Gå til innhold

Blomster i blomsterbed

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått ansvaret i oppgangen her til å kjøpe blomster til å ha foran inngangen. Skal ha de i Potter foran inngangen og på veggen. Men hvilke planter velger jeg? Som plantes nå og som varer en stund. 

Anonymkode: b9aa7...345

AnonymBruker
Skrevet

Stemorsblomster.

Anonymkode: 1266e...d96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har fått ansvaret i oppgangen her til å kjøpe blomster til å ha foran inngangen. Skal ha de i Potter foran inngangen og på veggen. Men hvilke planter velger jeg? Som plantes nå og som varer en stund. 

Anonymkode: b9aa7...345

Ville valgt nellik, petunia kanskje. Stemor synes jeg blomstrer av så fort.. 

Anonymkode: 8bc33...25a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor store krukker? Sol? Skygge? Klimasone/ca hvor i landet? Hvor mye stell kommer de til å få (hvordan skal dere sikre vanning)?

Anonymkode: 829ed...80f

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man er flink å knipe visne blomster så holder stemor kjempelenge og blir svære og fine.

Anonymkode: 1266e...d96

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Plant litt popcorngress også. Det er enkelt, dekorativt og billig.

Anonymkode: 3825f...5d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Plant litt popcorngress også. Det er enkelt, dekorativt og billig.

Og en super fare for norsk flora, ikke er det noe egnet plass å kaste det heller. I min kommune ba de folk sende restene til spesielle planter avfallet på bossplassen sammen med vekster som parkslirekne.

Et stort pluss er at det tiltrekker seg rotter, mus og kråkefugler

https://www.nrk.no/rogaland/mattilsynet-advarer-mot-dyrking-av-popkorngress-1.16893779

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ville valgt nellik, petunia kanskje. Stemor synes jeg blomstrer av så fort.. 

Blomstrer jo helt til høsten.

Anonymkode: 49300...261

Skrevet

Siden du skal plante nå, så ville jeg ha valgt stemor pga. faren for lave nattetemperaturer. Seinere så anbefaler jeg å bytte de ut med f.eks. spanske margeritter eller tagetes og hengelobelia langs kanten. Hengepetunia er fint å ha på veggen, slik at det henger utover kanten.

Dette er blomster som varer hele sommeren, og husk å vanne når det trengs 👍 

AnonymBruker
Skrevet

Krypsolknapp er ypperlig til krukker, sScreenshot_20250506_234039_Chrome.thumb.jpg.f331aa9ba8cacdbbc54e2e9ef21ecdb7.jpgår hele sommeren og tåler også litt frost om høsten.

Anonymkode: 560d8...7a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og en super fare for norsk flora, ikke er det noe egnet plass å kaste det heller. I min kommune ba de folk sende restene til spesielle planter avfallet på bossplassen sammen med vekster som parkslirekne.

Et stort pluss er at det tiltrekker seg rotter, mus og kråkefugler

https://www.nrk.no/rogaland/mattilsynet-advarer-mot-dyrking-av-popkorngress-1.16893779

Oj, det visste jeg ikke 😮 Jeg har bare laget det en gang, å når høsten kom så kastet vi det bare i en skråning her på gården vi bor der vi pleier å kaste hageavfall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oj, det visste jeg ikke 😮 Jeg har bare laget det en gang, å når høsten kom så kastet vi det bare i en skråning her på gården vi bor der vi pleier å kaste hageavfall. 

Mest sannsynlig går det jo bra, men man vet aldri når en planter sånt, jeg også plantet dette her og valgte å kjøre det på bossplassen for spesial handtering. 

AnonymBruker
Skrevet

Pelargonium og lobelia. 

Stemorsblomster vokser og blir litt lange og stygge om en ikke klipper de tilbake. Petunia er også fint, men de blir stygge i regnvær. Nellik er også en fin blomst.

Anonymkode: cbf58...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...