Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg hjelpesløs .. babyen min på 10 mnd nekter å sove på en annen måte enn på puppen. Ikke smokk ikke vugging ikke i hennes egen seng. Er så sliten og fortvilet. Noen som har råd til meg? :( 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå over til flaske.

Anonymkode: 576b9...4c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flaske, å så må far ta babyen så du ikke har puppen rett i nærheten. 

Anonymkode: 69ace...984

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Endre litt på leggerutinene med og prøve å ta siste amming et annet sted enn soverommet også kan pappa prøve å legge mett og fornøyd baby?  

Anonymkode: ce136...30b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder det bare på natta eller også til dupp?

Uansett må dere lære babyen å finne søvnen selv, uten pupp i munnen. Det finnes flere metoder for å gjøre det, men felles for de alle er at det krever en del av dere foreldre. Dere må være konsekvente og tålmodige, og motiverte for å få en endring. Sannsynligvis vil det være enklest å gjennomføre dersom far er den som tar legging, så puppen ikke er tilgjengelig. Dermed er det ekstra viktig at han er motivert for oppgaven. Dere må bli enige om hvordan dere skal gjøre det, og det kan være lurt at du har planer på kvelden f.eks. de tre første kveldene. Det gjør at dere ikke bare kan ty til puppen, men faktisk må gjennomføre det opplegget dere har blitt enige om.

Anonymkode: c6636...efc

AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at du har tatt alle leggingene? 

En løsning kan være at pappaen legger. Du kan amme før legging, så tar pappaen resten. 

Anonymkode: 9cac5...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du er lei, men MÅ dere avvenne det om det funker? Det kommer til å gå seg til med alder uansett, så om dette gir alle mest søvn så hvorfor gjøre noe med det? Kjipt å være stuck hjemme hver kveld, men som sagt så går det over og i det store og hele så er det kun en liten periode i livet det er snakk om ( selv om det ikke føles slik når man står midt oppe i det). 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når babyen har blitt vandt til det fra starten av, virker det umulig å endre på. Men det er ikke det, det krever bare litt jobb. La far ta over legging i noen dager fremover. Ta deg en tur ut, mens dem finner ut av det.

Anonymkode: 99120...195

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner du er lei, men MÅ dere avvenne det om det funker? Det kommer til å gå seg til med alder uansett, så om dette gir alle mest søvn så hvorfor gjøre noe med det? Kjipt å være stuck hjemme hver kveld, men som sagt så går det over og i det store og hele så er det kun en liten periode i livet det er snakk om ( selv om det ikke føles slik når man står midt oppe i det). 

Enig. Gjør det som funker og som gir henne trygghet 🩷 Det er en kort periode i livet, men det er en periode der man faktisk skal prioritere barnet sitt. Det er DET som blir gpdt å se tilbake på senere; at man var der, og ga trygghet de månedene da de var så små 🩷

Anonymkode: 54f27...773

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er veldig enig i det du skriver her :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Gjør det som funker og som gir henne trygghet 🩷 Det er en kort periode i livet, men det er en periode der man faktisk skal prioritere barnet sitt. Det er DET som blir gpdt å se tilbake på senere; at man var der, og ga trygghet de månedene da de var så små 🩷

Anonymkode: 54f27...773

Godt sagt ❤️ 

Skrevet

Mannen har dessverre ikke mulighet til å ta legging 😕 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (3 minutter siden):

Mannen har dessverre ikke mulighet til å ta legging 😕 

Hvorfor har han ikke det. Viktig å lære andre måter til nærhet og trøst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor har han ikke det. Viktig å lære andre måter til nærhet og trøst.

Hvorfor er det «viktig» å lære en 10 mnd gammel baby andre måter å få Nærhet og trøst? Tror du virkelig at baby ikke utvikler flere strategier selv etter hvert om den blir eldre? 

Anonymkode: 2652c...ed7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig ville jeg ikke stresset så mye med det. Jeg ammer minstejenta vår i søvn enda og hun er ett par måneder eldre enn din.

Hun vil ikke sovne uten pupp når jeg er der. Men sovner helt greit når pappaen har henne (han er hjemme i permisjon og tar alle dagduppene, og har tatt kveldene når jeg er opptatt som er en gang i blant), de har skapt sine egne rutiner. Bestemor la også en kveld uten at hun uttrykte at det var noe stort problem, hun gynget jenta i søvn i gyngestolen for så å legge henne ned. Fungerte det også. Siden jeg er ute i jobb opplever jeg at det er fint for meg å ha hovedansvaret for legging.

Men jeg har den holdningen fordi vi styrte veldig med legging med storebror. Prøvde flaske, sitte ved siden av senga, at jeg dro unødvendig mye bort på kveldstid mm. Synes ikke det var verdt det fordi leggingen tok lengre tid og var mer styr etter at jeg sluttet å amme i søvn, enn når jeg bare kunne legge oss ned i sengen, amme han og slappe av sammen til han sovnet.. Etter ett par måneder kastet jeg inn håndkleet og begynte å amme han i søvn igjen når jeg la han. Og angret ikke ett sekund. Etterhvert sluttet han med å ville ammes i søvn helt av seg selv.

Anonymkode: c18f9...6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det «viktig» å lære en 10 mnd gammel baby andre måter å få Nærhet og trøst? Tror du virkelig at baby ikke utvikler flere strategier selv etter hvert om den blir eldre? 

Anonymkode: 2652c...ed7

Når det blir for slitsomt for mor, er det ikke noen poeng å fortsette i den rutinen. 

Babyer som går på mme, trenger ikke flaska for å sove, de lærer seg andre måter å finne roa på.

Så det klarer babyer som ammes også. Men hvis det ikke er et problem for mor at babyen trenger puppen for å finne roa, så skjønner jeg heller ikke hvorfor denne tråden ble opprettet.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når det blir for slitsomt for mor, er det ikke noen poeng å fortsette i den rutinen. 

Babyer som går på mme, trenger ikke flaska for å sove, de lærer seg andre måter å finne roa på.

Så det klarer babyer som ammes også. Men hvis det ikke er et problem for mor at babyen trenger puppen for å finne roa, så skjønner jeg heller ikke hvorfor denne tråden ble opprettet.

Enig! 

Synes andre mødre gir alt for lite støtte til slitne mammaer som trenger en endring.

AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 11.06):

Skjønner du er lei, men MÅ dere avvenne det om det funker? 

Ut i fra beskrivelsen i denne tråden virker det som det IKKE funker lengre for TS. 

Det som fungerte for oss var "mild sugeslutt" (fra appen Lillemini)/"pantleys gentle removal plan"(fra boken "Sove uten gråt").

Det handler om å amme nesten i søvn, men så koble fra baby når baby er helt rolig og døsig. Hvis baby blir stresset kan den få mer pupp, men så koble fra igjen når det bare suttes/ etter ca 1 minutt. Og eventuelt repetere ved behov (kanskje 10ganger!).

Anonymkode: cc430...7d5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...