Gå til innhold

Bør 10 år gamle biler inntil EU-kontroll hvert år ?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Neppe mange som gjør sånt selv i dag, man må åpne panseret. Fylle spylevæske og bytte pusserblader ordnes når bilen er på service.
Bensinstasjoner fyller om man ber om det.

Anonymkode: f4358...7f1

De aller aller fleste fyller spylevæske selv

Anonymkode: d7252...5ab

Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 7.5.2025 den 17.58):

Jeg mener jeg hørte noe om at eldre biler, slike som vi i 40 årene vokste opp med, er tryggere i trafikken, enn de disse svære tunge moderne og ofte dyre «trafikksikre» bilene folk vil ha. Folk argumenterer med trafikksikkerheten for å kjøpe.

At en 1992 Golf er tryggere enn en 2022. 
det har med kjørekomfort og med fart å gjøre. At skadeomfanget er større når det er store tunge kjøretøy. 

Har ikke kilde, og går ikke god for sannhetsgehalten i dette. 

Det er naturligvis helt feil, derfor du ikke finner noe kilde på det.

AnonymBruker
Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 7.5.2025 den 17.58):

Jeg mener jeg hørte noe om at eldre biler, slike som vi i 40 årene vokste opp med, er tryggere i trafikken, enn de disse svære tunge moderne og ofte dyre «trafikksikre» bilene folk vil ha. Folk argumenterer med trafikksikkerheten for å kjøpe.

At en 1992 Golf er tryggere enn en 2022. 
det har med kjørekomfort og med fart å gjøre. At skadeomfanget er større når det er store tunge kjøretøy. 

Har ikke kilde, og går ikke god for sannhetsgehalten i dette. 

15 år gammel:
 

 

Anonymkode: f4358...7f1

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tyske ADAC, en bedre utgave av NAF, mener det er meningsløst. Det er sjelden det er bilens vedlikehold som skaper ulykker. Det er nesten utelukkende førers manglende oppmerksomhet. For bare et år eller to siden lempet man på deler av PKK her i Norge, fordi man kastet for mange brukbare deler ved kontroll, som hadde full funksjonalitet. Man oppnår bare masse bruk og kast. Som virkelig ikke er miljøvennlig. 

Anonymkode: 7fd55...4ec

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere land i Europa har ikke EU kontroll. Flere gjennomfører også mye enklere kontroller enn den som er her i Norge. Forferdelig mye vrak som ruller nedover veiene i Europa på slitte gamle dekk, tenker det bør tas tak i først jeg.

Anonymkode: bd5af...d5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tyske ADAC, en bedre utgave av NAF

NAF, bilbransjens forlengede arm.
Nå har de jo også fått egne verksteder som vil ha flere 2'ere å fikse.

Anonymkode: f4358...7f1

AnonymBruker
Skrevet

Veteranbiler nyttes kun  noen månader i året, og   kan vera greitt å sjekke at  bremser ikkje  har satt seg fast på en bremsetester. Visuel av lys, viskere, dekk, m.m er noe dei fleste eiere av veteranbiler greier utmerket  sjekke sjølve.

Årsavgiften burde fjærnes helt på veteranbiler, og den burde  vert diffrensiert på km., on noe forsikringselskapene som idag administerer årsavgiften utmerket kunne foreta. 

Anonymkode: dd14e...ed7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 0.07):

Veteranbiler nyttes kun  noen månader i året, og   kan vera greitt å sjekke at  bremser ikkje  har satt seg fast på en bremsetester. Visuel av lys, viskere, dekk, m.m er noe dei fleste eiere av veteranbiler greier utmerket  sjekke sjølve.

Årsavgiften burde fjærnes helt på veteranbiler, og den burde  vert diffrensiert på km., on noe forsikringselskapene som idag administerer årsavgiften utmerket kunne foreta. 

Anonymkode: dd14e...ed7

Folk som har veteranbiler holder de i mye bedre stand en de som har nye biler. Da bør de heller ikke betale noe for EU-kontroll hvis det ikke er mangler, da kan Staten/Eu betale for regningen, så blir det fort slutt på galskapen.

Anonymkode: b31d0...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...