oss-to Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai (endret) Har desverre sagt j til å bake ostekake til konfirmasjon. Eg har aldri laga før. Kva er ditt beste tips for å ikkje misslykkast? Gjerne med oppskrift. Endret 6. mai av oss-to Skrivefeil 1
Haldrup Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Ønsker du en kald "støpt" ostekake evt. med kjeksbunn eller en "bakt" ostekake, evt. i en mørdeigsbunn? Den første er "rå" altså ikke "bakt".... 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Jeg synes matprat sin er fin. Og hvis du skal lage den med gelé lokk så følg tipset om å blande litt av ostemassen i den geleen som skal i selve kaken før du blander alt sammen. Det gjør at du ikke får sånne «gelé slintrer». Se punkt 7: Her er link til oppskriften: https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/ostekake-med-gelelokk/ Anonymkode: c8202...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Bruker oppskrift fra "det søte liv" 😍 Anonymkode: fa001...8fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Det søte liv sin er enkel og ekstremt god. Anonymkode: 4c9bb...ad0 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #6 Skrevet 10. mai oss-to skrev (På 6.5.2025 den 23.42): Har desverre sagt j til å bake ostekake til konfirmasjon. Eg har aldri laga før. Kva er ditt beste tips for å ikkje misslykkast? Gjerne med oppskrift. Det er veldig spesielt å si ja til å bake noe du aldri har bakt før, til en konfirmasjon. Det er litt rart at du blir spurt om det også. De fleste som blir spurt om å bake en spesifikk kake blir jo spurt nettopp fordi de er «kjent for» å bake akkurat den og at den alltid er så god. Anonymkode: 1557f...2dc
oss-to Skrevet 10. mai Forfatter #7 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er veldig spesielt å si ja til å bake noe du aldri har bakt før, til en konfirmasjon. Det er litt rart at du blir spurt om det også. De fleste som blir spurt om å bake en spesifikk kake blir jo spurt nettopp fordi de er «kjent for» å bake akkurat den og at den alltid er så god. Anonymkode: 1557f...2dc Okei. Korleis tenkjer du at dette svaret hjelp meg ? Dykk andre tusen takk for svar. Har nett starta med bunnen på linken her oppe. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Det er jo to varianter - den ubakte og den bakte. Den bakte er vanskeligere å få til og mye mektigere. Selv foretrekker jeg bakte, og lager alltid den, men det er mer til voksenkos om vinteren. Til konfirmasjon vil jeg tro at den gele-baserte er vel så passende. Lykke til ! Anonymkode: 72481...931 1
Uanonym bruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai Jeg pleier å lage en basert på philadelphiaost, fløte, rømme og gelé, med kjeksbunn. Veldig enkel å lage, har aldri blitt feil. Den er fin å lage dagen før, den holder seg veldig godt i kjøleskap og trenger uansett noen timer på å stivne. Bunn: ca. 300 g kjeks (Digestive, Bixit e.l.) 150 g romtemperert smør Knus kjeks (jeg pleier å legge dem i en brødpose og knuse dem med kjevle) og bland sammen med det myke smøret, og klapp denne massen utover bunnen av kakeformen, sett i kjøleskapet så lenge. Ostedelen: 1 liten kartong kremfløte 1 boks rømme eller lettrømme 1 boks philadelphiaost eller tilsvarende (Tine kremgo naturell funker også) 1 pakke gelé pulver (du kan bruke hvilken smak du vil, jeg bruker vanligvis sitron, for da fortsetter ostedelen av kaka å være hvit, som jeg synes ser mer delikat ut, bruker du f.eks. jordbær blir kaka rosa. Smaksmessig synes jeg det er liten forskjell) 100 g melis Visp fløten til krem, rør inn rømme, philadelphiaost og melis. Lag gelé ved å røre ut pulveret i varmt vann, men bruk bare halvparten så mye vann som det står på pakka (tror det pleier å stå at man skal bruke 5 dl vann, så da bruker du 2,5 dl). Når alt pulveret er løst opp i det varme vannet, heller du det oppi blandingen med krem/ost/rømme osv. til alt er en jevn blanding. Så tar du ut forma med kjeksbunnen av kjøleskapet og heller den flytende osteblandingen oppi (viktig at kakeforma er ganske tett). Sett i kjøleskapet i minst 4-5 timer (jeg pleier å lage den kvelden før). Hvis du vil ha gelélokk på toppen, må du vente til ostemassen har stivna. Så lager du gelé på samme måte som du gjorde til ostemassen (altså med 2,5 dl vann), og heller den flytende geléen oppå den stivnede ostemassen. Og så må denne igjen få stå et par timer i kjøleskapet for å stivne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå