AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:34 #1 Del Skrevet onsdag kl 08:34 Hei! Jeg har prøvd å se på regelverk for sykdom hos nærstående og begravelse. Jobber i privat sektor. Ser ut som det er 1 dag lønnet permisjon til begravelse. Det kan skje at jeg må ta litt fri for å sitte på dødsleiet pluss planlegge og koordinere alt rundt begravelse. Er det ulønnet velferdspermisjon man søker da? Anonymkode: 64f28...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:47 #2 Del Skrevet onsdag kl 08:47 Trist å høre om din nærstående. Vi står i en situasjon nå, og har fått opplyst at nærstående har rett på pleiepenger. Inntil 60 dager pr pasient i livets sluttfase. Flere kan dele på disse dagene. Les mer i link. https://www.nav.no/pleiepenger-sluttfase Anonymkode: 55a31...1a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:21 #3 Del Skrevet onsdag kl 11:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trist å høre om din nærstående. Vi står i en situasjon nå, og har fått opplyst at nærstående har rett på pleiepenger. Inntil 60 dager pr pasient i livets sluttfase. Flere kan dele på disse dagene. Les mer i link. https://www.nav.no/pleiepenger-sluttfase Anonymkode: 55a31...1a4 Tusen takk! Jeg så litt på dette, men det gjelder dersom de bor hjemme? Vår har havnet på sykehjem pga kreftdiagnosen, men er relativt ung. Anonymkode: 64f28...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet onsdag kl 11:28 #4 Del Skrevet onsdag kl 11:28 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk! Jeg så litt på dette, men det gjelder dersom de bor hjemme? Vår har havnet på sykehjem pga kreftdiagnosen, men er relativt ung. Anonymkode: 64f28...ab2 Ja, det er bare når vedkommende bor hjemme. Trist og slitsomt når man er i situasjonen. Man må sjekke personalhåndboken og/eller spørre HR. mange arbeidsgivere er relativt fleksible. Man kan jo ikke sitte på døssleiet 24/7 i ukesvis. Da svigerfar døde, jobbet vi litt mellom slagene. Men ble noen dager avspasering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:51 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:51 I utgangspunktet får man ikke sykmelding når nær familie ligger på det siste. Da min far hadde liten tid igjen gikk jeg til legen som sa at hun egentlig ikke kunne skrive sykmelding. Men jeg fikk siden jeg allerede var 50% sykmeldt pga egen sykdom i tillegg ble jeg trakasert på jobb av en kollega pga jeg var ganske fjern da det var veldig alvorlig med min far. Der var mye skriking og kjeft fra vedkommende, det gikk i svart hos meg og fikk hastetime hos lege. Vi visste da at det kun var snakk om dager igjen. Fra jeg ble sykmeldt til min far døde gikk det 5 dager. Jeg fikk streng beskjed av lege og ikke gå for tidlig tilbake på jobb pga situasjonen. Var sykmeldt 14 dager i utgangspunktet og ble bedt om ta ta det. Ringte dagen etter han var død for og gi beskjed ang begravelse. Eneste jeg fikk høre var at de forventa at jeg kom dagen etter begravelsen da sa jeg nei og det ble et helvete rett og slett. Helt sjokkerende. De kunne ikke skjønne i utgangspunktet at jeg ble sykmeldt det var vel ikke nødvendig han skulle jo dø allikavel!! Anonymkode: d2d14...404 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:58 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:58 Legen kan ikke skrive sykmelding fordi en annen er syk/ døende, men de skriver likevel ofte sykmelding med grunnlag i psykisk helse til den pårørende i en vanskelig situasjon. Anonymkode: 3023a...492 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:17 #7 Del Skrevet onsdag kl 20:17 Om man tar fri uten lønn så betyr ikke det noe i en slik situasjon . Det som er viktig er å være der og ikke gå å klandre seg selv resten av livet for at man ikke gjorde det anderledes. For er det noe som sitter i hodet er hvis man ikke prioriterer riktig i slike situasjoner. Anonymkode: e2bdc...2de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:26 #8 Del Skrevet onsdag kl 20:26 Veldig vanskelig situasjon. Har noen andre til å sitte der i morgen, men problemet er også litt at jeg ikke har noen til å ta over det jeg gjør på jobb. Jeg er hovedpårørende. Ja, må få sittet der, må se hva jeg gjør.. Huff, for en vanskelig situasjon. Anonymkode: 64f28...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:35 #9 Del Skrevet onsdag kl 20:35 Reglene etter loven er snevre, det er i praksis arbeidsplassens rutiner som avgjør. Vi får inntil 12 dagers lønnet velferdspermisjon i året, og den rår nærmeste leder i hovedsak over selv (foruten absolutt rett på begravelse av nærmeste slektninger). I praksis får vi velferdspermisjon til også fjernere begravelser, velferdspermisjon til pleie av gamle foreldre tross at det nok kunne vært løst annerledes, velferdspermisjon 1-2 dager i uken hvis man trenger redusert belastning pga. en ekstra tung hjemmesituasjon noen uker etc. Hos oss er de ganske rause, men det er heller ikke sånn at ordningene blir misbrukt masse. De aller fleste er borte 0, 1 eller en sjelden gang 2 dager med dette i løpet av et år. Skjønner dette varierer mellom arbeidsplasser, og sikkert med god grunn. I praksis tror jeg nok likevel at "Jeg ønsker å pleie og være til stede mot slutten" + "Jeg må ordne det praktiske med begravelsen oppi egen sorg" ofte møtes med at man i hvert fall kommer frem til en litt mindre ugunstig løsning enn at jobben gjør et absolutt minimum. Du har ikke rett på mer enn det du har rett på, men mange ledere skjønner også at dette er noe få gjør for moro skyld og at det fort betaler seg å utvise en viss fleksibilitet her. Og gir deg litt mer enn et minimum så lenge arbeidsplassens situasjon gjør det forsvarlig. Anonymkode: 6c6ab...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:36 #10 Del Skrevet onsdag kl 20:36 Jeg jobber også i det private og fikk lønnet velferdspermisjon da pappa døde. Noen dager før mens han var dårlig og noen dager etter + selvfølgelig begravelsen. Jeg ba om fri og fikk beskjed i ettertid at jeg fikk lønnet permisjon. Hvis ikke hadde jeg enten tatt ut noen feriedager eller bedt de trekke meg for dagene. Stekker det ut i uker er det ikkje så lett å ordne det på den måten, da er det som flere skriver evt mulig å få sykemelding pga det psykiske. Anonymkode: 2ff91...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå