AnonymBruker Skrevet 7. mai #1 Skrevet 7. mai Jeg jobber i det offentlige, og her kuttes det og kuttes overalt. Vi får ikke julegave (helt greit), ingen oppmerksomhet på runde dager (også helt greit). Men så er det en forventning om at man skal være med på ting som julebord, sommeravslutning osv. Alt dette foregår i kantina på jobb, der man bidrar med hver sin rett (spleisefest), og betaler inn en sum som brukes for å kjøpe inn drikke. Flere hos oss melder avbud hver gang, fordi det rett og slett er drittkjedelig og stusselig å sitte i kantina og spise brødskiver med pålegg, pluss lage mat i forkant. I tillegg er det flere som ikke drikker alkohol, slik at vi synes det er dårlig gjort at vi må spleise på noe vi ikke drikker, for at andre skal nyte det. Nå har ledelsen sagt at vi burde prioritere å delta på dette. Jeg kommer ikke til å endre noe som helst - ser ingen poeng med å tilbringe ubetalt fritid på jobben og spise brødskiver. Hva tenker dere? Anonymkode: ec09a...954 14 2 12
Snublefot62 Skrevet 7. mai #2 Skrevet 7. mai Tror du bommet på noe vesentlig i tittelen? Er julebordet betalt, eller ikke? For er det betalt er det ikke fritid. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #3 Skrevet 7. mai Antar det har med arbeidsmiljøet å gjøre. Anonymkode: 58a13...b29 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #4 Skrevet 7. mai Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Tror du bommet på noe vesentlig i tittelen? Er julebordet betalt, eller ikke? For er det betalt er det ikke fritid. De ansatte må betale for julebordet, ikke arbeidsplassen. Anonymkode: 0529f...045 14 4
Violetta Skrevet 7. mai #5 Skrevet 7. mai Spørsmålet er vel heller hvorfor du tar deg så nær av ledelsens ønske om at du er med på tilstelningene? Kan du ikke bare si nei? 10 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai #6 Skrevet 7. mai Drikke synes jeg hver enkelt burde handle inn, hadde heller ikke gidde å betale alkohol for andre. Jeg jobber også i det offentlige og får så og si ingenting dekka av sosiale arr. Men blir med fordi jeg synes arbeidsmiljøet blir bedre av det. Dere har vel ei arbeidsmiljø-gruppe på jobb, meld deg inn i den så har du litt påvirkningskraft mtp hva som blir arrangert. Anonymkode: 97164...90e 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai Dere får betalt, men dere må betale? Anonymkode: adcfb...162
AnonymBruker Skrevet 7. mai #8 Skrevet 7. mai Hadde det i det minste blitt handlet mat til fellesen, og heller tatt med egen drikke! Forstår det godt. Deltar heller ikke på sosiale tilstelninger med kolleger. Jeg er med disse menneskene daglig fordi det er jobben min. Jeg verdsetter fritiden min høyt. I det offentlige tilrettelegges det ikke for sørlig fellesskapsfølelse. Vi er bare arbeidsmaur, ingen bryr seg om oss, vi skal bare dekke inn vaktene, og ikke være til bry. Anonymkode: 4a575...5f1 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #9 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere får betalt, men dere må betale? Anonymkode: adcfb...162 Kan du utheve hvor i teksten det står at de får betalt Anonymkode: 9dba2...8ef 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #10 Skrevet 7. mai Jeg arbeider også i det offentlige og vi har lignende forhold hos oss. Jeg tenker at du med god samvittighet kan droppe å være med hvis DU ikke ønsker å delta. Samtidig skjønner jeg sjefen din som ønsker å bygge relasjoner. Sjefen har vel ikke spillerom til å gjøre slike relasjonsbyggende tiltake i arbeidstiden (ja man kan diskutere hvor dust det er herfra til evigheten men det er dog engang virkeligheten). Så samtidig som du skal få lov til å takke nei så må sjefen også få lov til å ytre et ønske om at folk skal prioritere det Anonymkode: 9dba2...8ef 11 2
Handerrefyren Skrevet 7. mai #11 Skrevet 7. mai Da jeg var ung, var det gøy å være med på fest og fanteri med folka på jobben, det var i 80 åra så jobben betalte mye. Så fikk en kone og unger, da var det greit å slippe hjemmets trivialiteter, så man deltok på det man fikk plass til i kalenderen. Nå er en snart pensjonist og det er trangere tider, alkohol er ikke så sentralt i livet lenger, arbeidsgivere er kipere på å betale for slikt, men vil gjerne at det finner sted, for det er positivt for det sosiale, men vil ikke betale for slikt. Jeg innbiller meg også at det er støtte spredning (sosialt, interessemesig, kulturelt og faglig) i dag en for 20-30-40 år siden. På et tidspunkt fikk vi ikke lenger betalt for lunch , men arbeidsgiver nærmest krevde at vi skulle spise sammen. Alle oppegående ledere er klar over at det sosiale miljøet har godt av at folk er sammen i festlig lag (les drikker alkohol sammen), men med de tidene vi har nå vil de ikke betal for det. Tilstramningene og kravene til lønnsomhet gjør at det ikke plass til slikt, dette gjør at folk jobber hardere og ikke setter av tid til sosialt fjas dammen med folk de ikke velger selv! 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #12 Skrevet 7. mai Hos oss var det også innbilt møteplikt på julebord og andre sosiale arrangementer på fritiden, men den gang ei. Fritid er ikke en del av arbeidsforholdet og forstår de ikke det må de lese arbeidsavtalen. Arrangementer i arbeidstiden derimot, kan arbeidsgiver kreve oppmøte. Anonymkode: 6e810...f15 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #13 Skrevet 7. mai Snublefot62 skrev (47 minutter siden): Tror du bommet på noe vesentlig i tittelen? Er julebordet betalt, eller ikke? For er det betalt er det ikke fritid. Julebord er sjeldent betalt for de på gulvet i kommunen. Har faktisk aldri opplevd det. Anonymkode: 488ca...e7e 4 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai Jeg jobber på en skole, og vi må også betale julebord, sommerfest o.l. selv. Jeg prøver å gå innimellom for å være høflig, men det er så kjedelig så jeg orker ikke å være med hver gang. Har ikke lyst til å være med kollegaene mine på fritiden og i tillegg måtte betale for det. Anonymkode: 00550...90c 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai Handerrefyren skrev (20 minutter siden): Da jeg var ung, var det gøy å være med på fest og fanteri med folka på jobben, det var i 80 åra så jobben betalte mye. Så fikk en kone og unger, da var det greit å slippe hjemmets trivialiteter, så man deltok på det man fikk plass til i kalenderen. Nå er en snart pensjonist og det er trangere tider, alkohol er ikke så sentralt i livet lenger, arbeidsgivere er kipere på å betale for slikt, men vil gjerne at det finner sted, for det er positivt for det sosiale, men vil ikke betale for slikt. Jeg innbiller meg også at det er støtte spredning (sosialt, interessemesig, kulturelt og faglig) i dag en for 20-30-40 år siden. På et tidspunkt fikk vi ikke lenger betalt for lunch , men arbeidsgiver nærmest krevde at vi skulle spise sammen. Alle oppegående ledere er klar over at det sosiale miljøet har godt av at folk er sammen i festlig lag (les drikker alkohol sammen), men med de tidene vi har nå vil de ikke betal for det. Tilstramningene og kravene til lønnsomhet gjør at det ikke plass til slikt, dette gjør at folk jobber hardere og ikke setter av tid til sosialt fjas dammen med folk de ikke velger selv! Atte hæ? Det er det ingen som har interesse av fulle kolleger, med mindre du er dødrukken selv. Anonymkode: 6e810...f15 1 1
Brunello Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai Det beste argumentet for å delta på sosiale sammenhenger med jobben, er at man blir kjent med kollegene på en annen måte. Spesielt viktig er det for de som har jobber der det kan være aktuelt å bytte vakter. Det er mye lettere å si nei til en man ikke kjenner fremfor en man har sittet å pratet privat med på et arrangement. 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai #17 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i det offentlige, og her kuttes det og kuttes overalt. Vi får ikke julegave (helt greit), ingen oppmerksomhet på runde dager (også helt greit). Men så er det en forventning om at man skal være med på ting som julebord, sommeravslutning osv. Alt dette foregår i kantina på jobb, der man bidrar med hver sin rett (spleisefest), og betaler inn en sum som brukes for å kjøpe inn drikke. Flere hos oss melder avbud hver gang, fordi det rett og slett er drittkjedelig og stusselig å sitte i kantina og spise brødskiver med pålegg, pluss lage mat i forkant. I tillegg er det flere som ikke drikker alkohol, slik at vi synes det er dårlig gjort at vi må spleise på noe vi ikke drikker, for at andre skal nyte det. Nå har ledelsen sagt at vi burde prioritere å delta på dette. Jeg kommer ikke til å endre noe som helst - ser ingen poeng med å tilbringe ubetalt fritid på jobben og spise brødskiver. Hva tenker dere? Anonymkode: ec09a...954 Alkohol har dere neppe lov til å innta i en kantine på en arbeidsplass? Kantiner har neppe sjenkebevilgning, ergo skal dere heller ikke innta alkohol der. Altså et ulovlig opplegg i offentlig regi? Seriøst? En annen sak, forstår du ikke verdien av sosialisering med dine arbeidskollegaer og at dette kan styrke både samhold og arbeidsmiljøet? Når du er så misfornøyd med opplegget så er det på tide at du tar grep gjør noe positivt der du bare er negativ. Inviter jobben din hjem til deg neste gang. Eller foreslå alternativ sted å holde samlingen. Slutt å sutre, når d7 kan legge inn en instans for å gjøre ting bedre. Eller finn deg en annen arbeidsplass. Anonymkode: ccaa9...b7e
AnonymBruker Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alkohol har dere neppe lov til å innta i en kantine på en arbeidsplass? Kantiner har neppe sjenkebevilgning, ergo skal dere heller ikke innta alkohol der. Altså et ulovlig opplegg i offentlig regi? Seriøst? En annen sak, forstår du ikke verdien av sosialisering med dine arbeidskollegaer og at dette kan styrke både samhold og arbeidsmiljøet? Når du er så misfornøyd med opplegget så er det på tide at du tar grep gjør noe positivt der du bare er negativ. Inviter jobben din hjem til deg neste gang. Eller foreslå alternativ sted å holde samlingen. Slutt å sutre, når d7 kan legge inn en instans for å gjøre ting bedre. Eller finn deg en annen arbeidsplass. Anonymkode: ccaa9...b7e Vel. Jeg har faktisk tatt initiativ til flere alternative feiringer tidligere, og de var vellykket. Men så ble det strammet inn, og vi kan bare feire i kantina, der vi må lage egen mat og betale for egen drikke på spleiselag. Skjenkebevillingen, gjelder den også for medbrakt øl? Det er vel ingen som selger alkohol på arbeidsplassen da? Hva med vinlotteri? Anonymkode: ec09a...954
AnonymBruker Skrevet 7. mai #19 Skrevet 7. mai Skjønner TS godt. Kjedelig sted, kjedelige folk som du ser trynet på hver dag og oppå det hele er det masse tørrpinner og man må betale for en brødskalk. Bedre p se maling tørke. Det er iallefall gratis Anonymkode: 20695...40e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #20 Skrevet 7. mai Snublefot62 skrev (1 time siden): Tror du bommet på noe vesentlig i tittelen? Er julebordet betalt, eller ikke? For er det betalt er det ikke fritid. Du klarte ikke å lese hele HI før du svarte altså…? Anonymkode: 57726...416 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå