Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved kjøp av hus, trenger en egentlig denne boligkjøperforsikringen? Eller kan jeg spare meg de kronene?

Anonymkode: 8c705...5e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Ender du opp med å kunne trengt den så er det et helvete om du ikke har det. Hilsen ei som ble lurt til at det ikke var nødvendig av megler.

Anonymkode: 9d7d5...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt det nå, ja. Vi hadde det på huset her før de nye endringene tredde i kraft og det var ikke verdt de tusenlappene. Badet måtte byttes et år etter vi kjøpte og null hjelp🥹

Anonymkode: 8a4a1...7f7

AnonymBruker
Skrevet

100 prosent ja. 

Anonymkode: 7e5ce...461

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du kjøper. Kjøper du bruktbolig så ja. Kjøper du nybygg kommer det med 10 års garanti. 

Anonymkode: ae342...713

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde veldig nytte av det. God og gratis hjelp, og full dekning av mangel i konstruksjon på tilbygg. 

Man kunne jo teoretisk fått det samme om vi gikk rett på selger. Men da måtte man jo lagt ut for advokat, mulig tatt det til retten, brukt mye tid, mye frustrasjon og usikkerhet. 

Mens nå var det bare noen telefoner og dokumentasjon, aldri kontakt med selger, og vi var hele tiden avslappet og tenkte at om vi har rett på noe, så ordner det seg. 

Anonymkode: 94c9e...994

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte hus av arvinger etter dødsbo. Dvs de hadde ikke bodd i boligen og hadde dermed begrenset krav til kunnskap om boligen. Derfor valgte jeg å ikke forsikre meg som kjøper.

Huset var uansett eldre og jeg har budsjettert med at litt av hvert kan ryke.

Anonymkode: 4443d...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ved kjøp av hus,der flere ting kan være galt. Men ville vært mer usikker ved kjøp av leilighet. 

Forsikringen koster en god del, pluss egenandelen. Så med mindre mangelen utgjør mer enn dette samlet,og ikke minst er skjult,så er det penger som heller kan brukes på å fikse det som er galt.

Anonymkode: 68135...530

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte hus av arvinger etter dødsbo. Dvs de hadde ikke bodd i boligen og hadde dermed begrenset krav til kunnskap om boligen. Derfor valgte jeg å ikke forsikre meg som kjøper.

Huset var uansett eldre og jeg har budsjettert med at litt av hvert kan ryke.

Anonymkode: 4443d...7f8

Jeg tenker at man må beregne inn noen utgifter ved kjøp av brukt. Og slik jeg forstår lovverket, skal det en del til for at kravet ikke faller igjennom enten på alder og hva man må forvente, eller at en ikke har undersøkt godt nok selv. Så enig med deg.

Skrevet (endret)

Kjøpte en leilighet to ganger og et hus. Aldri kjøpt forsikring eller hadde behov for det.

Valgte boliger som ikke var eldre enn 20 år.

Endret av Ny Bruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ved kjøp av hus, trenger en egentlig denne boligkjøperforsikringen? Eller kan jeg spare meg de kronene?

Anonymkode: 8c705...5e1

De store og de små pengene. Du kan betale noen små kroner, men de neste fem årene vil du få vite om deres problemer i dette huset som trekker de virkelig store pengene. Vil du gamle? Dropp boligkjøpsforsikring. 

Anonymkode: 76f0f...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Helt klart ja!! Vi fant etter noen år en feil på vårt hus som kostet over 1mill å få fikset, og som måtte fikses! Kjempet lenge, men fikk hjelp av advokat og alt dekket av forsikring! 

Anonymkode: c78aa...530

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi hadde veldig nytte av det. God og gratis hjelp, og full dekning av mangel i konstruksjon på tilbygg. 

Man kunne jo teoretisk fått det samme om vi gikk rett på selger. Men da måtte man jo lagt ut for advokat, mulig tatt det til retten, brukt mye tid, mye frustrasjon og usikkerhet. 

Mens nå var det bare noen telefoner og dokumentasjon, aldri kontakt med selger, og vi var hele tiden avslappet og tenkte at om vi har rett på noe, så ordner det seg. 

Boligkjøperforsikringen gjelder jo bare advokathjelp og ikke dekning av mangelen.

Anonymkode: 90528...537

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer an på hva du kjøper. Kjøper du bruktbolig så ja. Kjøper du nybygg kommer det med 10 års garanti. 

Anonymkode: ae342...713

Hvor får du fra at det er 10 års garanti på nybygg?

Anonymkode: fbfe1...eec

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri kjøpt det og heller tatt høyde for å fixe ting selv i steden for 2-3 år med rettsak. Les tilstandsrapporten nøye.

Anonymkode: 85364...44d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor får du fra at det er 10 års garanti på nybygg?

Anonymkode: fbfe1...eec

Sett deg inn i sakens tema, så slipper du å stille spørsmål ved andres kommentarer. Nybygg har på visse vilkår ti års garanti. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boligkjøperforsikringen gjelder jo bare advokathjelp og ikke dekning av mangelen.

Og advokathjelp kan man også få via rettshjelpsdekningen i innboforsikringen. Så denne kjøperforsikringen er nok bare smør på flesk, og noe mange blir lurt til å tro at de trenger. Eller man vet rett og slett ikke hva som er inkludert i de forsikringene man allerede har.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ser jeg ikke på som en nødvendighet. 

Anonymkode: b09cd...28f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og advokathjelp kan man også få via rettshjelpsdekningen i innboforsikringen. Så denne kjøperforsikringen er nok bare smør på flesk, og noe mange blir lurt til å tro at de trenger. Eller man vet rett og slett ikke hva som er inkludert i de forsikringene man allerede har.

Det stemmer. Men vet du hva en slik tvist kan komme til å koste i advokatutgifter? 
Vet du hvor mye som vanligvis er Max dekning av advokatutgifter på innbo eller husforsikringer? 
Vet du hvor mye dekning av advokatutgifter det Max er dekning på i boligkjøpsforsikringer? 
Da er vi tilbake til det jeg skrev lengre oppe; de små og de store pengene. Eller snu på skillingen og la daleren gå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tok boligselgerforsikringen, selvfølgelig :)

Dette gjaldt konstruksjonsfeil i nybygg, så ble 800 000 inn på konto. Ikke tidligere eier som har bygd, men det var enkelte tegn som ble synlig over tid. 

En bekjent har opplevd drenering, som tidligere eier i teorien kunne sett om de hadde fulgt bedre med på fukt og slikt. 

Siste jeg hørte om var vel råte under nylagt tak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...