjener lite så skatter du lite også. Har helt ok ,ed penger. Barnetrygden og lønnen utgjør tilsammen over 30.000 kr netto/måned

Anonymkode: 42502...29b

Jobber du hver dag redusert, eller har du fri noen dager og jobber fullt andre?

Anonymkode: d6290...680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...