Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har praksis 1 året,på bo og behandlingssenter. Har hatt midtvurdering,og fikk beskjed om at jeg må forbedre meg på at jeg tar hendelser og ting som skjer i praksos veldig til meg.

F eks,kastet jeg kanyle i søppelkasser,begynte gråte for dette inne på medisinrommet.

Praksisveileder synes jeg at jeg har god kjemi med-hun er tålmodig, lar meg prøve ut på egenhånd og gir gode tilbakemeldinger 

Dette er mitt første møte med helsevesenet,og min første <jobb> med sykepleie. 

Vi har stell,frokost og dagen generelt. Da dette er en lukket avd-er det forskjellige typer pasienter,men min primærpasoent klarer seg fint selv.og jeg steller 2 andre litt med morgenstell,men enda ikke mye ansvar,ble forresten spurt om hva jrg ville ment,dersom jeg fikk en til primærpasient imorgen,jeg var positiv til dette-og drt ble sagt at jrg kom ikke til å få det akkurst imorgen,men det ble et tema.

Jeg fikk tilbakemeldinger om at jeg tar fo mye til meg hva som skjer,og at spl-yrket dr krevende,og at veilederen min mente at hvis dette ikke forbedret seg,var jeg nødt til å bli tatt ut av praksis. Det ble ingen snakk om stryk,og ikke nevnt-det var forbedringspotensiale.aæ Veilederen min sa aldri at dette er varsel om ikke bestått, og da jrg gikk,sa hun at huk skulle sende en mail,med forbedringspunkter.

Blandt forbedringspunkter var også dette med at jeg tidligere har svart veilederen min m,på mail-at det blir vanskelig å stille henne spm fremover,dersom huk soer at jeg skal finne strategier for å ikke stille de samme spm flere ganger.

Dette går ut fra en ordning i prkaoss som vi skulle fikse, turnus-helt ærlig-synes jeg praksisveilederen min snakket rørene i mailen,og det var mye jobb å ordne. Jeg vsr forresten en av første til å ha et ferdig utkast, da jrg bmvsr usikker p åhva første dag skulle oppføres som,og jeg holdt på med turnus planlegging og forelesninger om hverandre,endte jeg opp med å stille henne spm 3 ganger,oppsummert,fordi et ble mye frem og tilbake med turnusplanlegging.

På midtvescirderingen spurte hyn meg om det kå noe mer bak at jeg stilte samme spm flere ganger.

Jeg fikk også tilbakemelding på at jeg måtte forbedre måten jeg tok imot tilbameldinger på-Da jrg ble spurt om det var noe jeg kunne forbedre,og jrg sa at

jeg kunne bli flinkere til å lytte-jeg synes hun da overdramstiserte dette litt-til noe som ble mer personlig,og større enn hva det trengte å være-

men jeg ser jo at hun har en jobb å gjøre,og prøver gjørenmeg oppmerksom på hvordan jeg kansje kan oppfsttes-man ser ikke splinten i sitt eget øye osv.

Men jrg synes det blir noe vanslelog,dersom jeg sksl,som hun sier-jobbe videre med å finne strategier for å ikke spørre om det samme-altdå,noen ganger er slik oppførsel sitiasjonsbasert-da er det jo bedre å spørre for mye enn for lite-men strategier??hvilke og hvordan skulle isåfall det se ut?

Også at jeg skulle jobbe med å stresse ned,og det kan jo stemme,håper dette kommer etterhvert,med flyt og rytme i stellet og øvelse,men dette kjøpte ikke praksis lærer veilederen-etter 2 uker-men jrg hsr jo hatt påskeferie i en uke,men jeg orket ikke,og så ikke vits i å kverulere 

Men jeg vet ikke hvordan jeg kan imøtekomme henne,med disse strategiene? 

Min praksisveileder sa til min praksoslærer veileder at det virker som at jeg bien ganger fryser til-og spurte hva jeg trenger fra henne,for å veiledes bedre-og det kan jo stemme,men somsagt-jeg føler jo at jeg trenge trening! Og det får jeg jo imens jeg holder på.

Jeg føler meg rådvill på hvordan jeg skal svare og hvordan jeg skaø tørre spørre om noe med en slik tilbakemelding og også hjelpesløs i måten å skulle finne strategier?

Noen som har tips til meg,innspill til hva jeg kan gjøre og hvordan jeg kan imøtekomme tilbakemeldingene,på best mulig måte?

På forhånd,takk for svar!:)

Anonymkode: 5dee4...2a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først: lær deg rettskriving og slutt med forkortelser. Ufattelig slitsomt å lese teksten din!! 

For å bli sykepleier må du også være personlig egnet. Det er ikke alle som er det, og det er det ikke noe galt i. Det betyr bare at du kanskje bør finne deg en annen utdannelse. 
Det er umulig å si så mye om de enkelte episodene du nevner i og med at jeg ikke kjenner deg og kan vurdere det selv. Men du må jo bare ta til deg tilbakemeldingene og forsøke å forbedre deg. 
Veileder er erfaren så vil tro hun vurderer riktig

Anonymkode: 3d539...28f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Skriver du som dette i mailen til veileder og? Det er nesten umulig å forstå hva du skriver. Det er slitsomt for øynene å lese. 

Sykepleieryrket er tøft og man må faktisk få eller ha litt tykk hud. Du kan ikke ta innover deg små feil som å kaste en kanyle feil.. Små feil vil skje, men da må man lære av det. Grine på medisinrommet hjelper ikke! Du vil havne i tøffe situasjoner ute i jobb, og da må du være stødig og stå i det.... Verre ting enn å ha kastet en kanyle feil... Deler av yrket ditt vil omhandle liv og død, du må ta avgjørelser der og da som potensielt kan skade annet menneske.  Dette høres kanskje kaldt og strengt ut, men sånn er det faktisk. Og det må du være klar over. 

Mye av det å være sykepleier handler om tilbakemeldinger. Tilbakemeldinger fra leger, andre sykepleiere, pasienter og pårørende. Dette må du tåle. Du må lære deg å være ydmyk og høre på beskjeden. Du trenger ikke være enig, men du må klare å reflektere over tilbakemeldinger og gå i deg selv og se om det er noe i det, og hvordan du kan bli bedre. 

Anonymkode: bf8cb...12f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Først: lær deg rettskriving og slutt med forkortelser. Ufattelig slitsomt å lese teksten din!! 

For å bli sykepleier må du også være personlig egnet. Det er ikke alle som er det, og det er det ikke noe galt i. Det betyr bare at du kanskje bør finne deg en annen utdannelse. 
Det er umulig å si så mye om de enkelte episodene du nevner i og med at jeg ikke kjenner deg og kan vurdere det selv. Men du må jo bare ta til deg tilbakemeldingene og forsøke å forbedre deg. 
Veileder er erfaren så vil tro hun vurderer riktig

Hæ?

Hvor mener du egtl at du sier noe konstruktiv i tråden min?

Du kommer inn og kritiserer,uten å kansje egtl ha noe særlig erfaring-ingenting av det du sier,er verken hyggelig,nyttig eller troverdig-med Tanem oå at fu ignorerer samtlige temaer jeg diskuterer.

Vær sp snill å finn deg noe annet ågjøre,dersom du ikke tenker bruke tråden min til noe konstruktivt

Du har også missforstått hele hensikten med tråden,og hva som egtl skjedde på nidtveisvurderingen 

Må si at jeg synes det er trist med slike kommentsrerzmen jeg ber deg respektere grensene mine,og holde deg unna tråden min fremover

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skriver du som dette i mailen til veileder og? Det er nesten umulig å forstå hva du skriver. Det er slitsomt for øynene å lese. 

Sykepleieryrket er tøft og man må faktisk få eller ha litt tykk hud. Du kan ikke ta innover deg små feil som å kaste en kanyle feil.. Små feil vil skje, men da må man lære av det. Grine på medisinrommet hjelper ikke! Du vil havne i tøffe situasjoner ute i jobb, og da må du være stødig og stå i det.... Verre ting enn å ha kastet en kanyle feil... Deler av yrket ditt vil omhandle liv og død, du må ta avgjørelser der og da som potensielt kan skade annet menneske.  Dette høres kanskje kaldt og strengt ut, men sånn er det faktisk. Og det må du være klar over. 

Mye av det å være sykepleier handler om tilbakemeldinger. Tilbakemeldinger fra leger, andre sykepleiere, pasienter og pårørende. Dette må du tåle. Du må lære deg å være ydmyk og høre på beskjeden. Du trenger ikke være enig, men du må klare å reflektere over tilbakemeldinger og gå i deg selv og se om det er noe i det, og hvordan du kan bli bedre. 

Hvem hqr sagt jrg ikke tåler det?

Jeg synes du istedenfor å fokusere på hva jeg gjør rett,i. Åsøke noen som har erfaring og praksis i dette-noe som er helt forskjellig fra å anta hvordan et yrke er fra utsiden 

Noe jeg sterkt misstenker at du gjør.

Herregud,for et sted...gla flette ikke er noe jeg gjør ofte😹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hæ?

Du kommer inn og kritiserer,uten å kansje egtl ha noe særlig erfaring-ingenting av det du sier,er verken hyggelig,nyttig eller troverdig-med Tanem oå at fu ignorerer samtlige temaer jeg diskuterer.

Vær sp snill å finn deg noe annet ågjøre,dersom du ikke tenker bruke tråden min til noe konstruktivt

Du har også missforstått hele hensikten med tråden,og hva som egtl skjedde på nidtveisvurderingen 

Må si at jeg synes det er trist med slike kommentsrerzmen jeg ber deg respektere grensene mine,og holde deg unna tråden min fremover

Som sykepleier må du faktisk skrive så folk forstår det. Synes definitivt det var en konstruktiv tilbakemelding! 
Å skrive journal må du gjøre hver eneste dag og da kan du ikke skrive som en 13 åring! 

og jeg mente aldri å såre eller hakke på deg. Jeg mente at du faktisk bare må gå i deg selv og reflektere over hvordan du er i de ulike situasjonene. Veileder er neppe nybegynner så tipper hun har tatt opp ting som faktisk er et problem! 

Men svarene dine så langt i tråden kan tyde på at du ikke er veldig reflektert eller villig til å justere egen adferd… 

Håper likevel du består- vi trenger flere sykepleiere 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvem hqr sagt jrg ikke tåler det?

Jeg synes du istedenfor å fokusere på hva jeg gjør rett,i. Åsøke noen som har erfaring og praksis i dette-noe som er helt forskjellig fra å anta hvordan et yrke er fra utsiden 

Noe jeg sterkt misstenker at du gjør.

Herregud,for et sted...gla flette ikke er noe jeg gjør ofte😹

Du tåler jo ikke tilbakemeldingene her engang. Fra fremmede mennesker over nett. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hæ?

Ehm... hvis dette er representativt for hvordan du tar imot tilbakemeldinger, er det særdeles forståelig at du får reaksjoner fra andre. 

Du er også helt nødt til å begynne med korrekturlesing.

Anonymkode: 206a4...627

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imponert over at du har kommet deg gjennom videregående med gode nok karakterer til å komme inn på sykepleierutdanningen når du skriver sånn som dette. Blir egentlig tvilende til at du er sykepleierstudent.

Ellers enig med alle over i at du må bli bedre på å ta til deg tilbakemeldinger.

Anonymkode: e90af...434

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må trådstarter se inn i seg selv, teksten er meget tung å lese, det er dårlig tegnsetting, forkortelser og feilstavelsers, noe som gjør at man innimellom må gjette seg frem til hva som menes.

Man kan lure på om vedkommende er fra en fremmed kultur.

det er flere ting som gjør at dette med kultur er aktuelt å diskutere, vedkommendes reaksjon på svar her inne gjør at jeg lurer på om hun kommer fra en meget stolt kultur, der det å bli kritisert (for egne feil) ikke er akseptabelt.

Dette er noe jeg også ser av og til hos enebarn fra helikopter foreldre, liten evne til å se helheten, vedkommende ser bare sitt perspektiv. Som regel lykkes vi med å endre disse personene slik at de blir brukbare arbeidstakere, men ikke alltid.

det første TS må gjøre er å fikse skrivingen sin, den er under det vi ville godkjent for bruk i bedriften.

Deretter må det trenes på å ta kritikk, mindre føleri, mer realitetsforståelse. Respekt for ledere og veiledere ( og pasienter) må på plass.

Det er ikke alle som er egnet til alt. 

opplæringsansvarlig i tekbedrift 

Anonymkode: 61f63...1c3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du skriver, tenker jeg at veileder nok har helt rett, og at du bør gå i deg selv og jobbe med å forbedre deg… 

Anonymkode: f0000...609

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mye av de samme tilbakemeldingene til midtvurdering i praksis på sykehuset i 2. året, og helt ærlig så hadde veilederen min helt rett. Du kan ikke stå å grine på medisinerommet fordi du kastet en kanyle feil, og hvis du spør om den samme tingen mange ganger så kommer man jo til å tro at du aldri lærer hver gang du spør. Mitt tips til deg er at du prøver å tenke deg hva svaret kan bli før du spør. Hvis du klarer å finne ut av hva svaret er på egenhånd, kan du jo heller stille spørsmål om det du tenker er riktig, typ: "hei, jeg var litt usikker på om pasient x kanskje ikke burde ha en drikkeliste. Jeg tenker kanskje han burde ha det pga x, y og z grunner, hva tenker du om dette?". Vis at du faktisk tenker gjennom det. 

Hvis du har spurt om noe tidligere, tenk tilbake på det, mest sannsynlig så blir det jo samme svaret denne gangen også, og hvis du tenker at det kan være et annet svar så må du avklare det: "jeg vet du sa dette forrige gang, men denne gangen er situasjonen slik og slik, og derfor tenker jeg at det kanskje blir litt annerledes denne gangen, dette er hva jeg tenker er løsningen:". Generelt bare prøv å vis at du er litt proaktiv og prøver å tenke og finne ut av ting selv, uten å hele tiden måtte spørre veilederen. Dukker det noe nytt opp så er det jo selvfølglig helt OK å si at du ikke har vært borti det før og trenger litt veiledning, men er det noe du har vært borti før og spurt om før så vis at du faktisk er litt reflektert.

Når det kommer til å ta imot veiledning, så har du jo ikke sagt hva veilederen din tenker er dårlig med mottakelsen. Er den slik som du har vist i denne tråden derimot, så vil jeg jo si at du må faktisk begynne å ta til deg det veilederen sier og ikke bare skylde på alle mulige instanser rundt. Det er helt lov å gjøre feil, men da må du faktisk innrømme at det er feil også. Du undergraver hele veileder sine tilbakemeldinger ved å si at hun overdramatiserer, og sannheten er at selv om dette ikke er stryk-grunn i denne praksisen så vil det være det i kommende praksiser så der må du jo nesten bare ta det til deg og si at "OK, jeg hører deg, jeg skal jobbe videre med dette". De krever ikke at du skal være perfekt, men de trenger at du faktisk viser at du kan forbedre deg.

Kommunikasjon muntlig og skriftlig er noe av de viktigste verktøyene sykepleiere har, så selv om dette ikke var et tema i tråden din så må du faktisk lære deg å skrive ordentlig. Når du skal skrive journaler, e-meldinger, PLOer osv så kan du ikke skrive så utydelig som du gjør i denne tråden for da kommer du til å måtte bruke mye tid og ressurser bare på å avklare hva du faktisk mener når du snakker med andre.

Anonymkode: 8d215...0b9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. 

Først og fremst så vil jeg bare si at jeg forsto kanskje ca 50 % av innlegget ditt bare fordi det var så mye skrivefeil og forkortelser. Så det kan godt være jeg har tolket noe feil. 

Jeg synes du høres ut som en som har veldig lyst til å gjøre det bra. Og få gode tilbakemeldinger. At du er drevet av ytre motivasjon som at f.eks. lærere og veileder skal like deg. Men er det noe i dette yrket du liker selv? Som du finner motivasjon å gjøre for deg selv? Som sykepleier blir det vanskelig å holde ut i yrket om du kun er drevet av ytre motivasjon. Du vil få kjeft av kollegaer, leger, pårørende og pasienter. Sånn er det bare. Du vil gjøre feil, gi feil medisin osv osv. Knekker du da helt sammen ved tanken på dette så kommer du ikke til å holde ut. 

Yrket handler om andre enn deg selv. Da må fokus være utovervendt. Å stå å gråte fordi man har gjort en feil som ble påpekt (som ikke skadet noen) er veldig innovervendt. Du følte deg kanskje ikke bra nok? Men da er det dine egne følelser du må jobbe med. Konstruktiv kritikk er ikke det samme som at du ikke er bra nok. Det er tvert i mot ment for å hjelpe deg å bli enda bedre. Det er ikke personangrep. Og det er virkelig ingenting å gråte for. Men hvis man er litt for opphengt i å gjøre ting perfekt og at alle skal synes du er fantastisk så kan slike småfeil gjøre store inntrykk altså 🌺 

Jeg synes det høres ut som du må jobbe med selvfølelsen din. Lære deg å tenke at konstruktiv kritikk er for å hjelpe deg. Du er ikke perfekt og kommer ikke til å bli perfekt sykepleie. Men evne til selvrefleksjon og forbedring kan du lære deg. 

Tenk over hvorfor gråt du? Var du skuffet over deg selv? Flau? Ble du så redd for at andre skulle stikke seg? Lei deg for at noen kunne ha skadet seg? Gråt du fordi du var såret på vegne av deg selv eller fordi du ble bekymret for at du kunne skadet andre? Var fokuset ditt deg selv og at du ikke var perfekt eller andre? Dette kan gi deg en viktig pekepinn. For å bli sykepleier må du modnes fra å ha deg selv i sentrum og heller se situasjonen med pasienten i sentrum. Det er en prosess. 

Som skrevet så forsto jeg svært lite av innlegget ditt så jeg er klar over at jeg kan ha tolket det helt feil altså. 

Anonymkode: 653ed...d7e

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

veilederen min mente at hvis dette ikke forbedret seg,var jeg nødt til å bli tatt ut av praksis. Det ble ingen snakk om stryk,og ikke nevnt-det var forbedringspotensiale.

Du vet at hvis du blir tatt ut av praksis, så er det stryk? Så det har ikke noe å si at hun ikke sa direkte "og da stryker du", for konsekvensen av ufullstendig praksis er stryk.

Anonymkode: 95bc7...5b7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var tungt å lese teksten din, det burde du tåle å få tilbakemelding på.

Hvis du reagerer likt i praksis som du gjør i denne tråden så kan jeg faktisk forstå at du står i fare for å bli tatt ut av praksis = stryker.

Anonymkode: ca6bc...b54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror TS er den samme personen som har skrevet flere tråder her inne om vennskap, der venner kan oppleve henne som veldig intenst og ikke tar inititativ. Da jeg kjenner igjen skrivestilen og at hun reagerer på samme måte på tilbakemeldinger.

Anonymkode: a2560...6b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke et tips angående sykepleie, men anbefaler å sende lengre tekster/meldinger/mailer gjennom chat gpt før du sender det til andre. Svært tungt å lese og forstå hva du faktisk skriver.

Anonymkode: d5b47...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å ta noe av det du skriver om:

Den dagen du begynner å jobbe så kan du ikke stå å gråte over kanyler i søpla. Du må legge det bak deg (i det minste til du er ferdig på jobb), og jobbe videre.

Se for deg at klokken er 01:23 natt til søndag. Du har nettopp stått midt oppe i et dødsfall. Ikke et fredelig et, men et hvor pasienten døde på tross av intens gjenoppliving. Det var oppkast, blod, stressa mennesker og krappe beskjeder. Du har såvidt rukket å rydde opp og begynne på noe av det praktiske. Utslitt i kropp og sjel. Vakten er ferdig 08:30. Du må bare stå i resten av natten og jobbe på.

Pasienten på rom X ringer og trenger en paracet, og gir samtidig tilbakemelding på at "det er ganske mye støy her, det må dere jobbe med!".

Pasienten på rom Y må på toalettet.

Pasienten på rom Z må få antibiotikaen som er forsinket pga gjenopplivingen, og er livredd for at forsinkelsen skal være farlig siden infeksjonen er ganske hissig.

Pasient Æ har bedt om en samtale hele dagen, den har stadig blitt utsatt og hn er nå illsint.

Du har flere forefallende oppgaver igjen fra før dette skjedde, som må og bør gjøres. 

Det er ikke rom for å gå i oppløsning på vakt. Skjer det noe så må det håndteres, og resten av vakta må løses. Det er dette du etterhvert skal stå i, og da kan ikke en kanyle velte lasset ditt.

Det er helt greit å spørre, og heller en gang for mye enn en gang for lite, men som sagt over så finnes det en grense. Spør man om det samme flere ganger må man selv søke informasjon og kunnskap om det man lurer på.

Jeg vil tippe at det er disse tingene veilederen din prøver å gjøre deg oppmerksom på.

Anonymkode: b40bc...357

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er super læring å jobbe i yrket før utdanning, men nå er du allerede begynt, så ta til deg det du får beskjed om og jobb gjerne som assistent ved siden av studiene. Arbeidserfaring gjør deg litt mer tykkhudet + at du forhåpentligvis får god opplæring fra hjelpepleiere.

Mange unge idag begynner ikke å jobbe før de passerer 18 og man går glipp av mye god læring og sosiale relasjoner.

Anonymkode: cc6e0...af3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært en av mine studenter så hadde du fått et varsel  på grunn av språk og rettskriving i første omgang. Og mye av praksis er faktisk å ta til seg veiledning, jeg ser på noen av svarene dine her at du mangler noe av det du trenger for å kunne fungere i en praksis.

Anonymkode: a0fe4...8fa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...