Gjest LoisLane Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 Hjelp! Hva skal vi spise nå? Føler egentlig ikke for okse i det hele tatt. Har hatt fiskepinner, svinesteik, fiskekaker og i morgen blir det kylling. Matfantasien min streiker! Hva skal vi spise?
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 Lurer jeg og. Koteletter. Oppstrimlet dersom det hjelper på barneapetitten. Kokt, stekt, dampet fisk. Fiskegrateng. Makaronigrateng. Tja. Dårlig fantasi.
Mette Skrevet 14. mars 2006 #3 Skrevet 14. mars 2006 Hva med Prior sin kjøttdeig erl av kylling eller kalkun, den er ikke på listen. Den er faktisk god, selv om jeg ikke husker om det var kylling eller kalkun
Armonia Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 Spiser så og si aldri kjøttdeig så dette er ikke noe problem her i huset.... Kyllig, fisk, skalldyr, svin mye og velge mellom
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Ja og snart er den full av influensa. Hva da? Glad vi har kneip og nugatti
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 Hva med: supper, brennsnut, curry-non/con-carne, fiskegrateng, pølse-og-stappe, omelett. Eller pizza, lasagne, spaghetti: bare dropp kjøttdeigen og erstatt med mer grønnsaker.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #7 Skrevet 14. mars 2006 Det er ikke kjøttet som er problemet, men folks matlagingshygiene.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #8 Skrevet 14. mars 2006 Det er ikke kjøttet som er problemet, men folks matlagingshygiene. ← Nja, vil nå si at mat som skaper nyresvikt er litt problematisk da...
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #9 Skrevet 14. mars 2006 Nja, vil nå si at mat som skaper nyresvikt er litt problematisk da... ← Hvis man steker kjøttdeigen skikkelig og har skikkelig hygiene på kjøkkenet, så får man ikke nyresvikt av kjøttdeigen. Hørte et intervju med Brimi på radioen på søndag, han sa at kjøttdeig bør stekes i 15-20 minutter.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #10 Skrevet 14. mars 2006 Svinekjøtt i alle varianter. Gå til slakteren og få malt opp rent storfekjøtt til kjøttdeig der. Da får du skikkelig kjøttdeig som smaker mye bedre. Og gjør som nevnt her; stek den godt så er det absolutt ingen fare!
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #11 Skrevet 14. mars 2006 Nja, vil nå si at mat som skaper nyresvikt er litt problematisk da... ← Den gir ikke nyresvikt hvis den tilberedes riktig - og hvis den blir behandlet riktig i ettertid. Har folk glemt/ikke lært normal kjøkkenhygiene? .Vaske hender. .Steke/koke kjøtt skikkelig. .Ikke bruke kniv som er brukt på rått kjøtt på annet enn rått kjøtt uten å vaske - altså ikke bruke samme kniv på rått og stekt kjøtt - elelr på rått kjøtt og grønnsaker/brød o.a. .Hvis kjøttet ikke skal fortæres når det er ferdig tillagd, skal det avkjøles hurtig og anbringes på egnet sted som da er kjøleskap eller fryser.
-Fisken- Skrevet 14. mars 2006 #12 Skrevet 14. mars 2006 Fiskeboller, fiskekaker, pannekaker, gratenger med f.eks skinke og makaroni (og masse grønnsaker) spagetti med pølser eller skinke, pytt i panne, tomatsuppe med egg og brød, fylte pitabrød med svinekjøtt, kylling, skinke eller pølsebiter, masse grønnsaker, rømme osv. Masse som kan lages uten kjøttdeig
Amanlis Skrevet 14. mars 2006 #13 Skrevet 14. mars 2006 Ta en tur innom hva vi skal ha til middagstråden her på KG. Der er det masse gode tips.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #14 Skrevet 14. mars 2006 Jeg skjønner godt at det byr folk imot, men jeg tror knapt at det har vært så trygt å kjøpe kjøttdeig noen gang som akkurat nå. Sjøl er jeg veldig glad jeg har fryseren full av elg
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #15 Skrevet 14. mars 2006 Også må man ikke glemme at det faktisk ikke har blitt funnet noen smitte i kjøttdeig ennå. Men om man har for vane å servere rå kjøttdeig ville jeg ha bekymret meg over mulighetene for å få bendelorm og lignende før jeg bekymret meg om ecoli.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #16 Skrevet 14. mars 2006 VI blir vel lurt nå igjen. Iflg pressen skal de fleste av oss nå dø av fugleinfluensa med e-coli attåt. Før vi dør skal vi sørge for at alle husdyrene blir avlivet, Sist de hypet ble vi jo bare lurt. Ebola'n beit ikke på oss likevel. Det samme med Sars, ikke en gang den som var så farlig at mange gikk rundt med munnbind, tok knekken på særlig mange av oss. Pressen har sannelig gått helt bananas de siste årene - etterretterlighet er underordnet - penga rår. Hvorfor blir forresten så mange redd for sånne hyper gang på gang. Neste gang pressen opplyser oss om hva vi skal dø av - så vil jeg anbefale dere å sende tanken en ekstra omgang rundt i hodet.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #17 Skrevet 14. mars 2006 Så scrolla jeg oppover siden i denne tråden - og så rett på logoen til Gilde som reklamer for pølser.
Hu i Svingen Skrevet 14. mars 2006 #18 Skrevet 14. mars 2006 Bruk kyllingkjøttdeig der du ville brukt kjøttdeig. Smaker mye bedre også. Personlig ser jeg ikke helt problemet, siden jeg ikke bruker kjøttdeig til noe som helst...
Gjest piaf Skrevet 15. mars 2006 #19 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Noen forslag: -Lapskaus, betasuppe eller ertesuppe laget på røkt svineknoke -Bacon- og grønnsakslasagne -Wok med kylling, svin eller laks -Cous-cous og "marokkansk" gryte med kyllinglår eller lammeskanker/fårikålkjøtt (kan lages mild med tanke på små barn) -Lam i alle mulige andre varianter: Fårikål, lammefrikassé, osso buco (italiensk gryte) med lam... Det finnes jo også lammekjøttdeig, som er super til kjøttboller og uovertruffen til moussaka. -Finnbiff, eller andre retter med viltkjøtt -Fisk i alle varianter Endret 15. mars 2006 av piaf
Gjest piaf Skrevet 15. mars 2006 #20 Skrevet 15. mars 2006 VI blir vel lurt nå igjen. Iflg pressen skal de fleste av oss nå dø av fugleinfluensa med e-coli attåt. Før vi dør skal vi sørge for at alle husdyrene blir avlivet, Sist de hypet ble vi jo bare lurt. Ebola'n beit ikke på oss likevel. Det samme med Sars, ikke en gang den som var så farlig at mange gikk rundt med munnbind, tok knekken på særlig mange av oss. Pressen har sannelig gått helt bananas de siste årene - etterretterlighet er underordnet - penga rår. Hvorfor blir forresten så mange redd for sånne hyper gang på gang. Neste gang pressen opplyser oss om hva vi skal dø av - så vil jeg anbefale dere å sende tanken en ekstra omgang rundt i hodet. ← Vet ikke hvor seriøst dette innlegget er ment, men vil bare minne om at ti små barn i Norge faktisk har fått nyresvikt i løpet av de siste ukene, muligens etter å ha spist kjøttdeig. God kjøkkenhygiene og tilstrekkelig varmebehandling til tross - jeg har stor forståelse for småbarnsforeldre som velger å ha noe annet enn kjøttdeig på menyen i denne spesielle situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå