Gå til innhold

Hvordan snu kjipe leveringer i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei jente på 5 år som trives godt i barnehagen. Etter påske har levering dog vært tung. Hun vil ikke at vi skal dra og gråter i det vi sier hadet. De ansatte sier at det går over etter 1-2 min, og at hun da er helt normal igjen. Men jeg tar disse leveringene tungt. Synes det er skikkelig kjipt å dra derfra når hun gråter, og starte dagen på den måten. Det virker uansett som at det har blitt en betinget atferd for henne, sånn som i dag når hun i starten smiler mens hun sier "mamma, jeg vil ikke at du skal gå" med semi-sutrete stemme. Er det noen som har konkrete tips til meg? Vi har forsøkt å snakke med henne om det i fredstid, og da har hun ved en anledning sagt at det kommer dumme tanker til henne når vi går. Hun vet ikke hva disse dumme tankene handler om, og de går åpenbart fort over siden det er raskt overstått. Drømmefanger på rommet hennes fungerte fint en periode når hun var redd for å legge seg, så jeg har forsøkt noe tilsvarende (en perle i lommen som skulle holde de dumme tankene unna), men det hadde dessverre ikke helt den store effekten. PS: Vi sier selvfølgelig også at det er helt ok å ha sånne dumme tanker innimellom. 

Er det noen som har noen tips til meg? 

Anonymkode: 18d30...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror du bør reflektere litt over hvorfor litt gråt, som går over raskt, hos en jente som er 5 år og trives i barnehagen, påvirker deg så sterkt negativt. Forstår at det ikke er supergøy, men det er en del av livet, og det er helt normalt. 

Begge mine har hatt sånne perioder. Treåringen har en nå, men jeg må innrømme at det er rimelig fort glemt hos meg, så lenge jeg vet at det går raskt over og at han egentlig trives. 

Kan du forsøke å snu din egen tankegang? Barnet har en normal og sunn reaksjon, tør å vise følelser og at hun ønsker å være med deg? 

Anonymkode: 3a50b...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå høres jeg kanskje kynisk ut, men hun er 5 år, ikke 1 år. Hun kan snakke og uttrykke seg vs en på 1 år. Sier hun noe om hvorfor hun er lei seg når du går fra henne? Kanskje hun føler at du er lei deg og blir lei seg på dine vegner? SNakker dere positit om barehagen? 

Kanskje du må jobbe litt med deg selv? Er du for knyttet om man kan formulere seg på den måten? Om gråten gir seg etter 1 minutt så går det veldig bra. 

Anonymkode: a58ba...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at så lenge man har kvalitetstid når man er sammen, så kommer man langt med å tenke at det er en periode som går over (som alt annet av utfordringer i småbarnsperioden). 

Anonymkode: b1133...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at kan det være at hun merker at du blir trist og litt avventende med å gå, og at hun får et håp om at du ikke går likevel? 

Anonymkode: 5c59d...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lureste du kan gjøre her er å kaste fra deg disse tankene her, være trygg og tydelig på at det går fint og at dere sees etterpå, si hadet med et smil og gå. Ikke la deg selv bli med på gråt/usikkerhet/dilling osv... Jeg tror hun har vært i en sånn fase, som alle er av og til, hvor de synes avskjed er trist, også har hun merket på deg at du blir trist og usikker av det. For å snu henne må du snu deg selv her.

Anonymkode: c5bf0...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Reagerer du likt når barnet gråter hjemme i 2-3 minutter?

Barnet har det fint og får liv til å utrykke følelsene. Du bør tillate deg å ha følelser også.

Anonymkode: 2eff0...3d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leveringer tidligere gått som en drøm? Mye utvikling i hjernen hos de små og kan være en årsak. Hva sier magefølelsen din? 

Synes folk her er litt raske å foreslå å bare ignorere det. Dette med barnehager er relativt nytt og helt unaturlig for barn generelt, litt forståelse skader ikke barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om hun trives i bhg kanskje det blir litt lenge. Noen ganger kan det også bli kjedelig i bhg for et stort barn. Kan du korte ned tiden hun er i barnehagen, slik at hun vet hun blir hentet før. Eventuelt få til at hun er hos besteforeldre e.l. en dag i uka. 

Anonymkode: ef464...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å endre måten dere leverer på?

Klarer hun å gå inn selv f.eks? Altså si ha det ved porten og at hun går inn (da er det hun som går og ikke du). 

Eller følge henne inn til frokosten eller en aktivitet? 

Anonymkode: c52bd...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du høre med barnehagen om de kan sende deg en melding når det har gått over, bare for en liten periode? Barnehagen til sønnen min har gjort det uoppfordret ved vanskelige leveringer og det har gjort meg tryggere på å gå fra ham. Det gjør vondt å gå fra et barn som gråter og sier de ikke vil at du skal dra. Men stol på at så lenge det går over etter noen minutter så går det fint.

Anonymkode: bfc89...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holdt også på sånn som 5-åring. Jeg likte å bli dulla med, mamma ble (ubevisst) dullete når jeg "ikke ville" i barnehagen, og da gikk det akkurat som jeg ville. Påstår ikke at det er tilfellet her, men er verdt en tanke. 🤷‍♀️

Anonymkode: b945e...a49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...