mariie Skrevet onsdag kl 09:21 #1 Del Skrevet onsdag kl 09:21 Kjøpe dyr jord til å ha i blomsterpottene ute? eller kjøpe billigjord på f.eks Europris og heller gjødsle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:23 #2 Del Skrevet onsdag kl 09:23 Jeg kjøper den rimelige. Holder fint til krukker en sesong. 5 for 100,- sekkene til Europris er helt supre der. Anonymkode: 088d2...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:38 #3 Del Skrevet onsdag kl 09:38 Kommer helt ann på hva jeg skal plante. Robuste planter, busker, omplanting - rimeligste sort. Gjødsler innimellom. Vanlige bedd - legger på 2-3 cm kukompostgjødsel hver vår. Planter ut stiklinger, eller frø og urter - bruker plantejord. Anonymkode: aabe8...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:04 #4 Del Skrevet onsdag kl 10:04 Lag jord selv! Kompost, bokashi og alt organisk som kan bli jord. Anonymkode: 72d49...340 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:30 #5 Del Skrevet onsdag kl 11:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjøper den rimelige. Holder fint til krukker en sesong. 5 for 100,- sekkene til Europris er helt supre der. Anonymkode: 088d2...025 Enig, bare at nå har de hatt 3 for 100,-. Lenge siden det var 5 for 100,-. Det er ofte tilsvarende tilbud på plantejord flere steder. Jeg gjødsler litt ekstra utpå sommeren, for uansett jord så blir gjødsla brukt opp av plantene. Anonymkode: a9850...1ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:36 #6 Del Skrevet onsdag kl 11:36 Kjøper helst gartnerjord i store sekker (gule), og blander i sand, gammel jord, løv, pinner og gressklipp. Får ungene til å finne meitemark som jeg legger oppi. Store krukker.Forsøker å drive etter hugelkultur-prinsipper med mest mulig stauder også i krukkene, slik at jeg ikke må kjøpe så mye. Målet er at jeg ikke skal trenge å skifte jord, men heller fylle på fra toppen. Anonymkode: 92277...469 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:34 #7 Del Skrevet onsdag kl 12:34 Kjøper billigjord, har aldri brukt gjødsel. Gjelder både i krukker og bed. Anonymkode: c0d00...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:40 #8 Del Skrevet onsdag kl 12:40 mariie skrev (3 timer siden): Kjøpe dyr jord til å ha i blomsterpottene ute? eller kjøpe billigjord på f.eks Europris og heller gjødsle? Blomsterjord er blomsterjord. Kjøper småposer på nærbutikken som er greie å bære hjem. Det blir som med melk, melk er melk og kommer fra kua uansett hvilken emballasje den har. Anonymkode: 0fd8d...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:27 #9 Del Skrevet onsdag kl 17:27 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blomsterjord er blomsterjord. Kjøper småposer på nærbutikken som er greie å bære hjem. Det blir som med melk, melk er melk og kommer fra kua uansett hvilken emballasje den har. Anonymkode: 0fd8d...fbe Det er hvertfall ikke sant! Stor kvalitetsforskjell. Noe er med torv,noe uten osv. Anonymkode: 72d49...340 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:35 #10 Del Skrevet onsdag kl 17:35 Leste akkurat et innlegg hvor en person alltid kjøpte den billige jorden. Vedkommende pleide å så tomatplanter og hadde funnet ut at den billige jorden var like bra som den dyre jorden. Har selv kjøpt billig jord, bruker brenneslevann til gjødsel. Bare husk at brennesle ikke skal ha kommet i blomst før en legger det i vannet. Anonymkode: 1f810...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tio Skrevet onsdag kl 17:38 #11 Del Skrevet onsdag kl 17:38 Hva gjødsle dere stauder og busker i krukker med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:00 #12 Del Skrevet onsdag kl 21:00 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leste akkurat et innlegg hvor en person alltid kjøpte den billige jorden. Vedkommende pleide å så tomatplanter og hadde funnet ut at den billige jorden var like bra som den dyre jorden. Har selv kjøpt billig jord, bruker brenneslevann til gjødsel. Bare husk at brennesle ikke skal ha kommet i blomst før en legger det i vannet. Anonymkode: 1f810...427 Det er jeg ikke helt enig i. Billig jord inneholder ofte mye torv. For det første er det ikke miljøvennlig å bruke torv på grunn av måten den hentes ut, i tillegg er den ofte gjødslet med kunstgjødsel, som heller ikke er miljøvennlig å produsere. Men hvis man ser kun på bruksegenskaper holder den dårligere på vann enn jord uten torv, og hvis den først blir skikkelig tørr vil vannet bare renne av på toppen og ikke trekke inn. Jord med torv trenger som oftest mer gjødsling da den ikke inneholder noe særlig næring. Torv er også litt sur, så for planter som ikke liker lav ph kan man måtte kalke. Nyttige organismer som mark og andre nedbrytere trives dårligere i torvjord. For hobbydyrkere har det sikkert ikke noe særlig å si, da de fleste ikke er avhengig av å ha maks produksjon per plante. Anonymkode: d0a4e...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 03:35 #13 Del Skrevet torsdag kl 03:35 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jeg ikke helt enig i. Billig jord inneholder ofte mye torv. For det første er det ikke miljøvennlig å bruke torv på grunn av måten den hentes ut, i tillegg er den ofte gjødslet med kunstgjødsel, som heller ikke er miljøvennlig å produsere. Men hvis man ser kun på bruksegenskaper holder den dårligere på vann enn jord uten torv, og hvis den først blir skikkelig tørr vil vannet bare renne av på toppen og ikke trekke inn. Jord med torv trenger som oftest mer gjødsling da den ikke inneholder noe særlig næring. Torv er også litt sur, så for planter som ikke liker lav ph kan man måtte kalke. Nyttige organismer som mark og andre nedbrytere trives dårligere i torvjord. For hobbydyrkere har det sikkert ikke noe særlig å si, da de fleste ikke er avhengig av å ha maks produksjon per plante. Anonymkode: d0a4e...af9 Billig jord med torv er helt greit å bruke i et drivhus, og det er jo bare å tilsette gjødsel og kalk. Annen jord går også tom for næring gjennom vekstsesongen. Dessuten må all jord vannes, og man kan ikke tillate at den blir knusktørr, for da dør plantene. Mark har man ikke bruk for i et drivhus. De som driver stort med tomater planter ofte i noe som ikke har næring i det hele tatt, og så tilsettes gjødsel og kalk i riktige mengder Anonymkode: a9850...1ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:49 #14 Del Skrevet torsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Enig, bare at nå har de hatt 3 for 100,-. Lenge siden det var 5 for 100,-. Det er ofte tilsvarende tilbud på plantejord flere steder. Jeg gjødsler litt ekstra utpå sommeren, for uansett jord så blir gjødsla brukt opp av plantene. Anonymkode: a9850...1ab Kjøpte 5 for 100 senest ifjor. Mulig de hadde for mye da kanskje.... Anonymkode: 088d2...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:46 #15 Del Skrevet torsdag kl 11:46 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøpte 5 for 100 senest ifjor. Mulig de hadde for mye da kanskje.... Anonymkode: 088d2...025 Europris har nå 5 for 200. Maxbo har 3 for 120 eller noe sånt. Anonymkode: a0df2...c79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå