AnonymBruker Skrevet 7. mai #21 Skrevet 7. mai Alt er relativt, men 2,6 kilometer til barneskolen/idrettsplassen er nok regnet som veldig langt i ganske bynære strøk. Da jeg gikk på barneskolen rundt år 2000 var det kun et svært lite fåtall som hadde så lang vei, de aller fleste hadde under 2 km, veldig mange også maks 1 km. På den tiden gikk vi til skolen... Men etter å ha bodd ved siden av en slik barneskole i noen år nå, og jobbet ved siden av en annen, så har jeg sett hvor ekstremt mange som uansett kjører ungene sine på skolen. Det er ikke sikkert det spiller så stor rolle om man bor 1,5 eller 2,6 km unna alt, da man nok må regne med å kjøre ungene veldig mye uansett (og selvsagt enda mer med 2,6 km - hverdagslogistikken må jo gå opp, så å måtte beregne 30-40 minutter (som mange unger vil bruke på å gå 2,6 km) ekstra før og etter fotballtrening vil ikke alltid gå opp med resten av tidsskjemaet...) Så kommer det også an på om det er flere barn i samme alder/kull som bor like i nærheten (både for at de kan reise sammen, enten til fots/sykkel eller samkjøring, og at de kan leke med hverandre uten å måtte gå over 5 km t/r), og hvordan alle andre i skolekretsen bor: er det en liten bygdeskole hvor husene ligger veldig spredt (i små klynger i stedet for større boligfelt) og mange bor på gård osv., så vil jo selvsagt 2,6 km kunne være relativt kort avstand. Selv har jeg tenkt at ca 2 km er grensen for når det begynner å bli upraktisk å basere seg på å gå/sykle. Har selv bodd alt fra 2 til 5 kilometer unna universitet/jobb og basert meg på å gå/sykle daglig: 2 km er veldig overkommelig, men blir det særlig mye lengre begynner det å bli tidkrevende og upraktisk, særlig om det er litt bakker og slikt. Det er jo begrenset hvor store deler av skoleåret man kan sykle mange steder i Norge, er det en bratt bakke og risiko for frost (eller fortsatt mye strøgrus etter vinteren) på bakken vil man jo ikke sende ungene ned der hver dag... Anonymkode: 7f22b...314 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #22 Skrevet 7. mai En 30 minutters skolevei er helt normalt. Både jeg og mine barn hadde rundt 30 minutter (3-4 km) å gå til/fra skolen. Anonymkode: 7e519...649
AnonymBruker Skrevet 7. mai #23 Skrevet 7. mai 2,5 km er som å bo ved skolen. Ikke langt i det hele tatt! Anonymkode: 4d310...eec
AnonymBruker Skrevet 7. mai #24 Skrevet 7. mai Jeg synes det er langt. Alle som bodde så langt fra skolen tok buss i min barndom. Vi bodde på bygda. De hadde ikke krav på gratis buss, men betalte selv. Anonymkode: 31444...eab 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #26 Skrevet 7. mai Kommer jo også litt ann på hvor gamle de er. Regner med de er litt store da du nevner at de kan sykle på 10 minutter og må da krysse en hovedvei. Og anbefalingene er vel at barnet er 10-12 før det sykler på trafikkert vei. Og da bør ikke det være en ille avstand Anonymkode: f4d49...e4f
AnonymBruker Skrevet 8. mai #27 Skrevet 8. mai Det er helt grei avstand en og annen gang. Men hver dag i 10 år uansett vær og temperatur, da er det langt for det aller fleste. Vi or nesten like langt fra skolen. De første par årene kjørte og hentet jeg, deretter sparkesyklet de når det var varmt nok og busset ellers. Anonymkode: b5919...3cd
jegerrinne Skrevet 8. mai #28 Skrevet 8. mai Nei ikke langt. Der vi bor er det til kommunal skole 25km, buss bruker 50 min. Var og en privatskole som nå er stengt men våres gikk på ca 3 km, de syklet og gikk på vår,sommer og høst. Vinteren brukte de spark
AnonymBruker Skrevet 8. mai #29 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 7.59): Barna våre har 9 km til skolen 50% av tiden, så nei synes ikke det er langt. Anonymkode: 9f665...08e men da har de jo skoleskyss.. Er man under 3 km fra dør til dør får man ikke dette.. Anonymkode: 32233...f86
AnonymBruker Skrevet 8. mai #30 Skrevet 8. mai Det syns jeg ikke, jeg og mange i klassen hadde 4-5 km, vi syklet sammen hver dag. Anonymkode: 58740...c11
Kygos Skrevet 8. mai #31 Skrevet 8. mai Nei, det er ikke langt. Jeg hadde 37 km til skolen, og da kom hjem fra skolen, måtte jeg snu i døra for å rekke skolen neste dag.
AnonymBruker Skrevet 8. mai #32 Skrevet 8. mai Tenker det kommer an på. Hvordan er veien? Er det trygt å sykle store deler av året? Kan 1.klassingen sykle selv? For dem ER det langt å gå 45 min til og fra skolen. Hvis du bruker 30 min bruker 1.klassing minst 45 minutter. Barna må tilsvarende tidlig opp, tenk på at det passer med leggetider og når familien skal i gang. Er det venner på veien som kan motivere? Tror mange barn I DAG vil synes det er langt. Største problemer er at veldig mange blir kjørt. Blir mye krangling og styring i noen år i perioden da det er veldig urettferdig. Men kommer også an på barna, elsker de å gå lange turer er det ikke noe stress. Mine er ikke spesielt turglade, for dem er 1,6 km skolevei (vel og merke med kryssing av veier, veier uten fortau og boliglags-trafikk og først bratt ned og så bratt opp...) nok. Innrømmer at om vinteren da sykkel osv er uaktuelt og det bare er å stabbe i snø, slaps og drit i bratt oppoverbakke, så kjører jeg også mine barn, og så har vi en mye hyggeligere start på dagen alle sammen. Selv om jeg klarte fint å gå selv til skolen da jeg var barn i all slags vær. Men mye har skjedd siden da. Og vanskeligst av alt er jo det å være den ene som sender ungene på skolevei i snøstormen mens alle andre kjører sine. Tilslutt orket jeg ikke stå i det hver morgen jeg heller. Livet er for kort. Mine barn blir aldri Lars Monsen uansett... Så, bare tenkt på at det kan muligens bli litt ekstra å jobbe med motivasjonen om du insisterer på at de skal hver dag hele året. Vær forberedt. Men avhenger klart av hvor du bor, og ikke minst hva andre gjør. Om alle går er det naturlig og null problem Anonymkode: 6ac96...7dc
AnonymBruker Skrevet 8. mai #34 Skrevet 8. mai Vi har kjøpt mitt barndomshjem, det er 2,7 km å gå eller sykle til barneskolen. Tok kanskje 35-40 minutter å gå til og fra skolen. Det skal barna våre få gjøre også. Til ungdomskolen er det ca 5 km, jeg fikk ikke dekket buss i min ungdom, men usikker på om det er endret nå. Synes ikke det er for langt. Anonymkode: 1ba4a...54c
AnonymBruker Skrevet 8. mai #35 Skrevet 8. mai De minste barna går gjerne på SFO, og blir ofte kjørt til og fra. Fra ca 3. klasse er det en helt fin distanse å gå. Så får de litt frisk luft og trim 🙂. Vet ikke hvor du bor i landet, men barn på værutsatte/iskalde deler av landet klarer det Anonymkode: 200c6...cca
AnonymBruker Skrevet 8. mai #36 Skrevet 8. mai Mine har 3 km , men de har også tilgang på skolebuss på vinteren og sykler resten av året . Det vil ta altfor lang tid å gå . Anonymkode: 1e0f7...118
jegerrinne Skrevet 8. mai #37 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi har kjøpt mitt barndomshjem, det er 2,7 km å gå eller sykle til barneskolen. Tok kanskje 35-40 minutter å gå til og fra skolen. Det skal barna våre få gjøre også. Til ungdomskolen er det ca 5 km, jeg fikk ikke dekket buss i min ungdom, men usikker på om det er endret nå. Synes ikke det er for langt. Anonymkode: 1ba4a...54c For 1 klasse er regler 2km Fra 2 til 10 klasse er det 4 km hvis jeg husker rett Og videregående 6 km https://www.statsforvalteren.no/agder/barnehage-og-opplaring/grunnskole-og-videregaende-opplaring/har-elever-rett-til-gratis-skoleskyss-nar-de-gar-pa-annen-skole-enn-narskolen/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå