Gå til innhold

Sende pakke - Posten aksepterer ikke pakke som er innenfor målene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sende en litt stor pakke. Jeg pakket den forsiktig inn og har sjekket målene, den er innenfor Postens mål for den minste pakken til 73 kr, altså 35 x 25 x 12 cm. 

Når jeg måler hjemme med målebånd, ser jeg at den er ca 33 cm lang, ca 22 cm bred og ca 10 cm lang. Når jeg sier ca, mener jeg at det er god nok avstand fra der det står 35, 25 og 12 på målebåndet at jeg føler meg sikker på at pakken er innenfor. Men på Posten sier de at pakken er for stor. De har et "hull" de tester den gjennom og sier at de ikke kan prøve å presse den gjennom, den må gå rett igjennom med god margin. 

Hva gjør jeg? Jeg kan jo prøve å pakke den på nytt og pakke tettere, men jeg holdt på med dette i 20 min og var fornøyd med at den var godt og trygt pakket og innenfor målene som står på nettsiden. Nå føles det jo som om de målene ikke stemmer hvis en pakke som er innenfor ikke aksepteres...

Anonymkode: 0e8ec...8d2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har målt på bredeste punkt? 

Du bruker ikke en av disse tomestokkene som har 1-2 cm før de begynner på 0? 

Anonymkode: a89cb...0fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har målt på bredeste punkt? 

Du bruker ikke en av disse tomestokkene som har 1-2 cm før de begynner på 0? 

Anonymkode: a89cb...0fd

Ja, jeg måler selvfølgelig på det bredeste punktet, og jeg bruker et mykt målebånd som begynner på 0, ikke tommestokk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skal sende en litt stor pakke. Jeg pakket den forsiktig inn og har sjekket målene, den er innenfor Postens mål for den minste pakken til 73 kr, altså 35 x 25 x 12 cm. 

Når jeg måler hjemme med målebånd, ser jeg at den er ca 33 cm lang, ca 22 cm bred og ca 10 cm lang. Når jeg sier ca, mener jeg at det er god nok avstand fra der det står 35, 25 og 12 på målebåndet at jeg føler meg sikker på at pakken er innenfor. Men på Posten sier de at pakken er for stor. De har et "hull" de tester den gjennom og sier at de ikke kan prøve å presse den gjennom, den må gå rett igjennom med god margin. 

Hva gjør jeg? Jeg kan jo prøve å pakke den på nytt og pakke tettere, men jeg holdt på med dette i 20 min og var fornøyd med at den var godt og trygt pakket og innenfor målene som står på nettsiden. Nå føles det jo som om de målene ikke stemmer hvis en pakke som er innenfor ikke aksepteres...

Hva er mest sannsynlig, at de standardiserte åpningene fra posten hvor pakken skal passe innenfor har feil dimensjoner eller at du måler feil?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Prøv å levere den et annet innleveringssted, eller når du ser at det er en annen ansatt der. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker blitt litt most og blitt større siden du målte.

Anonymkode: 80b53...2ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En pakke skal ikke bule mye for at det som er 10 cm tykk blir over 12 når den testetes. Har også oppdaget at det jeg pakker og måler en kveld sveller og blir større dagen etter.

Anonymkode: d0e66...687

• Liker 1
Skrevet

Da lager du en større pakke og betaler litt mer. Hva er egentlig problemet her?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender pakker med postnord, de har ikke så strenge krav til størrelse. Jeg sendte en svær metall greier en gang som posten ikke ville ta mens postnord tok den uten å kny.

Anonymkode: ee136...bd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pysa skrev (7 minutter siden):

Prøv å levere den et annet innleveringssted, eller når du ser at det er en annen ansatt der. 

Den blir sendt igjennom samme test-luke for å se om den er innenfor målene uansett hvem som jobber og hvor det er. 

Anonymkode: 4595e...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok feil når du måler med «mykt målebånd». Du må måle med tommestokk. Og det er din pakke som har feil dimensjon, ikke postens måleenhet. Betal for større pakke. 

Anonymkode: 8bedb...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du føler den er innenfor målene. Når de forsøker å faktisk teste denne følelsen, så ser både du og dem at den IKKE passer gjennom hullet deres.

Det er ikke hullet som er feildimensjonert, det er målingen og følingen det er noe galt med.

Anonymkode: 95c79...135

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Sikker blitt litt most og blitt større siden du målte.

Anonymkode: 80b53...2ca

Mosing tilsier mindre.

Anonymkode: dfbe1...0dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mosing tilsier mindre.

Anonymkode: dfbe1...0dd

Mosing tilsier endrede mål, for eksempel trykker man noe inn, så pleier det å "tyte utover". Når man har så små marginer som her, skal det ikke mye til - om pakken lar seg mose da.

Anonymkode: 95c79...135

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den er jo tydeligvis ikke innenfor målene hvis den ikke går gjennom målehullet deres.

Anonymkode: 16455...4d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Liten Norgespakke, egenemballert og ferdig frankert leverer du inn uten noen kontroll fra post i butikk. 
Når pakken kommer til kontroll hos Posten på terminalen, blir den målt med laser. 
Lasermålingene er ikke alltid 100% så får du straffeporto, kan du be om å få bildene av lasermålingen når du klager. Klage må du gjøre via telefon. (Posten altså :( ). 
Jeg har fått straffeporto selv om jeg har målt. Når leserbildene kom, viste det som hos deg at pakken var innenfor målene. Jeg bad og mottaker om å måle før hun åpnet pakken, og sende bilde av målbånd og pakke. Da gav posten seg. 

Noen ganger er det nok at en plastpose utenpå pakken blåser seg opp. Andre ganger har jeg tau rundt og har glemt å lime tauknutene ned med tape over. Så vipps finner postens systemer ut av pakken er for stor. 

Postnor der mye rausere på målene sine og koster bare kr. 69.

Anonymkode: ecafa...a6d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Posten er ikke til å stole på når det kommer til mål. Og etter at de i flere år har hatt en pågående datalekkasje (enten har gitt blanke i å forsøke tette skottene sine, eller så selger de faktisk data til phishing-selskap) så stoler jeg ikke på personvernet deres heller. 

Bruk et annet firma. Mulig de ikke er bedre, men verre kan de heller ikke være.

Anonymkode: 07d73...98d

AnonymBruker
Skrevet

Ta med målebåndet på posten, og be om en forklaring hvis hullet ikke har rette dimensjoner. 

Anonymkode: 92e22...23a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Posten har jo blitt en stor vits etter at postkontor med kompetente, voksne ansatte ble erstattet med Post i butikk, der man gjerne blir betjent av elever fra videregående skole som begynte i går. Jeg har flere ganger mottatt krav på "underfrankert pakke". Etter to slike krav har jeg begynt å ta bilde av mål på pakken og sende dem inn. Masse unødvendig styr og dritt. I tillegg så tar det vanvittig lang tid å sende pakker og brev nå. Sendte en liten pakke noen dager før påske (innenlands), det tok 17 dager før pakka var fremme. Fy faen.

Anonymkode: fcfc4...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Posten er ikke til å stole på når det kommer til mål. Og etter at de i flere år har hatt en pågående datalekkasje (enten har gitt blanke i å forsøke tette skottene sine, eller så selger de faktisk data til phishing-selskap) så stoler jeg ikke på personvernet deres heller. 

Bruk et annet firma. Mulig de ikke er bedre, men verre kan de heller ikke være.

Anonymkode: 07d73...98d

Ikke alle har andre firma tilgjengelig. Her jeg bor man kan bare motta PostNord og HeltHjem, ikke sende med dem.

Anonymkode: fcfc4...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...