AnonymBruker Skrevet 6. mai #41 Del Skrevet 6. mai Hvis jeg hadde en fersk samboer som ikke ville være med meg i begravelsen til en av mine besteforeldre, ikke ville møte familien, så hadde jeg vurdert hele samboerskapet. Man går i en begravelse av respekt for avdøde og av respekt og omtanke for de pårørende. Det er også slik at familier i dag ofte bor noe spredt, så slike større dager er faktisk en god måte å møte familie man ikke møter så ofte ellers. Som ny samboer vil dessuten andre være interesserte i å møte "Pers samboer", og når denne samboeren uteblir bare fordi hun ikke gidder gå i begravelsen, da vil store deler av familien trolig bli bekymret for hvilken person dette er, om dette er et bra forhold for Per. En annen sak er at når man er blitt samboere så vil man normalt planlegge å være sammen i mange år fremover, og være en del av hverandres familier. Da bør man også vise at man vil inkluderes i samboers familie. Å ikke gjøre dette viser at dette trolig er et forhold som vil by på større problemer for "Per" i fremtiden. Er man ikke innstilt på å støtte sin partner når denne mister noen av sine nærmeste, og heller ikke er interessert i å bli kjent med og respektere en partners familie, så bør man også selv vurdere forholdet, for da er man ikke villig til å gi særlig av seg selv i forholdet. Anonymkode: 2b4e1...cbe 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai #42 Del Skrevet 6. mai Man går i begravelse av mange grunner. En av dem er normal folkeskikk. Her bør du absolutt ta fram folkeskikken din og dra. Du er en av familien nå og er i den gruppen som bør ha en god grunn for å la være å stille. Når du ser hvem andre som stiller i begravelsen til noen så skjønner du at du bør være der. Jeg var i en i forrige uke. Far til en barndomsvenn skulle begraves. Jeg har ikke møtt mannen på 30 år, men jeg kjenner barna hans, selv om vi ikke snakkes veldig ofte. I den begravelsen var det gamle naboer, kolleger av barna, gamle klassekamerater, slekt helt ut til tremenninger og folk som har vært partifeller og klubbmedlemmer med avdøde. Man trenger absolutt ikke å ha hatt et nært forhold til den avdøde for at det skal være "riktig" å gå. Begravelse er for de som er igjen. Svigerfamilien din har mistet en de var glad i. Da er det naturlig å vise respekt, ta på seg passende antrekk (noe dempet og pent, trenger ikke være sort) og gå. Anonymkode: e26b0...50d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 7. mai #43 Del Skrevet 7. mai Brunello skrev (10 timer siden): Jeg tenker alltid på hva som er vanligst. Hva som er «vanlig» i befolkningen er da helt irrelevant på individnivå. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #44 Del Skrevet 7. mai Her har du en billig sort kjole: https://www2.hm.com/no_no/productpage.1272589001.html Anonymkode: 6daff...685 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #45 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har akkurat flyttet til andre siden av landet for kjærligheten. Min kjæreste mistet sin bestemor i påsken, og det skal nå være begravelse til uken. Jeg møtte henne aldri, og det virker som det kommer veldig mange fra nært og fjernt, som jeg ikke har møtt. Jeg har selv både mistet mine besteforeldre, og en ung onkel de siste årene, og det var trist nok. Det virker også som at de ser på begravelse veldig tradisjonelt..med sorte klær osv. Jeg er ikke vandt til det, da alle våre begravelser har vært i kapell eller på grav som urne, og vi kler oss som vi vil og har en litt annen stemning rundt det. Jeg har ikke så mange klær her enda, da jeg nettopp har flyttet hit. Tror ikke jeg har sort kjole. Har heller ikke veldig lyst til å dra i kirken. Er jeg en fæl person hvis jeg står over begravelsen? Kan jeg evt bare gå til minnestunden etterpå? Anonymkode: 6b806...e11 Snakk med kjæresten din, hvis han vil ha deg med så blir du med, sier han det går greit at du ikke går, så går du ikke. I dette tilfellet mener jeg han må få bestemme siden det er hans bestemor. Anonymkode: db270...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 7. mai #46 Del Skrevet 7. mai (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakk med kjæresten din, hvis han vil ha deg med så blir du med, sier han det går greit at du ikke går, så går du ikke. I dette tilfellet mener jeg han må få bestemme siden det er hans bestemor. Anonymkode: db270...1f2 Og da er det viktig at hun ikke driver og kommer med unnskyldninger om at hun ikke liker begravelser, hun liker ikke å gå i sorte kjoler, hun møtte aldri bestemoren, hun kjenner ikke familien osv. For da kan han komme til å si at hun ikke trenger å komme, uten at han faktisk mener det… Endret 7. mai av Grønnastar 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #47 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har akkurat flyttet til andre siden av landet for kjærligheten. Min kjæreste mistet sin bestemor i påsken, og det skal nå være begravelse til uken. Jeg møtte henne aldri, og det virker som det kommer veldig mange fra nært og fjernt, som jeg ikke har møtt. Jeg har selv både mistet mine besteforeldre, og en ung onkel de siste årene, og det var trist nok. Det virker også som at de ser på begravelse veldig tradisjonelt..med sorte klær osv. Jeg er ikke vandt til det, da alle våre begravelser har vært i kapell eller på grav som urne, og vi kler oss som vi vil og har en litt annen stemning rundt det. Jeg har ikke så mange klær her enda, da jeg nettopp har flyttet hit. Tror ikke jeg har sort kjole. Har heller ikke veldig lyst til å dra i kirken. Er jeg en fæl person hvis jeg står over begravelsen? Kan jeg evt bare gå til minnestunden etterpå? Anonymkode: 6b806...e11 Tenker kjæresten din hadde nok satt pris på at du kom. Da min far døde, var selvfølgelig typen min med, og til og med familien hans kom.. som aldri hadde fått sjangs til å møte han. Det var utrolig støttende å se at de også stilte opp. Anonymkode: 60820...501 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 7. mai #48 Del Skrevet 7. mai Synes det er litt rart at du ikke vil støtte ham da? Skal livet kun bestå av gledelige begivenheter? Men du må nesten lodde stemningen med ham? Ønsker han at du skal være med så hadde jeg blitt med, men om han ikke trenger det så kan du stå over. Dialog med ham du bor med er en fin ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mai #49 Del Skrevet 7. mai Se på det som trening - på å gjøre ting du er ukomfortabel med, på å gå i begravelser, på å tenke mer på andres ønsker og behov enn dine egne, på å omgås mennesker med andre tradisjoner og vaner enn du er vant til. Alt dette er ting man forventes å gjøre og klare som voksen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #50 Del Skrevet 7. mai Jeg er enig i at du bør gå for å støtte kjæresten. At du ikke har svarte klær og ikke "liker tradisjonell begravelse" betyr ikke så mye i denne sammenheng, det viktigste er å være der for ham. En slektning av oss døde da min bror var offshore og ikke kunne komme i begravelsen. Hans kjæreste kom da i stedet, nærmest som hans "representant" selv om hun ikke hadde noe særlig forhold til denne slektningen. Det synes jeg det sto respekt av. Anonymkode: bcdcf...f61 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #51 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Synes du bare ser etter en unnskyldning til å ikke dra. Vi har alle mistet noen nære, men det er ingen grunn til å IKKE dra i en begravelse. Det er kjedelig, slitsomt og kleint. 3 fine unnskyldninger for meg iallefall... Anonymkode: 1d74b...34e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #52 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er kjedelig, slitsomt og kleint. 3 fine unnskyldninger for meg iallefall... Anonymkode: 1d74b...34e Wow... hvor bortskjemt og egoistisk kan man bli som menneske? Anonymkode: bcdcf...f61 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #53 Del Skrevet 7. mai Begravelse er ikke rette tid for jeg "Jeg vil ikke". Der stille du opp av respekt. Ang. klær så trenger du verken gå i helsort eller i kjole. Du skal kle deg dempet og mørkt. Så helt vanlig mørk bukse og en bluse eller topp til holder i massevis. Det er blomster, skrikende mønster og knalle farger du må unngå. Anonymkode: 0276e...9a0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 7. mai #54 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er kjedelig, slitsomt og kleint. 3 fine unnskyldninger for meg iallefall... Anonymkode: 1d74b...34e Da høres det ut som at ikke så mange kommer til å bry seg med å komme i din heller 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #55 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er kjedelig, slitsomt og kleint. 3 fine unnskyldninger for meg iallefall... Anonymkode: 1d74b...34e Men sånn er livet, man må innimellom gjøre ting som er kjedelig, slitsomt og kleint. Er jo ingen som går i begravelse fordi det er så gøy. Man går av respekt og omtanke. Anonymkode: e13c8...80c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #56 Del Skrevet 7. mai Hva er hensikten med begravelse? Personen er død, eksisterer ikke lenger. Det betyr ingenting om du deltar eller ikke. Ingen grunn til å føle skyldfølelse. Anonymkode: 02f66...306 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #57 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er hensikten med begravelse? Personen er død, eksisterer ikke lenger. Det betyr ingenting om du deltar eller ikke. Ingen grunn til å føle skyldfølelse. Anonymkode: 02f66...306 Du forstår ikke så mye av det sosiale samspillet, gjør du vel? Anonymkode: bcdcf...f61 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #58 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du forstår ikke så mye av det sosiale samspillet, gjør du vel? Ingen grunn til personangrep. Det er en religiøs seremoni bygget på gammel overtro. Synd at det fører til at mennesker, som TS, havner i et moralsk dilemma pga andres utidige forventninger. Anonymkode: 02f66...306 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 7. mai #59 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen grunn til personangrep. Det er en religiøs seremoni bygget på gammel overtro. Synd at det fører til at mennesker, som TS, havner i et moralsk dilemma pga andres utidige forventninger. Anonymkode: 02f66...306 Begravelse går på tvers av alle kulturer og religioner. Skulle tro du aldri har vært i en begravelse før, fordi det er i stor grad en feiring av hva vedkommende har oppnådd i livet, spesielt når det gjelder å berøre andres liv med sin varme og kjærlighet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 7. mai #60 Del Skrevet 7. mai Man går ikke i begravelse for de dødes sin skyld, men for de andre og/eller seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå