AnonymBruker Skrevet 7. mai #21 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke arbeidsgiver som beholder skatten din men Skatteetaten som får skattetrekket ditt direkte til seg. Skatter du for mye så får du for mye trukket skatt tilbake etter at skatteoppgjøret ditt er ferdig, neste år. Det er ditt ansvar at arbeidsgiver har korrekte opplysninger i forkant av skattetrekket. Den jobben har du ikke gjort, dermed må du vente til neste år med å få for mye betalt skatt tilbake, uansett hvor ille det er for deg. Anonymkode: 38f08...bcd Skatten for mai må ikke betales fra selskapet før 15.juli. Anonymkode: 2fadd...755 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #22 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Få tilbake restskatt? Det var en underlig setning. Anonymkode: 82f22...773 Ja, rett og slett umulig å forstå hva meningen var.. 😘 Kjipt TS, men kjekt å ha litt å gå på mtp. skatten. Anonymkode: 937a6...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #23 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men i praksis kan hun fortsatt bare endre skattekortet så hun trekker mindre resten av året. Anonymkode: 82f22...773 Blir litt vanskelig å korrigere gjennom dette dersom hun tjener innenfor grensen for frikort, hun skulle egentlig betalt null skatt. Det å hente ut frikort var noe av det første vi lærte ang abeidsliv på skolen, pga at man ikke får igjen disse pengene før neste år dersom de er innbetalt. Anonymkode: 51caf...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #24 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Økonomiavdelingen var førstemann til å hente frikortet, og endte derfor opp med hele beløpet mens selve arbeidsgiver fikk 0. Er det noen som kan forklare hvorfor økonomiavdelingen ikke er samme firma som arbeidsgiver? Ble litt forvirret. Anonymkode: 49445...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #25 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som kan forklare hvorfor økonomiavdelingen ikke er samme firma som arbeidsgiver? Ble litt forvirret. Anonymkode: 49445...a2b Ett firma har ett organisasjonsnummer, i tillegg er det ulike virksomhetsnummer. I lønnssystemet og i A-registeret, registreres du med virksomhetsnummeret. Ett firma med avdelingskontor har da ett virksomhetsnummer på hver avdeling - type Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Karasjok. Det er fem ulike soner for arbeidsgiveravgift, som bedriften betaler. Denne beregnes ut fra hvor virksomheten er fysisk/hvor den ansatte jobber (og egne regler for beregning der den ansatte arbeider ved flere avdelinger). Anonymkode: 1151d...f3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #26 Del Skrevet 7. mai VendigoBlå skrev (8 timer siden): Det er fult mulig å korrigere lønnskjøringer som har hatt feil. Har gjort det mange ganger selv. Spesielt her hvor det virker som om feilen kommer av at arbeidsgiver har rotet og hentet inn skattekortet til to forkskjellige systemer, (vil gi store problemer ved bruk av frikort, men med vanlig skattekort vil det ikke gi problemer) Akkumulator er ukjent ord i de systemene jeg har brukt, men alt som er skrevet ga mening og var riktig, kun med litt andre ord en jeg er vant til. Er skatten betalt, så er skatten betalt. Arbeidsgiver har ingenting med skatt å gjøre. Du jobber absolutt ikke med lønn om du ikke kan disse reglene.. man kan kortigere lønn på ekstra lønnskjøring men ikke skatt. Herregud skaff dere en minstekunnskap om et fag før dere kommenterer. Finnes ikke noe verre enn livets harde skole folk som prøver å lure stakkarer som spør seriøst etter noe på et forum. Anonymkode: 5f544...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #27 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette er så feil som det går an. Så kanskje lære deg litt regnskaps regler og lover om du skal drive med lønn? Livets harde skole slår til igjen.... skumelt når noen juger slikt, folk kan jo faktisk tro det er sant. Anonymkode: 5f544...463 Her er det du som tar feil. Jeg ser stadig at skattetrekk korrigeres i regnskapene jeg fører (kjører ikke lønn selv men ser jo bokføringen). Problemet for arbeidsgiver blir at så snart pengene er overført skattetrekkskonto skal det litt ekstra arbeid til for å få dem tilbake til driftskontoen, og dette er et problem jeg ofte må hjelpe dem å håndtere, et problem som aldri ville oppstått hvis det var slik at bordet fanget. Så lenge a-meldingen for perioden ikke er sendt skal det være mulig å korrigere. Og du kan gjerne droppe den livets harde skole greia. Du vet ingenting om utdannelsen til de som svarer her - på godt og vondt. Ingen kan vite om jeg lyver når jeg sier hvor mange års universitetsutdannelse jeg har, så det skal jeg droppe. Anonymkode: 2fadd...755 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VendigoBlå Skrevet 9. mai #28 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 18.12): Er skatten betalt, så er skatten betalt. Arbeidsgiver har ingenting med skatt å gjøre. Du jobber absolutt ikke med lønn om du ikke kan disse reglene.. man kan kortigere lønn på ekstra lønnskjøring men ikke skatt. Herregud skaff dere en minstekunnskap om et fag før dere kommenterer. Finnes ikke noe verre enn livets harde skole folk som prøver å lure stakkarer som spør seriøst etter noe på et forum. Anonymkode: 5f544...463 Jeg har jobbet med lønn, riktignok ikke siste året, men relativt fersk kunskap, har heller ikke hørt om endringer siden sommeren 2024. (det kommer signifikante endringer i 2026, men jeg tror ikke de har hatt effekt enda) Har gjort flere feil selv, som jeg har rettet opp, og har rettet noen feil som andre har gjort. Når noen er "trukket" skatt, så betyr det som regel at arbeidsgiver har holdt igjen lønn som skal innbetales til skatteetaten på ett senere tidspunkt, ( som for lønn utbetalt i mai vil være senest 15.07, relativt vanlig å innbetale til skatteetaten samme dag som utbetaling av lønn, men mange firmaer som også setter av pengene på en skattetrekkskonto), Før pengene er innbetalt til skatteetaten er det relativit trivielt å endre a-melding, og selv etter at pengene er sendt inn til skatteetaten så burde det være fult mulig, (jeg har aldri bedt skatteteaten tilbakebetalte innbetalt skatt selv, men man har som regnskapsfører relativit stor mulighet til å rette feil) Selv om man har sendt inn a-melding så er det fult mulig å korrigere dette, (altså sende inn ny a-melding som erstatter den som var feil). Mulig du har brukt ett annet system som ikke tilater korrigering av skatt, det var ikke helt rett fram i systemet vi brukte heller, men det var fint mulig. (det ville f.eks vært synlig på lønnslippen resten av året at vi hadde gjort en korrigering av skatt) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #29 Del Skrevet 9. mai Det er temmelig meningsløst å snakke om hva som er praktisk mulig i lønnssystemet når svært få arbeidsgivere vil være villige til å bruke ressurser på å korrigere dette for en arbeidstaker som selv ikke har hatt orden på skattekortet sitt. Anonymkode: 6085b...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #30 Del Skrevet 9. mai Til dere som later som dere noen fang har kjørt lønn/regnskap. Dere vet at skatt er personlig? At det er arbeidstaker som er ansvarlig for skatt? (Derav lønnsslipp forresten) arbeidsgiver har ingen mulighet til å gjøre noe med skatt straks den er trukket. Ei heller trekke mer eller mindre enn hva skattekortet sier. Sier skattekortet 50% så må de trekke 50% noe annet er lovbrudd. Og dette hadde dere vist om dere hadde noe som helst forståelse for lønn og økonomi. Jeg skjønner ikke hva slike som dere får ut av å juge for folk som spør seriøse spørsmå? Kan dere ikke bare innse at hva naboen til tante Olga som har gått 90år på livets harde skole og lært alt av lovverk innen økonomi, kanskje ikke har helt rett? Anonymkode: 5f544...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #31 Del Skrevet 10. mai Anonymkode: da974...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #32 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Til dere som later som dere noen fang har kjørt lønn/regnskap. Dere vet at skatt er personlig? At det er arbeidstaker som er ansvarlig for skatt? (Derav lønnsslipp forresten) arbeidsgiver har ingen mulighet til å gjøre noe med skatt straks den er trukket. Ei heller trekke mer eller mindre enn hva skattekortet sier. Sier skattekortet 50% så må de trekke 50% noe annet er lovbrudd. Og dette hadde dere vist om dere hadde noe som helst forståelse for lønn og økonomi. Jeg skjønner ikke hva slike som dere får ut av å juge for folk som spør seriøse spørsmå? Kan dere ikke bare innse at hva naboen til tante Olga som har gått 90år på livets harde skole og lært alt av lovverk innen økonomi, kanskje ikke har helt rett? Anonymkode: 5f544...463 Du gir deg ikke, du. Kanskje du skal innse at det er du som tar feil? Og hvor sannsynlig er det at vi lyver alle sammen? Mer sannsynlig at du enten ikke vet hva du snakker om, eller at du har det gøy med å provosere. Jeg begynner å lene mot det siste. Anonymkode: 2fadd...755 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå