Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble sammen helt i starten av tjueårene og eide ikke nåla i veggen da. Alt vi her bygget opp har vi gjort sammen. Vi får lønn inn på hver vår konto, overfører etter evne til konto der lån og regninger trekkes fra, og så har vi åpen dialog om resten. 

Anonymkode: a9193...fe0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde delt økonomi i starten, fant fort ut at vi er veldig like mtp pengebruk, så da ble det fort en slags felles økonomi, med to kontoer og partner kort på hver sin kredittkort.

Nå er vi gift og har felleskontor hvor vi mottar lønn, betaler aller regningene fra. Har også felleslån (hadde det før vi var gift også). 

Anonymkode: ce1f6...a41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd?

Anonymkode: 7668b...e74

Ja, og vi sparer jo til noe felles også: ny bil, ferier, pensjon, barna våre. 

Anonymkode: 7bbe3...7a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis f.eks. far har kunne jobbe mye overtid fordi den andre har tatt seg av barna på ettermiddag/kveld, så er ikke disse oppsparte midlene far sine uansett. Da er de begges.

Anonymkode: 22b02...fba

Men hvis man jobber likt og en velger å spare til egen pensjon mens den andre shopper bort sine lommepenger, skal pensjonen til den ene deles på to ved brudd da?

Høres merkelig ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvis man jobber likt og en velger å spare til egen pensjon mens den andre shopper bort sine lommepenger, skal pensjonen til den ene deles på to ved brudd da?

Høres merkelig ut.

Ja, det skal deles likt. Man kan ha så mye delt økonomi man vil, det skal deles til slutt allikevel om man er gift med mindre det er nedfelt i særeie eller ektepakt. 

Anonymkode: 73ac3...846

AnonymBruker
Skrevet

Lønn på hver vår konto. Overfører penger til felles regningskonto, matkonto og bufferkonto. mannen min betaler mest til felleskassa fordi han tjener mest. Jeg betaler klær og utstyr til barna, gaver osv. Mannen betaler det meste av oppussing. Vi sitter igjen med tilnærmet lik sum til  eget forbruk/sparing. 

Anonymkode: ac780...e2d

Skrevet

Får inn lønn på hver vår konto. Vi setter inn det som trengs på regningskontoen, uten noe system om hvem som betaler hva. Så bare bruker vi penger, og om en av oss trenger mer enn vi har på kontoen, så ber vi den andre overføre. Høres kanskje kaotisk ut, men det fungerer helt fint, og vi har aldri hatt noen problemer med det, så ser ingen grunn til å lage noe mer system. 🤷🏽‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd?

Jupp, Ingen grunn til å være smålig. Nå har vi hatt det sånn i 25 år så da kan vi like gjerne fortsette. Vi har hatt perioder der den ene har tjent dobbelt så mye som den andre og så motsatt. Vi har hatt perioder vi har vært blakke sammen nå har vi det romslig. Det er bare penger til syvende og sist.  

Anonymkode: 4dfec...6a5

• Liker 2
Skrevet

Vi har separate kontoer, men en felles regningskonto som mannen set inn mykje på, og eg litt;) Og så handlar eg stort sett alt av mat og klær, alle gåver, alt anna som må handlast i det daglige. Mannen hater butikkar, men handlar klassiske mannegreier, verktøy og diverse til oppussing/bil etc. Han fyller drivstoff. Og han betaler lånet. 

Gjennom åra har eg hatt mindre inntekt, så når kontoen min er tom, ber eg om å få litt frå hans konto. 

Vi deler alt, men ikkje slavisk. Den som treng noko, får det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer det i praksis? Kommer all lønn inn på samme konto og begge bruker fra den til det som er felles og til privat "shopping"?

Og hvor mye sparer dere pr måned i langsiktig sparing?

Lønn kommer inn på hver vår brukskonto. Vi har en avtalt sum til eget forbruk som blir igjen på denne kontoen. Så har vi faste trekk til regningskonto, sparekonto, og «matkonto», som er alt av felles ting som kjøpes til familien som ikke er rent personlige.

Vi sparer 5000 kr i mnd, i tillegg til å betale på boliglån.

Anonymkode: bc5ea...806

AnonymBruker
Skrevet

Bare av nysgjerrighet, dere som praktiserer «lommepenger» i tillegg til felles kontoer, hva skal disse dekke? Bare ting som er unødvendig, eller alt av personlig forbruk? Shopping fordi man har lyst? Klær man faktisk trenger? Tannlege?

Hvis f.eks tannlege dekkes felles, hva hvis den ene har høye regninger der pga latskap? Og hvis det dekkes av lommepenger, hva hvis den ene er tom og har vanvittig tannverk, mens den andre sitter på f.eks 20 000 i oppsparte «lommepenger»? Låner man av hverandre?

Jeg tror kanskje noe av grunnen til at jeg og eksmannen endte med å bare ha absolutt alt felles er at vi ikke helt klarte å skjønne hvor grensa skulle gå ellers 😛

Anonymkode: dbc5c...747

AnonymBruker
Skrevet

Får lønn på hver vår konto. Deretter føres det over lik sum fra begge til felles forbrukskonto, en regningskonto, og huslånkonto. Resten av lønna beholder vi på egen konto og bruker på oss selv og vår fritid.

Anonymkode: 17ec8...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hver vår konto, men begge disponerer hverandres konto. Jeg er økonomisjef og betaler de fleste regningene. Betaler enten fra den ene eller den andre hvis vi handler. Jeg holder styr på sparing i fond osv. Vi kom innmed ca. Like mye, tjener begge veldig godt, har samme økonomiske holdning, diskuterer store kjøp og sparer rundt 50000 i måneden. Har noe adskilt sparing som er arv/forskudd på arv. 

Anonymkode: 8d2ad...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hver våre lønnskontoer, og felles sparekonto (og felles lån). Mye av faste utgifter går fra min konto fordi jeg liker å ha oversikt; vi har inget fast beløp til "lommepenger" eller eget forbruk men har også veldig likt syn på å bruke penger, og prater om det først om det er noen stor utgift. Penger til overs mot slutten av måneden går inn på felles sparekonto. 

Vi møttes når vi var unge studenter og ingen av oss hadde penger, og har vært gjennom flere perioder der den ene tjente mye mer enn den andre (studier, arbeidsledighet osv). Det er lenge siden vi tenkte på "mine og dine" penger. 

Anonymkode: e2e44...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Bare av nysgjerrighet, dere som praktiserer «lommepenger» i tillegg til felles kontoer, hva skal disse dekke? Bare ting som er unødvendig, eller alt av personlig forbruk? Shopping fordi man har lyst? Klær man faktisk trenger? Tannlege?

Hvis f.eks tannlege dekkes felles, hva hvis den ene har høye regninger der pga latskap? Og hvis det dekkes av lommepenger, hva hvis den ene er tom og har vanvittig tannverk, mens den andre sitter på f.eks 20 000 i oppsparte «lommepenger»? Låner man av hverandre?

Jeg tror kanskje noe av grunnen til at jeg og eksmannen endte med å bare ha absolutt alt felles er at vi ikke helt klarte å skjønne hvor grensa skulle gå ellers 😛

Lommepengene er klær, kafé alene (men som familie eller par, da brukes forbrukskonto), massasje, frisør, verktøy (samboers hobby), bursdagsgaver/julegaver til hver sin slekt, lege/tannlege. Rett og slett ALT som ikke går til fellesskapet som familie eller par.

Vi har ca lik inntekt, så ingen av oss er fattig mens den andre lever i overflod. Det hadde aldri gått.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Høres merkelig ut.

Spørsmålet er jo til de som har felles økonomi, da deles det selvsagt. Har man ikke felles økonomi regner jeg med man har ektepakt og særeie.

Anonymkode: 93f77...765

AnonymBruker
Skrevet

Lommepengene er klær, kafé alene (men som familie eller par, da brukes forbrukskonto), massasje, frisør, verktøy (samboers hobby), bursdagsgaver/julegaver til hver sin slekt, lege/tannlege. Rett og slett ALT som ikke går til fellesskapet som familie eller par.

Vi har ca lik inntekt, så ingen av oss er fattig mens den andre lever i overflod. Det hadde aldri gått.

Skjønner, men hva hvis grunnen til at man trenger massasje er at man har det tredje skiftet alene? Bør ikke det da dekkes av felles midler? (Eller kanskje helst spanderes av den andre. 😛)

AnonymBruker
Skrevet

Hver sin lønnskonto, men begge har tilgang til kontoene og kan flytte på pengene. Har spare og regningskonto og div annet. Faste trekk, men alt går til felles bruk. 

Anonymkode: a1017...654

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer det i praksis? Kommer all lønn inn på samme konto og begge bruker fra den til det som er felles og til privat "shopping"?

Og hvor mye sparer dere pr måned i langsiktig sparing?

Ja, har jo helt felles økonomi, er gift, alle våre penger er våre penger. Men så er det slik at kun en av oss kan være hovedlånetaker på boliglånet, det er da meg, og pga lavest rente har vi lånet i en bank som krever lønn inn der. Så min lønn går inn der. Så overføres alt minus boliglånet til felles konto i annen bank, der alle brukskontoer er. Hans lønn går rett inn der, på en konto som står i mitt navn.  Vi tar av et avtalt beløp fra felleskonto hver mnd til privat forbrukskonto, vi har en hver med eget kort. De pengene brukes til å kose seg med. 

Vi sparer ca 20.000 pr mnd langsiktig i aksjefond og sparekonto, i tillegg til å ha satt kort nedbetalingtid på boliglånet, som også er en slags sparing.

Anonymkode: bc0b7...d13

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Lønn på hver vår konto. Overfører penger til felles regningskonto, matkonto og bufferkonto. mannen min betaler mest til felleskassa fordi han tjener mest. Jeg betaler klær og utstyr til barna, gaver osv. Mannen betaler det meste av oppussing. Vi sitter igjen med tilnærmet lik sum til  eget forbruk/sparing. 

Anonymkode: ac780...e2d

Vi gjør det ganske likt som dette. Jeg tar meg av barna og handling der, så han vippser eller jeg sender krav dersom jeg trenger penger til mat da jeg handler. Han får lønn først, og mest, men her går alt til alle. Jeg sparer litt og han sparer litt imnd. Vi betaler 12k ned på huslånet ekstra pr mnd som en form for sparing. 

Vi mangler ingenting og har det vi trenger og kjøper det vi vil og trenger så da blir det ikke krangling om kronene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...