Gå til innhold

Kjøpe brukt, hvordan unngå Temu-klær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har likt å handle brukt, både på loppemarkeder, bruktbutikker, Finn.no. Har også deltatt på en del klesbyttemarkeder.

Men, hvordan forsikre seg om at man ikke ender opp med Temu-klær???

Vet noen påstår de ser hva som kommer fra Temu, jeg klarer ikke å se det. Noen av tingene jeg ser andre har kjøpt fra Temu kunne faktisk ha lurt meg. Så what to do?? Bør man bare slutte å handle brukt?

Anonymkode: f5ea2...ded

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Se på merkelappen. 

Anonymkode: 4b153...0fb

Det står vel ikke "Temu" på merkelappen, akkurat?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Temuklær har ikke merkelapp. 

Anonymkode: a3a5f...608

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Temuklær har ikke merkelapp. 

Anonymkode: a3a5f...608

Jo, jeg har sett Temuklær med merkelapp. Og klær kjøpt andre steder uten. Så dette er nok ikke absolutt.

Man kan jo også finne hjemmesydde klær på bruktmarkedet. De har vanligvis ikke merkelapp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (18 minutter siden):

Det kan stå alt mulig på merkelappen. Men det står ikke noen kjente navn som Zara, H&M, addidas. Det kan stå "miss thing" på en bluse som er identisk med en som er solgt av Zara.

Nå vet vel de fleste at Temu er et varehus som selger produkter fra flere tusen forskjellige forhandlere. Det står selvfølgelig ikke Temu på merkelappen. Slik som det ikke står ebay, på merkelappen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan har du visst hvor ting kom fra før?

Marginalt av det jeg eier er kjøpt i Norge. Jeg har handlet mye i store department stores i Asia og USA. På gatemarkeder i en rekke land. Jeg har blant annet mange fine sjal fra markeder i Kambodsja. Merkelappene er gjerne 100% silke, eller ofte ingenting. Nøytrale vesker i skinn. Sandaler med merker du ikke kjenner. Med mer. 

Anonymkode: bb190...28e

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan stå alt mulig på merkelappen. Men det står ikke noen kjente navn som Zara, H&M, addidas. Det kan stå "miss thing" på en bluse som er identisk med en som er solgt av Zara.

Nå vet vel de fleste at Temu er et varehus som selger produkter fra flere tusen forskjellige forhandlere. Det står selvfølgelig ikke Temu på merkelappen. Slik som det ikke står ebay, på merkelappen.

Mange klær har merkelapper med for meg ukjente navn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan handler du brukt? Bare tar du med deg alt som ser fint ut, uten å se over plagget skikkelig? Bruker du ikke å se over plagget og kjenne litt på kvalitet, bare i tekstil, snitt og sømmer? Om ikke burde du begynne med det, for da får du eliminert veldig mye som ikke er verdt å ha. Og kan du ikke knepene, så kan du lære. Det dukker jevnlig opp artikler og videoer som viser hvordan man bør gå over et plagg.

Et veldig godt tips er å lære seg hvordan de ulike tekstilene kjennes ut når du tar på dem, og hvordan de oppfører seg. Lær for eksempel å kjenne forskjellen på 100% ull, ull som er blandet ut med noe annet, og syntetiske stoffer som gir seg ut for å være ull. Og det lærer du best ved å ta på ulike stoffer, og kjenne hvordan de er mot huden. Kan du dette får du også eliminert mye av dårlig kvalitet, og ikke bare fra Temu.

Selv om man handler brukt så mener jeg det bør være et mål å handle gjenstander av så god kvalitet som mulig. Man bør ønske at plaggene skal vare litt lenger enn 1 gangs bruk. Og for å finne skattene så holder det ikke å lese merkelapper og velge bort en spesifikk forhandler, man må ha kunnskap og vite hva man ser etter. Det kan læres om man bare er villig til å gi det litt tid og innsats.

Anonymkode: 93772...5e9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å kjøpe kjente merkevarer? Når jeg kjøper brukt kjøper jeg i hvert fall ikke noe som hadde en innkjøpspris på 50 kroner. Kjøper ikke kjip polyester billigere 

Anonymkode: 4f5cd...068

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper og brukt, men kjøper bare ting i bra materiale, og av god kvalitet. Her jeg bor, så har de en brukt butikk, som selger litt dyrere ting. Der har jeg vært heldig og funnet flere ting. Og noe får jeg til en tredjedel av full pris. Der står jo og merket, og det er jo kjente merker.

Anonymkode: 46acb...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser man jo lett på kvaliteten. Kjøper ikke syntet-dritt, og har aldri hørt om noen som kjøper fastfashion-søppel brukt uansett, så dette er nok en fullstendig oppkonstruert problemstilling 

Anonymkode: b5f1b...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det ser man jo lett på kvaliteten. Kjøper ikke syntet-dritt, og har aldri hørt om noen som kjøper fastfashion-søppel brukt uansett, så dette er nok en fullstendig oppkonstruert problemstilling 

Anonymkode: b5f1b...5d1

HM og lignende er jo også såkalt "fast fashion", har kjøpt hm-ting på loppemarked, ihvertfall.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan handler du brukt? Bare tar du med deg alt som ser fint ut, uten å se over plagget skikkelig? Bruker du ikke å se over plagget og kjenne litt på kvalitet, bare i tekstil, snitt og sømmer? Om ikke burde du begynne med det, for da får du eliminert veldig mye som ikke er verdt å ha. Og kan du ikke knepene, så kan du lære. Det dukker jevnlig opp artikler og videoer som viser hvordan man bør gå over et plagg.

Et veldig godt tips er å lære seg hvordan de ulike tekstilene kjennes ut når du tar på dem, og hvordan de oppfører seg. Lær for eksempel å kjenne forskjellen på 100% ull, ull som er blandet ut med noe annet, og syntetiske stoffer som gir seg ut for å være ull. Og det lærer du best ved å ta på ulike stoffer, og kjenne hvordan de er mot huden. Kan du dette får du også eliminert mye av dårlig kvalitet, og ikke bare fra Temu.

Selv om man handler brukt så mener jeg det bør være et mål å handle gjenstander av så god kvalitet som mulig. Man bør ønske at plaggene skal vare litt lenger enn 1 gangs bruk. Og for å finne skattene så holder det ikke å lese merkelapper og velge bort en spesifikk forhandler, man må ha kunnskap og vite hva man ser etter. Det kan læres om man bare er villig til å gi det litt tid og innsats.

Selv om ting ikke er av super kvalitet, så er det vel fortsatt bedre å gjenbruke enn at det blir kastet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kjøpe brukt selv, og pleier å se etter kjente merker (som Polo, By TiMo, Munthe, Burberry osv.). Evt. eldre plagg, typ vintage, som åpenbart er for gamle til å være fra Temu, Shein eller lignende.

Anonymkode: 582ef...d49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 6.31):

HM er jo ikke et kvalitetsmerke da, de er jo like ille på fast fashion som temu.

Du må lære deg å kjenne på materialene om du ønsker å gjøre gode bruktkjøp TS. Det kan være mange gode merker/plagg på loppis/bruktmarkedet du går glipp av dersom du kun skal gå etter kjente merkelapper. I tillegg er det sikkert flere som gjør som meg, klipper av merkelappen fordi den stikker og klør.

Anonymkode: 33b1b...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

HM er jo ikke et kvalitetsmerke da, de er jo like ille på fast fashion som temu.

Du må lære deg å kjenne på materialene om du ønsker å gjøre gode bruktkjøp TS. Det kan være mange gode merker/plagg på loppis/bruktmarkedet du går glipp av dersom du kun skal gå etter kjente merkelapper. I tillegg er det sikkert flere som gjør som meg, klipper av merkelappen fordi den stikker og klør.

Og det finnes gamle eller utenlandske kvalitetsmerker (med plagg i kvalitetsstoffer) som mange ikke har hørt om engang.

Anonymkode: 5564e...9c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kg så kan du se om dr har kreft på seg.. eller er radioaktiv...

Så pass på

Anonymkode: e66d2...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vintage hm-plagg er faktisk ikke så halvgale. Jeg har sett plagg fra hm fra både 70- og 80-tallet som holdt en ganske akseptabel kvalitet. Mye bedre enn i dag. Så hadde jeg funnet slike plagg kunne jeg funnet på å kjøpe dem. Nyere plagg fra hm utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...