Madame Butterfly Skrevet 7. mai #21 Skrevet 7. mai Commander skrev (5 timer siden): 11 årsaker til dødsulykker identifisert. Jeg mener jeg hørte noe om at eldre biler, slike som vi i 40 årene vokste opp med, er tryggere i trafikken, enn de disse svære tunge moderne og ofte dyre «trafikksikre» bilene folk vil ha. Folk argumenterer med trafikksikkerheten for å kjøpe. At en 1992 Golf er tryggere enn en 2022. det har med kjørekomfort og med fart å gjøre. At skadeomfanget er større når det er store tunge kjøretøy. Har ikke kilde, og går ikke god for sannhetsgehalten i dette.
Maskinfører Skrevet 10. mai #22 Skrevet 10. mai Nei jeg syns ikke de i de fleste ulykker så viser det seg at det er førerfeil dette er bare en måte og frata oss bilene på samt EU hatet vil vokse 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #23 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 13.34): Service på elbil er nesten helt bortkastet. Nesten alle servicene på e-golfen jeg hadde bestod stort sett bare av å bytte pollenfilter... På Tesla jeg har nå er det ikke faste service intervaller, men det anbefales jo å bytte pollenfilteret jevnelig, og smøre opp bremsecallipperene en gang i blant. Begge ting man fint kan gjøre selv. Anonymkode: 60554...a1d siden elbiler ikke har serviceintervaller er en regelmessig kontroll helt glimrende.. Anonymkode: 5dcd6...af9
Maskinfører Skrevet 10. mai #24 Skrevet 10. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 12.17): Kjempe bra idé. EU er så herlig, og vi må bli medlem🥰🥰🥰 Skal folk bli fullstendig flådd for penger og ikke ha råd til å leve snart? Kom ikke å si at vi ikke beveger oss mot et forbanna diktatur hvor alt og alle skal kontrolleres mest mulig. Anonymkode: c5239...6d5 Jeg er EU motstander og holder min avdøde fars meninger i hevd 😀 Endret 10. mai av Maskinfører 2 1
Brunello Skrevet 10. mai #25 Skrevet 10. mai Commander skrev (På 7.5.2025 den 11.44): Noen enkle tall . Det finnes 5.1 millioner kjøretøy i Norge. Snittalder er 11, 3 år. Forenklet betyr det ca 2.5 millioner biler eldre enn 10 år (Sånn ca) Analyse av dødsulykkene i 2022_endelig versjon2_roar Her er en analyse over alle dødsulykker i Norge 2022, lite har endret seg siste 20 år mtp. årsaker. Teknisk på kjøretøyet er ikke med engang som årsak til noen av ulykken. 6% er uavklart?. Så om halvparten av de uoppklarte er teknisk feil så skyldes 2-3 dødsfall pr.år dette.( spekulasjon). Tallene fra 1999 viste 2-3% før EU kontrollene. Og det sammenfatter med tidligere data fra før man iverksatte EU kontroller av kjøretøy. Dødsfall som skyldes teknisk feil var vanskelig å se noen endring på- De var VELDIG få i utgangspunktet. Og nå ønsker noen kloke hoder (og bilbransjen?). At Nordmenn skal ta 2,5 millioner fridager på jobben for å fremvise bilen til kontroll hvert år. Hvis man må tilbake for å vise frem de nye vindusviskeren eller justerte håndbrekket betyr det NYE 2.5 millioner dager ekstra borte fra jobb. 5 millioner EKSTRA fraværsdager. Det betyr 21750 årsverk går med på (ekstra) kontroll av biler. Kostnaden blir minimum 3.75 milliarder til bilbransjen ved en kostnad på 1500 kr.pr.kontroll. I tillegg på bilbransjen ansette 2750 nye mekanikere for å gjennomføre dette. Og effekten av dette vil være MULIGENS 1 eller 2 sparte liv??? Og når vi er i gang skal vel 800.000 motorsykler inn på kontroll, 750.000 tilhenger og campingvogner neste runde. Selv om ingen tilhengerfeil forårsaket en eneste dødsulykke siste 5? år. Vi har alt for mye penger i dette landet og kontrollbehovet tar fullstendig av. Ikke rart norsk arbeidsliv trenger folk.. Dette blir for dumt... Det er sikkert rett at teknisk feil ikke er årsak. Men det må åpenbart ha betydning at nyere biler er veldig mye sikrere. I 2005 døde 224 mennesker i trafikken. I 2024 var det 90. Det er et godt argument for å jobbe mot en yngre bilpark.
Tekumseh79 Skrevet 10. mai #26 Skrevet 10. mai Sånn er det i Sverige også, vært sånn i 20 år. Og også motorsykler er inne der, men da annenhvert år. Ikke noe problem. bilen skal være i orden.
Maskinfører Skrevet 10. mai #28 Skrevet 10. mai Her er en Rapport som konkluderer motsatt av EU Nordmenn steller mere med bilen sine og det samme kan ikke sies i EU https://www.tu.no/artikler/langt-faerre-ulykker-med-veteranbiler-enn-med-vanlige-biler/445182 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #29 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 12.18): siden elbiler ikke har serviceintervaller Ingen elbiler som skal på service? Hvordan får man da fylt spylevæske og sjekket alt med bilen? Anonymkode: f4358...7f1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #30 Skrevet 13. mai Nei. Da burde de komme opp med en annen løsning. Har bil som er 11år. Alle servicer fulgt, bilen blir levert inn om jeg oppdager noen feil. Tar vare på bilen med andre ord. Ingen grunn til å ha EU-kontroll oftere, bare en ekstra kostnad for meg (og mange andre med dårlig råd og som har eldre biler. Bilen koster nok skal ha årlig service med mer.) Biler som er på EU kontroll, som har mye feil og tydelig ikke er fulgt opp ang vedlikehold og service; de kan få innkalling hvert år. Anonymkode: 057fa...532
AnonymBruker Skrevet 13. mai #31 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 10.13): Tviler litt på at kontrollen er like omfattende som den i Norge. Har reist rundt en del i Middelhavet, selv om det er eu land så er de ikke på langt nær så nøye på å følge regelverket som i Norge. Innen bygg driter de i mange regler som vi i Norge følger til punkt å prikke. Anonymkode: c4789...cfd På ITV som det heter her så sjekker de akkurat de samme tingene som på PKK i Norge men det går mye kjappere, når man møter opp til kontroll så stiller man seg opp foran en hall med gjennomkjøring. Man trenger ikke engang å gå ut av bilen i løpet av kontrollen. De starter med å sjekke dokumenter så går de en runde rundt bilen for å sjekke at lys fungerer og speil er i orden, så er det opp med dørene for å sjekke belter og instrumenter. Etter det så er det å kjøre inn i hallen for å sjekke bremser, innstilling på lys og tilstand på understell. Når de sjekker understellet så bruker de grav og en maskin tester for slarke i understellet, siste test er avgasser. Faktisk så er kontrollen i Spania mye strengere enn i Norge fordi det er så strenge restriksjoner på hva man kan modifisere på bilen, alt må være homologisert og godkjent. Selv det å bytte til breiere eller smalere dekk må være godkjent mens i Norge så holder det stort sett at hjulene ikke stikker utenfor skjermene. Hvis bilen ikke blir godkjent så kreves det at reparasjonen blir utført av et godkjent verksted, på etterkontroll må man vise frem kvittering fra verksted. Anonymkode: 09357...126 1 1
NakenPanda Skrevet 13. mai #32 Skrevet 13. mai Dette er kun et tiltak fra EU for å øke salget av biler i trange tider som VW/Peugeot/BMW/Skoda er i nå, mer skrapede biler for å øke bruktbil salg som igjen gir behov for vedlikehold/økning av nybilsalget. Har lite og ingenting med sikkerhet å gjøre, vi som ser øst europeiske biler som ruller rundt på østlandet vet jo at kvaliteten på EU kontroll varierer uansett regelverket. Det er bra som det er ser null nytteverdi av økt frekvens. 2
Snok1 Skrevet 14. mai #33 Skrevet 14. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 9.44): Skal bilene inntil EU-kontroll hvett år vil det m.a. legge beslag på store ressurser på verkstedene som ikkje får annet å gjøre en å kontrollere biler. PKK er primært en kontroll av sikkerheten og miljøpåvirkning på og fra kjøretøyet. At kjøretøy med sviktende systemer innen disse områdene er innom verksted er ikke akkurat et samfunnsproblem. Endret 14. mai av Snok1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #34 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 11.57): Alle servicer fulgt, bilen blir levert inn om jeg oppdager noen feil. Tar vare på bilen med andre ord. Ingen grunn til å ha EU-kontroll oftere, bare en ekstra kostnad for meg (og mange andre med dårlig råd og som har eldre biler. Skal man tenke økonomi er service på biler utenfor garanti ikke å anbefale. Pusserblader og lyspærer kan man bytte selv. Anonymkode: f4358...7f1 1
carlberner1 Skrevet 22. mai #35 Skrevet 22. mai Commander skrev (På 7.5.2025 den 11.44): Her er en analyse over alle dødsulykker i Norge 2022, lite har endret seg siste 20 år mtp. årsaker. Teknisk på kjøretøyet er ikke med engang som årsak til noen av ulykkene. [..] Dette blir for dumt... For å si det pent, ja. Og argumentet for kontrollene er <-tadaaaa...-> "Økt sikkerhet". Et fantastisk begrep som kan brukes til ALT! Hvem kan vel være mot det? For en del år siden kom det forslag i EU om at motorsykler skulle til PKK som biler. Mortorsyklister er en variert forsamling: teknikkere, statistikkere, byråkrater, kranglefanter og mye mer. Og de organiserer seg. Den europeiske(!) paraply-organisasjonen fikk materiale først og fremst fra svenske Folksam og tyske ADAC som (siden krigen omtrent) har analysert kjøretøy innblandet i ulykker med personskade, et veldig stort materiale. EU-kommisjonen engasjerte en sveitsisk professor som fikk i oppdrag å påvise bedring i frekvens og/eller omfang av ulykker med personskade, altså noe litt mer presist enn "sikkerhet". Etter en drøy time i EU-parlamentet kunne svaret oppsummeres i et "nei". I Norge var det NMCU som rapportere om ..ehh.. forestillingen. Underholdende på sitt vis. Legg til at PKK for en stor del er privat butikk, spør svenskene om det er fornøyd med den endringen. Det byttes lyspærer og viskere og fylles spyleveske og det er fint, men påvirkning i frekvens og omfang på ulykker med personskade har det ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #36 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 12.18): siden elbiler ikke har serviceintervaller er en regelmessig kontroll helt glimrende.. Anonymkode: 5dcd6...af9 Hvor har du lest det? Er da vanlig å ha serviceintervaller også på elbil. På min er det hvert andre år uavhengig av kjørelengde. AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 11.50): Ingen elbiler som skal på service? Hvordan får man da fylt spylevæske og sjekket alt med bilen? Anonymkode: f4358...7f1 Kremt. Vindusspylervæske fyller jo man på selv samt annet enklere vedlikehold. Anonymkode: 68d59...7cb
AnonymBruker Skrevet 22. mai #37 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vindusspylervæske fyller jo man på selv samt annet enklere vedlikehold. Neppe mange som gjør sånt selv i dag, man må åpne panseret. Fylle spylevæske og bytte pusserblader ordnes når bilen er på service. Bensinstasjoner fyller om man ber om det. Anonymkode: f4358...7f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #38 Skrevet 22. mai Det som nesten er verre er at EU-kontrollene er så omfattende at det også går på ting som ikke er verken trafikkfarlige eller påvirker kjøringa. Det gjelder bl.a. defekte sensorer som gjør at bl.a. motorstyringslampa lyser. Effekten på motoren påvirkes ikke i mange tilfeller. Anonymkode: adbb6...8ae
AnonymBruker Skrevet 22. mai #39 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det gjelder bl.a. defekte sensorer som gjør at bl.a. motorstyringslampa lyser. Miljøvern er det EU er mest opptatt av. Er derfor biler har motorlampe. En defekt sensor kan føre til økt utslipp. Anonymkode: f4358...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #40 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 11.50): Ingen elbiler som skal på service? Hvordan får man da fylt spylevæske og sjekket alt med bilen? Anonymkode: f4358...7f1 Håper da folk klarer å fykle spylevæske selv ikke nå gjøre det på service?? Anonymkode: d7252...5ab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå