AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Økonomiavdelingen var førstemann til å hente frikortet, og endte derfor opp med hele beløpet mens selve arbeidsgiver fikk 0. I morgen er lønningsdag, men fikk lønnsslipp i dag. Da fikk jeg sett arbeidsgiver/organisasjonsnummer og endret frikortet til å stå 100% på dem istedenfor økonomiavdelingen. Er det mulig å få tilbake skatten i morgen om jeg tar kontakt siden det er lønningsdag i morgen, eller må jeg bare vente til neste år? Jeg er student, og har hatt et par sommerjobber og slikt hvor det ikke har hendt, men var kanskje flaks/uflaks😓 Anonymkode: ece2f...0e3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai Nei, da er lønna allerede kjørt og det er for sent. Men hva mener du med første setning? At økonomiavdelingen car først..? Du skulle jo ha korrigert ditt skattekort før de hentet det ut. Pengene er jo ikke hos bedriften lenger. Det er jo betalt inn som skatt. Anonymkode: 347cb...b8e 6 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai Du får ikke tilbake skatten i morgen, men du kan endre skattekortet så det blir mindre trekk fra neste lønning. Anonymkode: 82f22...773 13 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #5 Skrevet 6. mai Du får tilbake restskatt neste år. Anonymkode: 8f2dc...76e 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får ikke tilbake skatten i morgen, men du kan endre skattekortet så det blir mindre trekk fra neste lønning. Anonymkode: 82f22...773 Tenkte meg det ja 😭 Jeg endret på det i dag, så det vil ikke skje igjen neste gang Anonymkode: ece2f...0e3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du får tilbake restskatt neste år. Anonymkode: 8f2dc...76e Få tilbake restskatt? Det var en underlig setning. Anonymkode: 82f22...773 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai Hvis du ender opp med å betale for mye skatt totalt i år, så får du det tilbake neste år. Hvis du endrer nå for å få mindre trekk resten av året, så husk at det er totalt innbetalt skatt som er avgjørende, ikke skatt på enkeltlønninger. Endrer du til for lavt trekk resten av året, så får du baksmell. Lønnskjøring gjøres som oftest 2-6 dager før lønningsdag. Anonymkode: a1e7f...dd3 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai En lønnskjøring kan korrigeres. Når det er gått så langt at forskuddstrekk betalt til skatteetaten fra bedriften så er det løpet kjørt. Anonymkode: 87808...bc7
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai Jeg jobber med lønn:) i slike tilfeller kan vi gå inn og tilbakebetale deg deler av skatten, eller hele beløpet, dersom du fordeler frikortet ditt slik at vi har bevis for riktig skattekort. (Vi får inn nytt skattekort og det blir da vårt bilag til utbetaling). Selve lønna er kjørt, så på lønnsbetalingen du får vil skatten være trukket. Men vi kan ordne en ekstra kjøring. Da korrigerer vi akkumulator manuelt i lønnssystemet på deg, slik at deler av frikortbeløpet brukes opp. Så sender vi ny a-melding slik at vi korrigerer skatten vi har rapportert til deg. Og betaler deg tilbake pengene . Avhengig av servicenivået på den du treffer av oss (Neida, men spørs på beløpene), så kan du få det innen noen dager eller på første reisekjøring etter lønnsøkningen . Jeg tenker at de som ikke jobber med lønn, ikke trenger å svare «nei» kort uten å vite hva som er mulig i systemene:) Anonymkode: 2a6bd...c21 7 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber med lønn:) i slike tilfeller kan vi gå inn og tilbakebetale deg deler av skatten, eller hele beløpet, dersom du fordeler frikortet ditt slik at vi har bevis for riktig skattekort. (Vi får inn nytt skattekort og det blir da vårt bilag til utbetaling). Selve lønna er kjørt, så på lønnsbetalingen du får vil skatten være trukket. Men vi kan ordne en ekstra kjøring. Da korrigerer vi akkumulator manuelt i lønnssystemet på deg, slik at deler av frikortbeløpet brukes opp. Så sender vi ny a-melding slik at vi korrigerer skatten vi har rapportert til deg. Og betaler deg tilbake pengene . Avhengig av servicenivået på den du treffer av oss (Neida, men spørs på beløpene), så kan du få det innen noen dager eller på første reisekjøring etter lønnsøkningen . Jeg tenker at de som ikke jobber med lønn, ikke trenger å svare «nei» kort uten å vite hva som er mulig i systemene:) Anonymkode: 2a6bd...c21 Takk for informasjon! jeg endret på frikortet i dag sånn at det står 100 000 (maksbeløpet på frikort) på selve bedriften som står på lønnsslippen i steden for denne bedriftens økonomiavdeling. Merkelig at de står som to ulike arbeidsgivere og org.nr 😕 Økonomiavdelingen vil vel fortsatt få tilgang til frikortet om det er fordelt slik? Eller burde jeg sette 1 kr på dem for sikkerthetsskyld? Må jeg ta kontakt for å få ordnet opp i det, eller ordnes det etter at de får tilgang til oppdatert skattekort? Jeg bryr meg ikke så mye om det kommer denne måneden eller neste egentlig, bare jeg slipper å vente helt til neste år så er jeg glad!😄 Anonymkode: ece2f...0e3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #12 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for informasjon! jeg endret på frikortet i dag sånn at det står 100 000 (maksbeløpet på frikort) på selve bedriften som står på lønnsslippen i steden for denne bedriftens økonomiavdeling. Merkelig at de står som to ulike arbeidsgivere og org.nr 😕 Økonomiavdelingen vil vel fortsatt få tilgang til frikortet om det er fordelt slik? Eller burde jeg sette 1 kr på dem for sikkerthetsskyld? Må jeg ta kontakt for å få ordnet opp i det, eller ordnes det etter at de får tilgang til oppdatert skattekort? Jeg bryr meg ikke så mye om det kommer denne måneden eller neste egentlig, bare jeg slipper å vente helt til neste år så er jeg glad!😄 Anonymkode: ece2f...0e3 Hei Du må ta kontakt. Når det kommer nye skattekort - gjelder dette i utgangspunkt fra og med neste lønnskjøring, så det er ingen automatikk at gjennomført skattetrekk reverseres/beregnes på nytt. Men som det sies over her - det er fullt mulig å få korrigert skattetrekket. Anonymkode: 1151d...f3f
AnonymBruker Skrevet 6. mai #13 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber med lønn:) i slike tilfeller kan vi gå inn og tilbakebetale deg deler av skatten, eller hele beløpet, dersom du fordeler frikortet ditt slik at vi har bevis for riktig skattekort. (Vi får inn nytt skattekort og det blir da vårt bilag til utbetaling). Selve lønna er kjørt, så på lønnsbetalingen du får vil skatten være trukket. Men vi kan ordne en ekstra kjøring. Da korrigerer vi akkumulator manuelt i lønnssystemet på deg, slik at deler av frikortbeløpet brukes opp. Så sender vi ny a-melding slik at vi korrigerer skatten vi har rapportert til deg. Og betaler deg tilbake pengene . Avhengig av servicenivået på den du treffer av oss (Neida, men spørs på beløpene), så kan du få det innen noen dager eller på første reisekjøring etter lønnsøkningen . Jeg tenker at de som ikke jobber med lønn, ikke trenger å svare «nei» kort uten å vite hva som er mulig i systemene:) Anonymkode: 2a6bd...c21 Dette er så feil som det går an. Så kanskje lære deg litt regnskaps regler og lover om du skal drive med lønn? Livets harde skole slår til igjen.... skumelt når noen juger slikt, folk kan jo faktisk tro det er sant. Anonymkode: 5f544...463 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg jobber med lønn:) i slike tilfeller kan vi gå inn og tilbakebetale deg deler av skatten, eller hele beløpet, dersom du fordeler frikortet ditt slik at vi har bevis for riktig skattekort. (Vi får inn nytt skattekort og det blir da vårt bilag til utbetaling). Selve lønna er kjørt, så på lønnsbetalingen du får vil skatten være trukket. Men vi kan ordne en ekstra kjøring. Da korrigerer vi akkumulator manuelt i lønnssystemet på deg, slik at deler av frikortbeløpet brukes opp. Så sender vi ny a-melding slik at vi korrigerer skatten vi har rapportert til deg. Og betaler deg tilbake pengene . Avhengig av servicenivået på den du treffer av oss (Neida, men spørs på beløpene), så kan du få det innen noen dager eller på første reisekjøring etter lønnsøkningen . Jeg tenker at de som ikke jobber med lønn, ikke trenger å svare «nei» kort uten å vite hva som er mulig i systemene:) Anonymkode: 2a6bd...c21 Dette er absolutt ikke mulig i bedriften jeg jobber i, og at du snakker om akkumulator viser tydelig at du har null peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 347cb...b8e
AnonymBruker Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er absolutt ikke mulig i bedriften jeg jobber i, og at du snakker om akkumulator viser tydelig at du har null peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 347cb...b8e Hvorfor skriver du det? Pr lønna var kjørt var det ingenting på frikort på personen. Så henter vi inn frikortet, men da tror sysktemet at han/hun har trukket skatt og det blir da feil i vårt system i det som står på i frikort grense. Om vi legger inn negativ skatt til utbetaling, via forskuddskonto slik at vi får rapportert på riktig måned og ikke på reise kjøringen (som da blir en måned frem i tid) så ordner dette seg. Vi omgår kontantprinsippet på denne måten og passer på at ikke noen av månedene har positivt skattetrekk. hva jobber du med? Anonymkode: 2a6bd...c21 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er så feil som det går an. Så kanskje lære deg litt regnskaps regler og lover om du skal drive med lønn? Livets harde skole slår til igjen.... skumelt når noen juger slikt, folk kan jo faktisk tro det er sant. Anonymkode: 5f544...463 Det var et veldig nyttig svar og det er bra du kunne bidra med dine kunnskaper til det Ts spør om Anonymkode: 2a6bd...c21
VendigoBlå Skrevet 7. mai #17 Skrevet 7. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er absolutt ikke mulig i bedriften jeg jobber i, og at du snakker om akkumulator viser tydelig at du har null peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 347cb...b8e Det er fult mulig å korrigere lønnskjøringer som har hatt feil. Har gjort det mange ganger selv. Spesielt her hvor det virker som om feilen kommer av at arbeidsgiver har rotet og hentet inn skattekortet til to forkskjellige systemer, (vil gi store problemer ved bruk av frikort, men med vanlig skattekort vil det ikke gi problemer) Akkumulator er ukjent ord i de systemene jeg har brukt, men alt som er skrevet ga mening og var riktig, kun med litt andre ord en jeg er vant til. Endret 7. mai av VendigoBlå 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Økonomiavdelingen var førstemann til å hente frikortet, og endte derfor opp med hele beløpet mens selve arbeidsgiver fikk 0. I morgen er lønningsdag, men fikk lønnsslipp i dag. Da fikk jeg sett arbeidsgiver/organisasjonsnummer og endret frikortet til å stå 100% på dem istedenfor økonomiavdelingen. Er det mulig å få tilbake skatten i morgen om jeg tar kontakt siden det er lønningsdag i morgen, eller må jeg bare vente til neste år? Jeg er student, og har hatt et par sommerjobber og slikt hvor det ikke har hendt, men var kanskje flaks/uflaks😓 Anonymkode: ece2f...0e3 Det er ikke arbeidsgiver som beholder skatten din men Skatteetaten som får skattetrekket ditt direkte til seg. Skatter du for mye så får du for mye trukket skatt tilbake etter at skatteoppgjøret ditt er ferdig, neste år. Det er ditt ansvar at arbeidsgiver har korrekte opplysninger i forkant av skattetrekket. Den jobben har du ikke gjort, dermed må du vente til neste år med å få for mye betalt skatt tilbake, uansett hvor ille det er for deg. Anonymkode: 38f08...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #19 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke arbeidsgiver som beholder skatten din men Skatteetaten som får skattetrekket ditt direkte til seg. Skatter du for mye så får du for mye trukket skatt tilbake etter at skatteoppgjøret ditt er ferdig, neste år. Det er ditt ansvar at arbeidsgiver har korrekte opplysninger i forkant av skattetrekket. Den jobben har du ikke gjort, dermed må du vente til neste år med å få for mye betalt skatt tilbake, uansett hvor ille det er for deg. Anonymkode: 38f08...bcd Når økonomiavdelingen til arbeidsgiver har hentet ut skattekortet er det vel rimelig å tro at alt er i orden? Det er neppe normalt å anta at arbeidsgiver har et firma som er dets økonomiavdeling. Anonymkode: 5dce2...855 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #20 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke arbeidsgiver som beholder skatten din men Skatteetaten som får skattetrekket ditt direkte til seg. Skatter du for mye så får du for mye trukket skatt tilbake etter at skatteoppgjøret ditt er ferdig, neste år. Det er ditt ansvar at arbeidsgiver har korrekte opplysninger i forkant av skattetrekket. Den jobben har du ikke gjort, dermed må du vente til neste år med å få for mye betalt skatt tilbake, uansett hvor ille det er for deg. Anonymkode: 38f08...bcd Men i praksis kan hun fortsatt bare endre skattekortet så hun trekker mindre resten av året. Anonymkode: 82f22...773 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå