Gå til innhold

Kan jeg jogge flere dager på rad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jogget en tur i går på ca 5 km, kan jeg da jogge i dag også eller bør jeg ta en hviledag?

Anonymkode: 6be18...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint an å jogge flere dager på rad, men i starten bør du holde lavt tempo, og gjerne bruke ulike sko. Ville tatt utgangspunkt i tid og ikke kilometer. Hyppig jogging vil herde kroppen raskere så du tåler større belastning, men det vil også kunne øke risikoen for skader dersom man ikke gjør det med forsiktighet  

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan , men risikerer jo mer slitasje da. Er jo greit å kanskje ha typ hviledag innimellom, men det spørs jo hvor langt du vil løpe og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du bare skal jogge så kan du gjøre det flere dager etter hverandre. Om du skal løpe så bør du nok ha litt mer grunnlag først før du begynner å løpe daglig. Sener og ledd må venne seg til det. Øk gradvis. 

Anonymkode: a9130...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfarne kan jogge nærmest daglig over lang tid. Men nybegynnere bør ha pauser i starten. To dager på rad vil ofte gå greit, men ikke mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jogget en tur i går på ca 5 km, kan jeg da jogge i dag også eller bør jeg ta en hviledag?

Anonymkode: 6be18...fa7

Hvis du ikke er erfaren med å jogge bør du ikke løpe en ny tur i dag. Å løpe 5 km er også ganske langt hvis du er utrent. Det er sikkert greit for pusten, og det går bra i begynnelsen, men etter noen uker vil ledd og muskulatur protestere. 

Det ligger mange nybegynnerprogran ute på nettet, for eksempel på løpelabbet sine nettsider. Et 10 km program er en god start. Hold igjen, så kan du løpe gjennom hele våren, sommeren og høsten uten å bli skadet. 

Anonymkode: 2fdbb...79e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...