Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 Kul overskrift? De heter vel bambuser de der lange pinneaktige stammene med en grønn gren/kvast øverst? Nå har det seg slik, at jeg har hatt mine i mange år, og så fikk plutselig den ene ett skudd nederst på stammen. Skuddet så akkurat som den grønne kvasten øverst. Etter en stund fikk ikke skuddet noe særlig plass nedi vasen med de andre, så jeg rev det av og døpte det om til avlegger (herav baby) og puttet den i et glass med vann som jeg pleier. Avleggeren trives veldig godt, og det er masse røtter. Så nå har jeg en bambus-baby uten "stamme". Lurer på hva jeg skal gjøre med den, hva vil skje om jeg planter den i jord?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 Det er egentlig ikke en bambus, men en yucca. Så du har egentlig en yuccapalme-avlegger uten stamme, en yuccatopp Plant den i jord, du, så får du en større og større plante,
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #3 Skrevet 14. mars 2006 Takk for svar! Det blir artig å prøve å få den til
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 Heldiggrisen deg. Min døde i forrige uke etter lang og tro tjeneste (har i alle fall hatt den i et år, noe som er ny rekord for grønne ting her i huset)
Missbumblebee Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Hehe, jeg har ikke peiling på dette, tenkte bare jeg skulle gratulere deg som "bestemor".
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Det er egentlig ikke en bambus, men en yucca. Så du har egentlig en yuccapalme-avlegger uten stamme, en yuccatopp Plant den i jord, du, så får du en større og større plante, ← Nei, Bjørnsdatter, det er ingen Yucca. Det er en Dracaena. -Men mht stell og sånn, så går det for det samme. (Og det kalles Lykkebambus, og er mye brukt i Feng Shui.) Endret 14. mars 2006 av Mimir
Frida Frosk Skrevet 14. mars 2006 #7 Skrevet 14. mars 2006 Min har fått trillinger! Den blir to år om et par måneder, og jeg er såå stolt, for jeg har faktisk tre planter i leiligheta og alle nærmer seg to år. (Innflyttningsgaver) Jeg som dreper alle levende vekster som kommer seg inn her i løpet av få uker. Men den bambussaken er bare så glad i å bo hos meg da!
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #8 Skrevet 14. mars 2006 Hehe, jeg har ikke peiling på dette, tenkte bare jeg skulle gratulere deg som "bestemor". ← Fant litt info selv da, når jeg skjønte hva den egentlig het: Lucky Bamboo
Mette Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 Tråden er ryddet for snikk snakk. Remyline Moderator
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Gratulerer! Jeg dreper alt før de skaffer meg barnebarn jeg da... Orkideen min er nå offisielt uten blomster, men jeg satser på at det dukker opp noen igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå