AnonymBruker Skrevet 7. mai #1 Skrevet 7. mai La oss si jeg skal spise 300 gram ris. Veier man risen før det kokes eller etter at den er kokt? Anonymkode: 1c0e5...56e
temolitus Skrevet 7. mai #3 Skrevet 7. mai Mat skal som hovedregel veies før den tilberedes med mindre annet står på pakken 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #4 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter. Anonymkode: fb688...941 temolitus skrev (2 timer siden): Mat skal som hovedregel veies før den tilberedes med mindre annet står på pakken Nå blir jeg litt forvirret. Skal risen kokes før eller etter koking?😅 Anonymkode: 1c0e5...56e
AnonymBruker Skrevet 7. mai #5 Skrevet 7. mai Før - det er kalorimengden som er angitt på pakken. Vekt kan variere mye med mengden vann. Skal du spise alle 300 gram så veier du bare før, og registrerer det. Skal du dele med noen, spise til flere måltider, så veier du etterpå også. Både totalen, og andelen du tar. For å vite hvor stor andel av kaloriene du forsyner deg med. Anonymkode: aa58b...03f 1
Mezzosoprena Skrevet 7. mai #6 Skrevet 7. mai (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): La oss si jeg skal spise 300 gram ris. Veier man risen før det kokes eller etter at den er kokt? Anonymkode: 1c0e5...56e Før koking - fordi det tar opp i seg mye vann under koking og vekten etterpå vil ikke være riktig i forhold til næringsverdi. Matvare Rå vekt Kokt vekt (omtrent) Merk Ris (hvit) 100 g 280–300 g Tar opp vann, øker mye Fullkornspasta 100 g 240–270 g Varierer etter koketid Eggnudler 100 g 200–250 g Også mye vannopptak Endret 7. mai av Mezzosoprena Skrev helt motsatt av hva jeg faktisk henviste til :-)
AnonymBruker Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai Etter. Jeg er helt sikker, har gått ned 30 kg 👍 Anonymkode: 298a4...81f
AnonymBruker Skrevet 7. mai #8 Skrevet 7. mai Mezzosoprena skrev (27 minutter siden): Etter - fordi det tar opp i seg mye vann under koking og vekten etterpå vil ikke være riktig i forhold til næringsverdi. Matvare Rå vekt Kokt vekt (omtrent) Merk Ris (hvit) 100 g 280–300 g Tar opp vann, øker mye Fullkornspasta 100 g 240–270 g Varierer etter koketid Eggnudler 100 g 200–250 g Også mye vannopptak Men vekten rå er jo helt nøyaktig. Mens vekten etter vil variere basert på vann den tar til seg. Anonymkode: aa58b...03f
AnonymBruker Skrevet 7. mai #9 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men vekten rå er jo helt nøyaktig. Mens vekten etter vil variere basert på vann den tar til seg. Anonymkode: aa58b...03f I tillegg så gir jo ikke vann noen kalorier! Hvorfor sier folk etter? Anonymkode: a9c4f...5b3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #10 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I tillegg så gir jo ikke vann noen kalorier! Hvorfor sier folk etter? Anonymkode: a9c4f...5b3 Det var så selvfølgelig at jeg ikke skrev det en gang 😅 Jeg har faktisk aldri telt kalorier. Men svaret var så opplagt for meg at jeg nesten blir litt forvirret når folk skriver "etter". Anonymkode: aa58b...03f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #11 Skrevet 7. mai Veier før. Etter blir bare tull. Jeg har selv en målebeger på 1 dl som jeg bruker. Beregner en full kopp til pr person. Anonymkode: c9a01...6a7
Mezzosoprena Skrevet 7. mai #12 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men vekten rå er jo helt nøyaktig. Mens vekten etter vil variere basert på vann den tar til seg. Anonymkode: aa58b...03f Herregud, ja selvfølgelig - det var akkurat det jeg forsøkte å si, og også forsøkte å henvise til, åsså klarer jeg å skrive etter 🤣 Beklager, jeg har rettet opp i innlegge mitt nå 🙂
AnonymBruker Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai Hvis du skal spise 300 gram ris til ett måltid synes jeg det høres ut som det er etter koking. Ellers blir det jo nærmere 1 kg ris til ett måltid. Men normalt oppgis mat i vekt før koking. Anonymkode: 8956a...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå