Gå til innhold

Ånei! Nå går det omgangssyke i klassene til ungene og vi drar til Spania om 6 dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg i overkant hysterisk, ja, men vi har sett så frem til å dra på ferie for første gang på flere år (to jobb-bytter og trang økonomi har ført til at ferier har vært nedprioritert) at jeg nesten vurderer å holde ungene hjemme resten av uken for å hindre smitte her hos oss.

Mannen syns jeg overdriver voldsomt, men jeg klikker om vi må avlyse ferieturen pga omgangssyke.

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: dfd6f...e27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok flyttet turen eller avbestilt. Det hadde sugd å sitte på flyet og så kom oppkastet.

Anonymkode: 55c97...4ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt det med stoisk ro.

Anonymkode: cd2a9...29b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner meg i overkant hysterisk, ja, men vi har sett så frem til å dra på ferie for første gang på flere år (to jobb-bytter og trang økonomi har ført til at ferier har vært nedprioritert) at jeg nesten vurderer å holde ungene hjemme resten av uken for å hindre smitte her hos oss.

Mannen syns jeg overdriver voldsomt, men jeg klikker om vi må avlyse ferieturen pga omgangssyke.

Hva ville du gjort? 

Si at ungene har fått sjuka, hold de hjemme og håp på det beste. Føler med deg! Jeg ble sjuk 5 dager før min første ferie etter 3 år som omsorgsperson til mor med demens, da var jeg oppgitt altså. Det er verre når en har sett sånn frem til det og det er så sjelden glede. 

Anonymkode: 41f44...c63

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde vært nøye med hygienen og gledet meg til turen 

AnonymBruker
Skrevet
Frukthage skrev (Akkurat nå):

Hadde vært nøye med hygienen og gledet meg til turen 

Det skjer fort likevel

Anonymkode: 41f44...c63

AnonymBruker
Skrevet

Senk skuldrene. Hvor ofte får folk omgangssyke egentlig? Jeg er 50 og har hatt det to ganger, en gang som barn og en gang som mor. Mine voksne barn har max hatt det to ganger hver. Men, ett av mine voksne barn ble alvorlig syk PÅ ferien, oppkast og diaré 10 av 14 dager i syden.

Anonymkode: 65de3...b82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Senk skuldrene. Hvor ofte får folk omgangssyke egentlig? Jeg er 50 og har hatt det to ganger, en gang som barn og en gang som mor. Mine voksne barn har max hatt det to ganger hver. Men, ett av mine voksne barn ble alvorlig syk PÅ ferien, oppkast og diaré 10 av 14 dager i syden.

Jeg syns nok vi har omgangssyke i hus stort sett en gang i året. Nå er det faktisk 2 år siden sist, men i små klasserom smittes man lett. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt de ut av skolen de siste to dagene før dere reiser. 

Anonymkode: 2ae3a...be9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er da ofte utbrudd på hoteller i syden og på cruise. Da er det somregel en som ts, som drar med seg lille Noro på lasset. Fort gjort å ødelegge ferien til flere hundre personer.

Dette skjer hvert eneste år.

Anonymkode: fc02c...472

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde tatt de ut av skolen de siste to dagene før dere reiser. 

Anonymkode: 2ae3a...be9

Så blir de kanskje syke dagen før avreise, eller på flyet. 

Om du vil ta dem ut av skolen ts, så burde du gjøre det nå. Inkubasjonstiden er 12- 48 timer. Blir de syke, så er vel "empati med andre regelen", å holde seg hjemme minst 48 timer etter siste oppkast diaré. 

Blir barna syke på dag 3 hjemme, er syke i bare to døgn, må holde seg inne i tre døgn til, da er vi oppe i 8 dager hjemme.

Fly er også smitteplass nummer én. Drar dere med dere smitte på flyet, så er løpet kjørt for flere av de andre reisende.

Anonymkode: fc02c...472

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville drøyet det og ev. tatt det på reiseforsikringen om dere må utsette/kansellere. Blir ungene lett smittet? Jeg kan knapt huske at noen av mine har hatt omgangssyken siden de startet på skolen (de er 13 og 19), inkl. en runde der 100 barn var borte fra skolen.

Anonymkode: 6ad1d...08e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg tatt helt med ro. 

Anonymkode: 13bf5...73f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært avslappet til både omgangssyke og sykdom generelt, men her hadde jeg nok tatt ut ungene av skolen senest fra og med torsdag. Hvis dere reiser søndag bør dette ha slått ut om de blir smittet i dag eller i morgen og da får dere igjen på forsikringen. 
Er det en som får det på veien ned kan dere banne på at hele gruppa ligger jevnt gjennom hele uka og det er mildt sagt kjipt. 

Anonymkode: 5f7ad...d63

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok holdt dem hjemme fra og med i dag ut fra hva du forteller. En "vanlig" tur, okei, da får man ta det som det kommer. Men når man har sett fram til noe på denne måten, så blir det faktisk litt annerledes, rett og slett for det mentale.

Dere kan selvfølgelig få det både på Rema og andre steder, men det er noe med å oppholde seg der man VET at det går! 

Jeg skulle i begravelse da omgangssyken begynte å slå ut folk som fluer på jobb (barneskole). Da brukte jeg den velferdspermisjonen jeg hadde fått (hadde egentlig tenkt å være en del på jobb) istedenfor å ikke kunne være med for å begrave min mor pga spysyke. Ingen som leet et øyelokk av det.

Anonymkode: f32e5...e68

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det slik at ingenting "knerter" omgangssyke, verken sprit eller klor. Hygiene er med andre ord oppskrytt når Noro kommer snikende. Neida, håndvask med såpe er viktig for å forebygge smitte av Norovirus, mye bedre enn å kun sprite hendene (som er nytteløst mtp Noro), samt at alle flater generelt bør rengjøres godt. Likevel er omgangssyke ekstremt smittsomt. 

På skolen blir ikke flater rengjort godt nok og håndvask har man lite til ingen kontroll over der. Folk overholder ikke engang alltid til 48-timers "regelen" (som ikke alle skoler har engang). Jeg ville vurdert å ta barna ut av skolen nuh. Ville sikkert bestilt Oda på døra også... Holdt meg unna alt og alle. Selv om ikke DU blir syk, kan du bære med deg smittestoffer.  Kolleger med (og uten også) barn kan dra med seg smitte... Jeg har noia for omgangssyke, så jeg anses som i overkant hysterisk.

Omgangssyke må være det verste å få på ferie. Det er så hemmende at man ganske enkelt må holde seg på rommet med ei bøtte på fanget hele dagen, og da nevner jeg ikke engang risiko for smitte blant andre reisende. 

Vi skal selv på strandferie for første gang på hele 13 år i sommer - før barna ble født - så føler med deg. Barna har aldri opplevd den type ferie før. 

God tur!

Anonymkode: 9837a...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...