AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Hei Jeg er på jakt etter bolig for første gang og vil gjerne kjøpe med en utleiedel men så står det dette i salgsoppgave: 2.etg er i dag delt av til egen enhet som ikke er byggemeldt og godkjent. Dette må derfor anses som ulovlig innredet. Boligen er tegnet inn som enebolig uten utleiedel i 2. etg. Plantegninger for 2. etg finnes ikke. Det er felles inngang men skiller seg da begge har egne dør hver. Jeg har tenkt å bo i 1 etg.Men de leier fortsatt ut for 10k i måneden står det i salgsoppgave. Spørsmålet mitt er hvis jeg skulle søke om å godkjenne dette hos kommunen, er det noe å tenke over ? Eller bør jeg unngå å kjøpe slike boliger ? Det ser ut som alt ser bra ut med hybelen. Den har 1 soverom, bad, kjøkken, store vinduer og bod. Har prøvd å lese litt om å godkjenne hybel/leilighet men jeg skjønner ikke så mye. Det har stått blant annet at krav er 2,2m høyde i taket, 50x60 cm vinduer, rømingsveier osv. Men gjelder dette kun i kjeller eller ? Takker for all hjelpen Anonymkode: a2ca4...4d6
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai Det kommunen krever for å godkjenne 2 Etg er at den er bygget i henhold til TEK 17. det er byggetekniskekrav. Det kan bli både en billig og dyr affære å få godkjent. Anonymkode: a4a59...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det kommunen krever for å godkjenne 2 Etg er at den er bygget i henhold til TEK 17. det er byggetekniskekrav. Det kan bli både en billig og dyr affære å få godkjent. Anonymkode: a4a59...ed2 Tja, hvis man endrer fra boligformål til boligformål, er det ingen bruksendring, ikke sikkert man drar på seg alle TEK17-kravene. Men dersom det er separat inngang, må man passe på dette med branncelle. Og man må ha en ansvarlig søker som kan søke og fylle ut alle papirer. Anonymkode: b3de8...1b5
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommunen krever for å godkjenne 2 Etg er at den er bygget i henhold til TEK 17. det er byggetekniskekrav. Det kan bli både en billig og dyr affære å få godkjent. Anonymkode: a4a59...ed2 Hvis den skal godkjennes som egen boenhet så kan det plutselig slå inn krav til uteoppholdsareal og parkeringskrav til begge boenhetene. Anonymkode: 3a35c...053
AnonymBruker Skrevet 6. mai #5 Skrevet 6. mai Kravene om takhøyde, størrelse på vindu etc gjelder selvsagt uansett etasje... Men det er mest aktuell for kjeller, fordi det er sjeldent lavere takhøyde eller små vinduer i andre etasje. Men man har ikke noe mer eller mindre behov for takhøyde eller rømningsvei om.det er en trapp ned eller en trapp opp. Var det bad der før de endret til hybel? Siden det ikke finnes plantegninger, vet noen hvor det er bærende konstruksjoner? Vet noen om det er gjort inngripen i bærende konstruksjoner? Hvis selger ikke har tatt seg bryet/kostnadene ved å søke om bruksendring, hva annet har de spart på? Anonymkode: a0582...b33 1
Brunello Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai Jeg tipper det ikke er helt enkelt å få det godkjent. Om det hadde vært det, ville en middels oppegående selger ha ordnet det før salg.
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kravene om takhøyde, størrelse på vindu etc gjelder selvsagt uansett etasje... Men det er mest aktuell for kjeller, fordi det er sjeldent lavere takhøyde eller små vinduer i andre etasje. Men man har ikke noe mer eller mindre behov for takhøyde eller rømningsvei om.det er en trapp ned eller en trapp opp. Var det bad der før de endret til hybel? Siden det ikke finnes plantegninger, vet noen hvor det er bærende konstruksjoner? Vet noen om det er gjort inngripen i bærende konstruksjoner? Hvis selger ikke har tatt seg bryet/kostnadene ved å søke om bruksendring, hva annet har de spart på? Anonymkode: a0582...b33 Godt poeng. Har noe å tenke over nå. Det står flere ganger i salgsoppgaven om at det ikke er godkjent, det er ulovlig osv.. F.eks: Det gjøres spesielt oppmerksom på at hele 2.etg som er innredet og brukt som selvstendig boenhet ikke tilfredsstiller kravene til varig opphold eller separat boenhet. Kjøper påtar seg all risiko osv. Anonymkode: a2ca4...4d6
AnonymBruker Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai 58 minutter siden, AnonymBruker said: Tja, hvis man endrer fra boligformål til boligformål, er det ingen bruksendring, ikke sikkert man drar på seg alle TEK17-kravene. Men dersom det er separat inngang, må man passe på dette med branncelle. Og man må ha en ansvarlig søker som kan søke og fylle ut alle papirer. Anonymkode: b3de8...1b5 Hva er dette ? Er det omfattende ? Det er felles inngang (Vindfang), også har hver etasje sin egen dør til hver sin plass Anonymkode: a2ca4...4d6
newman01 Skrevet 7. mai #9 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Godt poeng. Har noe å tenke over nå. Det står flere ganger i salgsoppgaven om at det ikke er godkjent, det er ulovlig osv.. F.eks: Det gjøres spesielt oppmerksom på at hele 2.etg som er innredet og brukt som selvstendig boenhet ikke tilfredsstiller kravene til varig opphold eller separat boenhet. Kjøper påtar seg all risiko osv. Anonymkode: a2ca4...4d6 Det siste er litt skummelt. "2.etg. tilfredsstiller ikke krav til varig opphold". Det vil si at det er ikke lov til å bruke arealet til annet enn bod. Først og fremst må det være tilstrekkelig antall rømningsveier. Trapp er en, du trenger en til. Vindu. Vindu må stå i en vertikal flate, være stort nok og maksimalt 5 meter ned til terreng. Om det er mer enn 5 meter blir det mer komplisert, men fortsatt løsbart. Så må man ta stilling til om det er "utleieareal i egen bolig" eller en separat utleieenhet. Mange leier ut areal i kjeller, som ikke er en egen seksjon/enhet. Enkleste måten å løse det på er at det er trapp og dør mellom hovedenhet og utleiedel. Da trenger man ikke branncelleskille, for huset er én stor enhet.
AnonymBruker Skrevet 7. mai #10 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Godt poeng. Har noe å tenke over nå. Det står flere ganger i salgsoppgaven om at det ikke er godkjent, det er ulovlig osv.. F.eks: Det gjøres spesielt oppmerksom på at hele 2.etg som er innredet og brukt som selvstendig boenhet ikke tilfredsstiller kravene til varig opphold eller separat boenhet. Kjøper påtar seg all risiko osv. Anonymkode: a2ca4...4d6 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er dette ? Er det omfattende ? Det er felles inngang (Vindfang), også har hver etasje sin egen dør til hver sin plass Anonymkode: a2ca4...4d6 Ai ai, dette kan bli omfattende. Endringene som allerede er gjort må ettergodkjennes for å få tillatelsene på plass, i tillegg til at det må utføres endringer for å få det i samsvar med reglene. Bruksendring krever en ansvarlig søker, altså må et firma søke for deg og firma må utføre arbeidet (med visse unntak). Problemet da er å finne et firma til å ta på seg ansvaret for å søke og gå god for arbeidet som er gjort, med mindre du finner ut av hvem som har gjort jobben og om de eventuelt kan søke om ettergodkjenning for deg. Spesielt bad kan være kinkig, få firma vil ta på seg ansvaret for at det er gjort i henhold til reglene. Da jeg jobbet i kommunen fikk vi flere telefoner fra folk som hadde bruksendret bod til bad uten å søke, og skulle selge huset og ønsket å få alt på plass i ettertid. Ofte hadde firmaet gått konkurs, så det ikke var mulig å få hjelp der. Anonymkode: 1b3c6...6ee
newman01 Skrevet 7. mai #11 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ai ai, dette kan bli omfattende. Endringene som allerede er gjort må ettergodkjennes for å få tillatelsene på plass, i tillegg til at det må utføres endringer for å få det i samsvar med reglene. Bruksendring krever en ansvarlig søker, altså må et firma søke for deg og firma må utføre arbeidet (med visse unntak). Problemet da er å finne et firma til å ta på seg ansvaret for å søke og gå god for arbeidet som er gjort, med mindre du finner ut av hvem som har gjort jobben og om de eventuelt kan søke om ettergodkjenning for deg. Spesielt bad kan være kinkig, få firma vil ta på seg ansvaret for at det er gjort i henhold til reglene. Da jeg jobbet i kommunen fikk vi flere telefoner fra folk som hadde bruksendret bod til bad uten å søke, og skulle selge huset og ønsket å få alt på plass i ettertid. Ofte hadde firmaet gått konkurs, så det ikke var mulig å få hjelp der. Anonymkode: 1b3c6...6ee Søknadsplikt for bad? Så lenge det etableres i en etasje som allerede er godkjent for opphold skal det da være mulig å etablere et bad uten å måtte søke. Man trenger heller ikke å få et bad godkjent. Under premisset at man gjør jobben innenfor én branncelle, og ikke i samme slengen bruksendrer areal i en etasje som ikke har oppholdstillatelse da. Bad godkjennes i nybygg, som del av byggesak for oppføringen. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #12 Skrevet 7. mai newman01 skrev (4 timer siden): Søknadsplikt for bad? Så lenge det etableres i en etasje som allerede er godkjent for opphold skal det da være mulig å etablere et bad uten å måtte søke. Man trenger heller ikke å få et bad godkjent. Under premisset at man gjør jobben innenfor én branncelle, og ikke i samme slengen bruksendrer areal i en etasje som ikke har oppholdstillatelse da. Bad godkjennes i nybygg, som del av byggesak for oppføringen. Mulig jeg var litt for lite konkret i posten min, men jeg henviste til tilfeller der det må bruksendres. I TS' tilfelle er det litt usikkert om det fra gammelt av er godkjent som rom for varig opphold eller ikke. Anonymkode: 1b3c6...6ee
AnonymBruker Skrevet 7. mai #13 Skrevet 7. mai Dette hadde jeg ligget laaaaangy unna. Anonymkode: a1b8a...462 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai Brunello skrev (19 timer siden): Jeg tipper det ikke er helt enkelt å få det godkjent. Om det hadde vært det, ville en middels oppegående selger ha ordnet det før salg. Er ikke sikkert det. Jeg bor i et område hvor man bare ikke får godkjent utleieenhet son egen del, men det er greit å leie ut som del av egen bolig. Altså må det være dør mellom de to enheter, men at den er låst er ikke et problem. Forstå det den som kan! I dette tilfellet må vel imidlertid andre etasje registreres som innredet boareal i første omgang. Søke om det. Anonymkode: 9d7e8...89f
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er ikke sikkert det. Jeg bor i et område hvor man bare ikke får godkjent utleieenhet son egen del, men det er greit å leie ut som del av egen bolig. Altså må det være dør mellom de to enheter, men at den er låst er ikke et problem. Forstå det den som kan! I dette tilfellet må vel imidlertid andre etasje registreres som innredet boareal i første omgang. Søke om det. Anonymkode: 9d7e8...89f Så lenge det er "åpning" mellom enhetene blir det regnet som én boenhet, men med en gang det er en stengt vegg må det være en egen branncelle, og da egen boenhet. Det er ikke så ulogisk, handler om brannsikkerhet 🤷♀️ Anonymkode: 1b3c6...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå