Gå til innhold

Kan jeg stå over begravelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En begravelse tar ikke så lang tid, og den tiden det tar får man tåle. Selvsagt skal du dra TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mistet pappa forrige uke, og begravelsen er i morgen.

Kjæresten ordnet fri fra jobb og kjørte 5t til meg med en gang han fikk vite det, var flere dager og dro på søndag, nå er han på vei til meg igjen for å støtte meg i morgen.

Han rakk dessverre akkurat ikke å få møtt pappa, har møtt kun en søster, men kommer allikevel. For meg er det en kjempetrøst å ha han her, jeg sa at han ikke måtte (pga kjøringen) men det var ikke et tema engang for hans del å ikke være der for meg i morgen.

Hvis kjæresten din vil at du skal være der, så bør du absolutt dra. 

Anonymkode: d8ff6...150

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjæresten ordnet fri fra jobb og kjørte 5t til meg med en gang han fikk vite det, var flere dager og dro på søndag, nå er han på vei til meg igjen for å støtte meg i morgen.

Han rakk dessverre akkurat ikke å få møtt pappa, har møtt kun en søster, men kommer allikevel. For meg er det en kjempetrøst å ha han her, jeg sa at han ikke måtte (pga kjøringen) men det var ikke et tema engang for hans del å ikke være der for meg i morgen.

Når man elsker en annen handler man slik din kjæreste gjør! ❤️ 

Ts som bor på samme sted som sin nylige samboer, hun har bare ikke lyst å gå. Det er egoisme og navlebeskuing de luxe. Jeg håper hennes samboer innser at han ikke kan ta for gitt å få støtte når livet byr på utfordringer.

Kjæresten din høres fin ut, ingen tvil om at han er glad i deg! ❤️

Trist å høre om ditt tap! Ta vare på hverandre og husk at minnene og kjærligheten din far ga deg alltid vil være med deg videre i livet, du bærer alltid med deg en del av din far. ❤️ 

Anonymkode: 2b4e1...cbe

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er at kjæreste og eventuelt slektninger forventer at andre støtter deres tradisjoner bygget på gammel overtro.
Og blir støtt om så ikke skjer.
Denne tråden viser at selv i 2025 er slik fordømmelse av andre mennesker dessverre utbredt.

Håper TS er modig nok til å stå over. 👍

Anonymkode: 02f66...306

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 11.37):

Hva er hensikten med begravelse? Personen er død, eksisterer ikke lenger. Det betyr ingenting om du deltar eller ikke. Ingen grunn til å føle skyldfølelse.

Hei. Vet fra erfaring at det betyr veldig mye for pårørende at folk møter opp. Det er noe verdig med det, ovenfor den døde og de pårørende. Skjønner at man ikke vil dra i begravelser men begrunnelsen bør ihvertfall ikke være at ditt nærvær ikke betyr noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet er at kjæreste og eventuelt slektninger forventer at andre støtter deres tradisjoner bygget på gammel overtro.
Og blir støtt om så ikke skjer.
Denne tråden viser at selv i 2025 er slik fordømmelse av andre mennesker dessverre utbredt.

Håper TS er modig nok til å stå over. 👍

Omtanke, respekt og omsorg for de som har lidd tap, det går aldri ut på dato - heller ikke i 2025, heldigvis... ❤️

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Omtanke, respekt og omsorg for de som har lidd tap, det går aldri ut på dato - heller ikke i 2025, heldigvis... ❤️

For meg som pårørende betyr det ingenting om folk møter opp i begravelsen. Det går an å ha masse omtanke, respekt og omsorg uten å være i en begravelse. Det hadde betydd veldig mye mer for meg at de heller sendte en melding, eventuelt kom på døra med en liten tenker-på-deg-gave som blomster eller noe godt å spise.

Anonymkode: ed524...f53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 10.34):

Det er kjedelig, slitsomt og kleint. 3 fine unnskyldninger for meg iallefall...

Anonymkode: 1d74b...34e

Wow. Slikt som dette burde ikke sjokkere meg lenger, så kald som verden har blitt, men virkelig, er det mulig å være så kvalmende egoistisk? Hvordan klarer du å se deg selv i speilet egentlig?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For de aller fleste er det ganske annerledes å miste en forelder enn en besteforelder.

Min mann har ikke vært med i begravelsene til mine besteforeldre (i utlandet) og jeg har ikke vært i begravelsene til hans besteforeldre på en annen kant av Norge. Hver av oss hadde vært med om den som hadde mistet besteforelderen hadde ønsket det, men ingen av oss har tatt fri fra jobb i flere dager for å reise, siden det ikke var veldig viktig for den andre. Ingen i familiene våre har surmulet over det eller syntes det var merkelig.

Nå har ikke ts en jobb som hindrer henne fra å delta og hun bor på samme sted, så det hele koker egentlig ned til hva kjæresten ønsker. 

Anonymkode: b3f76...506

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS:

Hadde dette vært snakk om en av hans foreldre, så hadde jeg selvfølgelig dratt uavhengig om jeg hadde møtt vedkommende eller ikke. Ang besteforeldre føler jeg det annerledes. Selv ville jeg ikke hatt han med om min mormor døde, for da vil jeg være med familien. 

Jeg endte opp med å droppe kirken, men dro i minnestunden etterpå. Da syns folk at det var koselig at jeg kom, men det var virkelig ikke forventet. 

Ble virkelig mer engasjement her enn jeg trodde når jeg opprettet tråden😅 

Anonymkode: 6b806...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 20.57):

Jeg har akkurat flyttet til andre siden av landet for kjærligheten. Min kjæreste mistet sin bestemor i påsken, og det skal nå være begravelse til uken. Jeg møtte henne aldri, og det virker som det kommer veldig mange fra nært og fjernt, som jeg ikke har møtt. Jeg har selv både mistet mine besteforeldre, og en ung onkel de siste årene, og det var trist nok.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS:

Jeg endte opp med å droppe kirken, men dro i minnestunden etterpå. Da syns folk at det var koselig at jeg kom, men det var virkelig ikke forventet. 

Var det ikke til uken begravelsen skulle være? :klo: Til uken tolker vel folk flest som "neste uke" :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...