Gå til innhold

ME og menssyklus, veldig hormonpåvirket!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere kvinner med ME her som blir veldig påvirket av syklus? Jeg har gått fra alvorlig til mild ME, men er veldig preget av hormoner virker det som. Fra mensen starter til noen dager etter eggløsning (rundt 18 dager totalt) ligger jeg på rundt 80% funksjonsnivå, og klarer moderat trening, husarbeid, sosiale aktiviteter, ta meg av ungene og egentlig det meste jeg trenger å få gjort (jobber ikke).

Fra noen dager etter eggløsning går det drastisk ned, og frem til mensen kommer går jeg ned på 30-40% funksjon, der jeg må velge mellom trening og husarbeid, kan ikke gjøre begge deler på en dag, og må hvile liggende minst 7-8 timer på dagen. 

Er veldig frustrerende, og går utover psyken, for selv om jeg vet at det er sånn får jeg voldsom frykt for at jeg denne gangen ikke skal komme opp igjen, og ende tilbake i det mørke rommet stuck i en seng 24/7. 😭

Lurer på om det kunne vært noe hjelp i å balansere noen hormoner, men vet ikke om det finnes noe ekspertise på slikt her i landet? 😔

Andre med samme erfaring? ❤️

Anonymkode: 011b3...c9b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme 😊

Anonymkode: fa8f2...196

AnonymBruker
Skrevet

Var hos privat gynekolog grunnet dette for noen år tilbake. Hun anbefalte meg p-piller og å jukse med dem for å slippe mens. Det fungerte jo greit rundt akkurat det, men svingningene i hormoner ellers var jo fortsatt der, så det ble dessverre fortsatt mange dager sengeliggende med store smerter og elendig funksjonsnivå i løpet av en måned. I tillegg til at jeg fikk mellomblødninger som var vanskelig å stoppe uten å måtte ta en runde med mens (som gjorde meg helt ute av stand til noe).

Byttet til p-sprøyte for noen måneder siden(tok akkurat tredje sprøyte), og det har vært SÅ stabilt siden jeg startet på den. Ikke én eneste dag har jeg blitt liggende av smerter og fatigue fremprovosert av hormoner. Det ble virkelig redningen for meg. Tidligere hadde jeg bare et fåtall dager i måneden hvor jeg fungerte. Føler jeg har fått livet tilbake med den sprøyta. 

Anonymkode: 83c77...67c

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt mange med ME merker mye ifm syklus, men selv har jeg aldri merket noe til det. Men jeg merker mye ifm stresshormoner, da, så jeg jobber generelt mye med å kosthold, stresse ned (feks gjøre ting i roligere tempo, senke skuldre når jeg hviler osv), daglige gåturer, bevege kroppen, få god søvn,  kutte ut energityver/triggere for stress, trygge nerversystemet mitt osv. Er såpass frisk at jeg kan jobbe litt, tidligere vært sengeliggende/husbunden i mange år. 

Anonymkode: ec258...63d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...