Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som har tatt master i kunstfag? Jeg vil gjerne høre om hva som er «vanlige» master oppgaver.

jeg vurderer å søke masteren men tør ikke før jeg selv er klar over hva jeg ønsker å basere master oppgaven på. Men vet heller ikke hva som er innafor i en kunst master oppgave🤷‍♀️

Anonymkode: 1ca07...336

Skrevet

Jeg startet under coronatiden, men droppet ut. Den gir få jobbmuligheter, fant jeg ut. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (16 minutter siden):

Jeg startet under coronatiden, men droppet ut. Den gir få jobbmuligheter, fant jeg ut. 

Det var leit å høre. Jeg har fullført bachelor i kunst og opplever færre jobbmuligheter med kun den i bakhånd. Håper på å få jobb i en skole, kultur sektor eller lignende. Hva endte du opp med å studere eller jobbe med i stedet for kunst master? ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type master, på kunstakademi? Da er det vanlig med skapende. selvinitiert arbeid med utstilling til slutt. Andre master i kunstfag er for eksempel slike som gir undervisningskompetanse i kunst og håndverk, som man kan ta dersom man er lærer og allerede underviser i faget.

Så, helt spesifikt - hvilken master er det du vurderer å ta? Det står vel ganske spesifikt på skolenes sider hvordan studiet er bygd opp.

Anonymkode: 10cde...3c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken type master, på kunstakademi? Da er det vanlig med skapende. selvinitiert arbeid med utstilling til slutt. Andre master i kunstfag er for eksempel slike som gir undervisningskompetanse i kunst og håndverk, som man kan ta dersom man er lærer og allerede underviser i faget.

Så, helt spesifikt - hvilken master er det du vurderer å ta? Det står vel ganske spesifikt på skolenes sider hvordan studiet er bygd opp.

Master i kunstfag på universitet i Agder. I forhold til oppgaven er det fritt frem å velge en personlig utforskende oppgave eller en mer skolerettet oppgave. Men finner lite på eksempler på disse oppgavene eller andre som har utført oppgavene. Per nå har jeg kun bachelor i kunstfag og har derfor ingen « utdannelse» hvis jeg skal bli lærer må jeg ta master i kunstfag fks. TS

AnonymBruker
Skrevet

Vil du jobbe i skolen, kan du ta PPU nå, trengs kun bachelor (frem til 2029 mener jeg det sto et sted). 

Jeg har selv BA i kunst fra kunstakademi, men det er lenge siden. Har tatt annen utdanning i etterkant. Man får jo ikke lett jobb med kunstutdanning - gjerne ufaglærte jobber (museum, assistent osv). De fleste jeg kjenner med denne utdanningen, og som jobber som kunstnere, har annet fast arbeid ved siden av, gjerne ufaglært.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Master i kunstfag på universitet i Agder. I forhold til oppgaven er det fritt frem å velge en personlig utforskende oppgave eller en mer skolerettet oppgave. Men finner lite på eksempler på disse oppgavene eller andre som har utført oppgavene. Per nå har jeg kun bachelor i kunstfag og har derfor ingen « utdannelse» hvis jeg skal bli lærer må jeg ta master i kunstfag fks. TS

På UiA har de PPU i kunstfag, der det står at det nå og noen år fremover kun trengs bachelor. Ville lest på dette! Mer nyttig enn master, der du ikke "blir" noe. Dessuten er det ett år, ikke to.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På UiA har de PPU i kunstfag, der det står at det nå og noen år fremover kun trengs bachelor. Ville lest på dette! Mer nyttig enn master, der du ikke "blir" noe. Dessuten er det ett år, ikke to.

Takk! Jeg sjekker det ut. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det var leit å høre. Jeg har fullført bachelor i kunst og opplever færre jobbmuligheter med kun den i bakhånd. Håper på å få jobb i en skole, kultur sektor eller lignende. Hva endte du opp med å studere eller jobbe med i stedet for kunst master? ts

Jeg jobber for Bufetat som spesialisert fosterhjem. Har innsett at kunst og kultur må være på hobbybasis. Hadde jeg vært ung i dag ville jeg valgt en utdannelse innen musikk/sang, men i min alder er jeg for etablert og for avhengig av stabile forhold og økonomi. Syns nesten alle jeg har studert med tidligere innen kunstfag strever med å komme noen vei. Så mange som har jobbet ufaglært i andre bransjer i alle år etter studietiden. Og de som driver utøvende og faktisk lever av det, lever ofte fra hånd til munn, alltid ventende på svar på en eller annen søknad om prosjektmidler osv. 

Jeg vurderer nå en videreutdannelse i familieterapi. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber for Bufetat som spesialisert fosterhjem. Har innsett at kunst og kultur må være på hobbybasis. Hadde jeg vært ung i dag ville jeg valgt en utdannelse innen musikk/sang, men i min alder er jeg for etablert og for avhengig av stabile forhold og økonomi. Syns nesten alle jeg har studert med tidligere innen kunstfag strever med å komme noen vei. Så mange som har jobbet ufaglært i andre bransjer i alle år etter studietiden. Og de som driver utøvende og faktisk lever av det, lever ofte fra hånd til munn, alltid ventende på svar på en eller annen søknad om prosjektmidler osv. 

Jeg vurderer nå en videreutdannelse i familieterapi. 

Takk som deler. Jeg har vurdert å studere master i barnevern i mange år. men her jeg bor har det vært så populært at jeg ikke har kommet inn de gangene jeg har søkt. Så nå dette året at poenggrensen var lavere så sikkert færre søkere. Mulig jeg søker det neste år. Kommer jeg ikke inn får jeg ta ppu. Hvordan var veien din mot spesialisert forsterhjem? Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk! Jeg sjekker det ut. Ts

Mulig det er noen tilleggskrav, så les nøye. Ellers vil jeg anbefale lærerutdanning, dersom du faktisk ønsker å undervise. Da får du flere fag, i tillegg til kunstfag og blir ganske attraktiv. Ta i alle fall en klokest mulig avgjørelse nå, angående hva du studerer videre, da det er skikkelig surt å bruke årene man har rett på støtte fra Lånekassen på studier som ikke er lett å få jobb innen. Sann mine ord - jeg tok ny BA + MA flere år etter kunstutdanning, der jeg ikke hadde rett til støtte hele løpet. Da må man jobbe mye ved siden av, og med barn og andre ting i tillegg er det virkelig tungt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk som deler. Jeg har vurdert å studere master i barnevern i mange år. men her jeg bor har det vært så populært at jeg ikke har kommet inn de gangene jeg har søkt. Så nå dette året at poenggrensen var lavere så sikkert færre søkere. Mulig jeg søker det neste år. Kommer jeg ikke inn får jeg ta ppu. Hvordan var veien din mot spesialisert forsterhjem? Ts

Kan du søke master i barnevern med BA i kunstfag da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du søke master i barnevern med BA i kunstfag da?

Masteren i barnevern er bachelor + master. Den er 5 årig og man kan ikke velge kun bacheloren. Så da hadde jeg jo begynt helt på scratch. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Masteren i barnevern er bachelor + master. Den er 5 årig og man kan ikke velge kun bacheloren. Så da hadde jeg jo begynt helt på scratch. Ts

Skjønner 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig det er noen tilleggskrav, så les nøye. Ellers vil jeg anbefale lærerutdanning, dersom du faktisk ønsker å undervise. Da får du flere fag, i tillegg til kunstfag og blir ganske attraktiv. Ta i alle fall en klokest mulig avgjørelse nå, angående hva du studerer videre, da det er skikkelig surt å bruke årene man har rett på støtte fra Lånekassen på studier som ikke er lett å få jobb innen. Sann mine ord - jeg tok ny BA + MA flere år etter kunstutdanning, der jeg ikke hadde rett til støtte hele løpet. Da må man jobbe mye ved siden av, og med barn og andre ting i tillegg er det virkelig tungt.

Takk som sier ifra. Er skikkelig redd for å velge feil siden jeg allerede har to barn også å tenke på. Da må jeg jo velge utdannelsen med gode utsikter på markedet😅 jeg ønsker jo ikke å måtte ta ny ba og evt ma fordi jeg valgte feil, som du og sier med tanke på rett til studiestøtte.Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du tenker og studere ved UiA, siden du nevner den integrerte masteren til barnevern?

For å ta vanlig PPU i hvertfall så trenger du:

- 1 bachelorgrad

- minst to års relevant arbeidserfaring

- ett fag som gir deg kompetanse

Jeg ville også ha sett på denne, selv om den ikke ligger på UiA. Retter seg spesifikt mot design, kunst & håndverk. Da trenger du kun en en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag.

https://www.oslomet.no/studier/tkd/evu-tkd/ppu-design-kunst-handverk

Anonymkode: 913db...6e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærerutdannelse i bunn. Tok kontakt med bufetat og gikk gjennom kurs før vi ble godkjent. Har jobbet i 4 år nå og venter på plassering nr2. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...