Gå til innhold

Hvorfor slipper dere ikke til mannen mer i permisjonen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi delte 50/50 begge gangene. Vi er like mye foreldre, og hadde samme syn på det, så det var verken diskusjon eller et valg. For oss var det det eneste riktige. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, mange misforstår barnets emosjonelle behov for matbehov.

Anonymkode: 8f584...51b

De er jo veldig små da, sikker på at det ikke ligger noe i at det er lurt å dekke disse emosjonelle behovene/tryggheten ved amming? Eller er det bedre å snakke med og forklare babyen at den er like trygg uten amming?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ammet og barnet tok ikke flaske. Skulle ikke babyen ha fått mat de 6 timene jeg var på jobbet? 6 timer inkluderer ikke de to timene ammefri. 

Jeg syns familiene skal dele slik som det passer best for dem. Dere delte permisjon 50/50, flott! Hvorfor bryr du deg hva andre gjør?

Anonymkode: e5973...70b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (Akkurat nå):

Vi delte 50/50 begge gangene. Vi er like mye foreldre, og hadde samme syn på det, så det var verken diskusjon eller et valg. For oss var det det eneste riktige. 

Så klart er man like mye foreldre, men mamma har faktisk en større jobb ovenfor en baby enn mannen har. Bare se på andre pattedyr, det kan ikke bortforklares på noen måte. Klart man vil ha kroppen tilbake og gjøre egne ting, men man har et ansvar når man er blitt mor, veldig rart å presse likestilling inn her i denne situasjonen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

k4ren skrev (3 minutter siden):

Så klart er man like mye foreldre, men mamma har faktisk en større jobb ovenfor en baby enn mannen har. Bare se på andre pattedyr, det kan ikke bortforklares på noen måte. Klart man vil ha kroppen tilbake og gjøre egne ting, men man har et ansvar når man er blitt mor, veldig rart å presse likestilling inn her i denne situasjonen.

For noen år siden var permisjonen 3 mnd. Hvor lenge tilsier egentlig biologien at kvinne MÅ være hjemme på fulltid? Vet vi det?

Anonymkode: 665d3...0ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mannen ikke kunne brydd seg mindre om baby om han så hadde forsøkt.. 

Det ble heldigvis slutt og han hadde ikke skiftet en eneste bleie før han måtte fordi jeg gikk. 

Anonymkode: b21ca...aa7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stjertmeis skrev (6 minutter siden):

Samme her. Vi delte 50/50 med alle 3 barna. Har derfor aldri vært plaget med mammadalter, syke barn som kun vil ha mamma, eller en fraværende ektemann/pappa som ikke tar minimum sin halvdel av oppfølgingen med barna og husarbeidet 😊 Det mest idiotiske jeg leser er kvinner som nekter å la barnefar få ha permisjon alene med barnet, for så å klage over at han er fraværende og ikke skjønner noenting 😂

Anonymkode: ce378...dac

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bestemte det med første så var det det begge ønsket. Spesielt mannen ville ikke være lenger hjemme. Da alt kom til alt så er vi glad for det, for t.o.m da jeg startet etter å ha tatt all felleskvoten pluss 4 uker ferie så nektet barnet å spise uten å ha blitt ammet først… 

Med andremann var ønsket til mannen enda sterkere pga erfaringer fra første permisjon, som han hatet:

jeg starta ikke fullt, så han tok ut 50% permisjon første måneden, i praksis måtte han gjøre 100% jobb på 50% tid på jobb, og barnet var umulig å få til å sove, ble urolig hvis han ikke fikk tryggheten med puppen jevnlig (på tross av at mannen tok mye ansvar helt fra fødsel) og nektet å spise når ikke jeg var der, så han følte at han mislyktes på alle arenaer. Da han gikk ut i 100% permisjon ble han ensom fordi han ikke kunne møte noen pga covidrestriksjoner…

Anonymkode: 64e27...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noen år siden var permisjonen 3 mnd. Hvor lenge tilsier egentlig biologien at kvinne MÅ være hjemme på fulltid? Vet vi det?

Barnet er som regel mest knyttet til mor frem til 4-6 års alder. Først da vil far generelt være en like god omsorgsperson som mor. 

Jeg har jobbet med alvorlig syke og døende i mange år. Utrolig nok roper Olga og Per på 95 år fortsatt på mamma når ting er som vanskeligst. Har aldri hørt noen rope på pappa. 
Dette er biologisk innprentet i oss av en grunn. 
Er så lei av alt tullet med likestilling. 
Vi trenger mannen og fedrene, men å late som om de er like viktige for de minste barna blir rett og slett for dumt. 

(selvfølgelig på generelt grunnlag. Unntak finnes i massevis.)

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner går gravid og føder - med alt det medfører og kan medføre. Man trenger tid på å komme seg. Faren og moren skulle fått være hjemme i permisjon sammen i 2 måneder til moren fikk kommet seg, og så kan moren ha permisjon i feks. 5 måneder og deretter faren i 5 måneder.  En kvinne skal føde og får kanskje mange plager og så skal hun klare seg alene med en nyfødt baby og lite søvn. I begynnelsen skulle faren få hatt mer permisjon samtidig for å feks være med barnet så moren kan slappe av og sove.

Anonymkode: 2afb5...000

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet er som regel mest knyttet til mor frem til 4-6 års alder. Først da vil far generelt være en like god omsorgsperson som mor. 

Jeg har jobbet med alvorlig syke og døende i mange år. Utrolig nok roper Olga og Per på 95 år fortsatt på mamma når ting er som vanskeligst. Har aldri hørt noen rope på pappa. 
Dette er biologisk innprentet i oss av en grunn. 
Er så lei av alt tullet med likestilling. 
Vi trenger mannen og fedrene, men å late som om de er like viktige for de minste barna blir rett og slett for dumt. 

(selvfølgelig på generelt grunnlag. Unntak finnes i massevis.)

Dette avhenger helt av hvem som er mest til stede. Den barnet tilbringer mest tid med, blir den mest knyttet til. Det er biologien.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men dere som skriver at amming var grunnen. Hvor mange ganger om dagen ammet dere fra barnet var 5-6 mnd? 

ts

Mange med yngste. Hun tok heller ikke flaske. Spiste veldig lite fast føde lenge. Kunne ikke begynt å jobbe så tidlig, selv ved 8 mnd var det krisetilstander hjemme. Og amming hele natta for å ta igjen mat. 

Anonymkode: cebc0...eea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for oss handlet det om at pappaen ikke hadde rett på permisjon fordi han var fulltidsstudent, så jeg tok over fedrekvoten. Men han var også ganske uengasjert i hele graviditeten og i babyperioden, så selv med mulighet tror jeg ikke han hadde ønsket å dele 50/50. Vi fikk et barn som aldri sov mer enn 30 min dag som natt det første året, og jeg tok stort sett alt av nattevåk, så jeg hadde mer enn nok med det egentlig. 

Anonymkode: 45328...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

k4ren skrev (32 minutter siden):

Veldig rart å anklage et personlig og fritt valg mellom et foreldrepar for å være et samfunnsmessig likestillingsgrep. Jeg har kun svart ut fra vår situasjon. 

Også veldig rart at du forsøker å lure inn antagelser om begrunnelse, uten å vite noe som helst om det. 

Endret av Stjertmeis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delte 50/50. Det var helt uproblematisk. Ammet barna frem til 18 mnd. 

Min personlige mening er at det nok ofte også handler om innstilling. Hvis man er innstilt på at det skal funke, så gjør det som oftest det.

Anonymkode: fb90d...fe4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var mer til stede enn det jeg var i starten, for jeg var veldig redusert etter en hard fødsel. Etter hvert så tok jeg mest ansvar, det var enklest for meg å roe ungen fordi jeg hadde pupp, jeg visste hvordan enklest få han til å sove osv. Men da mannen startet sin permisjon når ungen var 9 mnd, så var det null stress for han å komme inn i rutiner likevel. Med unge nummer to, som nylig er født, så planlegger jeg retur til jobb når barnet er 7,5 mnd, da skal mannen og jeg jobbe 50/50 en periode, før han overtar med 100 % perm etter noen måneder. Den eneste grunnen til at jeg tør å planlegge så rask retur til jobb, er at jeg har en jobb hvor jeg kan ha så mye hjemmekontor som jeg vil. Ellers hadde nok 7,5 mnd vært litt tidlig mtp mat. Førstemann brukte ganske lang tid på å komme videre fra smaksprøver, det starta med vi når han var 5 mnd. 

Anonymkode: f89ad...387

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med nr 1. Så fikk ikke gubben perm, på toppen så fikk vi ikke avløser. Han fikk de 3 ukene som var i forbindelse med fødsel, da hjalp han til med alt som. Skiftet bleier, kveldstell osv. Og tok fjøset. Så dro han på jobb borte i 4 uker. Jeg hadde da ansvar for baby, 20 melkekuer, ungdyr, sau og gris, og det som ellers måtte gjøre. Så hvis ikke svigers passet babyen var barnet med i fjøset. Så var mannen hjemme i 3 uker, hjalp da til med barn og fjøs.

Med nr 2 fikk vi ført all permisjon uten om de lovpålagt jeg måtte ha i forbindelse med fødsel 6 uker, resten tok han. Da delte vi unger, fjøs osv. Han tok mye natt med nr 2 pga sleit mye med søvn og kolikk.  

Utrolig glad for at far deltok så mye fra dag 1. Spesielt da vi plutselig stod der med 2 barn med epilepsi.  Og vi bodde mer på sykehuset i Sandvika en hjemme. Først inn med et barn, og så skulle neste barn inn.

Anonymkode: 4aa66...5c6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen delte permisjonen med å jobbe 50-50 fra datteren vår var 5 måneder. Dere som velger å la far «bare» få fedrekvoten og ikke mer, hvorfor valgte dere det?

Det er ikke normalt at far skal ta den delen. Derfor. 

Anonymkode: d062a...23e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen delte permisjonen med å jobbe 50-50 fra datteren vår var 5 måneder. Dere som velger å la far «bare» få fedrekvoten og ikke mer, hvorfor valgte dere det?

Fordi det er biologiske forskjeller på kvinner og menn, og den tilknytningen barn har til sine mødre og fedre vel…🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordi jeg ammet og barnet tok ikke flaske. Skulle ikke babyen ha fått mat de 6 timene jeg var på jobbet? 6 timer inkluderer ikke de to timene ammefri. 

Jeg syns familiene skal dele slik som det passer best for dem. Dere delte permisjon 50/50, flott! Hvorfor bryr du deg hva andre gjør?

Anonymkode: e5973...70b

Jeg har til gode å høre om barn som har dødd fordi det ikke tok flaske. Før eller senere spiser barnet.

Jeg er til dels enig i at det er mest hensiktsmessig at kvinnen er hjemme og at de «fortjener det» på grunn av graviditet og fødsel. Men det er også delvis grunnen til at menn tjener mer enn kvinner. Så man må velge om man vil ha mer likestilling eller mer permisjon.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...