Gå til innhold

Lære klokka

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet det er ulikt fra barn til barn… Men når bør man forvente at barnet kan klokka (analog og digital) 

Anonymkode: 228bc...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd å lære ungene analog klokke siden barnehagen. De er 8 og 13. De kan bare den digitale. 

Jobber med saken men de forstår den virkelig ikke. Selv om vi har analoge klokker hjemme, øvd ofte og kjøpt inn lærebøker.

De har ingen problemer ellers men den analoge klokka er tydeligvis et stort problem blant venner også.

Anonymkode: e3bb6...673

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ungdommer i vgs kan heller ikke analog klokke... Men på skolen begynner man på klokka i 2. klasse, og det er forventet da at de lærer hele og halve timer. Det hjelper mye om foreldre bidrar.

Anonymkode: bed2e...a93

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stebarn på 21 og 16 som ikke kan den analoge klokka. Den blir ikke brukt lenger, da alle går rundt med digital klokke i lomma, eller har klokke med digitale nummer på.

Jeg kommer til å jobbe for at mitt barn skal kunne den analoge klokka, fordi jeg synes det er greit å kunne. Men det er ingen must sånn ting er nå med tilgang på digital klokke.

Anonymkode: 74c42...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har stebarn på 21 og 16 som ikke kan den analoge klokka. Den blir ikke brukt lenger, da alle går rundt med digital klokke i lomma, eller har klokke med digitale nummer på.

Jeg kommer til å jobbe for at mitt barn skal kunne den analoge klokka, fordi jeg synes det er greit å kunne. Men det er ingen must sånn ting er nå med tilgang på digital klokke.

Det henger da analoge klokker både her og der fortsatt, så vil absolutt si det er et must å kunne. 

Anonymkode: 0d48c...159

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det henger da analoge klokker både her og der fortsatt, så vil absolutt si det er et must å kunne. 

De fikk mobil i 1. klasse, så har alltid hatt med seg digital klokka fra da. Så nei, de har aldri hatt behov for å kunne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 9.46):

Ja, i svømmehallen her f.eks. Men noen vil vel argumentere for at man kan jo bare gå i garderoben og sjekke klokka. 

Anonymkode: 55db1...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Har en tredjeklassing, og vi øver, men det glir bare ikke inn. Halve og hele timer er lett, og hun klarer noen kvart over og kvart på, men ellers er det gresk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 9.50):

De fikk mobil i 1. klasse, så har alltid hatt med seg digital klokka fra da. Så nei, de har aldri hatt behov for å kunne den.

Det er da ikke noe argument for å ikke lære analog klokke. Veldig dumt å ikke kunne dette om de ikke har mobilen med seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er da ikke noe argument for å ikke lære analog klokke. Veldig dumt å ikke kunne dette om de ikke har mobilen med seg. 

Men når har egentlig unge nå til dags ikke med seg mobil eller smartklokke?

Anonymkode: 37963...b81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er lurt å kunne den analoge klokka. Jeg skrev tidligere at jeg skal lære mitt eget barn det. Men jeg ser også hvorfor så få lærer seg den analoge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tenke meg om selv, når jeg skal sjekke hva klokka er på en analog klokke, selv om det er det jeg er vokst opp med og lærte som barn. Jeg er i femtiårene nå, og har bare brukt digital klokke de siste 25 årene i alle fall. 

Har en sønn i tjueårene og jeg ser at han ikke skjønner den analoge klokken. Han bruker jo aldri analoge klokker, bare digitale, overalt. De prøvde å lære ungene analoge på skolen og vi fulgte opp hjemme, men det går jo i glemmeboka fordi det aldri brukes i det virkelige liv. Da er det jo kun digitale klokker som gjelder overalt.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 9.50):

Selvfølgelig er det et must å kunne analog klokke. Når man sitter å har eksamen for eksempel er ofte den eneste måten å finne ut hvor lang tid man har igjen å se på klokken som henger på veggen. Da kan man ikke bare dra opp mobilen fra lomma.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har som regel med meg mobil overalt jeg også, men hadde følt meg utrolig dum om jeg ikke kunne den analoge klokka som er helt vanlig allmennunnskap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Jeg må tenke meg om selv, når jeg skal sjekke hva klokka er på en analog klokke, selv om det er det jeg er vokst opp med og lærte som barn. Jeg er i femtiårene nå, og har bare brukt digital klokke de siste 25 årene i alle fall. 

Har en sønn i tjueårene og jeg ser at han ikke skjønner den analoge klokken. Han bruker jo aldri analoge klokker, bare digitale, overalt. De prøvde å lære ungene analoge på skolen og vi fulgte opp hjemme, men det går jo i glemmeboka fordi det aldri brukes i det virkelige liv. Da er det jo kun digitale klokker som gjelder overalt.

Spesielt. Jeg er 41 og tror ikke jeg kjenner noen rundt min alder som sliter med å huske den analoge klokka. Ser ofte folk har det hengende på veggen hjemme (vi har også det), i klasserommene henger det, i gymsalen til ungene og treningsball, i svømmehallen.. 

Her har jeg lært ungene den analoge klokka først og så den digitale. Det finnes også klokker som viser begge deler. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På eksamen, for eksempel? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 2 barn som har lært det da de var 6-7 år. Så har jeg et barn mellom de to som absolutt ikke skjønte greia. Selv om vi prøvde og prøvde, og de skulle jo lære det på skolen i tillegg. Men hadde ikke sjans. Helt til i fjor! Da endelig skjønte hun det, da gikk hun i 8.klasse 😬 helt normal på alt ellers (ingen lærevansker, og sliter ikke med matte etc) men hadde ikke sjans til å lære klokka. 
Hun sa alltid «hva er klokka? Og ikke si sånn kvart på fem over halv» måtte ha svaret digitalt.

Anonymkode: 354db...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Spesielt. Jeg er 41 og tror ikke jeg kjenner noen rundt min alder som sliter med å huske den analoge klokka. Ser ofte folk har det hengende på veggen hjemme (vi har også det), i klasserommene henger det, i gymsalen til ungene og treningsball, i svømmehallen.. 

Her har jeg lært ungene den analoge klokka først og så den digitale. Det finnes også klokker som viser begge deler. 

Anbefaler at du leser litt nøyere. Hvor i mitt innlegg ser du at jeg skriver at jeg "sliter"? Jeg skrev at jeg må tenke meg om. Det betyr at jeg må tenke meg om, bare et øyeblikk lenger enn om jeg så på digital klokke.

Kvinneguiden altså.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På skolen. Det blir mer og mer vanlig at mobiler og smartklokker samles inn og ikke deles ut igjen før skoledagen er over.

Anonymkode: 8f69c...0ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lurer på det samme. Har en tredjeklassing, og vi øver, men det glir bare ikke inn. Halve og hele timer er lett, og hun klarer noen kvart over og kvart på, men ellers er det gresk. 

Godt å se det er flere. Vi og har tredjeklassing, og klokka er fortsatt vanskelig. 

Anonymkode: 6cbc3...838

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...