Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare av nysgjerrighet, dere som praktiserer «lommepenger» i tillegg til felles kontoer, hva skal disse dekke? Bare ting som er unødvendig, eller alt av personlig forbruk? Shopping fordi man har lyst? Klær man faktisk trenger? Tannlege?

Hvis f.eks tannlege dekkes felles, hva hvis den ene har høye regninger der pga latskap? Og hvis det dekkes av lommepenger, hva hvis den ene er tom og har vanvittig tannverk, mens den andre sitter på f.eks 20 000 i oppsparte «lommepenger»? Låner man av hverandre?

Jeg tror kanskje noe av grunnen til at jeg og eksmannen endte med å bare ha absolutt alt felles er at vi ikke helt klarte å skjønne hvor grensa skulle gå ellers 😛

Anonymkode: dbc5c...747

Lommepengene til mannen dekker i hovedsak snus. Mine går litt klær, bøker, make-up, eller annet smånips jeg måtte trenge. Alt av større utgifter går av forbrukskontoen. Tannlege er en nødvendighet og går av felleskontoen. Andre større innkjøp som går av felleskonto, blir vi enige om. Det jeg kjøper på impuls- bare "må ha" går av mine lommepenger. Vi låner ikke av hverandre, men vi gir til hverandre, om det skulle være behov.

Anonymkode: 73ac3...846

AnonymBruker
Skrevet

Vi får inn alt på en felleskonto, men mannen har oversikt over regninger. Setter av 5000 til sparing. Jeg får barnebidraget så den går ofte til barnets materielle behov. Vi bruker av felleskontoen ettersom vi handler mat eller andre ting vi trenger.

Anonymkode: ac95c...38a

AnonymBruker
Skrevet

Pengene kommer inn på personlige lønnskontoer. Han betaler noen regninger, jeg betaler andre. Han overfører fast penger til meg, fordi jeg betaler flere regninger enn han gjør, mat, klær til ungene etc. Jeg har den felles sparingen på ASKer i mitt navn, men han trenger bare si fra, så får han se alt. Vi sparer 15-20 000 i måneden (pluss nedbetaling av lån).

Vi hadde felles kontoer før, men etter diverse bankbytter har vi ikke det lenger.

Anonymkode: 1dd0d...f60

AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten viktig at begge har kontoer med noe penger på som den andre ikke disponerer! Hvis en skulle falle fra, vil alle kontoer hen eier bli stengt nesten umiddelbart. Her er det folk som har fått store problemer med å betale regninger rett etter dødsfall, fordi alle kontoer med midler på har blitt sperret. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det skal deles likt. Man kan ha så mye delt økonomi man vil, det skal deles til slutt allikevel om man er gift med mindre det er nedfelt i særeie eller ektepakt. 

Anonymkode: 73ac3...846

IPS deles ikke.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pengene kommer inn på personlige lønnskontoer. Han betaler noen regninger, jeg betaler andre. Han overfører fast penger til meg, fordi jeg betaler flere regninger enn han gjør, mat, klær til ungene etc. Jeg har den felles sparingen på ASKer i mitt navn, men han trenger bare si fra, så får han se alt. Vi sparer 15-20 000 i måneden (pluss nedbetaling av lån).

Vi hadde felles kontoer før, men etter diverse bankbytter har vi ikke det lenger.

Spørsmålet er om han får halvparten dersom dere ikke er gift og han blir tatt med buksene nede sammen med en 15 år yngre dame.

AnonymBruker
Skrevet

Vi får pengene inn på hver våre kontoer og betaler forskjellige regninger. Han har billånet; jeg har boliglånet, for eksempel. Vi kjøper det vi vil av småting, men diskuterer større kjøp. Kjøper uansett nesten bare ting til barna og familien A/S. Jeg sparer når jeg får lønn, han sparer i slutten av lønningsmåneden. Men alle sparepengene er felles. Vi eier alle pengene våre sammen og vi stoler på at den andre er ærlig om pengebruk. Jeg tjener 100.000 mer enn ham, men det påvirker ikke hvor mye jeg bruker på meg selv. Vi er gift.

Anonymkode: 1657d...5df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan fungerer det i praksis? Kommer all lønn inn på samme konto og begge bruker fra den til det som er felles og til privat "shopping"?

Og hvor mye sparer dere pr måned i langsiktig sparing?

Anonymkode: 7668b...e74

vi får lønn på hver vår konto, men har felles matkonto med hvert vårt kort. Vi betaler ned på boliglånet og de faste utgiftene også pengene som er igjen er det den som har som betaler. Aldri noe at du skylder meg eller du må vippse meg. 

Anonymkode: 30782...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Alle innbetalinger til samme konto med hvert vårt bankkort. Én gang i måneden sitter vi sammen og betaler alle regninger på en laptop med noen stearinlys og noe god vin på bordet.

Og når alt er betalt er vi begge ibid med det som er på kontoen vår 🙂

Anonymkode: 2611e...0d0

• Hjerte 1
Skrevet

Lønn inn på felleskonto og alle regninger og forbruk ellers blir betalt fra den kontoen. Felles sparekontoer (høyrente og fond) hvor vi setter inn som det passer seg basert på utgifter og forbruk den forrige måneden. Større innkjøp (over et par tusen) diskuteres på  forhånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Låne penger av partneren er latterlig 😄 Man er én I et ekteskap.

• Liker 4
Skrevet

Vi får inn lønn på hver vår brukskonto. Så bruker vi penger på oss selv, husholdning osv. Regninger har vi fordelt litt etter ansvar. Om vi trenger så overfører vi til hverandre, men det skjer så og si aldri.

Vi har felles bufferkonto, vi har fondskonto øremerket til barnet, vi har hver vår private fondskonto hvor vi sparer like mye hver måned øremerket til pensjon.

Når vi har penger til overs før ny lønn investerer vi pengene til enten kortsiktig sparing f.eks bil, ferie, oppussing eller andre større utgifter, ekstra nedbetaling av boliglån eller ekstra sparing i våre fond til pensjon.

Barnetrygden + større gaver til barnet går forresten til barnets fondskonto.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Absolutt enig, men utrolig mange som ikke har fått dette med seg og som dermed burde nøyd seg med en samboerkontrakt. 

Anonymkode: 4dfec...6a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjør det jo uansett hvis man er gift.

Anonymkode: 788d7...5d6

Nei. Det kommer helt an på hva man har avtalt i ektepakten.

Anonymkode: 7da04...d03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For en blåøyd tilnærming. Med så høy prosentandel som på et eller annet tidspunkt går hvert til sitt, så skulle det bare mangle at man ikke sikrer seg selv for fremtiden. «Det skjer ikke meg». Jo, plutselig skjer det akkurat deg, og da er det veldig dumt å måtte starte på scratch igjen økonomisk som voksen. 

Anonymkode: 7da04...d03

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pengene kommer inn på ulike lønnskontoer. Jeg tar sparing (20t - trekk til indeksfond). All mat og stort sett øvrig handling. Han tar boliglån, og alle regninger. Ellers er det litt tilfeldig hvem som drar kortet. Vi har også noen høyrentekonto, og innimellom fastrenteinnskudd, for kortsiktig sparing. Der setter vi inn det som er til overs på lønnskonto, tiltenkt ny bil, oppussing, og slikt. 

Vi har veldig likt syn på økonomi. Kan ikke huske en eneste konflikt. Er det større ting til huset, eller dyre ferier, blir vi raskt enige. Vi nevner dyre, personlige innkjøp, for den andre. Mest av vane, for har aldri fått annet svar enn "det synes jeg du skal kjøpe". 

Har ektepakt som regulerer at alt fordeles likt ved brudd, men med klausuler om skjevdeling av arv, og hvordan det skal beregnes, hvordan den andre skal kjøpes ut. Og alt mulig slikt som føltes veldig meningsløst å diskutere, men gull verdt dersom noe skjer.  

Anonymkode: 73c77...179

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har kort til hverandres konti slik at begge lønnskonti i realiteten er felles. 

Men om den ene skulle dø vil vedkommendes konto bli stengt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lønn inn på felles konto, to kort til den kontoen og alt av regninger, mat og øvrig trekkes derfra. 

Har hatt denne ordningen siden vi kjøpte bolig sammen før 15+ år siden og for oss fungerer det veldig fint. Et fint tegn på tillit og samhold. I vår familie har vi ikke «mitt og ditt» vi eier alt sammen. 
har riktignok valgt å dele sparepengene våre i 2 og satt de inn på hver vår konto, men det er kun fordi hvis en av oss plutselig skulle falle fra og den personens konto blir sperret så vil ikke den gjenværende parten stå uten noen midler. 

Sikkert mange som mener en slik ordning er utrygt, eller man vil ha egne penger selv. For oss er det riktig måten å leve sammen på❤️

Anonymkode: fca66...583

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (23 minutter siden):

Men om den ene skulle dø vil vedkommendes konto bli stengt.

So? Vi har jo penger tilgjengelig på sparekonto.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd?

Anonymkode: 7668b...e74

Når en har helt felles økonomi så er det ingenting som heter en har spart mye og den andre ingenting. Alt som spares er felles eie. Ved et brudd blir alt fordelt likt. Hos oss står fond i mannens navn, mener du da at siden det står i hans navn så er det han som har spart?  

Anonymkode: c709f...383

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...