AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Hvordan fungerer det i praksis? Kommer all lønn inn på samme konto og begge bruker fra den til det som er felles og til privat "shopping"? Og hvor mye sparer dere pr måned i langsiktig sparing? Anonymkode: 7668b...e74
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai Vi får lønn inn på hver vår konto. Jeg hadde aldri tur å ha felles konto med noen, av flere grunner. Når lønna kommer inn fordeles det til: Regningskonto - samme beløp fra begge ( denne kontoen er felles) Sparing til barn - samme beløp fra begge ( denne står i mitt navn) Matkonto - samme beløp fra begge. Litt misvisende navn, da alt av forbruk går fra denne. Sparekonto/fond - mannen spare en sum fast hver måned i sitt navn/ Jeg gjør det samme i mitt navn. Vi sparer 3000 kr måneden hver til langsiktig sparing. Det som er til overs på matkonto hver måned, går videre til en feriekonto, denne har vi også morsomspar på. Litt motivasjon til å prøve å være flink igjennom året. Det som er til overs - deles likt og står på hver våre brukskontoer. Dette er våre lommepenger. Anonymkode: 73ac3...846 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai Vi hadde hver våre kontoer som lønn kom inn på, men alt som stod på begge kontoer var felles. Jeg betalte alle regninger, han betalte mat, siden handling var hans oppgave. Gikk en tom så overførte den andre. Vi sparte felles på en konto som stod i mitt navn, mest fordi vi aldri fikk ut fingern og fikk ordnet felles konto. Men da det ble brudd så delte vi absolutt alt likt. Ingen av oss hadde noe da vi ble sammen da (var ganske unge), og vi har hatt forholdsvis lik inntekt og likt syn på pengebruk hele veien. Kan se for meg at det kan være vanskelig å gjøre det sånn ellers. Anonymkode: dbc5c...747 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai Vi lager et nullbudsjett der vi tar utgangspunkt i vår samlede inntekt, så fordeler vi det ut over alle postene (regninger, mat, lommepenger, sparing osv.) til summen nederst er null (altså alt fordelt). Vi får penger inn på hver våre kontoer, og så har vi fordelt de ulike postene mellom oss så vi får pengene til sine respektive felleskontoer (mat/forbrukskonto som begge har kort til, regningskonto, ulike sparekontoer), og lommepengesummen blir igjen på hver våre kontoer. Anonymkode: 43b53...a15
AnonymBruker Skrevet 6. mai #5 Skrevet 6. mai Her går alt inn på en konto, der blir alt av regninger trekt fra, så blir en sum ført over til den kontoen som vi har bank kort til som det går til mat, bensin, og andre ting vi handler. Blir satt av en sum til sparing til hver, pluss litt i privat pensjonssparing. Vi har lik inntekt inn, så samme sum for begge i sparing og pensjonssparing. Har altid hatt felles penger aldri vært dine og mine penger Anonymkode: 9f398...82d 1
SPOCA Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai Lønn går inn til hver vår konto, men vi har begge fri disposisjonsrett. Fra disse kontoene går pengene over til en felles sparekonto. Når en regning kommer inn, føres penger fra felles sparekonto. Vi sparer mellom 20-45 000 kr hver måned. Noe i fond, aksjer, pensjonsfond og høyrentekonto. I tillegg sparer vi ved å betale ned på boliglånet hver måned.
AnonymBruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai Vi har kort til hverandres konti slik at begge lønnskonti i realiteten er felles. Anonymkode: 4dfec...6a5
AnonymBruker Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvordan fungerer det i praksis? Kommer all lønn inn på samme konto og begge bruker fra den til det som er felles og til privat "shopping"? Og hvor mye sparer dere pr måned i langsiktig sparing? Anonymkode: 7668b...e74 Vi får lønn inn på hver vår konto. Jeg er disponent på hans konto, så flytter pengene inn på regningskonto, sparekontoer, ting vi sparer til, etc. Vi har ingen "egen" økonomi. Anonymkode: 22b02...fba
AnonymBruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai Vi sparer forøvrig ikke mer enn til fond til barna og halve barnetrygden. Men vi har 250 000 i fond og 100 000 på sparekontoen. Anonymkode: 22b02...fba
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har kort til hverandres konti slik at begge lønnskonti i realiteten er felles. Anonymkode: 4dfec...6a5 Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd? Anonymkode: 7668b...e74
SPOCA Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd? Anonymkode: 7668b...e74 For vår del; selvfølgelig. Vi har gjort det slik, og hans penger er mine penger og omvendt. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #12 Skrevet 6. mai Vi får all lønn inn på samme konto. Vi har i fellesskap satt opp budsjett, med autotrekk til forskjellige kontoer den dagen lønna kommer. Da er det trekk til ferie, strøm, huslån, barnehage, sparing osv. Vi får begge 3000 over på egne kontoer som lommepenger hver måned. Vi har felles aksjer og fond, og jeg har litt eget som er holdt utenom (dokumentasjon på plass), ellers har vi fullstendig felles økonomi. Vi møttes og ble sammen i midten av 20-årene, da hadde vi ingenting og var studenter. Da hadde vi delt økonomi. Etterhvert som vi fikk barn og kjøpte hus ble det felles. Lommepengene brukes på ting som er bare ens eget. Mannen bruker mye penger på spill og teknisk utstyr, jeg kjøper aksjer. Klær dekker av fellesen, vi har begge nøkternt forbruk der. Det krever en lik tankegang på hva man bruker penger på, det hadde ikke funket om vi ikke var enige. Anonymkode: f09a0...85d
AnonymBruker Skrevet 6. mai #13 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd? Anonymkode: 7668b...e74 Når man har 100% felles økonomi, så er det ikke sånn at én har spart og én ikke. Da er alt man har spart, spart i fellesskap. Anonymkode: dbc5c...747 11 5
Tingtang Skrevet 6. mai #14 Skrevet 6. mai (endret) Lønn på hver vår konto. Fast trekk til regningskonto, sparing og lån. Alle faste avgifter blir trukket fra regningskonto. Vi har og trumf kredittkort vi bruker til mat som og blir trukket fra regningskonto Sitter igjen med samme sum på hver vår brukskonto som er "lommepenger" som vi bruker på det vi har lyst til. Vi har begge tilgang på alle kontoer Endret 6. mai av Tingtang
AnonymBruker Skrevet 6. mai #15 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd? Anonymkode: 7668b...e74 Det gjør det jo uansett hvis man er gift. Anonymkode: 788d7...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #16 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvordan fungerer det i praksis? Kommer all lønn inn på samme konto og begge bruker fra den til det som er felles og til privat "shopping"? Og hvor mye sparer dere pr måned i langsiktig sparing? Anonymkode: 7668b...e74 Alt inn på samme konto ved lønn, regninger betales 2 ganger i måneden den datoen jeg får lønn og den datoen han får lønn. Resten til overs går til mat og forbruk. Har alltid 15.000 i bufferkonto til «uforutsett» og 3 månedslønner på sparekonto og en god del i fond. Sparing pr måned varierer ifht hvor vi tenker vi må fylle opp og hvor mye hverdags utg som er planlagt kommer. Noen måneder sparer vi ikke noe. Jeg og mannen min er vokst opp økonomisk sammen, ble sammen når jeg var 18 år, vi er nå godt opp i 40 åra. Er ganske nøkterne begge to. Skulle det bli brudd så deler vi 50:50 med unntak av arv fra våre respektive familier. Anonymkode: b92a6...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai Alt går inn på samme konto som vi begge disponerer. Det er faste trekk til øvrige kontoer. Så om jeg går bananas i shopping, så bruker jeg mitt personlige kredittkort og betaler den regningen av min konto som det kommer inn x-antall kroner på i måneden. Anonymkode: 7eaa0...cb8
AnonymBruker Skrevet 6. mai #18 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd? Anonymkode: 7668b...e74 Så lenge man er gift og ikke opprettet ektepakt/særeie, skal alt som er spart opp av verdier i ekteskapet fordeles likt, uansett. Det spiller derfor ingen rolle hvem pengene står på. Anonymkode: 73ac3...846 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #19 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd? Anonymkode: 7668b...e74 det gjør det i ekteskap uansett. Etter loven. Anonymkode: 22b02...fba 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #20 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så hvis en har spart mye og den andre ingen ting så deles uansett alt 50/50 ved evt brudd? Anonymkode: 7668b...e74 Hvis f.eks. far har kunne jobbe mye overtid fordi den andre har tatt seg av barna på ettermiddag/kveld, så er ikke disse oppsparte midlene far sine uansett. Da er de begges. Anonymkode: 22b02...fba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå