Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (6 timer siden):

Anbefaler at du leser litt nøyere. Hvor i mitt innlegg ser du at jeg skriver at jeg "sliter"? Jeg skrev at jeg må tenke meg om. Det betyr at jeg må tenke meg om, bare et øyeblikk lenger enn om jeg så på digital klokke.

Kvinneguiden altså.... 

Hva er det å måtte tenke seg om for..? 

Anonymkode: 0d48c...159

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er det å måtte tenke seg om for..? 

Tenke seg om, som i at det er noe man bruker bare en gang hvert skuddår, og ikke er vant til (nå lenger) å se på.

Har kun hatt digitale klokker det siste tiåret.

Skrevet

Jeg har et barnehagebarn og en førsteklassing som ikke kan analog klokke utover "klokka er snart åtte" eller "klokka er litt over tolv", men 11-åringen min har kunnet analog klokke i et år eller to, så jeg regner med at skolen tok en grundig innføring i det rundt 10-årsalderen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 17.56):

Godt å se det er flere. Vi og har tredjeklassing, og klokka er fortsatt vanskelig. 

Anonymkode: 6cbc3...838

Ja, godt vi er flere. Jeg slet litt selv også... Mener å huske at vi startet med engelsk i tredje da jeg gikk på skole på 90-tallet. Og jeg husker godt at jeg hadde ikke fått dreisen på klokka da vi begynte å lære klokka på engelsk. Jeg lærte meg det jo etterhvert, og har ikke problemer nå. Så satser på at min kommer til å klare det også. Hun er motivert, og det hjelper jo på. 

Anonymkode: 55db1...d30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 9.50):

De fikk mobil i 1. klasse, så har alltid hatt med seg digital klokka fra da. Så nei, de har aldri hatt behov for å kunne den.

Anonymkode: 74c42...a00

De har aldri hatt behov for å kunne den? Hva med behovet som kommer? Eller er du en av de foreldrene som ikke gidder å oppdra ungene dine å bare lar skolen ta seg av den biten?

Anonymkode: 25471...2d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar - da er det vist ikke så unormalt å slite med den analoge klokka! Min gutt på 11 (snart 12) ønsker seg en digital G-Shock klokke til bursdagen… Men har sett på noen kule G-Shock med både analog og digital visning! Så tenker det blir en slik! 👍

Anonymkode: 228bc...20b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 14.32):

Spesielt. Jeg er 41 og tror ikke jeg kjenner noen rundt min alder som sliter med å huske den analoge klokka. Ser ofte folk har det hengende på veggen hjemme (vi har også det), i klasserommene henger det, i gymsalen til ungene og treningsball, i svømmehallen.. 

Her har jeg lært ungene den analoge klokka først og så den digitale. Det finnes også klokker som viser begge deler. 

Samme her. Min 3.klassing kan den analoge klokka hjemme og i klasserommet uten problem! Hun kan ikke den digitale helt enda. 1-klassingen strever fortsatt litt med klokka, men skjønner hel og halv. 

Anonymkode: 6c081...e2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 8.09):

Har stebarn på 21 og 16 som ikke kan den analoge klokka. Den blir ikke brukt lenger, da alle går rundt med digital klokke i lomma, eller har klokke med digitale nummer på.

Jeg kommer til å jobbe for at mitt barn skal kunne den analoge klokka, fordi jeg synes det er greit å kunne. Men det er ingen must sånn ting er nå med tilgang på digital klokke.

Anonymkode: 74c42...a00

😯

Er dette virkelig vanlig?

Har alltid tenkt at det å lære seg klokken er en del av vanlig oppdragelse og allmennkunnskap…

Må være merkelig å være voksen å ikke kunne den analoge klokken. Det hadde sjokkert meg om jeg møtte på en 21-åring som ikke kunne det. Nesten som en form for analfabetisme..

Anonymkode: 3a04f...6c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 8.09):

Har stebarn på 21 og 16 som ikke kan den analoge klokka. Den blir ikke brukt lenger, da alle går rundt med digital klokke i lomma, eller har klokke med digitale nummer på.

Jeg kommer til å jobbe for at mitt barn skal kunne den analoge klokka, fordi jeg synes det er greit å kunne. Men det er ingen must sånn ting er nå med tilgang på digital klokke.

Er barna psykisk utviklingshemmede?

Anonymkode: c46ef...1ae

Skrevet

Min gutt kunne det da han begynte på skolen. 

Han var forøvrig den eneste i klassen som visste fødselsdatoen sin...

AnonymBruker
Skrevet

ANalog og digital klokke begynner vi (på skolen jeg jobber på) å jobbe med i 3. og 4.klasse. Vi tar den analoge klokka først. Snakker om at hvert tall i klokka tilsvarer 5 minutter.

Vi starter med hel og halv time. Deretter kvart over og kvart på.

på 5.trinn introduserer vi fem over, ti over, ti på halv og fem på halv.  (jf. det at hvert siffer er 5 min.) 

Anonymkode: 8eaa6...dcf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte analog klokke før jeg startet på skolen, digital klokke lærte jeg vel ikke før i 3. eller 4. klasse tror jeg. 

Anonymkode: c20d3...26b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

ANalog og digital klokke begynner vi (på skolen jeg jobber på) å jobbe med i 3. og 4.klasse. Vi tar den analoge klokka først. Snakker om at hvert tall i klokka tilsvarer 5 minutter.

på 5.trinn introduserer vi fem over, ti over, ti på halv og fem på halv.  (jf. det at hvert siffer er 5 min.) 

Rart, på skolen hvor jeg arbeider i Oslo så lærer de dette i 2. klasse. 

Anonymkode: c46ef...1ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Anonymkode: 8eaa6...dcf

Det var sent, synes jeg. De hadde en del klokke-oppgaver i matematikk-leksa i fjor (2. klasse). Da gikk det i hel og halv. Jeg forstod det på læreren at de ikke kom til å jobbe mer med på dette, og at fra nå var det opp til foreldrene. Mulig jeg har misforstått og at skolen tar det opp igjen. Det var jo gode nyheter. (Og så øver vi naturligvis hjemme så lenge.)

Anonymkode: 55db1...d30

Skrevet

Rundt skolestart er det vanlig å ha god kontroll på klokka. Det var i allefall det jeg antok frem til jeg leste denne tråden. Mine barn kunne både analog og digital klokke før skolestart. At enkelte synes det er vanskelig kan jeg forstå, men at friske folk over 12 år ikke kan klokka....

Skrevet (endret)

Vi lærte barna analog klokke mens de gikk i barnehagen og de kunne mye av den før vi begynte å lære dem digital klokke. De hadde bra kontroll på begge deler i første klasse.

Har analoge klokker på veggene flere steder i huset.

Endret av Sniff76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...