Gå til innhold

Hvorfor slipper dere ikke til mannen mer i permisjonen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen delte permisjonen med å jobbe 50-50 fra datteren vår var 5 måneder. Dere som velger å la far «bare» få fedrekvoten og ikke mer, hvorfor valgte dere det?

Anonymkode: 665d3...0ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor antar du at det er et ønske fra mannens side å «slippe til» mer? Spørsmålet ditt er veldig ladet. 

Anonymkode: f0ff0...bd4

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har gått gravid og født og har masse hormoner og et ganske annet behov enn far, både når det gjelder egen kropp og tilknytning til baby. Ganske naturlig i grunn. Man skulle fått permisjonstilskudd for tiden man som kvinner bruker på en graviditet + komme seg etter fødsel. Så kunne man hatt en avsatt tid etter det som ble likt fordelt. Fullammet også fortsatt ved 5 måneder. Det er ikke til barnets beste å være borte fra mor så tidlig. Men det ønsker de så klart at man skal tro, på samme måte som de mente at skrikekur var innafor før i tida.

Anonymkode: afbc1...af7

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga biologi. Uansett hvor mye du vrir og vender på det, vi kvinner bærer på barnet 40 uker og de fleste (som får igang melka/gidder)ammer en god stund. Da er det jo mest naturlig. Mannen er helt enig. Han har hatt mye tid med de ellers og tar mer enn nok av sin del. Orker ikke sånt strong independent woman opplegg.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg har gått gravid og født og har masse hormoner og et ganske annet behov enn far, både når det gjelder egen kropp og tilknytning til baby. Ganske naturlig i grunn. Man skulle fått permisjonstilskudd for tiden man som kvinner bruker på en graviditet + komme seg etter fødsel. Så kunne man hatt en avsatt tid etter det som ble likt fordelt. Fullammet også fortsatt ved 5 måneder. Det er ikke til barnets beste å være borte fra mor så tidlig. Men det ønsker de så klart at man skal tro, på samme måte som de mente at skrikekur var innafor før i tida.

Anonymkode: afbc1...af7

Mor skal ut og leva livet, så får far knyte på seg forkledet, brette opp ermene og late som han er mamma.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kunne gjerne delt det 50/50. Men da må permisjonen bli lengre. Jeg slet lenge å komme meg etter fødsel og tok lang tid med både hvile og riktig trening for å komme seg

Anonymkode: 98585...020

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.. Jeg ammet forresten både før og etter jobb, så hun fikk fortsatt mye morsmelk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakelig pga. amming. Venter mitt tredje barn, og utfra erfaring med 1 og 2 tok tilvenning til fast føde laaaang tid. Barn nummer to her spiste omtrent bare smaksprøver fram til 9-10 måneder.

Anonymkode: ee1d0...584

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor antar du at det er et ønske fra mannens side å «slippe til» mer? Spørsmålet ditt er veldig ladet. 

Anonymkode: f0ff0...bd4

Fordi vi i den offentlige debatten stort sett hører kvinnenes mening om mer permisjon..?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg og mannen delte permisjonen med å jobbe 50-50 fra datteren vår var 5 måneder. Dere som velger å la far «bare» få fedrekvoten og ikke mer, hvorfor valgte dere det?

Hadde aldri klart å jobbe når barna var så liten. Mammahjertet hadde aldri klart det. Kan ikke forstå at folk klarer det! Ammet mye og lenge og!

Men mannen sparte opp penger og var lenge hjemme!

Anonymkode: c6913...6bd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her ønsket ikke perm, fikk seg til og med en ekstra jobb og jobbet 150% for at jeg skulle kunne gå hjemme ulønnet frem til bhg start.. 

Anonymkode: bbbed...e1a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som skriver at amming var grunnen. Hvor mange ganger om dagen ammet dere fra barnet var 5-6 mnd? 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men dere som skriver at amming var grunnen. Hvor mange ganger om dagen ammet dere fra barnet var 5-6 mnd? 

ts

Min er nå 8 mnd, ammer ca hver 2,5 time.. spiser bare smaksprøver 

Anonymkode: bbbed...e1a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Annenhver time omtrent døgnet rundt...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhver time omtrent døgnet rundt...

Oi, det var voldsomt 😳

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde aldri klart å jobbe når barna var så liten. Mammahjertet hadde aldri klart det. Kan ikke forstå at folk klarer det! Ammet mye og lenge og!

Men mannen sparte opp penger og var lenge hjemme!

Anonymkode: c6913...6bd

Hadde du ikke skrevet så nedlatende så hadde folk kanskje forstått at dette er en genial løsning. Mannen jobbet 3 dager i uka og jeg 2 fra babyen var 6 måneder. Dette var kun mulig fordi jobben var 10 minutter unna huset og jeg hadde betalt ammefri. Etter hvert som babyen ble større endret vi til at jeg jobbet 3 dager i uka og han 2. Dette er en kjempefin måte å forlenge permisjonstiden på for begge foreldrene. Men da må omstendighetene rundt være temmelig tilrettelagt.

Anonymkode: 8f584...51b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var voldsomt 😳

Ja, mange misforstår barnets emosjonelle behov for matbehov.

Anonymkode: 8f584...51b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med siste så fullammet jeg til 6 måneder, begynte på jobb igjen ved 7,5 måned. For meg var det for tidlig, for babyen var det for tidlig.. Jeg hadde vonde pupper og babyen gråt hjemme. Jeg er elendig på graviditet og trengte mer tid på å komme meg rett og slett. Jeg er heller ikke typen som sender en liten baby fra meg, jeg trenger å ha dem nært meg. Kall det biologi eller morsinstinkt eller hva som helst. Jeg skjønte hva babyen trengte, jeg hørte hva gråten betydde, mannen gjorde ikke det. Min kjære mann, mange gode kvaliteter som han har, er ikke en spesielt god far før rundt 3 år og ordentlig godt språk. Han skjønner bare ikke hva de små prøver å kommunisere. Og han vet det selv, og er helt enig. Han elsker å være far for de store barna, men de små får han ikke til. 

Det handlet aldri om å ikke slippe ham til, alt fra første barnet ble han sluppet til fra dag én. Men han skjønte fort at det var ikke hans greie, han skjønner ikke babyer, og han kjeder seg. Han fikk aldri vondt inni seg når de nyfødte babyene gråt, han kjente aldri at det reiv og sleit i ham, sånn som det gjorde hos meg. Han har bidratt, så absolutt, men han foretrakk å ha meg i nærheten så jeg kunne være tolk. Yngste vår er snart 3, han er fremdeles ikke helt komfortabel med å være alene.. 

Anonymkode: b1d71...040

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...