Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at mange med kommunal oppfølging får gratis tannlege, men vet ikke noe om hvilke diagnoser det er snakk om.
Jeg har vedtak på kommunal miljøtjeneste. Jeg skulle hatt psykiske helsetjenester, men kommunen med miljøtjenesten skal kunne bistå meg.
Jeg får avslag hos DPS, da de mener jeg kan få hjelp i kommunen.
Av diagnoser har jeg kun KPTSD på papiret. Men jeg vet selv at jeg har autisme og ADHD. Også psykologer som har vurdert meg tidligere er enig at jeg har autisme. Jeg fikk autisme diagnosen i 2017, men etter nye vurderinger ble den dessverre fjernet (jeg er helt uenig i dette selv).

Jeg har ikke vært hos tannlege siden i 2018. Jeg drikker brus og spiser godteri hver dag.  Jeg sliter selv med å bestille time, og gå til tannlege.
Det er også veldig dyrt om jeg må betale dette selv. Jeg er på uføretrygd. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (21 minutter siden):

Jeg vet at mange med kommunal oppfølging får gratis tannlege, men vet ikke noe om hvilke diagnoser det er snakk om.
Jeg har vedtak på kommunal miljøtjeneste. Jeg skulle hatt psykiske helsetjenester, men kommunen med miljøtjenesten skal kunne bistå meg.
Av diagnoser har jeg kun KPTSD på papiret. Men jeg vet selv at jeg har autisme og ADHD. Også psykologer som har vurdert meg tidligere er enig at jeg har autisme. Jeg fikk autisme diagnosen i 2017, men etter nye vurderinger ble den dessverre fjernet (jeg er helt uenig i dette selv).

Jeg har ikke vært hos tannlege siden i 2018. Jeg drikker brus og spiser godteri hver dag.  Jeg sliter selv med å bestille time, og gå til tannlege.

Diagnosene du her lister opp gir deg ikke gratis tannlege. 
Får du hjemmesykepleie flere ganger i måneden fast, så kan du få hjelp med tannlege hos offentlig tannklinikk. 

Du kan lese regelverket i linkene under. Eller ta dette med fastlegen eller andre som kan hjelpende med å forstå.

https://www.helfo.no/tannlege/regelverk-og-takster-for-tannlege/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/helsetjenester/tannhelse-og-tannlege/rett-til-tannbehandling/#toc-1

Anonymkode: 67d77...8d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har vondt i tenner eller munn akkurat nå er du på et godt sted. Da har du litt tid.

Hvis jeg var deg ville jeg funnet en tannlege som annerkjenner tannlegeskrekk, og ring eller gå innom og spør om du kan få en time hvor de sjekker hvordan det står til med tannhelsen. Du kan be om pris på forhånd, så du ikke får noen overraskelser. Dette er bare en time for kontroll og røntgen osv.

Hvis det er arbeid som må gjøres med tennene dine har du nå dokumentasjon du kan sende inn til Nav f.eks. for å søke om å få dekket.

En god tannlege vil også legge en god behandlingplan og hjelpe deg til å finne løsninger så tannhelsen holder seg god etter eventuell behandling.

Det er også lov til å finne andre rutiner for tannhelse. Munnskyllevann, eller spiselig tannpasta. Prøv å være åpen over hvilke deler av tannhygienen som er vanskelig for deg.

Hvis du ikke har tenkt til å slutte med godteri og brus kanskje du kan drikke med sugerør i stedet? Eller skylle munnen oftere?

Prøv å være årlig og åpen og si at du ønsker jo helst å slippe å komme tilbake til tannlegen, så du vil jo helst kunne klare å ta være på tenne dine selv.

Anonymkode: a37aa...bb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha krav på det hvis du har hjemmesykepleier eller bor på institusjon. 

Tannbehandling til eldre, langtidssyke og uføre - Helsedirektoratet

Men hvis du faktisk vet om flere som får dekket tannlege fordi de får kommunal hjelp, så kan du vel spørre de? De kan fortelle deg hvilke kommunale tjenester de mottar som gir de rett på tannlege? Dere må jo allerede ha snakket om nettopp dette med kommunale tjenester og gratis tannlege, siden du vet at de mottar det? 

Anonymkode: 37b37...a65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har vært i en ganske lik situasjon. Jeg har autisme og ADHD og det gikk ti år før jeg gikk til tannlegen. Jeg hadde også drukket brus og godteri hver dag. Det gikk bra likevel. 

Jeg tror du bør starte med å besøke tannlegen. Forklar også situasjonen. Tannlegen min var veldig forståelsesfull og det tror jeg alle tannleger er. Dette er jobben deres. Du betaler kun for sjekken første gang, så det koster det ikke my uansett hvor mange hull du skulle ha. Og siden du ikke kjenner noe smerter så er det gode sjanser for at du ikke har noen hull, eller at hullene er så små at de ikke skal borres. 

For meg så hjalp det å endelig til tannlegen mye på psyken Før jeg hadde vært hos tannlegen gruet jeg meg hele tiden for at jeg kunne ha hull. Etter jeg tok sjekken så valgte jeg å gå til tannlegen regelmessig slik at jeg ikke skulle havne i situasjonen igjen. 

Jeg synes også du bør prøve å få utredning for ADHD. Behandling av ADHD kan blant annet hjelpe deg med å kutte ut brusdrikkingen og godterispisingen. 

Anonymkode: a77c3...7c3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg har vært i en ganske lik situasjon. Jeg har autisme og ADHD og det gikk ti år før jeg gikk til tannlegen. Jeg hadde også drukket brus og godteri hver dag. Det gikk bra likevel. 

Jeg tror du bør starte med å besøke tannlegen. Forklar også situasjonen. Tannlegen min var veldig forståelsesfull og det tror jeg alle tannleger er. Dette er jobben deres. Du betaler kun for sjekken første gang, så det koster det ikke my uansett hvor mange hull du skulle ha. Og siden du ikke kjenner noe smerter så er det gode sjanser for at du ikke har noen hull, eller at hullene er så små at de ikke skal borres. 

For meg så hjalp det å endelig til tannlegen mye på psyken Før jeg hadde vært hos tannlegen gruet jeg meg hele tiden for at jeg kunne ha hull. Etter jeg tok sjekken så valgte jeg å gå til tannlegen regelmessig slik at jeg ikke skulle havne i situasjonen igjen. 

Jeg synes også du bør prøve å få utredning for ADHD. Behandling av ADHD kan blant annet hjelpe deg med å kutte ut brusdrikkingen og godterispisingen. 

Edit: Med bra mener jeg at det viste seg at jeg ikke hadde hull selv om jeg hadde gruet meg i årevis og trodd at jeg hadde tennene fulle av hull og ville måtte bruke enorme summer på tannlege. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gratis tannlege når hjemmesykepleien leverte medisiner ukentlig. Har ikke fått det når jeg har hatt kommunal psykisk helsetjeneste.

Anonymkode: 1dc3d...e08

• Nyttig 1
Skrevet

Som andre skriver, dersom du mottar tjenester fra hjemmesykepleien har du krav på gratis tannbehandling hos kommunal tannlege. Ihvertfall her i kommunen. Jeg har det, og det er gull. Jeg har både rotfylt og fått krone 😃 Jeg ville også fått det på min diagnose, som er hjernesvulst. Autisme tror jeg ikke gjelder, men dette må du sjekke hos tannlegen hos deg. Det blir ofte mye synsing på KG. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (På 6.5.2025 den 19.25):

Jeg sliter selv med å bestille time, og gå til tannlege.

Jeg var ikke til tannlege på over 20 år. Livredd for tannlege og kostnad.

Men så fikk noen lurt meg med til tannlege og det hele ble en helt ok opplevelse. Ikke så dyrt heller.

Nå tvinger jeg meg til tannlegebesøk årlig for å få en sjekk og rens.

Anonymkode: e60fd...04f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her. Får du hjelpen du har krav på?  Slik jeg leser innlegget så har du vedtak på kommunal miljøtjeneste og det er også det du få. Men du ønsker psykisk helsetjeneste og det får du ikke?

Disse diagnosene har mye overlapp så det er godt mulig du er feildiagnostisert uten at jeg kan vite om du er det eller ikke. Men det er mange som har blitt feildiagnostisert.  Det er også mange som både har autisme og KPTSD.

Nå er det ikke diagnosen i seg selv som er viktig, men om man får riktig behandling. Men om du har ADHD og ikke har fått det diagnostisert så får du jo ikke riktig behandling. 

Min erfaring er dessverre at det er vanskelig å få ny utredning.  Det har du sikkert selv merket med tanke på at du var helt uenig i fjerningen av autisme-diagnosen.  Men om du er tungt plaget av ADHD-symptomer anbefaler jeg deg å prøve å få ny utredning. Å snakke med fastlegen og se hva han/hun tenker. ADHD kan behandles så den er jo viktig å få om man er tungt plaget av ADHD-symptomer.  Men vet av erfaring at det er vanskelig å få en slik utredning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her. Får du hjelpen du har krav på?  Slik jeg leser innlegget så har du vedtak på kommunal miljøtjeneste og det er også det du få. Men du ønsker psykisk helsetjeneste og det får du ikke?

Disse diagnosene har mye overlapp så det er godt mulig du er feildiagnostisert uten at jeg kan vite om du er det eller ikke. Men det er mange som har blitt feildiagnostisert.  Det er også mange som både har autisme og KPTSD.

Nå er det ikke diagnosen i seg selv som er viktig, men om man får riktig behandling. Men om du har ADHD og ikke har fått det diagnostisert så får du jo ikke riktig behandling. 

Min erfaring er dessverre at det er vanskelig å få ny utredning.  Det har du sikkert selv merket med tanke på at du var helt uenig i fjerningen av autisme-diagnosen.  Men om du er tungt plaget av ADHD-symptomer anbefaler jeg deg å prøve å få ny utredning. Å snakke med fastlegen og se hva han/hun tenker. ADHD kan behandles så den er jo viktig å få om man er tungt plaget av ADHD-symptomer.  Men vet av erfaring at det er vanskelig å få en slik utredning. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg har vedtak på miljøtjeneste, men har så å si ingen tjeneste. Miljøtjenesten er helt fraværende og mener at jeg heller bør ha BPA. Kommunen nekter å gi meg andre tjenester. Dette har vært klaget til statsforvalteren (som tar kommunen sin side), så her kommer jeg ingen vei. 

Jeg ønsket ADHD utredning, men det ble ikke gjort. Jeg blir ikke hørt i dette håpløse systemet og får bare mest lyst å gi opp. 
Utredning er også vanskelig fordi de trenger informasjon fra barndommen, noe mine foreldre ikke er i stand til å gi.

Da jeg fikk autisme diagnosen satt i 2017 sa spesialisthelsetjenesten at PTSD var en tileggsdiagnose jeg har fått på grunn av mobbing og omsorgssvikt. Autisme er grunndiagnosen.  Jeg var enig i den vurderingen. 

AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (På 8.5.2025 den 19.09):

Ja jeg har vedtak på miljøtjeneste, men har så å si ingen tjeneste. Miljøtjenesten er helt fraværende og mener at jeg heller bør ha BPA. Kommunen nekter å gi meg andre tjenester. Dette har vært klaget til statsforvalteren (som tar kommunen sin side), så her kommer jeg ingen vei. 

Jeg ønsket ADHD utredning, men det ble ikke gjort. Jeg blir ikke hørt i dette håpløse systemet og får bare mest lyst å gi opp. 
Utredning er også vanskelig fordi de trenger informasjon fra barndommen, noe mine foreldre ikke er i stand til å gi.

Da jeg fikk autisme diagnosen satt i 2017 sa spesialisthelsetjenesten at PTSD var en tileggsdiagnose jeg har fått på grunn av mobbing og omsorgssvikt. Autisme er grunndiagnosen.  Jeg var enig i den vurderingen. 

Skjønner.  Synes det er tragisk når ulike offentlige tjenester viser sender ansvaret til hverandre og ingen av dem ender med å ta ansvar. 

Angående ADHD-utredning. Enig i at det også er et håpløst system. Jeg måtte klage mye for å få min utreding og jeg fikk først avslag på helt usaklig grunnlag. 

Det er ikke krav om vitner fra barndommen for å få ADHD-diagnosen selv om det er foretrukket. Så du skal kunne få ADHD-utredning selv om foreldrene ikke kan gi informasjon. Samme gjelder autisme-diagnosen. 

Nå kan ikke jeg vite hvilken diagnose som er riktig for deg. Men det er mye feildiagnostisering på disse diagnosene og du er den som er best kvalifisert til å vurdere om du hadde symptomene dine før du ble mobbet og utsatt for omsorgssvikt. Det er dessverre heller ikke uvanlig at folk med autisme opplever mobbing og eller  utvikler PTSD. 

Angående hull i tennene. Jeg hadde ikke hull i tennene selv om jeg hadde gått et tiår uten tannlege. Men jeg hadde mye tannstein. Min tannlege anbefalte meg å bruke elektrisk tannbørste og børste 30 sekunder på områder på tennene som lett får mye tannstein. For meg er det f.eks på baksiden og fremsiden  av fortennene. Så her må jeg pusse i 30 sekunder per område. I tillegg bruker jeg tannpirker/tanntråd for å bli kvitt matrester mellom tennene. 

Veldig trist du har opplevd mobbing og omsorgssvikt og fått PTSD. I tillegg til at du ikke får hjelpen du trenger fra spesialisthelsetjenesten.

• Hjerte 1
Skrevet

Du må ha hjemmesykepleie på hjemmebesøk minimum 1 gang pr uke for å ha rett til å få dekket tannlege. Herunder faller også oppfølging av psykisk helse. Om du møter feks på kontoret til psykisk helse, faller tilbudet bort. Ift dine diagnoser er det ikke noe som utløser dekket tannhelse desverre. 

Men, det er vel muligheter å få dekket tannlege pga tannlegeskrekk? Det har jeg hørt flere får, men er ikke kjent med lovverket rundt det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved tannlegeskrekk kan du ha rett til gratis tannbehandling gjennom TOO Teamet. 

Anonymkode: 88f09...9e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angående hull i tennene. Jeg hadde ikke hull i tennene selv om jeg hadde gått et tiår uten tannlege. Men jeg hadde mye tannstein. Min tannlege anbefalte meg å bruke elektrisk tannbørste og børste 30 sekunder på områder på tennene som lett får mye tannstein. For meg er det f.eks på baksiden og fremsiden  av fortennene. Så her må jeg pusse i 30 sekunder per område. I tillegg bruker jeg tannpirker/tanntråd for å bli kvitt matrester mellom tennene. 

Edit: Altså f.eks 30 sekunder på baksiden av nedre fortennene, 30 sekunder på fremsiden av nedre fortennene, osv. 

Tar litt tid. Men det er det som trengs på meg for å hindre tannstein. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
neon_sun skrev (1 time siden):

Du må ha hjemmesykepleie på hjemmebesøk minimum 1 gang pr uke for å ha rett til å få dekket tannlege. Herunder faller også oppfølging av psykisk helse. Om du møter feks på kontoret til psykisk helse, faller tilbudet bort. Ift dine diagnoser er det ikke noe som utløser dekket tannhelse desverre. 

Men, det er vel muligheter å få dekket tannlege pga tannlegeskrekk? Det har jeg hørt flere får, men er ikke kjent med lovverket rundt det. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ved tannlegeskrekk kan du ha rett til gratis tannbehandling gjennom TOO Teamet. 

Anonymkode: 88f09...9e2

Men nå er jo ikke dette relevant i ts sitt tilfelle. Og sliter med å bestille time og sliter med å komme seg til tannlegen er langt ifra det samme som å ha odontofobi.

Anonymkode: d7e12...514

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette med å få gratis tannlege når man har tilbud fra kommunen varierer fra fylke til fylke.

Jeg har oppfølging av psykisk helsetjeneste i kommunen hver 14. dag. Får utdelt medisin og har samtale. Dette er alltid på kontoret hos dem. Jeg har "kun" diagnosene angst og tilbakevendende depresjon.

For rundt 4 år siden snakket vi om tannlege. Jeg trengte omfattende behandling. Psykiatrisk sykepleier dro da frem et skjema om å få dekket tannlege. Neste gang jeg kom dit fikk jeg beskjed om at jeg kunne ringe offentlig tannlege, jeg får alt dekket.

Jeg har trolig hatt 30 tannlegetimer på disse fire årene. Betaler ingenting. 

Så hør med miljøtjenesten. Det er mulig der er noen smutthull. 

Jeg bor i en kommune med rundt 10 000 innbyggere. 

Anonymkode: 224f1...d57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror dette med å få gratis tannlege når man har tilbud fra kommunen varierer fra fylke til fylke.

Jeg har oppfølging av psykisk helsetjeneste i kommunen hver 14. dag. Får utdelt medisin og har samtale. Dette er alltid på kontoret hos dem. Jeg har "kun" diagnosene angst og tilbakevendende depresjon.

For rundt 4 år siden snakket vi om tannlege. Jeg trengte omfattende behandling. Psykiatrisk sykepleier dro da frem et skjema om å få dekket tannlege. Neste gang jeg kom dit fikk jeg beskjed om at jeg kunne ringe offentlig tannlege, jeg får alt dekket.

Jeg har trolig hatt 30 tannlegetimer på disse fire årene. Betaler ingenting. 

Så hør med miljøtjenesten. Det er mulig der er noen smutthull. 

Jeg bor i en kommune med rundt 10 000 innbyggere. 

Anonymkode: 224f1...d57

Reglene og lovene er lik over hele landet. Ulikhetene ligger hos pasientene og måten pasientenes ulikheter blir presentert for dem som skal tolke/saksbehandle pasientenes helsemessige situasjon. 

Jeg tror faktisk verken vi eller ts kommer lengre med å finne en løsning i denne tråden. 

Hele ts sin situasjon er jo at hun ikke fyller kravene til subsidiert tannlege hjelp. Hun har jo hatt saker hos Statsforvalter uten å nå frem der. 
Alternativet som kanskje gjenstår er at pasient og brukerombudet prøver å hjelpe henne med å få tannlegehjelp/vurdere om hun har rett på subsidiert tannlege og hvordan hun skal gå frem.   

Og link til pasientogbrukerombudet.no vil ikke lime seg inn….. 

Anonymkode: 67d77...8d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Edit: Altså f.eks 30 sekunder på baksiden av nedre fortennene, 30 sekunder på fremsiden av nedre fortennene, osv. 

Tar litt tid. Men det er det som trengs på meg for å hindre tannstein. 

Edit2: I tillegg må jeg pusse tennene morgen og kveld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...