Gå til innhold

Kan jeg stå over begravelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tenker at det er innafor at du ikke går i denne begravelsen da du ikke engang har møtt den døde. Men å reagere på denne familiens tradisjoner ang klær osv, har du ingenting med. Alle er jo ikke som din familie, å det må du nok bare venne deg til nå som du har fått deg samboer. Det vil sikkert være endel ulikheter til forskjellige anledninger, å da må man både ta og gi. 

Anonymkode: 6d5aa...b0e

Jeg reagerer ikke på deres tradisjoner, formulerte det nok litt feil. Men, jeg har ikke god råd akkurat nå, og må evt kjøpe ett helt antrekk i sort for å gå i begravelsen. Hvis jeg drar, så vil jeg ikke kle meg feil, og jeg aner ikke om det bare er sorte klær, eller mer detaljer jeg bør tenke på evt. 

Anonymkode: 6b806...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er nok ikke veldig tradisjonell av meg, og forstår godt om folk ikke har lyst å dra i feks en begravelse. Som folk skriver, nei, jeg har veldig lite lyst å dra i denne begravelsen - eller noen egentlig. Jeg har ikke møtt bestemor, og sikkert 10% av de som kommer. Min samboer skal bære kisten, og jeg ser egentlig for meg at både han og de blir opptatt av hverandre osv hele dagen. Jeg blir nok bare stående på sidelinjen. Kan evt lage kaffe etterpå. Dvs, jeg drar kun for hans del evt, men, han har nok familie rundt til å støtte seg på. Hun døde for 2 uker siden, og jeg har vært ved hans side hver dag. 

Ang klær, ja, igjen, jeg er lite tradisjonell, og syns det er veldig deprimerende at man må gå i sort i en begravelse. Syns alt med begravelser er sært egentlig. Hvorfor ikke heller minnes livet, enn død og dysterhet...men det er bare meg. 

Jeg har enormt lite lyst å dra, men jeg drar om han mener det er best. Ville bare vite om det er helt kjempe slemt og sært om jeg evt ikke drar. 

Det at han skal bære kisten sier for meg tvert imot at dette er en som han betød mye for, og en som betød mye for ham. Desto større grunn til at hans nærmeste blir med.

Ja, det er slemt og sært om du ikke drar - hvis han da helst vil ha deg der. Helt irrelevant at dere kler dere annerledes i begravelser i din familie og at du synes begravelse er et rart konsept. 

Anonymkode: 8ea11...304

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er verken slemt eller sært hvis du ikke drar. Dette er bare en seremoni. Dama er jo allerede død og kjæresten din har sørget i to uker allerede og du har vært der for ham. Jeg er av samme typen som deg som ikke ser poenget med begravelse. Jeg føler meg så lite velkommen og så lite vel i kirker at jeg går ikke dit med mindre jeg "må". Jeg valgte nesten bort å gå i mine egne besteforeldres begravelser. Jeg besøker aldri gravene heller fordi jeg minnes dem i hverdagen ved å tenke på dem og se på bilder og videoer av dem. Å besøke stedet der kroppene deres ligger og råtner gir meg ingenting. Og å legge kroppen deres i graven for at den skal råtne gir jeg heller ingenting. Man kan støtte de pårørende på andre måter som sannsynligvis betyr mer for dem også.

Anonymkode: ed524...f53

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat flyttet til andre siden av landet for kjærligheten. Min kjæreste mistet sin bestemor i påsken, og det skal nå være begravelse til uken. Jeg møtte henne aldri, og det virker som det kommer veldig mange fra nært og fjernt, som jeg ikke har møtt. Jeg har selv både mistet mine besteforeldre, og en ung onkel de siste årene, og det var trist nok. Det virker også som at de ser på begravelse veldig tradisjonelt..med sorte klær osv. Jeg er ikke vandt til det, da alle våre begravelser har vært i kapell eller på grav som urne, og vi kler oss som vi vil og har en litt annen stemning rundt det. 

Jeg har ikke så mange klær her enda, da jeg nettopp har flyttet hit. Tror ikke jeg har sort kjole. Har heller ikke veldig lyst til å dra i kirken. 

Er jeg en fæl person hvis jeg står over begravelsen? Kan jeg evt bare gå til minnestunden etterpå? 

Hvorfor spør du anonyme på nett, og ikke kjæresten din som har mistet sin bestemor…?

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær der for kjæresten din.

Jeg har gått i bisettelse til mammaen til sjefen min for å vise han min støtte, og da var jeg sammen med noen kolleger

En i min familie gikk sammen med kjæresten sin i begravelse til hans eks-svigerfar for å vise hans to barn at de ville være der for dem. For henne var det helt naturlig å bli med sin kjæreste, selv om det dreide seg om eksen sin side. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er nok ikke veldig tradisjonell av meg, og forstår godt om folk ikke har lyst å dra i feks en begravelse. Som folk skriver, nei, jeg har veldig lite lyst å dra i denne begravelsen - eller noen egentlig. Jeg har ikke møtt bestemor, og sikkert 10% av de som kommer. Min samboer skal bære kisten, og jeg ser egentlig for meg at både han og de blir opptatt av hverandre osv hele dagen. Jeg blir nok bare stående på sidelinjen. Kan evt lage kaffe etterpå. Dvs, jeg drar kun for hans del evt, men, han har nok familie rundt til å støtte seg på. Hun døde for 2 uker siden, og jeg har vært ved hans side hver dag. 

Ang klær, ja, igjen, jeg er lite tradisjonell, og syns det er veldig deprimerende at man må gå i sort i en begravelse. Syns alt med begravelser er sært egentlig. Hvorfor ikke heller minnes livet, enn død og dysterhet...men det er bare meg. 

Jeg har enormt lite lyst å dra, men jeg drar om han mener det er best. Ville bare vite om det er helt kjempe slemt og sært om jeg evt ikke drar. 

Ja, jeg mener det er skikkelig sært å sette så mye fokus på deg selv og dine motforestillinger og fordommer mot andres tradisjoner. Hvis kjæresten din ønsker det, ville jeg tatt meg sammen og gått i den begravelsen. Hjulpet til der jeg kunne og kjøpt med sort kjole du kan gi bort etterpå om det er så vanskelig for deg å eie en sort kjole. Hvor gammel er du egentlig?

Anonymkode: 691a8...520

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er vitsen med å gå inn i et forhold om man ikke skal være der for hverandre?

Anonymkode: 0f525...5d4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du flyttet til andre siden av landet for kjærligheten. Men du vil ikke støtte han i begravelsen? Den betyr ingen ting for deg men mye for han.

Jeg hadde med eksen i begravelse fordi jeg trengte støtten (da vi var sammen, altså). Han møtte ikke personen som døde, men det var viktig for meg.

Kjæresten min i dag hadde aldri giddet å dra i en eneste begravelse om det ikke var fordi der var viktig for meg. Såpass viktig er jeg for han.

Anonymkode: ab73a...2e1

Hva vet du om at det betyr så mye for han? Bestemoren til et voksent menneske er normalt godt voksen. De fleste trenger ikke veldig mye støtte når gamle mennesker dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg en fæl person hvis jeg står over begravelsen? Kan jeg evt bare gå til minnestunden etterpå? 

Jeg hadde møtt av respekt for sambo. (Og man må ikke gå i sort heller, men det er greit å kle seg 'kirkepent' av respekt til den døde og alle andre i gravfølge) 

Endret av test1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er du voksen, du har blitt samboer, du skal selvfølgelig gå i denne begravelsen som en del av et par og som en (ny) del av denne familien. Sorte/mørke klær får du bruk for uansett, det behøver ikke være en kjole. Pent og ordentlig er stikkord.  Hvit/lys overdel går også an hvis du har en mørk cardigan/blazer.
Det blir ikke siste gang, og denne gangen kommer du lett unna med å hilse på alle ukjente og ferdig med det. 
Det er dårlige unnskyldninger du kommer med. Ingen liker begravelser. Men man går i dem.

Jeg er veldig overrasket over hvor mange her som ikke ville gått. Du har flyttet langt for å bli en del av denne familien, stup i det! 

Anonymkode: a8145...4a3

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Hva vet du om at det betyr så mye for han? Bestemoren til et voksent menneske er normalt godt voksen. De fleste trenger ikke veldig mye støtte når gamle mennesker dør.

Min farmor var den viktigste personen i oppveksten min. Jeg sørget langt mer over tapet av henne, selv om hun var nærmere 90 år, enn jeg ville gjort om mine foreldre gikk bort i dag.

Her tenkte du ikke så veldig langt, gitt…

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør du dra i begravelsen. Det handler om å være der for mannen din. Som høygravid med migrene satt jeg 30 timer i bil for begravelsen til oldemor til mannen, som jeg aldri hadde møtt. Så på det som den største selvfølge. Var det noe jeg personlig hadde et sterkt ønske om? Nei, forsåvidt ikke, men alt handler ikke om meg, og alt handler ikke om deg heller.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør gå i begravelsen, 1. for å støtte opp om kjæresten din, 2 for å vise respekt for den avdøde og familien.

Man må ikke gå i kjole i begravelse. Har du en svart eller mørk blå bukse som ren og fri for slitasje - så kan du bruke den og eventuell en mørk topp, mørk bluse. Ta på sminke og ordne håret så er du klar. 

Ingen husker klærne dine, men de husker om du møtte opp. Skulle de likevel kommentere - så får du bare si det som det er at du er blakk etter flytting. 

Anonymkode: 2962d...ad1

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde lagt vekt på hva din kjæreste mener her, om han ønsker din støtte den dagen eller om det går greit. 

Anonymkode: e246d...cf4

Enig.

Anonymkode: 34c51...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns du bør være der for din kjære,dette handler ikke om deg. 

Anonymkode: f608f...2b2

100% enig, Man støtter kjæresten sin. 

Anonymkode: 3a288...cb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg du skal tenke litt fremover. Å være med i begravelsen og i minnestunden er å støtte din kjæreste. Forstår at det kan kjennes ubehagelig når du kjenner få og ikke har møtt avdøde. Men en begravelse varer vel så vidt en time + evt. følge til gravsted. Minnestunder pleier heller ikke å vare galt for lenge. Så en litt ubekvem formiddag for å støtte og være tilstede for din kjæreste synes jeg du kan stå i. Klær kan kjøpes eller lånes. En helt enkel sort kjole, som du kan bruke til andre anledninger med blazer, genser over eller annet for å også kunne bruke i hverdagen, fikser du. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (14 minutter siden):

For en utrolig kald og kynisk tankegang ...

Hvorfor skal man ikke trenge støtte bare fordi det er et gammelt menneske? Faren min fikk meg da han var 50, så nå som jeg er 30, er han 80. Han begynner altså å dra på årene. Jeg er livredd for at han skal dø. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (13 minutter siden):

Min farmor var den viktigste personen i oppveksten min. Jeg sørget langt mer over tapet av henne, selv om hun var nærmere 90 år, enn jeg ville gjort om mine foreldre gikk bort i dag.

Her tenkte du ikke så veldig langt, gitt…

Jeg tenker alltid på hva som er vanligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (Akkurat nå):

For en utrolig kald og kynisk tankegang ...

Hvorfor skal man ikke trenge støtte bare fordi det er et gammelt menneske? Faren min fikk meg da han var 50, så nå som jeg er 30, er han 80. Han begynner altså å dra på årene. Jeg er livredd for at han skal dø. 

Fordi de fleste sørger på en annen måte over eldre mennesker. Det er trist men en del av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

100% enig, Man støtter kjæresten sin. 

Anonymkode: 3a288...cb3

Snakk om å overvurdere egen betydning...rar folk har klart seg før de møtte dere uunnværlige😂

Anonymkode: 1fe98...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...