Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (32 minutter siden):

Men om den ene skulle dø vil vedkommendes konto bli stengt.

Det er jo ikke akkurat sånn at en ikke får de pengene som låses på konto da. Pengene utbetales kort tid etter i de aller fleste tilfellene. 

Anonymkode: c709f...383

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvis man jobber likt og en velger å spare til egen pensjon mens den andre shopper bort sine lommepenger, skal pensjonen til den ene deles på to ved brudd da?

Høres merkelig ut.

Anonymkode: 7668b...e74

Vi har jo én husholdning, vi har ganske likt forbruk og felles utgifter. Og felles sparing. Og enighet om hva som er fornuftig/ok personlig bruk. Hvis én shopper bort mye penger (skjer ikke) hvorfor vil denne ene det, spise ute alene og dra på ferier alene eller ha dyrere klær enn resten av familien? Og så skal det være motsatt når man blir pensjonist, skal den andre ha god råd (til hva?) mens den første har brukt opp sin del? 
Jeg skjønner at folk med særkullsbarn eller , eller veldig dyre hobbyer eller veldig forskjellig forbruk. Men det må være vanskelig sammen i en familie resten av livet med forskjellig livsstil? 

Anonymkode: 7bbe3...7a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønna går inn på hver vår konto. Vi sparer også på hver vår konto, men sparepengene er også felles. 

Når vi handler så er det hipp som happ hvem som betaler, det kommer an på hva som passer og hvem som har mest penger der og da.

Småkjøp til hobbybasis gjør vi hver for oss uten å spørre den andre. Alle større innkjøp, evt innkjøp som ikke er nødvendige når vi har litt knapt med penger, diskuterer vi og blir enige om.

Vi har vært sammen i tyve år og dette fungerer veldig fint for oss. 

Anonymkode: 887ba...1dc

Skrevet

Ser vi er mange som har det ganske likt. 
Her har vi hver våre brukskontoer der lønna kommer inn. Det går faste trekk fra begge kontoene til felles regningskonto og sparekonto, dessuten til en egen Euro-konto i utenlandsk bank (fordi vi har hus i utlandet). 
Det som står igjen på brukskontoene er egentlig også felles, på den måten at vi bruker penger på det vi vil og om en er tom bruker vi av den andre. Har aldri holdt noe regnskap på hvem som betaler hva.
Gjennom årene har det variert hvem som har hatt høyest inntekt, akkurat nå er det meg, men det gjør ingen forskjell.

Nå skal det sies at ingen av oss har spesielt høyt eget forbruk, som dyre hobbyer eller lignende, hadde vi hatt det ville vi kanskje trukket det ut på et vis. Men vi har valgt å leve sammen, gifte oss, få barn og bygge hus, da skulle det bare mangle om vi ikke har felles økonomi også. Alt mitt er ditt osv... 😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd?

Det går ikke an at den ene sparer og den andre sløser når man har felles økonomi. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvis man jobber likt og en velger å spare til egen pensjon mens den andre shopper bort sine lommepenger, skal pensjonen til den ene deles på to ved brudd da?

Høres merkelig ut.

Man må jo velge en partner med samme verdier og samme innstilling til livet. Jeg ville aldri delt økonomien min med en som var opptatt av shopping, snuste eller hadde høyt alkoholforbruk. Vi er enige om hva vi vil bruke penger på og om at vi diskuterer alle store innkjøp før vi gjør dem. Samtidig unner vi hverandre gode ting i livet, hvis den ene vil bruke penger på massasje støtter den andre det. 

Her kommer lønna inn på hver sin konto, fordi arbeidsgiver krever at man eier kontoen den betales til. Men vi har begge full disposisjonsrett over alle kontoer og flytter penger rundt etter behov. 

Anonymkode: 53332...5be

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke akkurat sånn at en ikke får de pengene som låses på konto da. Pengene utbetales kort tid etter i de aller fleste tilfellene. 

Spørs hva du regner som kort tid. 

Svigerforeldrene mine hadde en brukskonto og en en sparekonto, og svigermor var administrator/økonomisjef i familien. Det første de gjorde når hun ble alvorlig syk, var å opprette egne konti til svigerfar/sørge for at lønn kom inn på den kontoen mv. 

Å ha felles brukskonto, og ved ett dødsfall - ikke ha tilgang til penger fordi konti er registrert på avdøde, da kan det være noen dager hvor en bør slippe å tenke på å ha penger til mat etc. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint å se at det finnes helt vanlige familier der man tenker på pengene som et felles gode. For meg er det så selvsagt, men hver gang det er tråder om økonomi i forhold/ekteskap har det virket som at «alle» lever i forhold der de tviholder på hver sine penger, låner av hverandre og andre rare ting. Livet i familien er en helhet, der man bidrar på mange plan og gjør hver sine oppgaver og deler på det «kjedelige». Hvem som tjener mest er også litt tilfeldig, ut fra hvordan arbeidslivet rangerer din kompetanse i verdi, hvilke evner man har fått tildelt her i livet, valg i ung og ufornuftig alder osv.

Anonymkode: 09718...0f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Spinnvilla skrev (14 minutter siden):

Spørs hva du regner som kort tid. 

Svigerforeldrene mine hadde en brukskonto og en en sparekonto, og svigermor var administrator/økonomisjef i familien. Det første de gjorde når hun ble alvorlig syk, var å opprette egne konti til svigerfar/sørge for at lønn kom inn på den kontoen mv. 

Å ha felles brukskonto, og ved ett dødsfall - ikke ha tilgang til penger fordi konti er registrert på avdøde, da kan det være noen dager hvor en bør slippe å tenke på å ha penger til mat etc. 

Men de fleste har vel sparekonti, kredittkort, familie eller mat i kjøleskapet. Jeg skjønner at dette kan skje, men har aldri hørt om det, og kan ikke tro det er et stort og uløselig problem for veldig mange.

Anonymkode: 09718...0f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en gang for 20 år siden ment at vi skulle ha sånn sett delt økonomi. Det fungerte ikke for oss, vi er en enhet. 
Vi har hver vår brukskonto der lønna kommer inn, men vi overfører egentlig alt på regningskonoten, der går sparing fra og alt av regningsbetaling. Han har eget matkort det er hans ansvar, jeg har eget kort til drivstoff, og ting som trengs til barn osv. vi bruker egentlig kredittkort i det daglige å betaler dette ned måneden etter. Trenger vi penger så henter vi de fra regningskontoen vår. 
Jeg kan sløse mye, jeg spør ikke han om å få lov å kjøpe noe, og det samme gjelder til han. Vi er et team og vi stoler på at den andre også vet at regninger skal betales. Fungerte i alle år, vi har det veldig bra og aldri kranglet om økonomien.

Anonymkode: c37b6...d42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man har 100% felles økonomi, så er det ikke sånn at én har spart og én ikke. Da er alt man har spart, spart i fellesskap.

Anonymkode: dbc5c...747

Dette er hele poenget ja.

Det gjør det jo uansett hvis man er gift.

Anonymkode: 788d7...5d6

Med mindre man VELGER ektepakt og særeie på deler. Det er jo mulig. I noen tilfeller der det dreier seg om store verdier kan det være fornuftig også. Men for de aller fleste er det bare til ugreie.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er forresten viktig at begge har kontoer med noe penger på som den andre ikke disponerer! Hvis en skulle falle fra, vil alle kontoer hen eier bli stengt nesten umiddelbart. Her er det folk som har fått store problemer med å betale regninger rett etter dødsfall, fordi alle kontoer med midler på har blitt sperret. 

Anonymkode: 1dd0d...f60

Ja vi har ulike eiere på ulike kontoer, og så er vi disponenter på hverandres kontoer. LIgger i det at vi har enn en brukskonto. Vi har ulike kontoer til ulike ting, enklere å holde oversikt.

Anonymkode: bc0b7...d13

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hver vår konto, men bruker kortene om hverandre. Vi sparer rundt 5000 i måneden. Ved kjøp over 1000 kr må vi bli enige med den andre, men det har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 88d13...7d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

So? Vi har jo penger tilgjengelig på sparekonto.  

Anonymkode: 4dfec...6a5

Hver deres sparekonto, da? Sparekonto blir også stengt når innehaver av konto før. Og selvsagt om det er fellezkonto, vil kontoen fortsatt stå i den enes navn, og den andre har disposisjonsrett. Så en "felles" sparekonto kan også bli stengt ved dødsfall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men i mellomtiden kan man risikere å ikke gå betalt faste utgifter eller mat.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alt felles, utenom mottat arv.  Lønn går inn på samme konto og regninger går fra samme. Vi har lik lønn, eier alt felles og likt forbruk så er greit slik. Alle større kjøp er vi enige om. 

De felles kontoene er spredd mellom oss så tilfelle dødsfall har begge kontoer i sitt navn med penger nok på. 

Anonymkode: 2b7bc...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Høres merkelig ut.

Et slikt forhold ville jeg aldri gått inn i. Økonomi er så fundamentalt i livet. 

Mine ønsker og drømmer i livet samsvarer med mannens. Hvordan vi ønsker å bo, kvalitet hvitevarer, hva slags reiser vi ønsker å dra på, hvor ny og trygg bilen skal være. Og der det avviker litt (mine vesker og klær, hans turer til sportarrangement i utland) så ser vi hvor mye det gir den andre, og synes dette er viktig å prioritere.

Og slik er det også inn i fremtiden - en bolig i utlandet, å ha det romslig. 

Anonymkode: 73c77...179

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi ble sammen helt i starten av tjueårene og eide ikke nåla i veggen da. Alt vi her bygget opp har vi gjort sammen. Vi får lønn inn på hver vår konto, overfører etter evne til konto der lån og regninger trekkes fra, og så har vi åpen dialog om resten. 

Anonymkode: a9193...fe0

Det er så viktig presisering i denne typen tråder. Jeg ville nok gjort ting annerledes nå i dag, når jeg er halvveis i livet og har bygd en del verdier.

Jeg og mannen traff hverandre som studenter. Delte en 120 seng på 16 kvadrat en periode. Og derfra bygde vi livet sammen. Flyttet for den andres karrieremuligheter, dro lasset hjemme mens den andre hadde reisejobb, hele tiden med felles beste som mål. 

Det har vært "vi" og "oss" over halve livet nå. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så viktig presisering i denne typen tråder. Jeg ville nok gjort ting annerledes nå i dag, når jeg er halvveis i livet og har bygd en del verdier.

Jeg og mannen traff hverandre som studenter. Delte en 120 seng på 16 kvadrat en periode. Og derfra bygde vi livet sammen. Flyttet for den andres karrieremuligheter, dro lasset hjemme mens den andre hadde reisejobb, hele tiden med felles beste som mål. 

Det har vært "vi" og "oss" over halve livet nå. 

Samme her. Vi hadde like lite midler, så det har vært naturlig å dele alt likt.

Anonymkode: bc5ea...806

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke masse forskjellige kontoer til forskjellige formål. Vi løser deg ved bruk av kredittkort. Absolutt alle våre utgifter går igjennom et av flere kredittkort. Én gang i måneden samler vi alle kredittkortregningene og betaler halvparten hver.

Anonymkode: 764d0...cea

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan fungerer det i praksis? Kommer all lønn inn på samme konto og begge bruker fra den til det som er felles og til privat "shopping"?

Og hvor mye sparer dere pr måned i langsiktig sparing?

Her er hvordan jeg og kona gjør det. Vi har konto hver for oss. Vi setter av like mye på felleskontoer. Kontoene vi har satt opp er som følger: Lån, Regninger, ferie, forefallende 

Vi overfører like mye til alle disse kontoene. Det vi sitter igjen med på lønnskontoene etter overføring er til eget forbruk. Vi har egne sparekontoer.

Dette har spart oss for litt sånn diskusjon "hvem har betalt hva" nag... Bruker vi noe fra ferie/forefallende, som er felles sparing, avtaler vi før bruk. Vanligvis når litt større regninger som service på bil dukker opp, eller om vi skal ta noe fra feriekonto ved eks. en langhelg i London. Sparer man litt hver måned slipper man unna de store innhuggene når sydenferie/større regninger kommer

Jeg føler dette er en god mal som passer for oss :)

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (24 minutter siden):

Men i mellomtiden kan man risikere å ikke gå betalt faste utgifter eller mat.

Det der er ikke det største problemet til folk med ordna økonomi. Man dør bare en gang men man lever hver dag, så hva som er mest praktisk for oss i hverdagen er en prioritet her -ikke hva som skjer når en dør. Det løser seg alltids, så er det ikke sånn at alt står i navnet til en. Selvom man har felles konto og felles økonomi så har man også kontoer i eget navn og ett eget kundeforhold til banken uavhengig av partner. 

Anonymkode: b92a6...c1d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...