AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:44 #1 Del Skrevet onsdag kl 07:44 EU har når fremmet forslag om at 10 år gamle biler bør inntil EU-kontroll hvert år, og eit forslag so ein anser som "høl i hue" og ekstra kostnader for mange bileiere om forslaget blir vedtatt. Skal bilene inntil EU-kontroll hvett år vil det m.a. legge beslag på store ressurser på verkstedene som ikkje får annet å gjøre en å kontrollere biler. Dessuten kan det reises spørsmål om miljø-og klimaeffekten av eit slikt vedtak . Eit slikt vedtak handler kun om økonomi, og få flere til å kjøpe ny-bil, og da kanskje helst el-biler. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vedum-frykter-arlig-eu-kontroll-krever-svar-fra-regjeringen/17710654/ Anonymkode: dd14e...ed7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:31 #2 Del Skrevet onsdag kl 08:31 Jeg bor i Spania og her er det kontroll hvert år for personbiler, varebiler og lastebiler må inn til kontroll to ganger i året. Ser egentlig ikke problemet med kontroll en gang i året, spesielt i Norge der veiene saltes og det kan oppstå store problemer i løpet av to år. Men hvis det skal gjennomføres så må det bli mye enklere og raskere å få utført en kontroll, her så finnes det små stasjoner som tar kontroller over alt og de er drevet av staten. Man kan bestille time eller bare stikke innom, selve kontrollen tar bare 15-20 minutter. Skal det gjøres i Norge så må Statens Vegvesen på banene igjen med mange kontrollstasjoner rundt om i landet slik det var i gamle dager, eller så må private på banen men kontrollørene bør ikke være tilknyttet private bilverksteder sånn som det er i dag. Anonymkode: 09357...126 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:55 #3 Del Skrevet onsdag kl 08:55 Hvert kvarter kanskje? Anonymkode: 7068e...40c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:02 #4 Del Skrevet onsdag kl 09:02 jeg er for en bedre sjekk av biler, også nyere og spesielt elbiler. Anonymkode: 5dcd6...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:11 #5 Del Skrevet onsdag kl 09:11 Tja jeg er faktisk ikke negativ til dette. Jeg har selv levert bil til EU-godkjenning og fått opplyst om alvorlige feil eller mangler på en bil jeg trodde var i relativt god teknisk stand. Hvem vet hvor lenge jeg har kjørt rundt sånn? Da ville man jo fått flere trafikkfarlige biler (som min) av veien eller fikset. Det skal legges til at feilen på min ikke var noe jeg kunne oppdaget på egenhand og som man ikke merket ved kjøring, og jeg er neppe den eneste. Anonymkode: 01751...47a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:13 #6 Del Skrevet onsdag kl 09:13 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg bor i Spania og her er det kontroll hvert år for personbiler, varebiler og lastebiler må inn til kontroll to ganger i året. Ser egentlig ikke problemet med kontroll en gang i året, spesielt i Norge der veiene saltes og det kan oppstå store problemer i løpet av to år. Men hvis det skal gjennomføres så må det bli mye enklere og raskere å få utført en kontroll, her så finnes det små stasjoner som tar kontroller over alt og de er drevet av staten. Man kan bestille time eller bare stikke innom, selve kontrollen tar bare 15-20 minutter. Skal det gjøres i Norge så må Statens Vegvesen på banene igjen med mange kontrollstasjoner rundt om i landet slik det var i gamle dager, eller så må private på banen men kontrollørene bør ikke være tilknyttet private bilverksteder sånn som det er i dag. Anonymkode: 09357...126 Tviler litt på at kontrollen er like omfattende som den i Norge. Har reist rundt en del i Middelhavet, selv om det er eu land så er de ikke på langt nær så nøye på å følge regelverket som i Norge. Innen bygg driter de i mange regler som vi i Norge følger til punkt å prikke. Anonymkode: c4789...cfd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet onsdag kl 09:44 #7 Del Skrevet onsdag kl 09:44 Noen enkle tall . Det finnes 5.1 millioner kjøretøy i Norge. Snittalder er 11, 3 år. Forenklet betyr det ca 2.5 millioner biler eldre enn 10 år (Sånn ca) Analyse av dødsulykkene i 2022_endelig versjon2_roar Her er en analyse over alle dødsulykker i Norge 2022, lite har endret seg siste 20 år mtp. årsaker. Teknisk på kjøretøyet er ikke med engang som årsak til noen av ulykken. 6% er uavklart?. Så om halvparten av de uoppklarte er teknisk feil så skyldes 2-3 dødsfall pr.år dette.( spekulasjon). Tallene fra 1999 viste 2-3% før EU kontrollene. Og det sammenfatter med tidligere data fra før man iverksatte EU kontroller av kjøretøy. Dødsfall som skyldes teknisk feil var vanskelig å se noen endring på- De var VELDIG få i utgangspunktet. Og nå ønsker noen kloke hoder (og bilbransjen?). At Nordmenn skal ta 2,5 millioner fridager på jobben for å fremvise bilen til kontroll hvert år. Hvis man må tilbake for å vise frem de nye vindusviskeren eller justerte håndbrekket betyr det NYE 2.5 millioner dager ekstra borte fra jobb. 5 millioner EKSTRA fraværsdager. Det betyr 21750 årsverk går med på (ekstra) kontroll av biler. Kostnaden blir minimum 3.75 milliarder til bilbransjen ved en kostnad på 1500 kr.pr.kontroll. I tillegg på bilbransjen ansette 2750 nye mekanikere for å gjennomføre dette. Og effekten av dette vil være MULIGENS 1 eller 2 sparte liv??? Og når vi er i gang skal vel 800.000 motorsykler inn på kontroll, 750.000 tilhenger og campingvogner neste runde. Selv om ingen tilhengerfeil forårsaket en eneste dødsulykke siste 5? år. Vi har alt for mye penger i dette landet og kontrollbehovet tar fullstendig av. Ikke rart norsk arbeidsliv trenger folk.. Dette blir for dumt... 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 09:45 #8 Del Skrevet onsdag kl 09:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): EU har når fremmet forslag om at 10 år gamle biler bør inntil EU-kontroll hvert år, og eit forslag so ein anser som "høl i hue" og ekstra kostnader for mange bileiere om forslaget blir vedtatt. Skal bilene inntil EU-kontroll hvett år vil det m.a. legge beslag på store ressurser på verkstedene som ikkje får annet å gjøre en å kontrollere biler. Dessuten kan det reises spørsmål om miljø-og klimaeffekten av eit slikt vedtak . Eit slikt vedtak handler kun om økonomi, og få flere til å kjøpe ny-bil, og da kanskje helst el-biler. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vedum-frykter-arlig-eu-kontroll-krever-svar-fra-regjeringen/17710654/ Anonymkode: dd14e...ed7 Min bil er over ti år men får bare innkalling annenhvert år fortsatt. Er vel viktigere med oftere service tenker jeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:53 #9 Del Skrevet onsdag kl 09:53 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tja jeg er faktisk ikke negativ til dette. Jeg har selv levert bil til EU-godkjenning og fått opplyst om alvorlige feil eller mangler på en bil jeg trodde var i relativt god teknisk stand. Hvem vet hvor lenge jeg har kjørt rundt sånn? Da ville man jo fått flere trafikkfarlige biler (som min) av veien eller fikset. Det skal legges til at feilen på min ikke var noe jeg kunne oppdaget på egenhand og som man ikke merket ved kjøring, og jeg er neppe den eneste. Anonymkode: 01751...47a Hvis man skal ha oftere kontroll så må kontrollen nødvendigvis bli mindre grundig. Så da er det ikke sikkert at problemene på bilen din hadde blitt oppdaget i det hele tatt. Ta for eksempel rust. Selv med dagens EU kontroll tar de ikke av deksler for å se etter rust bak de. På Tesla f.eks er det avdekt ganske grov rust på bremerør bak deksler (som jo et helt sikkerhetskritisk), som da ikke sjekkes selv på dagens kontroll. Og hvis kontrollen da må effektiviseres videre til å ta 15 minutter for å få alle gjennom så blir det enda sløvere. Anonymkode: 60554...a1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet onsdag kl 09:56 #10 Del Skrevet onsdag kl 09:56 Commander skrev (8 minutter siden): Noen enkle tall . Det finnes 5.1 millioner kjøretøy i Norge. Snittalder er 11, 3 år. Forenklet betyr det ca 2.5 millioner biler eldre enn 10 år (Sånn ca) Analyse av dødsulykkene i 2022_endelig versjon2_roar Her er en analyse over alle dødsulykker i Norge 2022, lite har endret seg siste 20 år mtp. årsaker. Teknisk på kjøretøyet er ikke med engang som årsak til noen av ulykken. 6% er uavklart?. Så om halvparten av de uoppklarte er teknisk feil så skyldes 2-3 dødsfall pr.år dette.( spekulasjon). Tallene fra 1999 viste 2-3% før EU kontrollene. Og det sammenfatter med tidligere data fra før man iverksatte EU kontroller av kjøretøy. Dødsfall som skyldes teknisk feil var vanskelig å se noen endring på- De var VELDIG få i utgangspunktet. Og nå ønsker noen kloke hoder (og bilbransjen?). At Nordmenn skal ta 2,5 millioner fridager på jobben for å fremvise bilen til kontroll hvert år. Hvis man må tilbake for å vise frem de nye vindusviskeren eller justerte håndbrekket betyr det NYE 2.5 millioner dager ekstra borte fra jobb. 5 millioner EKSTRA fraværsdager. Det betyr 21750 årsverk går med på (ekstra) kontroll av biler. Kostnaden blir minimum 3.75 milliarder til bilbransjen ved en kostnad på 1500 kr.pr.kontroll. I tillegg på bilbransjen ansette 2750 nye mekanikere for å gjennomføre dette. Og effekten av dette vil være MULIGENS 1 eller 2 sparte liv??? Og når vi er i gang skal vel 800.000 motorsykler inn på kontroll, 750.000 tilhenger og campingvogner neste runde. Selv om ingen tilhengerfeil forårsaket en eneste dødsulykke siste 5? år. Vi har alt for mye penger i dette landet og kontrollbehovet tar fullstendig av. Ikke rart norsk arbeidsliv trenger folk.. Dette blir for dumt... Jeg er enig med deg, selv om mange eier flere biler. Vi er jo ikke så mange her til lands.. Når jeg leste det du skrev, fikk det meg til å tenke litt på slike ting som egenglig er unødvendig. Ulykkene i trafikken er vel stort sett menneskelig svikt og høy fart..? Mulig noe rus? 🤔 Akkurat dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på før, at tekniske ting ikke er så stor del av bildet egentlig.. Men det er vel typisk EU det.. Skaper jo mye penge-omløp.. Noen tjener på det. Er vel å følge pengene..? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet onsdag kl 10:04 #11 Del Skrevet onsdag kl 10:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): EU har når fremmet forslag om at 10 år gamle biler bør inntil EU-kontroll hvert år, og eit forslag so ein anser som "høl i hue" og ekstra kostnader for mange bileiere om forslaget blir vedtatt. Skal bilene inntil EU-kontroll hvett år vil det m.a. legge beslag på store ressurser på verkstedene som ikkje får annet å gjøre en å kontrollere biler. Dessuten kan det reises spørsmål om miljø-og klimaeffekten av eit slikt vedtak . Eit slikt vedtak handler kun om økonomi, og få flere til å kjøpe ny-bil, og da kanskje helst el-biler. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vedum-frykter-arlig-eu-kontroll-krever-svar-fra-regjeringen/17710654/ Anonymkode: dd14e...ed7 Gitt at de fleste bileiere har service 1 gang om året, ser jeg ikke problemet med årlig kontroll. Spesielt siden service konseptet har blitt ekstremt utvannet og jeg har fått ut bil fra service som har krevd oppmerksomhet i mellom service. Og mange elbiler har også mangler i servicefunksjonen.Det øker fokus på kontrolldelen av service. Men jeg sliter litt med den overordnede verdien av dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet onsdag kl 10:09 #12 Del Skrevet onsdag kl 10:09 Perfume skrev (1 minutt siden): Jeg er enig med deg, selv om mange eier flere biler. Vi er jo ikke så mange her til lands.. Når jeg leste det du skrev, fikk det meg til å tenke litt på slike ting som egenglig er unødvendig. Ulykkene i trafikken er vel stort sett menneskelig svikt og høy fart..? Mulig noe rus? 🤔 Akkurat dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på før, at tekniske ting ikke er så stor del av bildet egentlig.. Men det er vel typisk EU det.. Skaper jo mye penge-omløp.. Noen tjener på det. Er vel å følge pengene..? Oversikten finner du på side 15 i linken. 11 årsaker til dødsulykker identifisert. Ingen av dem skyldes teknisk svikt. Men bruke 3.000.000.000 kr på dette får sikkert flertall... Typisk norsk. Trafikksikkerhet er viktig. 0 visjon osv. Dette får vi ta oss råd til 🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:10 #13 Del Skrevet onsdag kl 10:10 Nei! Det er dyrt og unødvendig. Bedre med årlig service og ta vare på bilen. Anonymkode: 50578...960 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:11 #14 Del Skrevet onsdag kl 10:11 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis man skal ha oftere kontroll så må kontrollen nødvendigvis bli mindre grundig. Så da er det ikke sikkert at problemene på bilen din hadde blitt oppdaget i det hele tatt. Ta for eksempel rust. Selv med dagens EU kontroll tar de ikke av deksler for å se etter rust bak de. På Tesla f.eks er det avdekt ganske grov rust på bremerør bak deksler (som jo et helt sikkerhetskritisk), som da ikke sjekkes selv på dagens kontroll. Og hvis kontrollen da må effektiviseres videre til å ta 15 minutter for å få alle gjennom så blir det enda sløvere. Anonymkode: 60554...a1d Jeg liker forslaget i teorien, men ikke sikkert det hadde fungert på en god måte i praksis som du sier. Den eventuelle utgiften ved reparasjonene hadde jo også blitt fordelt og for min del hadde dette vært en god ting. Kan jo fort bli dyrt om det er mye smårusk. Min bil fikk faktisk avdekket alvorlig rust på et bremserør en gang og det var flaks at dette ble oppdaget når det gjorde. Personlig er jeg overhodet ikke bilkyndig og jeg har aldri tenkt tanken på å legge meg ned under bilen for å sjekke bremserørene. Anonymkode: 01751...47a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:14 #15 Del Skrevet onsdag kl 10:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei! Det er dyrt og unødvendig. Bedre med årlig service og ta vare på bilen. Anonymkode: 50578...960 er vel ingen lov som pålegger service eller vedlikehold bortsett fra EU kontroll? Anonymkode: 5dcd6...af9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:15 #16 Del Skrevet onsdag kl 10:15 Her går vår solide mellomklasse-suv rett gjennom EU kontroll hver gang, med et par hederlige unntak siste 15 år. Mens jeg hører historier om at de med biler med mye elektronikk gjerne har større regninger årlig, for ting som kan være veldig farlig. For å si det slik. Det er ikke akkurat en Volvo xc90 fra 2010 som har funnet ut at den skal kjøre helt av seg selv ut av et parkeringshus. Anonymkode: 9bd08...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet onsdag kl 10:16 #17 Del Skrevet onsdag kl 10:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg liker forslaget i teorien, men ikke sikkert det hadde fungert på en god måte i praksis som du sier. Den eventuelle utgiften ved reparasjonene hadde jo også blitt fordelt og for min del hadde dette vært en god ting. Kan jo fort bli dyrt om det er mye smårusk. Min bil fikk faktisk avdekket alvorlig rust på et bremserør en gang og det var flaks at dette ble oppdaget når det gjorde. Personlig er jeg overhodet ikke bilkyndig og jeg har aldri tenkt tanken på å legge meg ned under bilen for å sjekke bremserørene. Anonymkode: 01751...47a Bremserør går ikke fra tipp topp til ødelagt på 2 år. Og OM de skulle ruste av har bilen 2 krets system slik at du uansett vil ha brems på 3 av 4 hjul om det ene skulle ryke av. Oppsummert vil 2 årlige kontroll være godt nok, og ved brudd vil du fremdeles kunne bremse og kjøre til verksted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:17 #18 Del Skrevet onsdag kl 10:17 Kjempe bra idé. EU er så herlig, og vi må bli medlem🥰🥰🥰 Skal folk bli fullstendig flådd for penger og ikke ha råd til å leve snart? Kom ikke å si at vi ikke beveger oss mot et forbanna diktatur hvor alt og alle skal kontrolleres mest mulig. Anonymkode: c5239...6d5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 11:07 #19 Del Skrevet onsdag kl 11:07 Druid skrev (1 time siden): Gitt at de fleste bileiere har service 1 gang om året, ser jeg ikke problemet med årlig kontroll. Spesielt siden service konseptet har blitt ekstremt utvannet og jeg har fått ut bil fra service som har krevd oppmerksomhet i mellom service. Og mange elbiler har også mangler i servicefunksjonen.Det øker fokus på kontrolldelen av service. Men jeg sliter litt med den overordnede verdien av dette. Da syns jeg isåfall de kunne samkjørt service og eu ktr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:34 #20 Del Skrevet onsdag kl 11:34 Druid skrev (1 time siden): Gitt at de fleste bileiere har service 1 gang om året, ser jeg ikke problemet med årlig kontroll. Spesielt siden service konseptet har blitt ekstremt utvannet og jeg har fått ut bil fra service som har krevd oppmerksomhet i mellom service. Og mange elbiler har også mangler i servicefunksjonen.Det øker fokus på kontrolldelen av service. Men jeg sliter litt med den overordnede verdien av dette. Service på elbil er nesten helt bortkastet. Nesten alle servicene på e-golfen jeg hadde bestod stort sett bare av å bytte pollenfilter... På Tesla jeg har nå er det ikke faste service intervaller, men det anbefales jo å bytte pollenfilteret jevnelig, og smøre opp bremsecallipperene en gang i blant. Begge ting man fint kan gjøre selv. Anonymkode: 60554...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå